2013-11-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
Tror kj kommer stå eller falla på pappans förhör idag

Han föll redan igår.
Nu känns det kört.
Citera
2013-11-12, 12:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Många folk hade grejer i bilen. Blod kan ha överförts från vad som helst. Vattnet kan ha spritt ut det till "den stora fläcken" på mattan, och på handsken.

Det kan ha läckt på något som legat högre upp i "packningen" och droppar har ilat över impregnerade ytor ner på bagagegolvet. Detta något, har vilat mot bagagekanten vid uttaget. Kan vara så att kompisarna har packning hemma som vattenblandat blod runnit över. Hur högt i packningen låg vatten"flaskan"? I mitten? Överst?
Citera
2013-11-12, 12:49
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underklassen
@rayravioli
@H.Ljugholt

Häng med istället. Han kanske inte säger det rakt ut, men extremt mycket talar för att han vill sätta dit honom eller helt enkelt för att vara ärlig. Jag betonar det igen, EXTREMT mycket talar för att han vill sätta dit honom alt. vara ärlig.
Du har inte tänkt på att killen håller sig till sanningen? Tror du han ljuger om det förmodade mordvapnet?
Citera
2013-11-12, 12:51
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underklassen
@rayravioli
@H.Ljugholt

Häng med istället. Han kanske inte säger det rakt ut, men extremt mycket talar för att han vill sätta dit honom eller helt enkelt för att vara ärlig. Jag betonar det igen, EXTREMT mycket talar för att han vill sätta dit honom alt. vara ärlig.

Det tror jag inte det minsta på. Har du läst FUP? Det är ingen ganster direkt. Jag uppfattar det som han svarar uppriktigt på frågorna, möjligen håller han inne på uppgifter han känner till och som han tror kan skada KJ i processen.

En intressant sak i FUP är vilken tur polisen hade i förhöret. Stämjärnet hade kanske aldrig kommit på tal om inte vännen hade fört det på tal när de visade en bild på den misstänktes bord:

Citat:
"A förevisas en bild, vilken ska föreställa ett bord. A uppger spontant: "det är Kristoffers
bord". På fråga hur han kan säga det så säkert uppger han att han känner igen smileygubben.
Den är uthuggen av Kristoffer. A visar med två händer hur man kan slå med verktyg i trä."

S. 1227
Citera
2013-11-12, 12:53
Medlem
zugfahrers avatar
"22-åringen har alltså, enligt sin vän, haft relativt avancerade teorier hur man kommer undan med mord."

"22-åringen har också uppgett lador, bunkrar och förråd som olika platser där en död kropp kan förvaras. I detta sammanhang har Åbergsfortet nämnts"

"Men 22-åringen ska ha sagt att han känner till såna här platser. Men han säger också att mobiltelefoner ska lämnas hemma, tv-apparater ska lämnas påslagna. 22-åringen har vidare förklarat att han har lärt sig mycket om sånt här under sin tid inom Hemvärnet."

"Kläder och skor skulle djupt ner i marken, för att därefter eldas upp, ska 22-åringen också ha sagt enligt kompisen."

Vart har KJ grävt ner kläder och skor undrar man då!

Här är 22-åringens väns ritning av verktyget:

http://images.scribblelive.com/2013/11/12/8ef693d4-6cdb-4614-a351-c41a7210cda8_500.jpg
Citera
2013-11-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
Jag kan tyvärr inte hålla med dig utan jag tyckte det var STARKT gjort av MB.
Tycker att MB pratade bra i rätten,hans svar var nog inte lätta att ge med tanke på att han kanske tog hänsyn till VBs mamma som även hon finns i rättsalen....
Att ta någon i händerna som dom båda gjorde tyder väl på förtvivlan i denna sorg VBs mamma känner,han visar enligt mig att han delar den med henne.
Delar med henne....Det kanske är så att hon var avis på dottern ....Hon gillade ju INTE karatetränaren alls,hade de varit jag så hade jag absolut inte tagit hans hand iaf....
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer
"22-åringen har alltså, enligt sin vän, haft relativt avancerade teorier hur man kommer undan med mord."

"22-åringen har också uppgett lador, bunkrar och förråd som olika platser där en död kropp kan förvaras. I detta sammanhang har Åbergsfortet nämnts"

"Men 22-åringen ska ha sagt att han känner till såna här platser. Men han säger också att mobiltelefoner ska lämnas hemma, tv-apparater ska lämnas påslagna. 22-åringen har vidare förklarat att han har lärt sig mycket om sånt här under sin tid inom Hemvärnet."

"Kläder och skor skulle djupt ner i marken, för att därefter eldas upp, ska 22-åringen också ha sagt enligt kompisen."

Han har inte grävt ned dessa, det var tjäle i marken, men han har förmodligern bränt upp dessa.
Citera
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Problemet är att visa att hon var vid medvetande under tiden hon dog, annars har det inte medfört ett utdraget lidande.

Det stämmer bra. Vansklig sak att bevisa.

Jag vill dock minnas att det i förarbetena till Brb, eller om det är i prejudicerande domar, en annan försvårande omständighet slås fast: om offret har befunnit sig värnlöst eller särskilt utsatt tillstånd. Det är i alla fall en gammal försvårande omständighet och tillämpas regelmässigt när barn är brottsoffer. Jag tror att den kan vara aktuell även i detta fall.
Citera
2013-11-12, 13:00
Medlem
ME077s avatar
Vad märkligt det skulle vara om mordverktygen av en "slump" hittas närmsta veckan. På en plats som starkt kan sammankopplas med KJ. Kanske riktige GM nu börjar bli orolig att KJ trots allt inte döms under rättegången...
Om mordet är noggrant planerat och planterat... borde riktige GM givetvis även att tagit mordverktygen från KJ´s lägenhet.
Som sagt, finns mycket bra uppslag till en film i det här fallet.
Citera
2013-11-12, 13:01
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zugfahrer

Här är 22-åringens väns ritning av verktyget:

http://images.scribblelive.com/2013/11/12/8ef693d4-6cdb-4614-a351-c41a7210cda8_500.jpg

50/50. Hälften av tillvägagångssätten var hans egna och nivån på teorierna innehöll bl a giftet från en blåsfisk.
Citera
Bannlyst
Så här ritade vännen hur knivbladet såg ut

Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag ska dela med mig min upplysning när fallet är över, om inte Forssberg använder det i rättegången.

Det finns ett medlem här på FB som vet om min upplysning, och om den personen ønskar att meddela att jag har delat med den upplysningen så skall personen vara välkommen att bekräfta att min upplysning eksisterar, bara hen inte avslöjar vad det är.

Jag kan säga så mycket som att det är upplysningar som avsevärt försvagar Tejp/blod beviset, som åklagarna tidligare omtalat som ett starkt bevis mot KJ.

Äh, åklagarna har aldrig sagt att det är någon huvudbevisning. Det är garanterat ingenting som åtalet kommer att stå eller falla med. Vad det än står i FUP så kvarstår dock att rullen hittats i KJ:s eget badrum och har VB:s blod på sig. Kan inte heller tänka mig att du verkligen hittat något som utesluter att det är KJ:s tejprulle och att han även hanterat den (som han själv medgav i förhör)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in