2013-11-12, 10:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Dumheter. Hur ska vi kunna ha en diskussion om alla människor t ex har sin egna sanningar, sin egen logik och sin egen verklighet? (T ex "Det här betyder ateism för MIG")

Citat:
Måste vi inte utgå ifrån någon form av common ground?

Vi borde åtminstone ha "respekt" .... och inte bara Mikkelson'sk: Jag-är-kritik-allergiker-så-jag-vill-respekteras-med-kritikdispensation ..... för koncepters definitioner.
Citera
2013-11-12, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Lär dig nu lite grundläggande filosofi, istället för att hoppa på den simplistiska vagnen av anti-logik som plötsligt blev mode igen på tråden om att bevisa guds existens.

Hela vårt sätt att tänka är färgat av den västerländska filosofin med sina rötter i Grekland med en stark traditionell tro på rationalismen som dygd och grund för allt vidare tänkande. Alla våra definitioner (såsom kunskap exempelvis) härrör ju från det rationella paradigmet. Rationalismen har kidnappat definitionsrätten på verkligheten och sanningen.

Den rationella världbilden bygger på premissen att rationalismen är överlägsen andra världsbilder och det jag menar på är att den premissen nödvändigtvis inte är sann (eller kanske är den det, vem vet) utan egentligen endast en subjektiv åsikt.

Edit:
Eller hur ska rationalismens överlägsenhet bevisas (och överlägsenhet enligt vem)? Genom strikt axiomatisk metodik (som kanske förkastas av en icke-rationalist)? Som ju har sin grund i rationalistiskt tänkande??? Någon annan?? Vilken metodik skulle vara helt värdeneutral liksom?
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-12 kl. 10:48.
Citera
2013-11-12, 10:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Hela vårt sätt att tänka är färgat av den västerländska filosofin med sina rötter i Grekland med en stark traditionell tro på rationalismen som dygd och grund för allt vidare tänkande. Alla våra definitioner (såsom kunskap exempelvis) härrör ju från det rationella paradigmet. Rationalismen har kidnappat definitionsrätten på verkligheten och sanningen.

Jag vill fortfarande höra dig ge ett förslag på något som kan ge bättre resultat. Ska vi överge rationellt tänkande och hänge oss åt "magkänsle-debatt" istället, eller vad?

Citat:
Den rationella världbilden bygger på premissen att rationalismen är överlägsen andra världsbilder och det jag menar på är att den premissen nödvändigtvis inte är sann (eller kanske är den det, vem vet) utan egentligen endast en subjektiv åsikt.

Det är ingen premiss, det är ett konstaterande. Kan du peka på någon annan metod som kan ge samma resultat? Tror du man t ex kan flyga till månen utan att använda rationellt tänkande?

"Saturn V - byggd på magkänsla"

Citat:
Eller hur ska rationalismens överlägsenhet bevisas

Genom att se de resultat som den producerar.

Citat:
(och överlägsenhet enligt vem)?

Enligt alla som bryr sig om resultat.

Vad sägs om ett tankexperiment:
Person A och person B debatterar vad det är för datum, men ingen av dem får använda sig av rationellt tänkande. Vad blir resultatet?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-11-12 kl. 10:52.
Citera
2013-11-12, 10:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Den RELATIVISTISKA rationalismen ÄR överlägsen andra världsbilder, och din ..... till subjektivitets-trams .... förklädde kvasi-solipsism beror bara på din bedrövligt dåliga insikt i epistemologi.

Att du desutom opererar med en strawman omkring den relativistiska rationella världsbilden ..... att den är 100% exklusiv ..... har ju blivit en traditionell del av din felargumenterande.

Men som alltid har du möjligheten för att presentera och validera DITT alternativa underlag med tillhörande metodologi .... istället för ett gnälligt kryphåls-sökande.
Citera
2013-11-12, 10:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Edit:
Eller hur ska rationalismens överlägsenhet bevisas (och överlägsenhet enligt vem)? Genom strikt axiomatisk metodik (som kanske förkastas av en icke-rationalist)? Som ju har sin grund i rationalistiskt tänkande??? Någon annan?? Vilken metodik skulle vara helt värdeneutral liksom?

Visst, sätt gärne igång med att förkasta strikt axiomatik och ersätta den med solipsism.
Citera
2013-11-12, 10:56
Medlem
Citat:
Jag vill fortfarande höra dig ge ett förslag på något som kan ge bättre resultat. Ska vi överge rationellt tänkande och hänge oss åt "magkänsle-debatt" istället, eller vad?

Det är ingen premiss, det är ett konstaterande. Kan du peka på någon annan metod som kan ge samma resultat? Tror du man t ex kan flyga till månen utan att använda rationellt tänkande?

"Saturn V - byggd på magkänsla"

Ja, jag kan göra ett konstaterande att Mohammed drämde mig med en koran imorse för att väcka mig.

Kan du känna Gud med hjälp av den rationella metoden?

Det enda jag menar på är att ateisternas (vissas) arrogans och övertygelse är ett luftslott så länge den är absolut, pådyvlande och säker på den egna sanningen som den enda sanningen.
Citera
2013-11-12, 11:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, jag kan göra ett konstaterande att Mohammed drämde mig med en koran imorse för att väcka mig.

Jaha?

Citat:

1. Ingen aning, det beror väl på vad gud är?

2. Är det viktigt att kunna "känna gud"? Vet vi ens vad det innebär?

Citat:
Det enda jag menar på är att ateisternas (vissas) arrogans och övertygelse är ett luftslott så länge den är absolut,

Vem säger att den är ABSOLUT???

Citat:
pådyvlande och säker på den egna sanningen som den enda sanningen.

Vem säger att rationalismen är enda sanningen? Vem säger ens att den är sann?

Det enda jag säger är att det är det bästa verktyg vi har som sanningssökande metodolgi, baserat på dess resultat. Och jag har uppmanat dig gång på gång att presentera ett verktyg som kan konkurrera.
Citera
2013-11-12, 11:05
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:

Det enda jag menar på är att ateisternas (vissas) arrogans och övertygelse är ett luftslott så länge den är absolut, pådyvlande och säker på den egna sanningen som den enda sanningen.
Ja eftersom vi tänker likadant ang fakta om gud som en resa till Saturnus. Vi går inte på magkänslan.

Vi önskar att vi kunde känna gud med den rationella metoden.

Eftersom gud, som är allsmäktig och allvetande enligt flertalet här på forumet, är gud borde väl det inte vara några problem att tillmötesgå.
Citera
2013-11-12, 11:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Kan du uppleva transmofoglyfiering av ambrojade med den teistiska metoden?

Alltså: En dumfråga.

Citat:

Du har 'endast' fått berättat från några dussin till hundrade gånger, att om du vill disputera med "vissa" ateister med ett "absolut" underlag (~stark ateism & positivistisk materialism), då är det meningslöst att föra ett väderkvarnskrig mot oss andra teister.
Citera
2013-11-12, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst, sätt gärne igång med att förkasta strikt axiomatik och ersätta den med solipsism.

Jag antar att jag är (kvasi)solipsist i teorin tills vidare. I praktiken är jag dock inte det. Och kan överge den i en diskussion med oliktänkare som inte tar sig själv och sin egen världsbild på för stort allvar och pådyvlar dess obevisade sanning på andra medelst personagrepp och andra ohederliga metoder.
Citera
2013-11-12, 11:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag antar att jag är (kvasi)solipsist i teorin tills vidare. I praktiken är jag dock inte det.

Det förvånar mig inte alls, att du är inkonsekvent.

Citat:
Och kan överge den i en diskussion med oliktänkare som inte tar sig själv och sin egen världsbild på för stort allvar och pådyvlar dess obevisade sanning på andra medelst personagrepp och andra ohederliga metoder.

Kom nu till saken med sunda argument (~utan argumentationsfel) , istället för detta patetiska "den som sägar det är det".
Citera
2013-11-12, 11:16
Medlem
Citat:
Jaha?

1. Ingen aning, det beror väl på vad gud är?

2. Är det viktigt att kunna "känna gud"? Vet vi ens vad det innebär?

Vem säger att den är ABSOLUT???

Vem säger att rationalismen är enda sanningen? Vem säger ens att den är sann?

Det enda jag säger är att det är det bästa verktyg vi har som sanningssökande metodolgi, baserat på dess resultat. Och jag har uppmanat dig gång på gång att presentera ett verktyg som kan konkurrera.

Tack

Jag är personligen inte anti-rationalist. Men jag får allergiska utslag när ateister här kommer med sin kränkningar i mobb så fort någon påstår något som inte passar deras världsbild.

Ps. Det första håller jag med om. Det andra är en subjektiv åsikt från sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in