2013-11-12, 09:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Hör på Bogomil, så här ligger det till.

1. Du är inte speciellt intelligent, du argumenterar pinsamt dåligt, och din höga uppfattning om dig själv är helt utan verklighetskoppling.

2. Eftersom du inte är intellektuellt kapabel att konstruera argument blir dina inlägg väldigt ihåliga.

3. På grund av denna brist ägnar du nästan alla dina inlägg åt att diskutera andra personer istället (vilket jag delvis gör i detta inlägg, men i motsats till dig gör jag det inte regelbundet).

4. Ännu mer enformigt blir det när du på grund av din mycket begränsade vokabulär hela tiden måste använda exakt samma uttryck om och om igen. Försök åtminstone att skriva ett inlägg med nya ord om du nu inte kan komma med nya tankar.

5. Tillbaka till topic: bara för att någon inte håller med dig betyder det inte automatiskt att personen har fel.

6. Angående punkt 5: icke-ateister kan uppfatta ateism på annat sätt än ateister, precis som icke-kristna kan uppfatta kristendom på annat sätt än kristna.

7. Ingen har försökt "legitimera" religiositet genom att ifrågasätta ateismen. Däremot handlar tråden om argument för och emot tro, då är det naturligt att sådana argument framförs. För i motsats till dig och dina självbekfräftelsebehov är de flesta andra här för att diskutera frågeställningen.

Punkt 1-5 är helt irrelevante, men om det får dig till att må bättre att ge dig in i en auktoritets-kontest: Be my guest.

6/ Det rör sig för din del om att du från okunskap om ateismen byggar strawmen om denna. Svårare är det inte.

7/ Om ingen försökar "legitimera" teismen genom att kryphåls-söka i ateismens/religionskritikens och/eller rationalismens argument/kunskap/världsbilder, varför gör ni det då? På den nivå som du och dina geliker användar denna form av kryphåls-sökande är den ju endast kontraproduktiv, eftersom den profilerar inkompetensen och okunskapens i den pådyvlande teistens apologetik.
Citera
2013-11-12, 09:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Dessutom blter inte rationella argument på mig då de kommer från ratnocentriska cirkelresonerande pådyvlare.

Så länge ni inte erkänner att det finns fler sätt att se på världen än er egen kan det aldrig uppstå en givande diskussion. Endast hätska debatter och pådyvlande försök till proselytisering är möjliga under de premisserna.

Man kan ju säga att teister är långt mer toleranta och öppensinnade för andras världsbild än sin egen jämfört med dessa självcentrerade ateister.

Självklart finns det kunskapsgap i människans vetande om verkligheten. Att förvänta sig att dessa kunskapsgap kan fyllas med 'arguments from ignorance' är naivt, gränsande till det imbecila.
Citera
2013-11-12, 09:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Rationalismen och vetenskapen funkar ju endast i sitt egna paradigm (om ens där). Hur validerar du rationalismens förträfflighet? Med rationalismen? Som att en teist skulle vifta med bibeln som bevis för Gud. Jojo

Alltså ännu engång: Blind kritik av rationalismen, utan att veta vad den är och vad som validerar den.

Nyckelord ... om du har kommit till insikten att det är bäst att veta vad man talar om .... är logik och epistemologi. Kvasi-solipsismen som nödlösning är endast debatt-taktisk trams.
Citera
2013-11-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Strawman. VEM motiverar rationalismens fördelar med "det bara är så"? Kan du länka?

Det är bara läsa något av de tusentals inlägg av ateister här på forumet där ateismens (som är en livsåskådning baserad på rationalismen) förträfflighet motiveras med hjälp av rationalismen.

Om du anser dig vara rationell så är det svårt att övertyga dig om något med irrationella argument. På samma sätt kan det vara svårt att övertyga en irrationell individ om något med hjälp av rationella argument. Och den som försöker tvinga på den andra det egna synsättet (utan bevis utanför den egna paradigmen) är en pådyvlare och narcissist.
Citera
2013-11-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Alltså ännu engång: Blind kritik av rationalismen, utan att veta vad den är och vad som validerar den.

Nyckelord ... om du har kommit till insikten att det är bäst att veta vad man talar om .... är logik och epistemologi. Kvasi-solipsismen som nödlösning är endast debatt-taktisk trams.

Nej, det handlar inte om kvasi-solipsism. Utan om att ingen människa äger rätten att definiera verkligheten/sanningen för andra.
Citera
2013-11-12, 10:03
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det är bara läsa något av de tusentals inlägg av ateister här på forumet där ateismens (som är en livsåskådning baserad på rationalismen) förträfflighet motiveras med hjälp av rationalismen.

Om du anser dig vara rationell så är det svårt att övertyga dig om något med irrationella argument. På samma sätt kan det vara svårt att övertyga en irrationell individ om något med hjälp av rationella argument. Och den som försöker tvinga på den andra det egna synsättet (utan bevis utanför den egna paradigmen) är en pådyvlare och narcissist.
Skulle snarare säga att rationalistiskt förhållningssätt gentemot existens, är ett villkor, inte en mysfaktor man väljer. du ser även att starkare apologeter kryper till korset och med det är väl medvetna om vad religiös uppbyggnad handlar om. Det är idag ett socio-ekonomiskt fenomen, inte alls av nöd.. som religion var förr.. men du kan förstås förneka det intill du slår dig blodig i pannan.

Man får kanske skilja mellan hur religion implementerats genom historisk gång och hur teism manifesterar sig idag. De flesta religionspaket har t.ex aktieandelar i börsnoteraade större bolag ; svara om VARFÖR ? När nu den idealistiska världssynen om gud fadern skulle handla om "tro" . Varför wskaffar sig religiösa maktbaser andelar där de inte borde.. rimmar det med den fromma "oskyldiga" synen på existens?
'
Citera
2013-11-12, 10:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tanken är att pådyvla andra ett visst sätt för människor att samexistera i ett samhälle. Där det pådyvlade sättet är rationalismen vars förträfflighet motiveras med "att det bara är så".

Lär dig nu lite grundläggande filosofi, istället för att hoppa på den simplistiska vagnen av anti-logik som plötsligt blev mode igen på tråden om att bevisa guds existens.
Citera
2013-11-12, 10:06
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:

Att en person inte blir på verkad av irrationella argument är bara ett bevis på att personen klarar av att tänka normalt och på så vis förstå världen bättre.

Citat:
På samma sätt kan det vara svårt att övertyga en irrationell individ om något med hjälp av rationella argument.

Ja, korkade personer kan vara svåra att övertyga.

Citat:
Och den som försöker tvinga på den andra det egna synsättet (utan bevis utanför den egna paradigmen) är en pådyvlare och narcissist.

Då borde ju religiösa personer sluta att försöka sprida sin religion med tanke på att det inte finns en gnutta bevis för den.
Citera
2013-11-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att tro på Gud är inte att tro på existensen av en viss bild som ska föreställa Gud, utan att ha förtroende för en god makt, tycker jag. Bilden av Gud är högst peronlig och min bild kanske framgår av min tolkning av tio Guds bud:

Många uppfattar Tio Guds Bud som en tidig och koncis humanism, men det finns något mer alldeles under ytan.

Gud: Jag är den gode herren.
1. Du ska inte ha en herre som inte är god.
2. Du ska inte göra vrångbilder av mig.
3. Du ska inte missbruka mitt rykte.
4. En dag i veckan ska du ägna dig åt något bättre än dina vanliga jordiska strävanden.
5. Du ska hedra din mor och din far.
6. Du ska inte dräpa.
7. Du ska inte bryta äktenskap.
8. Du ska inte stjäla.
9. Du ska inte vittna falskt.
10. Du ska inte tillåta dig att ha begär efter vad som tillhör andra.

Det viktigaste med tro är förtroende snarare än inbillning.

Japp det som finns under ytan på de tio budorden är att de är plagiat från Mesopotamien som mycket annat i bibeln!
Citera
2013-11-12, 10:13
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
ateismen är en livsåskådning baserad på rationalismen

Strawman. Ateism är ingen livsåskådning. Det är avsaknad av tro. Det i sig kan dock leda till vissa livsåskådningar.

Citat:
ateismens förträfflighet motiveras med hjälp av rationalismen

Det var inte det du påstod nyss, du byter ämne. Frågan du ska svara på är:
VEM motiverar rationalismens fördelar med "det bara är så"?

Citat:
Om du anser dig vara rationell så är det svårt att övertyga dig om något med irrationella argument.

Nähä? Brukar du själv bli övertygad av irrationella argument?

Citat:
På samma sätt kan det vara svårt att övertyga en irrationell individ om något med hjälp av rationella argument. Och den som försöker tvinga på den andra det egna synsättet (utan bevis utanför den egna paradigmen) är en pådyvlare och narcissist.

Please. Så om jag i en diskussion vill hålla mig borta från irrationella argument, och allmänna argumentationsfel så är det MIG det är fel på???

Tänk efter lite. Vad är bäst för diskussionen: Att jag påtalar argumentationsfel så att vi kan lösa dem innan vi går vidare, eller att jag svarar med samma argumentationsfel?
Citera
2013-11-12, 10:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, det handlar inte om kvasi-solipsism. Utan om att ingen människa äger rätten att definiera verkligheten/sanningen för andra.

Visst är det kvasi-solipsism, men det kommer du knappast att fatta före du vet såpass mycket om det du talar om, att du slutar med att föra ditt eget väderkvarnskrig mot dina självskapta strawmen om din opposition.

Men känn dig fri till att förklara den verklighet där alla .... och enligt rationalismen .... 'fallar neråt' som ett strikt axiom och varför detta inte har AVSEVÄRD större epistemisk värde än en 2000 år gammal mytologi som anekdotisk berättar om en person för vem detta inte hända vid étt tillfälle.

Men du kommer sannoliken att tramsa runt i din sandlåda-epistemologi ett tag till.
Citera
2013-11-12, 10:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Dumheter. Hur ska vi kunna ha en diskussion om alla människor t ex har sin egna sanningar, sin egen logik och sin egen verklighet? (T ex "Det här betyder ateism för MIG") Måste vi inte utgå ifrån någon form av common ground?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in