Citat:
Ursprungligen postat av
Pelleblaou
En reflektion
Det finns en militär koppling/vinkling i tillvägagångssättet.
VB har blivit attackerad med stickvapen i hjärta och lunga.
Det är vad "commando" soldater kan göra.
Särskilda knivar har tagits fram för ändamålet(stick vapen/knivar för att trycka in i hjärtat och lunga på samma gång)
Jag gissar att är man intresserad av krig(mörda), känner man till detta.
Mordet börjat för mig kännas planerat, det var helt enkelt någon som skulle dö
1. Det går inte att säga alls, tycker jag. Ifall man antar att KJ är gm så är det jävligt omiltäriskt utfört. Antar man att någon annan är gm så är det bara en spekulation med luft som innehåll.
2. Verkar inte behövas någon särskild militärkniv för sådant. Vilken kniv som helst duger till det och militärknivar brukar främst ha ett survivalsyfte samt arbetsknivssyfte då kniven som vapen blivit lite omodernare på slagfälten sedan typ k-pist, ksp och automatkarbinen blev standard. Vidare är inte KJ militärt utbildad annat än genom en survivalkurs med lite militärt skytte av typen som man skickar företag till för roliga weekends i det vilda och lite teambuilding. Sedan är det som så att militären slutade med knivkurser på tidigt nittiotal samt att slagsmålsövningar bara ges till MP:s och SV:s och oftast är någon clownkurs med två veckors närkamp där alla deltagare informeras om att de är duktiga på att slåss efter genomgången kurs och sedan får duktigt med stryk på krogen ifall de försöker tillämpa sina "kunskaper".
3. Har lite svårt att se en planering sett till materialets innehåll. Men ponera att:
KJ är gm: mordet sker tidigt dvs. kring 1600 -> planerat.
KJ är gm: mordet sker sent dvs. efter 20:30 -> svårförklarlig planering från KJ:s sida. Han skulle ju riskera att vara helt chanslös i att infånga offret efter att det lämnat lägenhet.
KJ är gm: dråpet sker i lägenheten -> svårt att förklara givet bevismängden.
Annan är gm: mordet är planerat och sker efter att BO:VB lämnade lägenheten -> mördaren visste att BO:VB var i lägenheten eller stötte på offret av en slump.
KJ&annan är gm: KJ är medhjälpare och lockar BO:VB någonstans för någon annans räkning -> medhjlp till mord, skyddande av brottsling. -> väldigt svårt att bevisa givet bevismängden.