2013-11-11, 23:31
Medlem
H.Ljugholts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
KJ hadde hjälp (från kommunen LL? någonting) 3 gånger i veckan till diverse som ska ordnas i ett hemm som han inte klararde av själv, idet borde ingå tvätt + att dessa hjälpare såg KJ 3 gånger i veckan och därför borde kunna ange vad han gik i för kläde särskilt imo han ifölge FUP gik i samma kläde i upp till veckor utan at byta
Desutom samla inn info ang kläder i förhör av vänner och familj.

Jaså du är tillbaka igen! Hur går det med uppgifterna du lämnade till försvaret? När ska dessa fantastiska uppgifter nämnas i rätten? Börjar bli lite kort om tid nu så du kanske borde ringa igen för att försäkra dig om att de uppfattade digniteten av din upptäckt!
Citera
2013-11-11, 23:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Verkar inte ha varit ett blodbad iaf. Kan det vara så att kroppen låg över kanten på skuffen i KJ bil för en kort stund, och då pressades/sipprade lite blod ut som sedan hittades av polisens tekniker?

GM såg inga större mängder blod på VB, åtminstone verkade det ha koagulerat, och lastade in utan att tänka på att det skulle sippra ut lite ur sticksåren.

Tortyr av det slag jag misstänker att Vatchareeya utsatts för - knivstick, inte knivhugg - resulterar sällan eller aldrig i blodsprut och synligt blodbad, då blir resultatet ett inre blodbad. Vilket tycks ha varit fallet, enligt rättsmedicin. Och förmodligen gärningsmannens avsikt; dels att därigenom hålla offret vid liv så länge som möjligt, dels att ett minimum av yttre blödningar försvårar upptäckt av brottsplats.
Citera
2013-11-11, 23:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Jag förstår inte vad "pappans vittnesmål" ska kunna tillföra? Visst intressant höra vad han säger men vad ska det kunna vara som domstolen skulle fästa vikt vid. Är ju så mycket "jäv-person" det kan bli.

I nuläget för domstolen handlar det ju till att ta ställning om "bil blodet" är att fälla KJ bortom rimligt tvivel eller inte?

Så mycket annat har väl inte hänt i rättegången av betydelse?

Fynden i bilen lär bli avgörande, ja.

Det jag tror trots allt kommit ut ur rättegången är just detta att inte försvaret förmått måla upp något trovärdigt alternativ till att det är KJ som först mördat och sen transporterat kroppen efter Vatchereeya. Detta parat med att åklagarsidan relativt väl lyckats få KJ att göra ett dåligt intryck på rätten. Han är beslagen med flera lögner, han kommer med de mest märkliga bortförklaringar till olika saker och han visar en märkvärdig inkonsekvens i vad han minns och inte minns som jag inte tror att rätten kommer att anse att den är att hänföra till hans sjukdom. Inkonsekvensen passar nämligen lite för bra ihop med vad som är till fördel eller inte för honom själv att prata om.

De får sin sista chans imorgon. För jag tror till skillnad från nån som skrev idag inte att advokat Forsberg genom nån lysande slutplädering (det här är inte USA och än mindre är det någon amerikansk rättegångsfilm) kan vända hela spelet över ända. Bortsett då från att inget hr Forsberg tagit sig för hittills har tytt på att han skulle förmå att göra en Perry Mason i rätten. Jag tvivlar dock inte på att de kommer att försöka imorgon. Risken för dem är dock att det bara kommer att göra det värre för dem. Men visst: Berg har inte visat någon imponerande minnesförmåga i förhören och de får väl försöka skjuta in sig på det. Frågan är om de kommer att försöka dra upp påstådd våldsamhet och om rådmannen i så fall öht kommer att tillåta det. Detta är trots allt ett vittne som förhörs i sin egenskap av detta. Hursomhelst tror jag inte att några försök till karaktärsmord på Berg (inte för att det behövs, hans karaktär är nog solkad för all framtid ändå) kommer att imponera på rätten när det inte finns något annat konkret som pekar mot att han skulle kunna vara alternativ GM.

Möjligen har man dessutom sabbat för sig med sina planteringsteorier som inte direkt lär ha stärkt försvarets trovärdighet inför rätten.
Citera
2013-11-11, 23:35
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Ja snart är visst hela Boden delaktig i en konspiration för att få KJ fälld och MB gå fri, polisen, tidningen är korrupt, HA står bakom MB och sen alla släktingar som har slakteri, jobbar på taxin och gud vet allt. Han måste verkligen vara nåt alldeles extra den karln som har så många bakom sig.

Rena rama maffia-... komedin

Om MB, i morgon, tar med sig kopior av dom emails han säger sig besvarat/skikkat evt google sök etc han företog den 4 Maj, efter han kom hem från bröllps "middagen", då är det möjligt att börja överväga att MB inte hadde med VBs död att gjöra.

Hoppas att han gjör det...
Citera
2013-11-11, 23:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodengrabb
Detta skriver han på missingpeoples facebook sida " Hör av er om ni behöver någon som känner till alla bunkrar och skrymslen i det området. varit där mycket genom årens lopp och känner till de flesta gamla bunkrar/grotthål."

Han menar KJ, men när inlägget skrivs så vet vi bara att han heter T*mmy. Hade Kj en facebooksida som T*mmy? Var i helsfyr kommer T in i bilden, varför just det namnet?
Citera
2013-11-11, 23:38
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om MB, i morgon, tar med sig kopior av dom emails han säger sig besvarat/skikkat evt google sök etc han företog den 4 Maj, efter han kom hem från bröllps "middagen", då är det möjligt att börja överväga att MB inte hadde med VBs död att gjöra.

Hoppas att han gjör det...

Fast du har ju inte hängt med i dag då polisen vittnat om att MB också va under spaning första veckan, så han får mer och mer alibi. Han är inte mer misstänkt än moster Agda i Storafors i princip-.
Citera
2013-11-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
MB har för vana att låta munnen gå, han borde tänka över sitt sätt att bete sig mot kvinnor. Han är en stor buffel, och VB var inte den enda som ville skvallra för AN. Det ville Camilla. Det ville A Flygare.

Vad katten är det som gör att behovet av att skvallra kommer fram när MB trampar på människor? De verkar alla reagera på samma sätt. "Vi går till AN..."

C lever, det gör AF med. Detta talar för att MB nöjer sig att skita ned människor med ord, men att C påstår att MB lappade till hennes son är naturligtvis illa, men vi vet inte vad som hände. Hon kände sig kränkt. MB är karatetränare, och utförde kanske några grepp som C inte uppskattade, sonen kanske inte fajtades schysst? MB satte kanske gossen på plats, välbehövligt, en gosse som verkar sakna en stadigvarande far. Han kanske gjorde sonen en tjänst? Den här situationen vet vi faktiskt inte helt hur den gick till. MB kanske ändå är bättre som tränare/ungdomsledare?

Att MB vill lämna AN, men inte kan, verkar uppenbart. Häradsbetäckandet kan rent av mest vara ett sätt att fly ett stendött äktenskap. Alla par har det inte roligt i sängkammaren, det kan finnas många orsaker till det. Att MB slår sin fru är naturligtvis helt fel, så efter den här cirkusen får man hoppas att paret går skilda vägar, så slipper de vara så aggressiva mot människor som korsar deras väg.

Utan facit av förhöret med MB imorgon så behövs det nog stålbultar för att hålla ihop ett sådant uppmärksammat gift par i liv och lust.. iaf i lust blir det knepigt kan jag tänka. Men det är och blir deras problem att lösa efter schavotteringen i press och på nätsidor.

Jag skiter faktiskt i dem, de har själva stuckit ut hakan och han dessutom använt dolmen på en ung och sårbar elev i karateklubben som lusta, oansvarigt och korkat är snällt sagt.
Citera
2013-11-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tycker att det är ganska klart att den här trådens synnerligen stora intresse för MB har AN:s kackerlackskommentarer om VB som yttersta ursprung. Hade AN givit sjutton i att skriva dumheter på Facebook, hade "karatetränarspåret" blivit betydligt svalare i den här tråden. Plus då den här bedrövliga tendensen till motivteoretiserande som oftast är orsakat av att ha läst och tittat på alldeles för mycket deckare, och att ha följt för få IRL-utredningar.

Givetvis är det som så att det offentliga på facebook innebär misstankar när personer uttrycker sig som AN gjorde. Adderar man sedan resultatet från fup avseende övriga digital kommunikation så finns ju motiv.

Fritt översatt till vanlig svenska utifrån facebook, fup:
BO:VB -> jag fuckar din man varje dag och tänker sno ditt job.
AN -> på fejjan -> "xxx"

BO:VB -> sex, döda, våld -> MB: sex, döda, våld.

Men i övrigt så har inte åklagaren i fupen avfört MB och AN med tillräckligt tydlig bravur, detta innebär ju inte att de inte skulle kunna vara avförda i slasken, men det är ju åklagaren som ligger bakom det och det kan ju vara som så att det är ett sätt att jävlas med MB och dennes [enligt skribenter på flashback HA och poliskopplingar].

Så visst har du helt rätt i att de bundit ris för egen rygg map. facebook. Men i övrigt så är det polisen och åklagaren som ligger bakom problemet och skulle de vara helt oskyldiga så hade de ju haft en stor fördel i att kunna visa upp SMS samlingen där MB ber BO:VB att enbart kontakta honom å karatens vägnar och inte annars osv. osv. Är de oskyldiga så borde de stämma åklagaren för att ha fått dem att framstå i dålig dager i fup.
Citera
2013-11-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
JO, det förhåller sig just precis så. I de allra flesta fallen åtminstone. Du var ju inte med i trådens inledningsskede (om du inte använde något annat konto då) och såg vad som hände: När någon grävde fram AN:s kackerlackskommentar så utlöste det en veritabel explosion i tråden av indignation och misstankar som snabbt blev rena lavinen. Parad med allmänt byskvaller och rykten så hade snart en stor del av trådens mer aktiva skribenter förälskat sig i "karatespåret". Uppståndelsen la sig efter ett tag när KJ suttit häktad och nya tekniska bevis mot honom framkom efter hand. Men när FUP:en blev tillgänglig sköt den fart igen. Precis som Hamilkar skriver så utgår den i allt väsentligt från två huvudpunkter:

- Vilken person tycker man har det bästa "motivet"
- Vilken person tycker man verkar mest osympatisk.

Punkten 1 är i bästa fall ett tvivelaktigt vis att jämföra misstänkta på och kan aldrig någonsin gå före teknisk bevisning. Punkten 2 är i princip helt irrelevant, men det är uppenbart att den inte är det i folks bedömningar här i tråden.

Sen verkar många ha byggt sin syn på fallet utifrån personliga "psykologiska" analyser av KJ och hans antagna oförmåga som vilar på en mängd godtyckliga och obevisade antaganden, men som man ändå verkar tro på som någon slags fastställda fakta. Förmodligen finns också en önskan om att "underdogen" KJ ändå ska visa sig vara oskydlig så att man får en riktigt skurkaktig skurk som dessutom är lite lagom maktperson att vara arg på istället. Plus den vanliga förtjusningen i att omfatta "alternativa teorier" eftersom de är mer spännande + att man fått för sig att det per automatik är ett bevis för att man kan tänka självständigt och "utanför boxen".

Det är korrekt, jag var inte med i begynnelsen av denna tråd. Men jag började med att läsa den från början. Och studera dom fakta som fanns. Samt bilda mig en ungefärlig uppfattning.

Sedan vill jag dessutom tillägga - då jag har personer i min bekantskapskrets - som har en "diagnos" att det krävs enormt mycket kamp från de anhöriga för att få en sådan utredning.

Därför blir jag "ilsk" när man - som jag upplever det - raljerar över det.
Citera
2013-11-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Med tanke på vad som hände i Spekeröd, och hur hundarna reagerade där, kan hon visst ha dödats i den försvunna sängen för allt vad den tekniska bevisningen angår. Men då måste nog den döda kroppen ha kommit ur lägenheten ganska fort - inom mindre än en timme, i alla fall. Det är väl snarast hur det skulle ha gått till som är svårigheten med det scenariot.

Vänster lungsäck, inte höger, förresten. Jag har ändrat i min originalpostning.
Men kadaverinet sätter sig väl inte i väggarna. Är sängen borta med ev. Kadaveri och inget spill har förekommit kan man ju anta att de inte klarar av det, de skulle i annat fall markera hela lägenheten.
Citera
2013-11-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Stod dom inte lutande mot väggen? Till höger och avståndet, där är jag med.

Se sid 258 i FUP, där finns skissen och några censurerade bilder.
Citera
2013-11-11, 23:45
Medlem
Att åklagarsidan är skickligare är ju uppenbart. BF är ju väldigt slak och har i praktiken lastat ner hela FUP i knät på KJ som säkert inte ens orkat läsa igenom den under sin tid bakom lås och bom.
Klar missmatch där, får man ju lov att säga.

En bättre advokat hade nog släppt färre suspekta omständigheter och konstiga och meningslösa uttalanden från sin klient.
Slicka-mus-uttalandet ska ju KJ avstå från egentligen oberoende av vad som är sant, när det i FUP framgår att hans dna inte finns på fittan.

KJ kan nog kallt räkna med att hans diagnos inte kommer tas i beaktande på det sätt man tänkt sig. Den framstår i detta fall inte som något som skulle göra honom till mindre trolig mördare, men däremot talar den väl i någon mån för att han inte borde fixat städningen själv.

Att man inte har något som styrker själva dödandet blir nog den springande punkten för TR att ta beslut runt.
Tror de allra flesta anser att KJ på något vis är insyltad, men är det styrkt att han mördade?
Kan det bli en griftefrid och förvaring ett litet tag till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in