2013-11-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om du med 100 000 individer från hela planeten jorden menar 100 000 helt orelaterade individer, är sannolikheten 99,9% att samtliga individer har olika Y-profil. Om du i stället tänker dig ett slumpmässig representativt urval viktat efter populationsstorlek, med 20 000 kineser, 23 000 indier/pakistaner, 150 svenskar, australiska urinvånare och en eskimå på totalt 100 000, kommer det inte att finnas hundratusen olika mönster, men sannolikheten att två slummässigt valda personer i den populationen delar Y-mönster understiger säkerligen 0,3%, och med stor sannolikhet också 0,02%. Man får inte blanda ihop Y-STR-profiler och haplogrupper.

Boden är, som jag har försökt förklara, inte Örträsk eller Storuman, utan en garnisonsort, med allt vad det innebär av folkgenomströmning, dessutom med både svenska, finska och samiska populationer i närområdet. En sådan stadspopulation kan förväntas vara påtagligt utavlad.

1. Hamilkar idag någon censurerat ett av mina inlägg i tråden om just SKL:s DNA-tests låga säkerhet map. Y-kromosomen. Vem är det som har gjort det?

2. Nej jag menar en population bestående av personer från alla världens hörn så menar jag: multikultur, united nations, vita, svarta, gula you-name-it och det är med. Hela jordklotet är alla. (Akademiker borde veta det där).

3. Det har jag inte gjort heller. Y-kromosomtesten har vissa begränsningar map. mutation och inställningar i projektionen sedd som siffror. Så det är alltså ett matematiskt faktum som jag hänvisar till och inte något annat. Därefter påpekar jag att detta faktum inte är realistiskt men att beviset i bästa fall innebär att sannolikheten för att KJ är skyldig är kring 5-6% och annars säkerligen mycket mycket lägre. Sett till +1 beviset som han ändå kan förklara utan problem, genom sitt sex.

4. Det där är ett nonsens argument inom genealogi och genetik. Det är förövrigt väldigt liten skillnad på en Svensk västerbottning eller norrbottning och en Österbottnisk finne. Det enda sättet att hitta en same på idag är väl ifall denne bär folkdräkt.

5. När jag pratar om inavel så var det inte meningen att såra folks känslor utan bara ett konstaterande av att roteringssystemet i värnplikten bland annat avsåg just till att snurra runt folk för att motverka just genetiska skador pga. inavel, dock är inte Boden särskilt utsatt i det avseendet utan samma argument kan anföras mot vilken annan ort i resten av landet utom möjligtvis de stora städerna. Det är alltså ett medicinskt faktum, med belägg från sjukjournaler.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-11-09 kl. 23:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag fick alltså det till 4,3% per generation med användande av värdena i Lutz Roewers översiktsartikel Y chromosome STR typing in crime casework, Forensic Sci Med Pathol (2009) 5:77–84, som jag berättade om i https://www.flashback.org/sp45863261. Och om jag är amatörgenetiker, vad kräver du då för att betrakta någon som professionell?

Hur många gener och baspar det finns i resten av genomet har för övrigt absolut ingenting att göra med vad ett urval STR har för mutationsfrekvens.
Pittmätning på gång ser jag.

OT: Kan du säga något om hur urvalet av de 17 STR-snuttar i Y-kromosomal analys som analyseras har skett? Vilka 17 är det och varför just dessa?
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Jag vet allt som jag påstår, lita på mig.

Här får du en länk http://leerburg.com/cadaver.htm

Kan var intressant att notera att hundar som endast tränats på äkta människokadaver inte reagerar på syntetiskt framställda kadavermedel.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
mannen som hittade benen i huset? Har han möjligtvis fått skjuts med KJ under de dagar eftersöken pågick? Tycker att polisen skulle tagit en extra titt på denne man...

FUP s. 61

Michx Engrunx gick runt huset från andra hållet. När Marix-Louisx kom
runt knuten, och fram till den sidan av huset med rampen upp till det trasiga fönstret, var
Michx inte där, han hade redan klättrat in i huset. Marix-Louisx uttrycker att hon inte kan
begripa hur fort Michx kom in
. Marix-Louisx uppger att Marix vid något tillfälle gick förbi
henne och klättrade upp för rampen. Michx uttalade då något till Marix, liknande: "jag har
hittat något intressant". Marix har berättat att Michx log på ett underligt sätt då han lugnt sade
detta till henne.
Citera
2013-11-09, 23:04
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Sen en tidspåföljd för mord, där ligger praxis på 10 år & under, eller livstid, vet inte vars du fick 16 år & upp ifrån

Jag ser att listan över morddomar som du presenterade var från 2006. Att de domarna var på 10 år & under, eller livstid är ganska naturligt eftersom skalan för mord var just fängelse i tio år eller livstid. Men är du säker på att det fortfarande är så idag?

Om jag inte minns fel så ändrades 3 kap 1 § brottsbalken den 1 juli 2009 med syftet att skapa utrymme för en mer nyanserad straffmätning för mord och en höjd straffnivå för tidsbestämda straff. Efter lagändringen är nu straffet för mord fängelse i minst tio år och högst arton år eller på livstid. Tror också att bestämmelserna om straff för unga lagöverträdare ändrades så att den som har begått ett mord före 21 års ålder idag kan idag dömas till fängelse i upp till 14 år för brottet i stället för som tidigare högst tio år.
Citera
2013-11-09, 23:06
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Dom är nog inte vänner där längre ME verkar känna en del i karatevärlden iallafall..

Ja han hade tränat karate en gång i tiden. Nä alla spännande ansiktsböcker är förändrade. Det var bättre i mitten av maj. ME har också sanerat en del.
Citera
2013-11-09, 23:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
http://goo.gl/maps/Easu2
"Fynd ICA-kasse"
"Vattenfyllt värn"

Hm, således inte samma plats. Oavsett vilket så verkar GM har rört sig i en hyfsat stor del av området, så varför inte där påsen med underkläder hittades. Dock står det inget om påsen i FUP vad jag har sett, kan man utgå ifrån att det är analyserat och avfört?
Citera
2013-11-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Menar bara, om åklagaren säger 4-5 maj så är väl det domstolen har att förhålla sig till eller? Det är ju den tidsrymden alla bevis och indicier kretsar kring. De saknar ju betydelse om VB mördades låt säga den 11 maj för att ta ett exempel?

VB försvann då 4-5 maj. Rättsläkaren kunde inte ange ett dödsdatum, ej heller kunde rättsentomologen. Jag tycker att det är intressant. Att man borde lyfta fokus och inte stirra sig helt blinda på just 4-5 maj.

5 maj skulle hon åka på en "utflykt" som hon såg fram emot. Med vem och vart?
Citera
2013-11-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kan var intressant att notera att hundar som endast tränats på äkta människokadaver inte reagerar på syntetiskt framställda kadavermedel.

Det beror på att de sniffer efter annat och därför inte reagerar på kemikalierna som bara är liten komponent av likdoft.
Citera
2013-11-09, 23:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
KJ kansje googlade hundens anatomi, för at ta reda på var precis hjärtat sitter på en hund, om han ville försöka med hjärt och lungräddning?

Men varför säger han då inte det i förhören? Varför hittar man på att han försökt hjälpa nån kompis vars valp ska lära sig att gå i trappor eller nåt?

Inse att han LJUGER om detta. Varför är en annan fråga, men ljuger det gör han. Du borde någon gång fråga dig hur många osannolika och långsökta förklaringar som din fantastiska "alternativteori" orkar med både när det gäller KJ och MB innan den blir helt orimlig.

Angående hunden kan du ju också fundera på varför han har så enormt bråttom med att göra sig av med den ner i älven och inte ringer sin pappa eller bror och ber om hjälp. Han är ju van att få hjälp med allt möjligt av familjen och nyligen har familjen hjälpt honom att röja ur lägenheten ordentligt. Men här vet han inte hur bråttom han har att "låna" en pulka och själv dra ner hundkadavret i älven. Jag som inte är så förtjust i fantasifulla förklaringar som du utan hellre väljer de som låter mest troliga säger att det är för att det är något med hundens död han känner att han vill dölja. Jag är dock absolut inte säker på att svaret är att han haft ihjäl hunden med flit för att få stycka den. Snarare tror jag som FUP-12 att något kan ha hänt när KJ kommit hem - troligen berusad - sent på natten efter att nyligen fått klagomål om att hans hund ylade. Ett snabbt vredesutbrott, han griper något vasst föremål och hugger mot hunden.

Att han får ett vredesutbrott när åklagaren ställer frågor om detta är inget bevis på oskuld. Är det något jag lärt mig genom åren så är det att människors reaktioner på anklagelser är väldigt dåligt relaterade till om de är berättigade eller inte. Vissa människor blir t.o.m. mer arga ju mer sant det de anklagas för är. Dåligt samvete är en stark trigger i många konflikter...
Citera
2013-11-09, 23:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
VB försvann då 4-5 maj. Rättsläkaren kunde inte ange ett precist datum för själva dödsdatum, ej heller kunde rättsentomologen. Jag tycker att det är intressant. Att man borde lyfta fokus och inte stirra sig hetl blinda på just 4-5 maj.

5 maj skulle hon åka på en "utflykt" som hon såg fram emot. Med vem och vart?
Hon försvann 4 maj, vid 16-tiden. Fram tills dess är hennes vistelse oomtvistad. Men sedan blir det osäkert.
Citera
2013-11-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
FUP s. 61

Michx Engrunx gick runt huset från andra hållet. När Marix-Louisx kom
runt knuten, och fram till den sidan av huset med rampen upp till det trasiga fönstret, var
Michx inte där, han hade redan klättrat in i huset. Marix-Louisx uttrycker att hon inte kan
begripa hur fort Michx kom in
. Marix-Louisx uppger att Marix vid något tillfälle gick förbi
henne och klättrade upp för rampen. Michx uttalade då något till Marix, liknande: "jag har
hittat något intressant". Marix har berättat att Michx log på ett underligt sätt då han lugnt sade
detta till henne.

Det där leendet minns jag att jag hajade till på när jag läste det där i FUP. Efter detta fynd i ödehuset, ser man i FUP hur polisen skriver flera gånger att MPS önskar debriefing och att hela upplevelsen var otäck och obehaglig osv - så varför ett leende som första reaktion från denne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in