2013-11-11, 15:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Just eftersom det var uppenbart att Hamad var så mycket bättre än Durmaz under tiden i MFF gör det att man som MFF-supporter har svårt att förstå att Durmaz plötsligt skulle vara bättre för att han spelar i ett turkiskt bottenlag. Det är hjärndött att kategoriskt avgöra att en spelare skulle vara bättre för att han spelar i en bättre liga. Det var som när Sana plötsligt togs ut i landslaget så fort han gick till Ajax. Att han aldrig varit i närheten av lika bra som Hamad var ingenting som Hamrén hade noterat, han spelade ju i en bättre klubb.

Vad gör Sana numera förresten? Reserv i b-laget typ. Nivån avslöjad, både på Sanas fotbollskunnande och Hamréns fotbollsöga.

Självklart är det så..att ett bra fotbollsöga ser igenom sådant, och behöver inte ha kvitton på någonting. Om Hamrén saknar detta eller är enbart lat, eller har för dåliga medhjälpare är frågan. Men nu är det som det är.
Citera
2013-11-11, 15:36
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Du tyckte samma när Taco-Svensson, Linderoth, Ljungberg, Rasmus Elm, Källström, Micke Nilsson osv osv debuterade?

Jag har inte sett Hamad så mycket i allsvenskan, men jag har sett honom i u21-landslaget och i några Malmös europamatcher, och hans klass har varit tydlig hela tiden. Han kanske inte håller samma klass som alla jag räknade upp, men det krävs inget kvitto från någon europeisk klubb för att se att han är bättre än en sån som Zengin tex. Eller Tobias Sana

Som sagt. Det är inte vad jag tycker personligen..utan jag försöker sätta mig i hur det faktiskt är och verkar vara. Sen handlar det såklart om vilken konkurrens som finns på en position.
Citera
2013-11-11, 15:36
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Tycker Durmaz har en mer internationell spelstil än Hamad. Hamad är lite för allmän och saknar egentligen ett vinnande vapen. Durmaz har mer en explosiv spelstil och jag tycker han vinner på det. Hamad skulle behöva utveckla sin spelstil lite och det tror jag han har potential att göra i Tyskland.

Skitsnack. Väldigt vanligt skitsnack i Sverige, på alla nivåer. Ser man inte Hamads styrkor så ska man nog inte uttala sig. Han har ett överlägset spelsinne för att spela i AS, är otroligt bolltrygg, och gör väldigt mycket poäng. Dessutom är han bevisligen en ledare.

Allt snack om internationell spelstil stör mig enormt. Är snabbhet den högst stående egenskapen? Ibland tror jag folk på allvar tycker det. Säg det till alla spelgenier, oavsett nivå. Snabbhet har alltid premierats i svensk fotboll, vilket har skapat en enormt brist på speltekniska och spelskickliga fotbollsspelare.

Jag har flera exempel om medelmåttor som blivit scoutade av Allsvenska akademier. Vissa började där,de flesta levde enbart på snabbhet. Man såg direkt att deras touch var så uppenbart horribel att det skulle gå åt helvete för dessa spelare. Dessa tog alltså platser i fina akademier istället för mer fotbollsskickliga tonåringar. Det är ett problem.
Citera
2013-11-11, 15:37
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Tycker Durmaz har en mer internationell spelstil än Hamad. Hamad är lite för allmän och saknar egentligen ett vinnande vapen. Durmaz har mer en explosiv spelstil och jag tycker han vinner på det. Hamad skulle behöva utveckla sin spelstil lite och det tror jag han har potential att göra i Tyskland.

Samtidigt talar Hamrén om att han vill vara ett bollförande lag och då passar Hamad mycket bättre. Han har långt bättre spelsinne och spelförståelse.

Känslan är lite att Hamrén inte riktigt vet vad han vill. Hans kriterier gällande uttagningar är luddiga, och verkar mest handla om klubbadresser och mediauppmärksamhet.
Senast redigerad av snillet_1 2013-11-11 kl. 15:42.
Citera
2013-11-11, 15:56
Medlem
freeriderXIIs avatar
Portugal spelade 1-1 mot såväl Israel som Nordirland i kvalet vad kan vi lära av deras sätt att spela mot just Portugal ?

Framförallt hur de la upp sin defensiv och tog hand om Ronaldo.

Portugal vann en av matcherna mot Ryssland på hemmaplan men den match de förlorade i Moskva kanske man kan studera ryssarna höll nollan där.

En annan intressant match var när Portugal spelade 3-3 mot Israel där kan man studera portugisernas försvarssvackor.
Citera
2013-11-11, 17:36
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Skitsnack. Väldigt vanligt skitsnack i Sverige, på alla nivåer. Ser man inte Hamads styrkor så ska man nog inte uttala sig. Han har ett överlägset spelsinne för att spela i AS, är otroligt bolltrygg, och gör väldigt mycket poäng. Dessutom är han bevisligen en ledare.

Allt snack om internationell spelstil stör mig enormt. Är snabbhet den högst stående egenskapen? Ibland tror jag folk på allvar tycker det. Säg det till alla spelgenier, oavsett nivå. Snabbhet har alltid premierats i svensk fotboll, vilket har skapat en enormt brist på speltekniska och spelskickliga fotbollsspelare.

Jag har flera exempel om medelmåttor som blivit scoutade av Allsvenska akademier. Vissa började där,de flesta levde enbart på snabbhet. Man såg direkt att deras touch var så uppenbart horribel att det skulle gå åt helvete för dessa spelare. Dessa tog alltså platser i fina akademier istället för mer fotbollsskickliga tonåringar. Det är ett problem.

Det är så klart inte skitsnack. Var det inte du som i en annan tråd för inte länge sedan sa att du inte hade så bra koll på Allsvenskan? Jag har på min höjd missat fem matcher med Hamad de senaste tre-fyra åren och har rätt bra koll på honom. Jag tycker han behöver öka farten på löpningarna och han måste bli snabbare med boll. Det måste gå snabbare helt enkelt. Han är absolut bra på det du säger, men det räcker inte för att han ska gå före Durmaz. Durmaz spelar i ett högre tempo.

Om jag får välja mellan Durmaz och Hamad i ett omställningsläge väljer jag den förstnämnda alla dagar i veckan. Durmaz har ett jäkligt bra driv med bollen. Hamad är duktig när man har bollen runt omkring straffområdet, han är duktig på sätta insticken och komma förbi sin försvarare, men de egenskaperna har Durmaz också.

Durmaz har också egenskapen att han är ful och elak och kommer undan med det. Det ska inte underskattas. Man lyckas inte om man är snäll.
Senast redigerad av mishima 2013-11-11 kl. 18:00.
Citera
2013-11-11, 18:13
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Det är så klart inte skitsnack. Var det inte du som i en annan tråd för inte länge sedan sa att du inte hade så bra koll på Allsvenskan? Jag har på min höjd missat fem matcher med Hamad de senaste tre-fyra åren och har rätt bra koll på honom. Jag tycker han behöver öka farten på löpningarna och han måste bli snabbare med boll. Det måste gå snabbare helt enkelt. Han är absolut bra på det du säger, men det räcker inte för att han ska gå före Durmaz. Durmaz spelar i ett högre tempo och är en annan typ av ytter som jag tror mer går hem i landslaget.

Om jag får välja mellan Durmaz och Hamad i ett omställningsläge väljer jag den förstnämnda alla dagar i veckan. Hamad är duktig när man har bollen runt omkring straffområdet, han är duktig på sätta insticken och komma förbi sin försvarare, men den egenskapen har Durmaz också.

Durmaz har också egenskapen att han är ful och elak och kommer undan med det. Det ska inte underskattas. Man lyckas inte om man är snäll.
Hamad spelar dock i ett mycket högre tempo än Zengin? Även om du föredrar Durmaz pga spelartyp är jag säker på att Hamréns anledning är klubbadressen. Jag hade hellre haft Chippen och Hamad i truppen än Durmaz och Zengin.

Och det måste inte alls gå snabbare, kolla hur Iniesta, Silva eller Özil spelar som yttrar. Däremot kanske klassen är för låg. Men av det jag sett av Hamad är han en jättetillgång just i omställningarna, hans trygghet med bollen och sättet han värderar när han ska slå den måste ha gett massa chanser.
Citera
2013-11-11, 18:19
Medlem
freeriderXIIs avatar
Svensk fotboll har under lång tid från pojknivå och uppåt prioriterat teknik och bollhållande för lite.

Fysisk styrka och snabbhet har premierats. Men vilka vann EM, VM och EM på rad om inte just tekniska bollhållande dvärgSpanien. (Ja Bayern München vann CL 2013 med snabba yttrar )
Spanjorerna är givetvis också snabba men det finns en annan balans mellan snabbhet och teknik där.

Att vara teknisk med bra första touch gör att du vinner tid.
Senast redigerad av freeriderXII 2013-11-11 kl. 18:55.
Citera
2013-11-11, 19:10
Medlem
freeriderXIIs avatar
Snabbhet och teknik går att träna upp mer än man tror om man har den rätta inställningen även om snabbhet är svårare bl.a. kopplat till långsamma, snabba och mycket snabba muskelfibrer.

Här ett tekniskt geni på mittfältet : https://www.youtube.com/watch?v=C7mXGMcpA0g

Explosiviteten kan dock bevisligen ökas väsentligt genom funktionell träning, ge inte upp. Dessutom är den explosiva förmågan en färskvara som kontinuerligt behöver stimuleras.

Med ett explosivt träningsprogram kan man öka accelerationsförmågan på 30 meter betydligt. bl.a. enligt forskaren Fredrik Crépin.

Många forskare belyser vikten av funktionella fotbollsspecifika träningsmetoder med boll för att öva upp snabbheten just med bollen.

Relevant styrketräning har också visat sig ha en bra effekt för snabbhetsförmågan.
Senast redigerad av freeriderXII 2013-11-11 kl. 19:52.
Citera
2013-11-11, 19:13
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Snabbhet och teknik går att träna upp mer än man tror om man har den rätta inställningen.

Här ett tekniskt geni på mittfältet : https://www.youtube.com/watch?v=C7mXGMcpA0g

Snabbhet är bland det svåraste man kan träna upp. Har du inte tillräckligt med snabba muskelfibrer kan du inte bli särkilt snabb. Sen om man har tillräcklig spelförståelse/ smarthet kan du komma undan med moderat snabbhet se Svensson/Källström.
Citera
2013-11-11, 20:20
Medlem
-Wasteland-s avatar
Nån som har bra koll på Coentrao? Blir han spelklar månntro?
http://www.gp.se/sport/fotboll/1.2174460-ronaldo-har-problem-med-vansterfoten

Känns som det kan gå hur som helst på bortaplan på fredag. 0-1 till Sverige eller 4-0 till Portugal med en Ronaldo på skoningslöst lekhumör.
Citera
2013-11-11, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Portugal spelade 1-1 mot såväl Israel som Nordirland i kvalet vad kan vi lära av deras sätt att spela mot just Portugal ?

Framförallt hur de la upp sin defensiv och tog hand om Ronaldo.

Portugal vann en av matcherna mot Ryssland på hemmaplan men den match de förlorade i Moskva kanske man kan studera ryssarna höll nollan där.

En annan intressant match var när Portugal spelade 3-3 mot Israel där kan man studera portugisernas försvarssvackor.
Lugn nu. Spionerna har gjort sitt jobb och informerat Hamrén om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in