2013-10-23, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikasa
Ej förmån.

https://www.fass.se/LIF/product?48&docType=30&specId&userType&nplId=201112 13000115

Blir ju svindyrt med 2000:-/mån om det ej går under förmån. Inget högkostnadsskydd då ju.

800kr för 30 st 30 mg

Men det ingå snart i högkostnad tror jag. Om man kan vänta
Citera
2013-10-23, 08:12
Medlem
Noztalgis avatar
Skulle dock vilja slänga ut en halv varning till folket har inte ätit några jätte mänger men testade preparatet under en lite längre period och jag vet inte vad det var som gav mig känslan riktigt men inom kroppen så kändes detta giftigt efter ett par dagar nästan lite varigt i ögonen eller liknande och stimmig som fan under jätte kort perioder kunde vara helsnurr 10 min sen var det var osv. Nej något känns inte helt rätt med detta men kan ju faktist oxå vara jag som inte reagerar bra på det heller. Ville bara säga ifall att det på något sätt kan hjälpa någon :-)
Citera
2013-10-24, 06:52
Medlem
Jag har väl tagit elvanse 30 mg i 5 dagar nu. Känner ingen skillnad från första dagarna, dvs för liten dos och bäst effekt på kvällen, from 17.00.

Får dosen reglerad om ett par veckor och skriver gärna då igen.

Jag tänker prova att kombinera Metamina ett par dagar nu för att se om det kan fungera:-)
Citera
2013-10-29, 13:23
Medlem
adagios avatar
Har tagit Elvanse 30 mg i tre veckor på fredag. Jag har en svårighet att utvärdera om jag har haft nytta av den. Den gör mig nämligen riktigt trött. Jag som hade hoppats på en fungerande medicin! Det kan ju å andra sidan vara en fråga om dos också förstås, därför ska jag ta kontakt med läkaren för att testa på 50 mg. Det känns som en mixed bag med Elvanse för min del just nu, den reagerar oberäkneligt och märkligt på mig. Jag blir trött några timmar efter jag tagit den, och vanligtvis håller tröttheten i sig fram till lunch, då jag blir lite piggare och mer fokuserad, men inte så mycket. Vissa dagar kan jag även non-stop känna mig skitseg; typ nervös/hoppig men samtidigt väldigt ofokuserad och trött. En sådan trötthet som trycker mot ögonen/huvudet nästan. Sjukt jobbigt är det! Samtidigt har jag dock mycket mer energi, har lättare att ta mig för och laga mat/tvätta/städa osv. Så konstigt.

Har dock börjat ta Magnesium, men jag började igår så har svårt att utvärdera om den minskat bieffekterna, som till exempel spändheten.

Har ni några tips eller input att ge mig? Hur går det för er andra med att medicinera med Elvanse?
Citera
2013-10-30, 14:19
Medlem

Låter klockrent som fel dos. Gissningsvis för låg dos. När jag tagit Metamina har jag känt så både vid för låg och för hög, lite knepigt:-)
Med Elvanse känner jag liknande från ca 11-16.00, dvs dippar och blir skitseg.

Jag har väldigt svårt att tro att Elvanse ska kunna släppa lagom mycket fördelat på 12 timmar. Men jag ska testa den högre dosen med start 2 veckor.

Jag har testat att ta lite Metamina under dippen jag får med Elvanse men jag hittar inte rätt.

Fortsätt testa. Med 50 mg kommer du säkert känna bra effekt stundtals så kan du jobba vidare efter det.

Metamina tog förresten ett par månader att hitta rätt med och det verkar vanligt.
Citera
2013-11-11, 11:37
Medlem
adagios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7

Låter klockrent som fel dos. Gissningsvis för låg dos. När jag tagit Metamina har jag känt så både vid för låg och för hög, lite knepigt:-)
Med Elvanse känner jag liknande från ca 11-16.00, dvs dippar och blir skitseg.

Jag har väldigt svårt att tro att Elvanse ska kunna släppa lagom mycket fördelat på 12 timmar. Men jag ska testa den högre dosen med start 2 veckor.

Jag har testat att ta lite Metamina under dippen jag får med Elvanse men jag hittar inte rätt.

Fortsätt testa. Med 50 mg kommer du säkert känna bra effekt stundtals så kan du jobba vidare efter det.

Metamina tog förresten ett par månader att hitta rätt med och det verkar vanligt.

Jag har tagit 40-50 nu. Tagit två 30 kapslar och hällt i pulvret i vatten men inte hällt i hela den andra kapseln. Känner mig inte trött utan känner mig mycket bättre än på 30. Mycket mer koncenterad och inte heller särskilt irriterad, som jag kunde bli på 30. Känner mig förvisso lite mer spänd, men inte så farligt mycket om jag ska vara ärlig. Det kunde varit värre!
Citera
2013-11-11, 15:21
Medlem
Är detta på licens också?
Citera
2013-11-11, 15:37
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candles
Är detta på licens också?
Nej, det är inte ett licenspreparat.

Är på min första vecka med Elvanse och känner redan nu att jag aldrig vill tillbaka till metylfenidatskiten.
Elvanse känns mjukt och fint, metylfenidat känns kantigt och vasst.
Citera
2013-11-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Nej, det är inte ett licenspreparat.

Är på min första vecka med Elvanse och känner redan nu att jag aldrig vill tillbaka till metylfenidatskiten.
Elvanse känns mjukt och fint, metylfenidat känns kantigt och vasst.
Jaså vad nice.. Var det du som frågade läkaren om detta eller tipsa läkaren till dig?
Citera
2013-11-11, 17:16
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Jaså vad nice.. Var det du som frågade läkaren om detta eller tipsa läkaren till dig?
Tog upp det själv, läkaren hade inte hört talas om Elvanse innan. Var inga problem med att få recept på det, har en schysst och öppen läkare.
Apotekarna hade inte heller hört talas om det, så de fick beställa in en burk från centrallagret. Dyrt som satan, hoppas det hamnar under högkostnadsskyddet. De flesta verkar ju vara inne på att det kommer göra det, men man vet aldrig vad de väljer att räkna in och inte...
Citera
2013-11-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Tog upp det själv, läkaren hade inte hört talas om Elvanse innan. Var inga problem med att få recept på det, har en schysst och öppen läkare.
Apotekarna hade inte heller hört talas om det, så de fick beställa in en burk från centrallagret. Dyrt som satan, hoppas det hamnar under högkostnadsskyddet. De flesta verkar ju vara inne på att det kommer göra det, men man vet aldrig vad de väljer att räkna in och inte...
Åh hoppas hoppas att jag tål denna då, ska fråga min läkare. Att de kostar är ju lite tråkigt men de här är ju viktigt liksom.. Den lär nog hamna på högkostnadskortet så småningom. Men vad gick det på? runt 1000?
Citera
2013-11-11, 17:48
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Åh hoppas hoppas att jag tål denna då, ska fråga min läkare. Att de kostar är ju lite tråkigt men de här är ju viktigt liksom.. Den lär nog hamna på högkostnadskortet så småningom. Men vad gick det på? runt 1000?
Det varierar mellan olika apotek, men jag gav 800 för 30 kapslar, 30 mg. Frågade om priset på de högre doserna, men de var inte prissatta vid det tillfället (50 mg och 70 mg).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in