2015-01-18, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stressoraklet
Betvivlar jag ej. Jag och flera vänner upplever dock som jag sa ett påtagligt stimulerande rus vid 90mg redan. Vana brukare med och utan ADHD.

Någon som vet på vilket sätt exempelvis Samarin skulle kunna påverka ruset? Från Fass:

Från fass
Askorbinsyra och andra medel och tillstånd (kost som är rik på frukt och grönsaker, urinvägsinfektion och kräkningar) som surgör urinen, ökar urinutsöndringen och minskar halveringstiden för amfetamin. Natriumbikarbonat och andra medel och tillstånd (tiaziddiuretika, kost som är rik på animaliskt protein, diabetes och respiratorisk acidos) som alkaliserar urinen, minskar urinutsöndringen och förlänger halveringstiden för amfetamin.

Alltså förkortar samarin ruset.
Citera
2015-01-19, 04:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtekerot
Natriumbikarbonat och andra medel och tillstånd (tiaziddiuretika, kost som är rik på animaliskt protein, diabetes och respiratorisk acidos) som alkaliserar urinen, minskar urinutsöndringen och förlänger halveringstiden för amfetamin.
Äter Hydroklortiazid och inte känt att den skulle påverka metamina.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20110709000219
Citera
2015-01-19, 14:50
Medlem
Stressoraklets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtekerot
Från fass
Askorbinsyra och andra medel och tillstånd (kost som är rik på frukt och grönsaker, urinvägsinfektion och kräkningar) som surgör urinen, ökar urinutsöndringen och minskar halveringstiden för amfetamin. Natriumbikarbonat och andra medel och tillstånd (tiaziddiuretika, kost som är rik på animaliskt protein, diabetes och respiratorisk acidos) som alkaliserar urinen, minskar urinutsöndringen och förlänger halveringstiden för amfetamin.

Alltså förkortar samarin ruset.
Tack, måste letat lite slarvigt själv.

Men borde inte Samarin (natriumbikarbonat) tvärtom förlänga ruset med de egenskaperna; Förlängd halveringstid = förlängt rus? Eller tänker jag helt fel? Rätta mig gärna i så fall.
Citera
2015-01-20, 15:53
Medlem
Kan Elvanse ge mag-och tarmblödningar? Har förstått att amfetamin i sig kan ställa till det i kroppen.
Fått Elvanse utskrivet i lägsta dosen (30 mg). Har inte adhd eller koncentrationsstörningar, men min PAL ansåg att Elvanse kan hjälpa mot mina neuroser och deppighet.

Att jag frågar om blödningar är för att dem här neuroserna är åt det somatiska hållet...vissa skulle kanske kalla mig hypokondriker

Med vänlig hälsning/Oxalic
Citera
2015-01-21, 18:22
Medlem
FarbrorFuls avatar
Jag har just fått denna medicin utskriven, men jag får fortfarande jobbiga bieffekter.
Är intresserad utifrån medicinskt initiativ. Vilken medicin har funkat bäst för er?
Mot add/adhd,
Modiodal har varit den som funkat bäst på mig, ska försöka få återgå till det.¨
MVH
/theJew
Citera
2015-01-21, 18:25
Medlem
Aerosol-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFul
Jag har just fått denna medicin utskriven, men jag får fortfarande jobbiga bieffekter.
Är intresserad utifrån medicinskt initiativ. Vilken medicin har funkat bäst för er?
Mot add/adhd,
MVH
/theJew

Vad för typ av biverkningar får du?

Ska själv byta till elvanse tänkte jag.
Citera
2015-01-22, 01:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFul
Metamina uteslutet?
Citera
2015-01-22, 12:42
Medlem
Stressoraklets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
Kan Elvanse ge mag-och tarmblödningar? Har förstått att amfetamin i sig kan ställa till det i kroppen.
Fått Elvanse utskrivet i lägsta dosen (30 mg). Har inte adhd eller koncentrationsstörningar, men min PAL ansåg att Elvanse kan hjälpa mot mina neuroser och deppighet.

Att jag frågar om blödningar är för att dem här neuroserna är åt det somatiska hållet...vissa skulle kanske kalla mig hypokondriker

Med vänlig hälsning/Oxalic
Vad betyder PAL? Amfetamin mot deppighet låter extremt gammalmodigt och osvenskt. Inte för att det inte kan fungera under en period...
Citera
2015-01-22, 16:04
Medlem
Citat:
Vad betyder PAL? Amfetamin mot deppighet låter extremt gammalmodigt och osvenskt. Inte för att det inte kan fungera under en period...

Patientansvarig läkare.
Citera
2015-01-23, 01:52
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Amfetamin mot deppighet låter extremt gammalmodigt och osvenskt. Inte för att det inte kan fungera under en period...

Ingen erfarenhet av amfetamin/lisdexamfetamin (ännu i alla fall), men jag har varit förbluffad över hur bra effekt metylfenidat har på min tendens till depp. Inte för att mina depressioner nu varit extremt svårbehandlade nånsin, men metylfenidat gör den där skillnaden mellan "ok, allt är för jävligt, men kanske det blir bättre" och väl funktionerande och förmögen att se positivt på saker.

En annan intressant grej för mig vis-a-vis stimulant och depp har varit att det är som anti-depp effekten är betydligt mer långvarig än adhd/funktionsförmåga -effekten. Det senare är ju väldigt kort med kortverkande piller (2-4h), medan jag tycker att den stämningsförhöjande/-korrigerande effekten kan vara uppemot 2-3 dygn - dvs en sekundär effekt, som är mycket subtil och till 100% positiv.

Oxalic, berätta gärna hur det går för dig med Elvanse!

Vad gäller somatiska effekter så är det enda jag vet att det på ett aktivt finskt forum som jag följer verkar vara stark konsensus på att amfetamin är mycket "snällare" än metylfenidat när det gäller fysiska biverkningar. Aldrig hört talas om mag- och tarmkanalblödningar i samband med någon stimulant övht.
Citera
2015-01-23, 02:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Inte för att mina depressioner nu varit extremt svårbehandlade nånsin, men metylfenidat gör den där skillnaden mellan "ok, allt är för jävligt, men kanske det blir bättre" och väl funktionerande och förmögen att se positivt på saker.
Kan det va att du får den där extra energikicken till att göra något istället för att bara sitta på soffan?
Citera
2015-01-23, 02:22
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan det va att du får den där extra energikicken till att göra något istället för att bara sitta på soffan?

Visst, men det är liksom mer än så. Speciellt märkbar blir effekten när jag INTE gjort något speciellt alls, och t.o.m. får litet dåligt samvete för att jag inte utnyttjat effekten av stimulanten ordentligt*.

Det är litet som om kombinationen sitta och dega + stimulant är som en mini-semester för hjärnan. De följande dagarna är mycket soligare och enklare.

*Urk, ja. Tog mig ganska länge (och ett antal samtal med min läkare) att förstå att det på alla sätt är helt OK att inte vara flitig och effektiv fast jag tagit min medicin. Att medicinen inte är "bortkastad" eller kräver motprestation i form av upphängd tvätt eller knepiga sociala situationer, att det är ok att bara njuta av en lugnare och mer välfungerande hjärna. Och som sagt, belöningen är ofta bättre (omedicinerad) funktionsförmåga följande dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in