Citat:
Ursprungligen postat av
Stressoraklet
Amfetamin mot deppighet låter extremt gammalmodigt och osvenskt. Inte för att det inte kan fungera under en period...
Ingen erfarenhet av amfetamin/lisdexamfetamin (ännu i alla fall), men jag har varit förbluffad över hur bra effekt metylfenidat har på min tendens till depp. Inte för att mina depressioner nu varit extremt svårbehandlade nånsin, men metylfenidat gör den där skillnaden mellan "ok, allt är för jävligt, men kanske det blir bättre" och väl funktionerande och förmögen att se positivt på saker.
En annan intressant grej för mig vis-a-vis stimulant och depp har varit att det är som anti-depp effekten är betydligt mer långvarig än adhd/funktionsförmåga -effekten. Det senare är ju väldigt kort med kortverkande piller (2-4h), medan jag tycker att den stämningsförhöjande/-korrigerande effekten kan vara uppemot 2-3 dygn - dvs en sekundär effekt, som är mycket subtil och till 100% positiv.
Oxalic, berätta gärna hur det går för dig med Elvanse!
Vad gäller somatiska effekter så är det enda jag vet att det på ett aktivt finskt forum som jag följer verkar vara stark konsensus på att amfetamin är mycket "snällare" än metylfenidat när det gäller fysiska biverkningar. Aldrig hört talas om mag- och tarmkanalblödningar i samband med någon stimulant övht.