2013-09-28, 06:12
Medlem
MassiveBs avatar
Kostnaden ligger på en 900kr för 30x50mg (14.8mg dexamfetamin). Runt 700kr för 30x30mg.
Kommer med största sannolikhet bli subventionerad inom 4 månader enligt vad jag hört.
Citera
2013-09-28, 06:20
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GameOvereem
Har svårt att tro att det kommer börja skrivas ut av läkare i samma omfattning som metylfenidat då preparatet är så fruktansvärt dyrt. Har själv testat det när jag var i USA och vanlig dexamfetamin är bättre alla dagar i veckan. Anledningen varför man inte väljer att börja med elvanse i mitt landsting beror på kostnaden och att effekten håller lika länge som Shire säger att den gör.

Jag vet inte, körde med Aderall XR tidigare (50mg), och även om dosen affe är mindre per tablett (50mg) i Elvanse, så upplever jag ändå att det håller i sig lika bra. Kostnaden är väl inte så värst farlig mot de andra medicinerna som skrivs ut (Aderall går på runt 10 000 kr burken för 100x20mg kontra Elvanse 90x50mg för 2700kr).

Frågan är dock där du bör, vad erbjuds det för alternativ? Vet att Läkemedelsverket inte ger nya licenser till Metamina längre med motivering att man skall ta Elvanse som är klassat.
Citera
2013-10-08, 13:51
Medlem
Förstod inte om de som testat elvanse är nöjda eller besvikna.Tar metamina nu och är orolig för bytet.
Citera
2013-10-10, 19:56
Medlem
GameOvereems avatar
Bör man vara orolig om man tar metamina idag? Ska ju bara om en månad få min licens förnyad igen vilket totalt ger ett antal hundra tabletter..
Citera
2013-10-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandi43
Förstod inte om de som testat elvanse är nöjda eller besvikna.Tar metamina nu och är orolig för bytet.

Jag ska ta min första dos i övermorgon. Jag har Metamina idag. Jag rapporterar gärna men det kan ju ta ett tag att få dosering rätt och därmed en bra utvärdering.

Spännande är det:-)

Metamina är bra men jag kommer tydligen inte ifrån slarv med att ta mina doser på rätt tidpunkt och det ställer till det. Därför hoppas jag att det här ska fungera bättre
Citera
2013-10-18, 15:01
Medlem
adagios avatar
Första dagen med Elvanse 30 mg, och dagen har hittills varit ganska bra på denna nya medicin. Jag har känt mig piggare och mer koncentrerad, dessutom känt mig lite mer social och glad (är något antisocial annars kan tilläggas), vilket även det är ett stort plus i kanten. Av någon anledning blev jag väldigt trött när jag blev hungrig dock, men ingen yrsel eller så. Det känns som jag är lite rappare och med på noterna, men känner mig fortfarande lite off - bara lite mindre än vanligt.

Har av Concerta fått hjärtklappning och ångest (även på lägsta dosen), men inga sådana bieffekter har jag hittills känt på Elvanse tack och lov. Jag hoppas verkligen att denna medicin kommer fungera för mig, behöver verkligen något nu när jag studerar. Det känns i alla fall lovande! Vi får se hur jag kommer reagera på den hädanefter och om jag kommer behöva justera dosen för att få en bättre effekt. Ska återkomma senare!
Citera
2013-10-18, 19:28
Medlem
GameOvereems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneus
Hur länge varade effekten för dig?

Ca 6h om jag minns rätt, ganska svårt att uppskatta precis som metamina. Får exakt 6h av 1,5 dos metamina så känns jävligt onödigt
Citera
2013-10-19, 09:52
Medlem
Också första dagen med Elvanse avklarad. 30 mg

Känner väl precis samma faktiskt. Jag dippade ordentligt kring lunchtid, dvs ca 4 timmar efter jag tog tabletten. Jag kopplade inte ihop det med hunger men det kan ha varit så faktiskt. Få se hur det blir idag.

Effekten i övrigt var lite ojämn. Jag tror jag kommer behöva öka dosen lite, eller komplettera med Metamina. Men det kändes överlag rätt bra förutom dippen kring lunch. Kanske hade jag som bäst effekt på kvällen.

Jag har ju annars tagit Metamina drygt ett år och där har jag varje dag fått ett par dippar och mellan det blandad kvalitet. Första dagen med Elvanse var ju mycket bättre faktiskt, trots aningen för låg dos.

Jag hoppas med stor ödmjukhet att det här är så bra som det verkar kunna bli.
Citera
2013-10-19, 10:20
Medlem
GameOvereems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7
Också första dagen med Elvanse avklarad. 30 mg

Känner väl precis samma faktiskt. Jag dippade ordentligt kring lunchtid, dvs ca 4 timmar efter jag tog tabletten. Jag kopplade inte ihop det med hunger men det kan ha varit så faktiskt. Få se hur det blir idag.

Effekten i övrigt var lite ojämn. Jag tror jag kommer behöva öka dosen lite, eller komplettera med Metamina. Men det kändes överlag rätt bra förutom dippen kring lunch. Kanske hade jag som bäst effekt på kvällen.

Jag har ju annars tagit Metamina drygt ett år och där har jag varje dag fått ett par dippar och mellan det blandad kvalitet. Första dagen med Elvanse var ju mycket bättre faktiskt, trots aningen för låg dos.

Jag hoppas med stor ödmjukhet att det här är så bra som det verkar kunna bli.

Grymt att du uppdaterar nu när det är så nytt som det är här. Frågan är, varför gick du över från metamina till vyvanse? Om du kände att fick dippar med metamina så kan man enkelt lösa det av att bara ta nästa dos tio min innan den andra fast det vet väl du.
Citera
2013-10-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GameOvereem
Grymt att du uppdaterar nu när det är så nytt som det är här. Frågan är, varför gick du över från metamina till vyvanse? Om du kände att fick dippar med metamina så kan man enkelt lösa det av att bara ta nästa dos tio min innan den andra fast det vet väl du.

Du har helt rätt, men jag har inte fått det att fungera. Framförallt har det varierat från dag till dag när jag behöver ta dos och sen har jag ibland missat att ta på rätt tid, man får ju inte missa med 20 minuter:-). "Rekylkänslan" som kommer är jobbig, seg i skallen och irriterad som fasen.

Metamina har jag tagit första dos typ 07.00 och andra dos 09.00. Då fungerar det bra till 12-13.00 ungefär. Med dos 3 är rena lotteriet, både när jag ska ta den och hur mycket. Sista månaderna har jag därför bara tagit dos 1 och 2.

Jag har svårt att tro att Elvanse ska klara att pytsa ut perfekt dos över en hel dag. Men jag hoppas att den ska leverera väldigt jämt fördelat och att jag då kan lära mig när jag får dipp. Det är nog bra att ha en konsekvent faktor i den här ekvationen att hitta rätt dosering.

Med lite flyt kanske Elvanse fungerar utan att jag får dippar. Drömmen vore ju att effekten varierar mellan bra och bättre.

Dag 2 med Elvanse var som dag 1. Det kändes tydligare att effekten var för liten fram till 16-17.00 därefter bättre. Jag får vänta 2 veckor innan justering. Jag har lovat läkaren att jag inte ska försöka kombinera med Metamina ännu.
Citera
2013-10-20, 15:34
Medlem
Convicteds avatar
Funderar på att försöka byta till denna från metylfenidat.
Citera
2013-10-23, 03:58
Medlem
Ej förmån.

https://www.fass.se/LIF/product?48&docType=30&specId&userType&nplId=201112 13000115

Blir ju svindyrt med 2000:-/mån om det ej går under förmån. Inget högkostnadsskydd då ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in