2013-11-11, 01:06
Medlem
På slutet av sextio- och hela sjuttiotalet så fanns det ett te i Stockholm (och kanske överallt?) som kallades Munkte.
Mycket gott. Smakrikt, mustigt, kanske var det kardemumma i den, kanske något lite mörk choklad.

Men inte tungt, som Lapsangerna, inte skarpt, som moderna med alla möjliga smaktillsatser i pulverform.

Jag vet inget om vad blandningen innehöll, och kan inte hitta en levande människa som minns denna blandning.

Skulle så gärna vilja få tag i det igen - men var? Är det ingen som känner igen detta te?
Citera
2013-11-11, 02:09
Medlem
Infinitesimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowStorm
På slutet av sextio- och hela sjuttiotalet så fanns det ett te i Stockholm (och kanske överallt?) som kallades Munkte.
Mycket gott. Smakrikt, mustigt, kanske var det kardemumma i den, kanske något lite mörk choklad.

Men inte tungt, som Lapsangerna, inte skarpt, som moderna med alla möjliga smaktillsatser i pulverform.

Jag vet inget om vad blandningen innehöll, och kan inte hitta en levande människa som minns denna blandning.

Skulle så gärna vilja få tag i det igen - men var? Är det ingen som känner igen detta te?

Kränku har en blandning som heter Munkte. Kan det vara den du är ute efter?

Jag brukar beställa direkt från Kränku, men om du bor nära en välsorterad tehandlare finns chansen att dom har.

http://www.kraenku.se/te/egnablandningar/
Citera
2013-11-11, 02:18
Medlem
Infinitesimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deluded
...

Någon som har tips på bra Earl Grey? Det känns som att kvaliteten har sjunkit de senaste åren.

...

Jag tycker Afteks Earl Grey Grädd är god. Dom har andra Earl Grey blandningar också.

http://www.dryckogott.se/search/show/?s=earl%20grey
Citera
2013-11-17, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av couardise
Okej, alltså jag kan förstå det här för jag antar att du är en som dricker någon kopp då och då. Jag dricker ju te istället för kaffe, och drar därför i mig ett par koppar om dagen. Funkar inte att dricka "godis-te" för att komma igång på morgonen, då behöver man ett svart, robust, enkelt te.
Faktiskt så är jag en som dricker flera koppar te om dagen. 4-5 stora koppar /dag. Men jag är ändå inte mycket för Earl Grey eller naturell smak. Jag kan hålla med om att det inte är jätte kul med frukt-te på morgonen. Men då kan jag dricka till exempel ''Irish Cream-te'', ''After Eight-te'' eller ''Mums Bums-te''
Jag dricker både kaffe och te. Men det blir nästan bara te när jag är hemma
Kan tycka att det kan vara gott med Earl Grey och Yellow Lable ibland. Sak faktiskt ta en kopp av dem nu
Citera
2013-11-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deluded
...

Någon som har tips på bra Earl Grey? Det känns som att kvaliteten har sjunkit de senaste åren.

...
Dricker du Earl Grey på påse eller lösvikt? Lösvikt är ju helt och hållet bättre. Om du vill ha Earl Grey så rekommenderar jag att du köper det på en riktig Te och kaffehandel. Där brukar dem sälja ''Earl Grey Deluxe. Earl Grey med mer smak av bergamott helt enkelt.
Citera
2013-11-18, 01:48
Medlem
deludeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitesimal
Jag tycker Afteks Earl Grey Grädd är god. Dom har andra Earl Grey blandningar också.

http://www.dryckogott.se/search/show/?s=earl%20grey

Citat:
Ursprungligen postat av hmmmKlurigt
Dricker du Earl Grey på påse eller lösvikt? Lösvikt är ju helt och hållet bättre. Om du vill ha Earl Grey så rekommenderar jag att du köper det på en riktig Te och kaffehandel. Där brukar dem sälja ''Earl Grey Deluxe. Earl Grey med mer smak av bergamott helt enkelt.

Aldrig påse.
Tack för tipsen.
...
Citera
2013-11-18, 09:03
Medlem
Jag drack två koppar Earl Grey igår. Jag skrev innan att jag inte är mycket för den te-sorten. Men nu när jag väl drack den så kom jag på att den är ju väldigt god. Men i just detta te måste jag ha mjölk och lite lite honung Mums.
Citera
2013-11-18, 12:25
Medlem
Infinitesimals avatar
(Missförstog svaret. Mod kan ta bort detta inlägg)
Senast redigerad av Infinitesimal 2013-11-18 kl. 12:29.
Citera
2014-02-18, 22:26
Medlem
HasseBanans avatar
Finns inget som går upp mot Twinings Lemon tea.. friskt och gott.
Citera
2014-02-25, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Finns inget som går upp mot Twinings Lemon tea.. friskt och gott.
Det är jättegott. Jag dricker det emellanåt, det är gott med mjölk i. Om jag har mjölk i grönt té så är téet på påse.
Citera
2014-02-25, 17:09
Medlem
Jag har börjat dricka mycket grönt té. Att börja dricka grönt té är som att börja dricka kaffe
Citera
2014-02-27, 08:23
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Jösses, varför rör du inte bara ned lösgodis i varmt vatten...?

Ungefär så tycker jag om de flesta svaren i denna tråd. Dessa teer (där själva tebladen oftast är lågkvalitativa) med smak av rabarber, körsbär, kola etc. liknar jag vid varm saft.

Den senaste tiden har jag druckit ett ekologiskt Yunnan, som jag gillar mycket. Det blir det nog en fortsättning på. Annars blir de mycket Gunpowder (grönt) på jobbet och på kvällen tar jag, som så många andra tydligen, en Lapsang Souchong.

Självklart dricks allt te utan mjölk, socker, honung, sparris eller annat smakförstörande. Som George Orwell uttrycker det i sin essä a nice cup of tea: "But still, how can you call yourself a true tea-lover if you destroy the flavour of your tea by putting sugar in it? It would be equally reasonable to put in pepper or salt. Tea is meant to be bitter, just as beer is meant to be bitter. If you sweeten it, you are no longer tasting the tea, you are merely tasting the sugar; you could make a very similar drink by dissolving sugar in plain hot water."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in