2013-10-14, 20:53
Medlem
deludeds avatar
...

Någon som har tips på bra Earl Grey? Det känns som att kvaliteten har sjunkit de senaste åren.

...
Citera
2013-11-07, 18:03
Medlem
Ett väldigt gott te är ''Mums Bums'' smak: Choklad och grädde. Det köps på en te och kaffehandel. (lös-te)
Ett annat väldigt gott te är ''After Eight-te'' Även det teet köps på en te och kaffehandel. (lös-te)

Några väldigt goda teer på påse är Liptons ''Peach Mango''
En favorit av Lipton är ''Vanilla Caramel''. Riktigt gott!

Dricker för det mesta bara svart te. Men det händer (inte alls ofta) att jag dricker grönt te med citronsmak. Men jag tycker inte grönt te är särskilt roligt att dricka.

''Lakrits-te'' eller ''Lakrits-te'' med smak av hallon är ju också några höjdare. Mums! Även dem köps som lös-te på en te och kaffehandel.
Citera
2013-11-07, 18:10
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmmmKlurigt
Ett väldigt gott te är ''Mums Bums'' smak: Choklad och grädde. Det köps på en te och kaffehandel. (lös-te)

''Lakrits-te'' eller ''Lakrits-te'' med smak av hallon är ju också några höjdare. Mums!

Jösses, varför rör du inte bara ned lösgodis i varmt vatten...?

Själv dricker jag Sencha (grönt) på morgonen och Lapsang Souchong (rökt svart) efter middagen.
Citera
2013-11-07, 18:16
Medlem
annasmulans avatar
Rött te är min favorit! Men här på skolan finns det inte så då funkar kanel- och äppelte väldigt bra!
Citera
2013-11-07, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av annasmulan
Rött te är min favorit! Men här på skolan finns det inte så då funkar kanel- och äppelte väldigt bra!
Om du menar rooibos så är det inte te. Menar du däremot kinesiskt rött te, alltså vad vi kallar svart te i övriga världen så är det ju en tesort.
Citera
2013-11-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ett annat väldigt gott te är ''After Eight-te'' Även det teet köps på en te och kaffehandel. (lös-te)

Dricker för det mesta bara svart te. Men det händer (inte alls ofta) att jag dricker grönt te med citronsmak. Men jag tycker inte grönt te är särskilt roligt att dricka.

''Lakrits-te'' eller ''Lakrits-te'' med smak av hallon är ju också några höjdare. Mums! Även dem köps som lös-te på en te och kaffehandel.

Har mer och mer övergått till lös-te köpt på en ordentlig te- och kaffehandel, men plockade upp en Vanilla Caramel, för Liptons vanliga vanilj-te är ett av de få fruktigare pås-teerna jag gillar (dricker sällan fruktteer), men näe! Smakade INGENTING.

Detta har jag i skåpet:
- Earl Grey. Mest sambon som dricker, men kan aldrig gå fel.
- Irish Breakfast. Tehandeln hade inte english, men irish breakfast. Smakar som vanlig english dock.
- Rooibos Chai. När jag vill ha en varm dryck, men inte koffein. Gillar också de lite "juliga" smakerna, även om det inte är te på riktigt.
- Mors lilla olle. Svart te, likt rabarber och grädde, fast med blåbär. Gott med mjölk!
- PG tips-påsar. När man vill ha riktigt svart te.
- Lönnsirapste (påsar). Mamma fick detta av en vän som varit i Kanada och gav det till mig. Tveksam kvalitet, men smakar lite kolaaktigt.
Citera
2013-11-08, 21:48
Medlem
annasmulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime
Om du menar rooibos så är det inte te. Menar du däremot kinesiskt rött te, alltså vad vi kallar svart te i övriga världen så är det ju en tesort.

Namnet på tesorten jag menar vet jag inte vad det heter, vet bara att det har röd färg
Citera
2013-11-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av couardise
Har mer och mer övergått till lös-te köpt på en ordentlig te- och kaffehandel, men plockade upp en Vanilla Caramel, för Liptons vanliga vanilj-te är ett av de få fruktigare pås-teerna jag gillar (dricker sällan fruktteer), men näe! Smakade INGENTING.

Detta har jag i skåpet:
- Earl Grey. Mest sambon som dricker, men kan aldrig gå fel.
- Irish Breakfast. Tehandeln hade inte english, men irish breakfast. Smakar som vanlig english dock.
- Rooibos Chai. När jag vill ha en varm dryck, men inte koffein. Gillar också de lite "juliga" smakerna, även om det inte är te på riktigt.
- Mors lilla olle. Svart te, likt rabarber och grädde, fast med blåbär. Gott med mjölk!
- PG tips-påsar. När man vill ha riktigt svart te.
- Lönnsirapste (påsar). Mamma fick detta av en vän som varit i Kanada och gav det till mig. Tveksam kvalitet, men smakar lite kolaaktigt.
Okej. Jag tycker faktiskt att Liptons Vanilla Caramel är god. Det blir mer smak av karamell om du blandar tre påsar i en tekanna med varmt vatten. Jag brukar låta påsarna vara i kannan i kanske 3-5 minuter. Men håller med om att lös-te är mycket godare och känns mer som riktigt te om du förstår vad jag menar?
Citera
2013-11-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Jösses, varför rör du inte bara ned lösgodis i varmt vatten...?

Själv dricker jag Sencha (grönt) på morgonen och Lapsang Souchong (rökt svart) efter middagen.
För att jag gillar te med smak på. Är inte så mycket för naturellt te. Det är just därför jag vill ha en smak som jag gillar. Ett smaksatt te smakar ju ändå te, fast blandad med en smak.
Senast redigerad av hmmmKlurigt 2013-11-09 kl. 13:18.
Citera
2013-11-09, 13:21
Medlem
Jag vet att det är många som gillar ''Earl Grey'' men jag är inte någon fantast av det. Visst, det smakar inte äckligt och jag kan dricka det. Men sällan jag gör det. Samma sak med Liptons naturella te, ''Yellow Lable'', inte så stor fantast av det heller, men det funkar om man inte har något annat.
Citera
2013-11-10, 22:08
Medlem
Citat:
Jag vet att det är många som gillar ''Earl Grey'' men jag är inte någon fantast av det. Visst, det smakar inte äckligt och jag kan dricka det. Men sällan jag gör det. Samma sak med Liptons naturella te, ''Yellow Lable'', inte så stor fantast av det heller, men det funkar om man inte har något annat.

Okej, alltså jag kan förstå det här för jag antar att du är en som dricker någon kopp då och då. Jag dricker ju te istället för kaffe, och drar därför i mig ett par koppar om dagen. Funkar inte att dricka "godis-te" för att komma igång på morgonen, då behöver man ett svart, robust, enkelt te.
Citera
2013-11-11, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagoflime

Men du... det är inte helt fel att kalla Rooibos för Te.

Eftersom begreppet Te innebär infusion (urlakning) så stämmer epitetet väl in på Rooibos Aspalathus linearis (afrikaans för Röd Buske, ordagrant).
Dock är Rooibos gjort av en helt annan växt än den vi vanligen dricker Te från - Camellia sinensis
och den finns säkert i mängder av olika kloner... mmm mums!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in