2013-11-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronbe
Detta känner jag absolut igen. Låter som vanlig ljudkänslighet/hyperacusi som man ofta får på köpet med sin tinnitus. För min egen del så vet jag att mina öron numer saknar funktionen att dämpa höga ljud på egen hand. Detta som annars den lilla stapediusmuskeln sköter. Örats egna lilla ljuddämpare. Den kan bli skadad vid ett bullertrauma.
Vet inte om du har någon hörselnedsättning, men jag gissar att du inte har det. själv har jag inte det trots tinnitus.
Känner igen de där med att man hör massa småljud som man inte tänkte på förut. Jag tror att det beror på att man fokuserar så mycket på sina öron och på sina tinnitusljud att man liksom inte slappnar av och filtrerar bort bakrundsljud på samma sätt. Detta tycker jag har gått över för min egen del.

Ok, ja det låter vettigt. Har en liten nedsättning på högre frekvenser eftersom min tinnitus liksom maskerar de ljuden. Hoppas det blir bättre med tiden, ganska enerverande. Fast jag skulle nog stå ut med allt annat om jag bara slapp tinnitusen, det tär ordentligt på en när hjärnan aldrig riktigt slappnar av. Hopplöst att man vaknar på nätterna av det, får aldrig riktigt lugn. Men låter ju på er andra som att man tar sig igenom det på ett eller annat sätt, så får hoppas det är så
Citera
2013-11-08, 02:51
Medlem
Tja, tänkte beskriva min tinnitus.Har haft tinnitus i 3 månader. Fick skiten genom att jag satt och mixade en låt, db mätarn gick på rött hela tiden men jag tänkte att så länge jag inte tycker det gör ont i öronen så är det väll ingen fara. Satt kanske 2 timmar i sträck och lyssnade igenom låten och försökte mixa den så alla ljud lät rätt, många av ljuden var piano och väldigt diskanta men inget jag riktigt brydde mig om då. Kan tillägga att jag använde ett par gaming hörlurar och inga studiolurar. Dagen efter när jag vaknade så hade jag kraftigt lock på båda öronen men tänkte att det går väll över snart, hade lockkänslan i kanske 2 dygn, sedan bröt det ut i ett kraftigt tjut i öronen, värst på vänster öra, fick panikattack den morgonen efter någon vecka märkte jag att vänster öra även var ljudöverkänsligt
Idag har jag fortfarande inte vant mig vid tinnitusen, och ljudöverkänsligheten är värst på morgnarna. Ångest, depression och koncentrationssvårigheter gör att jag knappt orkar plugga/träna gym som jag gjorde tidigare. Gjorde ett hörseltest(audiogram) för en vecka sen och där hade jag tydligen "normal hörsel" kanske något sämre på vänster öra men det var ju iaf positivt att inte ha någon hörselnedsättning. men hoppas det blir bättre med tiden för detta är fan inte kul.
Citera
2013-11-10, 23:49
Medlem
rggdz: låter som om du har drabbats utav liknande det jag drabbades utav- 2010. Idag har jag fortfarande kraftiga tinnitusljud på vänster öra- och ibland nuförtiden även på höger. Första 1,5 åren var en riktig kamp. Det jobbigaste jag varit med om. Min räddning blev en brusapparat som maskerar min tinnitus. Är numera van vid problemen så de stör mig inte alls lika mkt. Tyvärr kanske det tom skulle kännas konstigt UTAN ljuden. Men jag hoppas såklart att det kommer ngt riktigt botemedel snart. Så det blir alltså bättre. Man vänjer sig. Hoppas du blir av med eländet.
Citera
2013-11-11, 00:22
Medlem
Ni som plågas av tinnitus liksom jag: testa maskerande ljud så länge. Lindrar för stunden i alla fall och skärper till på köpet koncentrationen.

Vad som stör mig däremot är att alla jävla maskiner ska låta. Varför? Jävla kyl- och frysjävel. Kompressorn gör mig galen.

Allting bullrar som fan numera. Det lider jag av mest.

Prova det här. Den är skön, men ligger aningen för lågt eller fel i frekvens för mig. Det finns många liknande ljudfiler och appar för telefoner, både iPhone och Android.

Själv är jag Mac-användare och använder ofta ett program som heter White Noise helt enkelt. Finns på Mac App Store.
Senast redigerad av Putsch 2013-11-11 kl. 00:27.
Citera
2013-11-11, 01:35
Medlem
RoaldDahls avatar
Prova Tinnitus Retraining Therapy annars.

Innebär enkelt uttryckt att man ska lyssna på frekvenser som ligger i närheten av ens tinnitus
men inte exakt matchar - för att styra om hjärnan till att inte sända ut den frekvenstinnitus
som den gjort.

"Tinnitus Retraining Therapy (TRT) är en behandling som tar 12–18 månader att genomföra. Vid svårare tinnitus har det limbiska och centrala nervsystemet blivit aktiverade till stora delar, och behandlingen går ut på att träna hjärnan att filtrera bort tinnitusen genom att omvandla den (nu) starkt negativt förknippade tinnitus-signalen till något neutralt. I de allra flesta fall sänks även ljudets upplevda ljudnivå och uppmärksamheten på ljudet minskar kraftigt. Praktiskt går TRT ut på att tillföra omgivningsljud dygnet runt, i en del fall används ljudstimulatorer, små apparater som fästs bakom öronen och som tillför ett neutralt susande ljud.

TRT uppfanns av Dr. Pavel Jastreboff vid 1990-talets början. Behandlingen ger kliniskt bra resultat på 85 % av patienterna, definierat som minst 40 % sänkning av besvären. TRT är den mest utbredda och effektiva behandlingen av tinnitus."

Adlibris säljer boken för 400 kr. "Tinnitus Retraining Therapy" P Jastreboff.
Citera
2013-11-11, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Prova Tinnitus Retraining Therapy annars.

Innebär enkelt uttryckt att man ska lyssna på frekvenser som ligger i närheten av ens tinnitus
men inte exakt matchar - för att styra om hjärnan till att inte sända ut den frekvenstinnitus
som den gjort.

"Tinnitus Retraining Therapy (TRT) är en behandling som tar 12–18 månader att genomföra. Vid svårare tinnitus har det limbiska och centrala nervsystemet blivit aktiverade till stora delar, och behandlingen går ut på att träna hjärnan att filtrera bort tinnitusen genom att omvandla den (nu) starkt negativt förknippade tinnitus-signalen till något neutralt. I de allra flesta fall sänks även ljudets upplevda ljudnivå och uppmärksamheten på ljudet minskar kraftigt. Praktiskt går TRT ut på att tillföra omgivningsljud dygnet runt, i en del fall används ljudstimulatorer, små apparater som fästs bakom öronen och som tillför ett neutralt susande ljud.

TRT uppfanns av Dr. Pavel Jastreboff vid 1990-talets början. Behandlingen ger kliniskt bra resultat på 85 % av patienterna, definierat som minst 40 % sänkning av besvären. TRT är den mest utbredda och effektiva behandlingen av tinnitus."

Adlibris säljer boken för 400 kr. "Tinnitus Retraining Therapy" P Jastreboff.
Tack, det ska jag definitivt kolla upp. Jag tror nämligen på det där. Jastreboff har man ju hört talas om.

Ett problem med min hemsnickrade amatörterapi som jag själv har hittat på är att tinnitusnivån tenderar att gå upp efter en behandling, tillfälligt alltså.
Citera
2013-11-11, 01:54
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Tack, det ska jag definitivt kolla upp. Jag tror nämligen på det där. Jastreboff har man ju hört talas om.

Ett problem med min hemsnickrade amatörterapi som jag själv har hittat på är att tinnitusnivån tenderar att gå upp efter en behandling, tillfälligt alltså.

Det kan vara så i början har jag läst.
Tyckte din egenbehandling var rätt mycket som TRT.
Det blir bättre ska du se!
Skynda långsamt!
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-11-11 kl. 01:57.
Citera
2013-11-11, 16:06
Medlem
Jokerswes avatar
Så eftersom jag sitter på jobbet nu och tanken slog mig när jag såg tråden av ren flax så tänkte jag göra ett kort inlägg.
Inte av lathet utan av brist på tid tills jag slutar jobbet samt om någon med erfarenhet kan svara på detta.
Jag har haft tinnitus hela livet, likaså min moder. Jag märkte av redan i 4 års ålder så sade jag till min morsa att det "pep i öronen"
Det här är något som jag har lärt mig att leva med. När jag fokuserar på tinnitusen så tjuter det högt så utav helvete. För att dämpa detta så lyssnar jag mycket på hög musik och är inte alls ljudkänslig.
Vilka behandlingar finns det som är mest effektiva?
Något som dämpar pipandet?
Citera
2013-11-11, 16:34
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokerswe
Så eftersom jag sitter på jobbet nu och tanken slog mig när jag såg tråden av ren flax så tänkte jag göra ett kort inlägg.
Inte av lathet utan av brist på tid tills jag slutar jobbet samt om någon med erfarenhet kan svara på detta.
Jag har haft tinnitus hela livet, likaså min moder. Jag märkte av redan i 4 års ålder så sade jag till min morsa att det "pep i öronen"
Det här är något som jag har lärt mig att leva med. När jag fokuserar på tinnitusen så tjuter det högt så utav helvete. För att dämpa detta så lyssnar jag mycket på hög musik och är inte alls ljudkänslig.
Vilka behandlingar finns det som är mest effektiva?
Något som dämpar pipandet?

Tinnitus Retraining Therapy förmodligen i dagsläget om man söker något långsiktigt.
Akupunktur om man söker en kortsiktig förbättring om så bara för timmar, någon dag.
Vagusnervsstimulering är nog dock det som framöver kan bli aktuellt om det blir mer kliniskt bevisat.
Citera
2013-11-12, 19:07
Medlem
Undrar om någon annan med tinnitus har/har haft smärta i öronen? Fick tinnitus pga högs ljud för en dryg månad sedan och även smärta i hörselgångarna. Lyckas inte hitta så mycket skrivet om detta, något som vet vad det kan bero på och om det brukar gå över? Blir orolig för vad som kan ha hänt och vad som ligger bakom...
Citera
2013-11-12, 19:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liwre
Undrar om någon annan med tinnitus har/har haft smärta i öronen? Fick tinnitus pga högs ljud för en dryg månad sedan och även smärta i hörselgångarna. Lyckas inte hitta så mycket skrivet om detta, något som vet vad det kan bero på och om det brukar gå över? Blir orolig för vad som kan ha hänt och vad som ligger bakom...

I hörselgångarna verkligen?

Tänker annars på Hyperacusis.
Citera
2013-11-12, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det kan vara så i början har jag läst.
Tyckte din egenbehandling var rätt mycket som TRT.
Det blir bättre ska du se!
Skynda långsamt!
Sånt där betyder mycket för mig, den sortens kommentarer mår man bättre av!

Jag tror på gruppterapi, samtal med andra som har samma problem. Därför ska jag söka upp något sådant. Jag var på ett möte med några andra som hade tinnitus, och det var det i särklass bästa möte jag har har upplevt under mitt liv!

Angående TRT är jag nybörjare, nej, inte ens det, men jag tror att det jag har laborerat med snarast kan betecknas som tinnitusmaskering, en mer rudimentär variant.

Här är den engelska Wikipedia-artikeln om TRT och här är den om tinnitusmaskering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in