2013-10-28, 12:44
Medlem
http://www.telegraph.co.uk/health/3314095/Doctors-diary-cannabis-as-medicine-the-dilemma.html
Citera
2013-10-28, 16:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Att ha igång en fläkt vid sängen neutraliserar min tinnitus helt
Vanligt att fläktljud förbättrar sömn, inte bara för människor med tinnitus.
Citera
2013-10-30, 01:05
Medlem
Jofs avatar
Va?
Är det ljudet från fläkten eller vinddraget som botar dig?
Citera
2013-10-30, 01:09
Medlem
Jofs avatar
Jag brukar ta en tablett Placebo det hjälper för min tinnitus och dessutom mot min reumatism. Vid stora problem tar jag två.
Vid ännu större problem skriker jag högt. Det gör susen.
Det sista är helt seriöst. Såg att The mentalist tipsade om samma sak i går på TV. Testa! Men varna andra först.
Citera
2013-10-30, 01:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Va?
Är det ljudet från fläkten eller vinddraget som botar dig?
Ljudet är det, påminner om ljudet från en brusgenerator som kan hjälpa en att sova bättre.

http://simplynoise.com/
Citera
2013-10-30, 22:00
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ljudet är det, påminner om ljudet från en brusgenerator som kan hjälpa en att sova bättre.

http://simplynoise.com/

Underbart.
Gillar mycket regnet!
Citera
2013-10-30, 22:35
Medlem
RoaldDahls avatar
Konstigt...

för skulle jag öppna fönstret för att "höra" vindens brus, sätta igång en fläkt eller en brusgenerator med vitt eller rosa brus på ett fysiskt media som en dvd i en stereo... så skulle min tinnitus börja att stegras och kämpa i kapp sig gentemot det yttre störljudet. Den fungerar så numera nämligen. Inte förrän jag hade laddat två fullvuxna dammsugare bredvid sängen, en på varje sida, på full fräs... så hade den lugnat sig något. Och då hade jag ändå inte kunnat sova.

Helt seriöst.

Det bästa för mig är alltså numera att ha det helt tyst i rummet, för då går även min tinnitus ned.
Så var det inte i början.
Citera
2013-10-31, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sailing-Silverfox
Om du tänker på det viset så är det inte tinnitusen som är det som är ditt problem.

Jag är 64 år och har nån månad kvar att arbeta på deltid innan jag blir pensionär på heltid. Jag har en hel del kroppsliga problem, för utom hörseln och tinnitusen, som gör att jag inte orkar/klarar av att jobba heltid.

Visst är livet värt att leva, även om det är för mig är begränsat till en viss del. Ålder gör en ju dessutom inte piggare.

Är du bara 22 är har du ju hela livet framför dig. Det är alldeles för tidigt att ge upp. Det finns ju hur mycket spännande och intressanta saker som helst att göra. Ett problem i vårt samhälle idag är att vi uppfostrats till att bara tänka på oss själva. Det skapar ju både ångest och hopplöshet.

Jag tror att vi är till för att leva med och för varandra.

Det finns en sång som både beskriver problemet och ger en fingervisning om en lösning.

Känns bördan tung du bär, hjälp en vän i nöd.
Är du missnöjd med ditt liv, bryt åt någon bröd.
Har du kanske svårt att tro, glöm dig själv en tid
Gör en annans nöd till din och du finner frid.
Endast den skall bliva rik, som har lärt sig ge.
Ty att giva är att få, stor välsignelse.
Väldigt kloka ord och fin sång kan iallafall meddela att antingen så har ljudet minskat dramatiskt eller så är det jag som börjat vänja mig, det stör mig inte längre under dagarna (det finns dock där hela dagarna), men det är inte längre ett problem förrän jag ska sova
Citera
2013-11-03, 13:33
Medlem
Hej!

Har haft svår tinnitus i en månad nu efter akut bullertrauma. Det jag märkt utöver att det spelar en symfoni av syrsor i huvudet, är att jag reagerar starkt på tex vissa kylskåp och tv-apparater, de tjuter så jag knappt står ut medan andra inte hör någonting. Är det någon som upplevt något liknande eller vet vad det beror på? Kan det vara så att man blir mer mottaglig för att hörseln förlorat sin förmåga att "filtrera" ljud?
Citera
2013-11-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liwre
Hej!

Har haft svår tinnitus i en månad nu efter akut bullertrauma. Det jag märkt utöver att det spelar en symfoni av syrsor i huvudet, är att jag reagerar starkt på tex vissa kylskåp och tv-apparater, de tjuter så jag knappt står ut medan andra inte hör någonting. Är det någon som upplevt något liknande eller vet vad det beror på? Kan det vara så att man blir mer mottaglig för att hörseln förlorat sin förmåga att "filtrera" ljud?
Kan ha att göra med att du har fått en hörselnedsättning.
Har själv samma problem och har nedsatt hörsel på båda sidorna, men bara i de övre frekvenserna.
Jag störs enormt av alla starka ljud: barnskrik, skrik från tåg, alla typer av ljudsignaler osv. Allting bullrar numera.
Kontakta en läkare och få remiss till en audionom.
Vad var det för typ av buller du utsattes för?
Citera
2013-11-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Kan ha att göra med att du har fått en hörselnedsättning.
Har själv samma problem och har nedsatt hörsel på båda sidorna, men bara i de övre frekvenserna.
Jag störs enormt av alla starka ljud: barnskrik, skrik från tåg, alla typer av ljudsignaler osv. Allting bullrar numera.
Kontakta en läkare och få remiss till en audionom.
Vad var det för typ av buller du utsattes för?

Jo jag har konstaterat bortfall på de högre frekvenserna på grund av att de liknar mina tinnitusljud, också båda sidor. Dock är jag inte direkt ljudkänslig, mer som jag hör ljud som ingen annan hör.. Skumt. Det började med ett överfallslarm som gick av, sen var jag på konsert efter ett par veckor (med öronproppar) men sedan dess har jag tjutande ljud konstant. Riktigt deppigt just nu, men hoppas på att det blir lättare med tiden...
Citera
2013-11-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liwre
Hej!

Detta känner jag absolut igen. Låter som vanlig ljudkänslighet/hyperacusi som man ofta får på köpet med sin tinnitus. För min egen del så vet jag att mina öron numer saknar funktionen att dämpa höga ljud på egen hand. Detta som annars den lilla stapediusmuskeln sköter. Örats egna lilla ljuddämpare. Den kan bli skadad vid ett bullertrauma.
Vet inte om du har någon hörselnedsättning, men jag gissar att du inte har det. själv har jag inte det trots tinnitus.
Känner igen de där med att man hör massa småljud som man inte tänkte på förut. Jag tror att det beror på att man fokuserar så mycket på sina öron och på sina tinnitusljud att man liksom inte slappnar av och filtrerar bort bakrundsljud på samma sätt. Detta tycker jag har gått över för min egen del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in