2013-07-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RippaSplitta
Hur är Tolered som område? Mer specifikt, Toredalsgatan? Kollat lite på Google maps och det verkar främst vara villor, vilket är positivt. Dock ligger det nära Göteborgs, vad jag förstått, mer problemdrabbade områden. Är det mycket knivhugg efter midnatt?

Om du syftar på området mellan Toredalsgatan och Lindströmsgatan, så kan jag säga att det är ett helt okej område. Mycket riktigt består bebyggelsen mestadels av villor. Klientelet som huserar där är nästan uteslutet av svenskt etniskt ursprung.

Bodde själv där i knappt ett år innan jag flyttade till fastlands-Göteborg. I området har du nära till allt, två Willys, ett CoopX-tra, småbutiker på Wieselgren etc etc. Från Eketrägatan tar du dig smidigt mot Hjalmar Brantingsplatsen och vidare mot fastlandet. Bra spårvagns-och bussförbindelser dessutom.
Citera
2013-07-31, 16:58
Medlem
Citat:
Hur är Tolered som område? Mer specifikt, Toredalsgatan? Kollat lite på Google maps och det verkar främst vara villor, vilket är positivt. Dock ligger det nära Göteborgs, vad jag förstått, mer problemdrabbade områden. Är det mycket knivhugg efter midnatt?

Biskopsgårdens miljonprojekt är synliga från området. Dock blev jag personligen inte utsatt för något våld. Inte heller vittnade jag till några lagöverträdelser. Lundby/Kyrkbyn är följaktligen helt okej områden.
Citera
2013-07-31, 17:28
Medlem
RippaSplittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimus-Dux
Om du syftar på området mellan Toredalsgatan och Lindströmsgatan, så kan jag säga att det är ett helt okej område. Mycket riktigt består bebyggelsen mestadels av villor. Klientelet som huserar där är nästan uteslutet av svenskt etniskt ursprung.

Bodde själv där i knappt ett år innan jag flyttade till fastlands-Göteborg. I området har du nära till allt, två Willys, ett CoopX-tra, småbutiker på Wieselgren etc etc. Från Eketrägatan tar du dig smidigt mot Hjalmar Brantingsplatsen och vidare mot fastlandet. Bra spårvagns-och bussförbindelser dessutom.

Citat:
Ursprungligen postat av Pessimus-Dux
Biskopsgårdens miljonprojekt är synliga från området. Dock blev jag personligen inte utsatt för något våld. Inte heller vittnade jag till några lagöverträdelser. Lundby/Kyrkbyn är följaktligen helt okej områden.

Det låter lovande, tack för informationen. Får ta och sondera området, verkar finnas en del grönområden, vet du om något bra löparspår?
Citera
2013-07-31, 17:52
Medlem
Citat:
Det låter lovande, tack för informationen. Får ta och sondera området, verkar finnas en del grönområden, vet du om något bra löparspår?

Kan inte komma på något löparspår såhär på rak arm, men Hisingen är ju stort till ytan. Kan tänka mig att det finns en del fina spår bortåt Säve och Tuve.
Citera
2013-09-30, 03:41
Medlem
Har precis flyttat in i en lägenhet på Gropegårdsgatan. Hur är läget där? Lugnt? Gangstergangbangs?. Har bara bott här ett par dagar men än så länge har jag inte märkt av något märkvärdigt obehagligt.
Citera
2013-09-30, 13:35
Medlem
TextTvs avatar
En kompis till mig funderar på att köpa lägenhet på Orkestergatan i Kaverös/Högsbo. Hur är det området? Tacksam för svar.
Citera
2013-10-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutNilegard
Har precis flyttat in i en lägenhet på Gropegårdsgatan. Hur är läget där? Lugnt? Gangstergangbangs?. Har bara bott här ett par dagar men än så länge har jag inte märkt av något märkvärdigt obehagligt.
Har en nära kompis som bor på Gropegårds och har bott vid Vågmästarplatsen, så rört mig en hel del i det området när jag bott i Göteborg.

Tycker Gropegårds känns helt ofarligt. Visst, lite kids som försöker kränga på dig weed när du är ute och ciggar utanför huset, och en del alkisar i trappuppgångarna. Men det har aldrig hänt mig något dåligt där och inte min kompis heller, som bott där i snart tre år. Om det är på Västra Andersgårdsgatan tycker jag väl att lägenheterna är lite sunkiga dock.

Vad man kan säga i övrigt om området är att det känns lite dött. Finns ett par affärer och något sunkhak på Wieselgrens dock vilket inte är jättelångt att gå. Pizzerian vid Gropegårds har kursat men det finns en till och någon tobaksaffär bortåt Rambergsvallen till. Men det är väldigt tyst och lugnt i området och kommunikationerna är bra till stan.

Och, eftersom det alltid tycks lika viktigt att poängtera på Flashback fast det inte har någon relevans i sammanhanget, är både jag och min kompis "vita, etniska svenskar".
Citera
2013-10-01, 13:28
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Hisingen skall undvikas.
Citera
2013-11-10, 16:07
Medlem
Varmt välkomna till denna gavellägenhet med fantastiskt ljusinsläpp från tre väderstreck. Stora sällskapsytor i vardagsrummet med vackert burspråk och matsalsdel. Från vardagsrummet når man även den stora balkongen i bästa sydväst läge. Två bra sovrum, stort badrum och praktiskt genomgångskök.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-munkeback-goteborgs-kommun-kaggeledsgatan-40c-5835335
Är sugen på denna!

Känns som Torpa har rätt billiga lägenheter om man jämför med andra delar av staden ?

Hur är Torpa att bo i ?

Mycket invandrare eller socfall ?
Citera
2013-11-10, 19:04
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romelanda
Varmt välkomna till denna gavellägenhet med fantastiskt ljusinsläpp från tre väderstreck. Stora sällskapsytor i vardagsrummet med vackert burspråk och matsalsdel. Från vardagsrummet når man även den stora balkongen i bästa sydväst läge. Två bra sovrum, stort badrum och praktiskt genomgångskök.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-munkeback-goteborgs-kommun-kaggeledsgatan-40c-5835335
Är sugen på denna!

Känns som Torpa har rätt billiga lägenheter om man jämför med andra delar av staden ?

Hur är Torpa att bo i ?

Mycket invandrare eller socfall ?

Lungt område, socialen har dock ett hus i närheten. Lägenheten ligger utmed trafikerade torpavallsgatan med statoil, mediamarkt och systemet. Utsikt över motorvägen. Husen har plåtfasad om jag inte minns fel. Priset tycker jag känns dyrt, trodde knappt det fanns bostadsrätter i området. Kålltorp är mycket finare och trevliga enligt mig, även mycket bättre förbindelser.
Citera
2013-11-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Lungt område, socialen har dock ett hus i närheten. Lägenheten ligger utmed trafikerade torpavallsgatan med statoil, mediamarkt och systemet. Utsikt över motorvägen. Husen har plåtfasad om jag inte minns fel. Priset tycker jag känns dyrt, trodde knappt det fanns bostadsrätter i området. Kålltorp är mycket finare och trevliga enligt mig, även mycket bättre förbindelser.

År 2008 hade Torpa 3 652 invånare, med både en högre andel barn och en högre andel äldre än genomsnittet i Göteborg. Av invånarna var 3,4% utländska medborgare och 7,1% svenska medborgare födda i utlandet, vilket var en betydligt lägre andel än genomsnittet i Göteborg (0,40 respektive 0,46 gånger genomsittet). Samma år fanns det 1 764 bostadslägenheter i Torpa, varav 1 018 (57,7%) i allmännyttan.[1]

Tanken slog mig att kolla på Wiki och det låter väldigt lovande!
Det finns ju även ett stort villaområde i Torpa bakom Vidkärrs herrgård
Citera
2013-11-11, 00:29
Avslutad
Ja Torpa verkar mycket lovande dom gånger jag varit där. Potentiellt ställe att bo i framtiden för min del
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in