Se där, du fortsätter harva på. Ett antal av dessa frågor har ju redan besvarats, men jag är inte förvånad att du fortsätter plocka upp dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Vilka är vinsterna?
1) Även Bolt skulle förlora i snabbhet mot vilken schimpans som helst. Vad är vinsterna som kompenserar att människan förlorat i snabbhet?
Men hur länge skulle schimpansen kunna fortsätta hålla den farten? Det handlar inte bara om fart utan också om uthållighet. Dessutom skall det väl kanske påpekas att vi inte härstammar från schimpanser, så det är lite av ett önsketänkande från din sida där du åter begår misstaget att tro att man bara kan skriva ihop en önskelista och få den levererad av evolutionen. Så funkar det inte, schimpanser har utvecklats åt ett håll och vi åt ett annat. Inte helt oväntat så matchar vår förmågor rätt så bra den miljö vi verkar i.
Citat:
2) För att inte tala om klätterförmågan. Vilka är vinsterna som kompenserar att bli sämre på att klättra och inte kunna fly upp i träden snabbt om rovdjur anfaller?
Fast nu var ju vi mer och mer på väg BORT från träden. Så det faller väl ganska platt? Om vi nu rör oss på marken så är det väl vettigare att ha en konstruktion som lämpar sig bättre för det?
Citat:
3) Vilka är fördelarna som kompenserar evolutionen mot att födas med en så outvecklad hjärna att det tar kanske 12 år innan barnets hjärna utvecklats så pass att den klarar sig någorlunda utan tillsyn.
Att individen i vuxen ålder är så mycket smartare såklart. Konstigt att du inte fortsatte att jämföra med schimpanser här? Kan det bero på att jämförelsen inte skulle utfalla till schimpansens fördel? Jag vet att jag redan skrivit det här, men jag kan ta det igen, om nu människan är ett socialt djur där vi tar hand om våra barn så kommer dessa ändå att få chansen att nå vuxen ålder och då kommer fitnessökningen för våra bättre hjärnor att ge utdelning. Se det som att vi genom att inte överge våra barn "lurar" urvalet som skulle haft ihjäl dem. Jag tycker detta är rätt så elementärt, men det tycker uppenbarligen inte du...
Citat:
4) Intelligensen har inget med storleken på huvud att göra. Efter som variationen erbjuder båda alternativen. Varför skulle en liten hjärna med stor intelligens inte vara en fördel framför en stor hjärna med samma intelligensförmåga?
Det blir inte mer sant bara för att du upprepar samma påstående en gång till. Det här har blivit bemött mer än en gång, och om du fortsätter posta samma sak en gång till så kommer jag personligen att visa upp alla de ställen där du redan fått svar på den.
Citat:
5) Vilka är vinsterna som kompenserar att kvinnan har utvecklats mot en födsel som är så besvärlig, smärtsam och utmattande att det tar ganska lång tid innan hon återfått kraft och energi för att kunna springa eller försvara sig och sitt barn mot t ex rovdjur.
Att vi är bättre anpassade för det liv vi lever såklart, inklusive våra höfter och våra bättre hjärnor. Det där utvecklades med det priset, rent evolutionärt är det inget konstigt, men du verkar SJUKT ointresserad av att förklara hur Gud kan tillåta en så dålig lösning.
Citat:
6) Vilka är fördelarna som uppväger att bäbisar utvecklats mot att skrika efter födseln och därmed avslöja positionen för t ex rovdjur.
För bebisen själv är det väl rätt uppenbart? Om den hörs så är det betydligt större chans att föräldrarna hittar den om den skulle ha krupit iväg, om den klart och tydligt kan kommunicera att den exempelvis är hungrig så ökar chansen att den blir välnärd och i sin tur har chansen att föröka sig. Allvarligt stebe, det är inte direkt så att man behöver vara raketkirurg för att fatta sådant...
Citat:
7) Vilka är fördelarna som gjort att människan skall ha utvecklats mot att vara mer och mer fysiskt och motoriskt outvecklad vid födseln så att det tar 2 -3 år innan man har tillräcklig motorik och balans så att man kan förflytta sig genom att springa. Och att det tar kanske 10 - 12 år innan man kan hålla jämna steg med sina föräldrar.
För att slutresultatet blir bättre. Nu är du tillbaka vid din önskelåda, men om man ska gå upprätt så krävs det att man lär sig det. Visst går det fortare att lära sig gå på fyra ben än två, men vad är mest optimalt för oss?
Citat:
8) Vilka är fördelarna som kompenserar att människan utvecklats mot att bli mer och mer naken och utan päls som skyddar mot kyla och solstrålar.
Att de inte behövs kanske? Människor som gör egna kläder har inte samma behov av kroppsbehåring, och alla saker som ska växa på kroppen äter resurser, så det borde vara ett rätt så bra skäl till varför vi får mindre och mindre hår.
Citat:
Detta är bara några exempel på uppenbara försämrade funktioner och förmågor som det naturliga tydligen selekterat enligt evolutionsteorin.
Vad är det vetenskapliga svaret till orsaken för denna utveckling och att det naturliga urvalet gjort denna selektion förutom:
"Därför"
Jag tycker nog att jag besvarat allihopa. I de flesta fall rör det sig om att du gör bizarra jämförelser, i andra fall att du inte själv tänkt ut det ganska självklara svaret.
Hur går det med de där frågorna som du själv verkar göra allt för att ducka? Du tycker inte att det är dålig design av kvinnans födselkanal? Du tycker inte att det verkar misogynt att straffa samtliga kvinnor för något som Eva gjorde? Och kan du tänka dig att lova att inte damma av gamla frågor som redan besvarats flera gånger om?