2013-11-04, 23:57
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Vaken
Men det finns ju minst sagt människor som designat andra människor. Socialt då, vilket i sin tur utan tvekan påverkar biologi och därav även gener - och det kan antagligen, med rätt ingredienser och omständigheter - leda till mutation också.

Det ska bli väldigt intressant att se vilka belägg du har för denna "hypotes".

Citat:
MAO så vill jag tro att det var ett medvetet val av fisken att skaffa sig två ben. Ett socialt val. Ett socialt betéende, dedikation kanske - som slutligen resulterade i en mutation. Jag menar, återigen, om du vill föda ett barn med en fot i pannan så knulla din syster. Är ju inte svårare än så. Om du själv vill ha en fot i pannan - operera dit den, och se till att den används till något. Om du gör det så kommer väl antagligen dina gener påverkas av det och därav lär dina barn efter ett tag födas med fötter i pannan.

Vad du vill tro är helt ovidkommande för huruvida det är sant eller inte.

Det verkar som om du lärt dig biologi genom en blandning av att studera Lysenko och att ta delar av Tim Minchins komedi på allvar (ledtråd: fisken Tony har inte funnits på riktigt).

Inte för att någon lär åstadkomma fötter i pannan genom incest, men borde det inte vara systern i ditt exempel som föder barnet?
Citera
2013-11-05, 20:13
Medlem
Citat:
Jag säger inte att människor inte är begränsade i sin förmåga. Givetvis kunde dom inte bestämma hur lång jag skulle bli. Men till en viss del har dom ett val.
Ja, de har valet att bestämma om de vill ha barn och hur de tar om hand de barn de får. Dessa val påverkar deras reproduktionsframgång, och har därmed betydelse för evolutionen.

Citat:
Så var är evolutionen Inte i spel då?
Där det inte påverkar reproduktionsframgång.
Citera
2013-11-09, 13:17
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Men detta har du fått svar på flertalet ggr. Du ignorerar ständigt Hamilkars uträkningar och viftar undan dessa med "fler mutationer ger bara mer skit" och det efter otaliga påstötningar om svar. Du undflyr förklaringen så långt du kan och när densiteten av påstötningarna blir tillräckligt stor (där densiteten i detta fallet är påstötningar/tidsperiod) så kommer denna standardförklaring i en mer eller mindre diskret form: "Fler mutationer ger bara mer skit", när uträkningen precis demonstrerat vad mutationer, och vad fler mutationer kunnat åstadkomma. (Om du bemött detta på sista tiden ber jag naturligtvis om ursäkt och du får gärna länka isf.)

Jag vet inte om du förvrängt min slutsats av Hamilkars beräkningar att "en massa mutationer resulterar i en massa skit" till att i din förvrängda form bli "Fler mutationer ger bara mer skit" med avsikt eller bara av slarv.

Mutationer ger inte bara skit men ju fler mutationer som sker och ju högre mutationstakten är desto mer skit blir resultatet.

Detta torde även Hamilkar hålla med om och vilken vetenskapsman som helst.
Men många här på Flashback verkar tro att mutationer på nåt sätt skulle vara något positivt för en organism.
Alla de olika system som olika former av organismer har för att skydda sig och reparera mutationer borde kunna uppfattas även av er. Och ni borde ana orsaken till varför dessa system finns.

Jag har i flera inlägg bemött Hamilkars uträkningar. Och förklarat varför fler mutationer ger mer skit.
Detta borde du inte ha undgått. Ändå tjatar du om detta om och om igen. Varför?

Du måste försöka förstå vad Hamilkars uträkningar visar och vad dom inte visar.

Utifrån den mutationstakt som man gör sina beräkningar så blir resultatet fler eller färre mutationer resultatet.
Hamilkars uträkningar visar inte kvalitén på informationen som mutationerna måste resultera i för att kunna orsaka någon positiv förändring.

Citat:
Det blir väldigt tydligt att du och din världsbild avskyr detta inlägg som pesten. Dock står det som ett berg framför allt som rör vad mutationer förmår att åstadkomma som du kastar ur dig. Och du måste veta att inget av detta har någon relevans, varken för dig eller för någon annan, innan du lyckats ta dig över berget.

Oavsett vilken världsbild man har så är mutationernas natur den samma.
Det är inte jag som har ett berg att ta mig över. Det är evolutionisten som har ett berg att ta sig över innan man har förklarat hur felaktiga och misslyckade kopieringar av DNA kan resultera i den specificerade och komplexa information som krävs för en utveckling från bakterie till människa.

Citat:
Och här är vi igen. Du har fått svar på detta stebe2. Ungefär femtioelva ggr. Det du däremot inte gjort är att bemöta dessa uträkningar. Du har inte tagit dig över berget. Ta dig över berget eller ta till dig uträkningarna och ändra världsbild eller fortsätt att ignorera. Men låtsas inte som att du aldrig sett ett motargument mot det du tog upp här. Det är ren ohederlighet, ja lögn rent av. Och du vet ju hur gud ser på sådant?

Du har nog tjatat om Hamilkars inlägg femtioelva ggr. Det stämmer nog rätt bra.

Att du missat att jag bemött inlägget ett antal gånger och förklarat varför det inte förklarar hur utveckling från bakterie till människa varit möjlig blir ju ganska tröttsamt och väldigt konstigt.

Kanske du istället för att beskylla mig för ohederlighet och lögn skulle försöka med egna ord förklara hur du förstått Hamilkars beräkningar och varför du menar att dessa skulle vara ett stöd för utvecklingen från bakterie till människa.
Då får jag något från dig som jag kan bemöta.

stebe2
Citera
2013-11-09, 13:53
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Jag blir faktiskt alltmer övertygad om att stebe är precis som alla andra kreationister jag har diskuterat med... Han är faktiskt inte intresserad av att komma framåt eller att ta till sig något som inte matchar hans egen världsbild. Att han nu ignorerar allt som hänt i tråden och börjar om säger en hel del tycker jag, och hans senaste tankar om obruten serie mutationer visar med all önskvärd tydlighet att förståelsen saknas för hur det egentligen går till.

Som sagt, drar jag slumpvis 10 kort ur en blandad kortlek så är det för en given sekvens av kort bara 1/(5,74 * 10^16) sannolikhet att den ska dyka upp. Att då titta på en dragen sekvens och säga att den är för osannolik kalls för The Texas Sharpshooter Fallacy. Jag tror dock inte att Stebe bryr sig, han är bara intresserad av att försöka misstänkliggöra evolutionsteorin så gott han kan, och han har kommit fram till att gemene man kan minst om proteinkedjor. Därför har han lagt krutet där och lägger fram minst sagt ohederliga resonemang om sannolikhet samtidigt som han duckar besvärliga frågor om alternativet.

Jag har frågat varför Gud hatar kvinnor utan att få svar, ATT hen hatar kvinnor är ju uppenbart. Men stebe kommer såklart ducka den frågan den här gången också eftersom han inte har något bra svar och eftersom det inte passar hans kreationistiska agenda. Trist men sant.

Nu pratar ni om mig och min karaktär IGEN (!) istället för att debattera med mig.

Vi har gått igenom detta med olika kortserier förut och du borde ha uppfattat att mina argument inte är ett missförstånd kring detta. Eller behöver jag förklara detta en gång till?

Diskussionen om kvinnors svårigheter vid födslar var i en tråd där kreationism och ID inte får diskuteras. Du kanske inte har uppfattat att moderatorerna vill att man för dessa diskussioner endast i denna tråd.
Du verkar vara helt ointresserad att diskutera den evolutionära förklaringen till kvinnors svårigheter och nyfödda barns hjälplöshet. Istället försöker du avleda diskussionen till att handla om religion och om Gud hatar kvinnor eller inte.

Om du vill kan vi fortsätta den teologiska diskussionen här men då vill jag att du också är med på att fortsätta den evolutionära förklaringen i den andra tråden utan att avleda diskussionen till religion.

Repetera gärna de frågor som du menar att jag duckar för.
Min strävan är att inte "ducka" för någon fråga.
Så om du inte har uppfattat något försök till svar, förklaring eller motargument från mig så vill jag gärna att du repeterar frågorna.

stebe2
Citera
2013-11-09, 13:55
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Jag vet inte om du förvrängt min slutsats av Hamilkars beräkningar att "en massa mutationer resulterar i en massa skit" till att i din förvrängda form bli "Fler mutationer ger bara mer skit" med avsikt eller bara av slarv.

Mutationer ger inte bara skit men ju fler mutationer som sker och ju högre mutationstakten är desto mer skit blir resultatet.

Detta torde även Hamilkar hålla med om och vilken vetenskapsman som helst.

Pratar du om individer eller populationer här? Som vanligt är du otydlig. På populationsnivå (vilket ju är där vi ser evolutionen verka) så spelar dessa negativa mutationer ingen roll eftersom de städas bort av det naturliga urvalet. Detta vet givetvis du också, men ändå fortsätter du upprepa detta trasiga argument som om det inte skulle ha blivit debunkat hur många gånger som helst. Jag har för övrigt inte sett några rationella motargument från din sida om Hamilkars uträkningar, bara att du inte motsätter dig dem.

Resten av ditt inlägg tuggar på i samma anda, så jag kapar nog faktiskt bort det.

Ingen egen hypotes om varför Gud hatar kvinnor? (nu är jag ju i den tråden du hänvisade till, hjälper det för att få någon respons från dig på den punkten? Eller är din Gud bara en dålig designer?)
Citera
2013-11-09, 13:58
Medlem
Pads avatar
Citat:
Nu pratar ni om mig och min karaktär IGEN (!) istället för att debattera med mig.

Vi har gått igenom detta med olika kortserier förut och du borde ha uppfattat att mina argument inte är ett missförstånd kring detta. Eller behöver jag förklara detta en gång till?

Diskussionen om kvinnors svårigheter vid födslar var i en tråd där kreationism och ID inte får diskuteras. Du kanske inte har uppfattat att moderatorerna vill att man för dessa diskussioner endast i denna tråd.
Du verkar vara helt ointresserad att diskutera den evolutionära förklaringen till kvinnors svårigheter och nyfödda barns hjälplöshet. Istället försöker du avleda diskussionen till att handla om religion och om Gud hatar kvinnor eller inte.

Om du vill kan vi fortsätta den teologiska diskussionen här men då vill jag att du också är med på att fortsätta den evolutionära förklaringen i den andra tråden utan att avleda diskussionen till religion.

Repetera gärna de frågor som du menar att jag duckar för.
Min strävan är att inte "ducka" för någon fråga.
Så om du inte har uppfattat något försök till svar, förklaring eller motargument från mig så vill jag gärna att du repeterar frågorna.

stebe2

Men jösses, jag har ju redan förklarat fördelarna ett antal gånger rent evolutionärt, du har däremot inte förklarat på vilket sätt kvinnors födselkanal skulle vara tecken på intelligent design.

Vill du på fullt allvar att jag ska peka ut de enskilda inläggen där jag talar om varför det är logiskt ur ett evolutionärt perspektiv att vår födselprocess ser ut som den gör? En hint är att vinsterna är större än riskerna.
Citera
2013-11-09, 14:22
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Ja, så funkar ID (och nästan all annan pseudovetenskap). Det finns inga krav på att ta hänsyn till vad som sagts och förklarats i andra sammanhang. Det är fritt fram att argumentera utan att ta referera. Syftet är som sagt inte att bygga kunskap utan att kränga kreationism. ID har väl ett tiotal (felaktiga) idéer som roteras runt, runt, runt. Ett utmärkt exempel på detta är väl oreducerbar komplexitet. För en ID förespråkare är det fritt fram att starta på ruta ett när som helst och slänga fram detta argument utan att ta hänsyn till eventuella motargument som redan avhandlats tusentals gånger.

Jag är besviken på dig. Jag trodde att du kunde använda ditt kritiska tänkande även mot evolutionsteorin.

Att du tidigare inte ville diskutera likheterna mellan ID och evolutionsteorin och att du hade betänkligheter angående evolutionsteorin var alltså bara bluff?

Om du granskar argumenten emot oreducerbar komplexitet så borde du inse att de är mycket bristfälliga.
Att använda ett annat oreducerbart komplex är ett mycket dåligt motargument mot oreducerbar komplexitet.

Nästan varje protein är i princip ett oreducerbart komplex. Och de flesta systemen i cellerna är oreducerbara komplex.

Det var ju inte så att flagella-motorn var det enda exemplet på oreducerbart komplex. Och flagella-motorn står sig fortfarande mycket bra som exempel på oreducerbart komplex.

Så argumentet om oreducerbar komplexitet kan inte evolutionsteorin ignorera eller blunda för på nåt sätt.

Men så länge som man bestämt sig för att fortsätta att hantera evolutionsteorin med bomullsvantar och förbjuda ifrågasättanden, kritik och tvivel kring teorin och framställa den som ett utan tvivel bevisat faktum så kommer vår kunskap om naturen att hämmas och begränsas.

stebe2
Citera
2013-11-09, 14:47
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Men jösses, jag har ju redan förklarat fördelarna ett antal gånger rent evolutionärt, du har däremot inte förklarat på vilket sätt kvinnors födselkanal skulle vara tecken på intelligent design.

Vill du på fullt allvar att jag ska peka ut de enskilda inläggen där jag talar om varför det är logiskt ur ett evolutionärt perspektiv att vår födselprocess ser ut som den gör? En hint är att vinsterna är större än riskerna.

Och eftersom intelligensen inte hänger på storleken på huvudet vid födseln så håller inte ditt argument.

En större vinst borde ha varit att som schimpanser kunna föda tyst och snabbt kunna återhämta sig och fly upp i träden samt att ungen nästan omedelbart kan klänga sig fast och klättra.

Att det skulle vara en fördel att födas så hjälplös och med en så bristfällig och outvecklad hjärna att det tar ca 12 år innan man klarar sig någorlunda på egen hand är det väl knappast någon som skulle köpa som ett bra argument.

Guds syfte med att kvinnor skulle föda sina barn med smärta kan man ju diskutera och fundera kring. Men det beror i alla fall inte på att Han skulle hata kvinnor.
Gud skapade människan till sin avbild, till man och kvinna skapade Han dem. Alltså är kvinnan en avbild av Gud precis lika mycket som mannen.

Istället är ju hela den process som sker i en kvinnas kropp inför födseln som gör det överhuvudtaget möjligt för kvinnan att klara av denna egentligen omöjliga prestation att föda ett barn otrolig och helt fantastisk.

stebe2
Citera
2013-11-09, 14:59
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Pratar du om individer eller populationer här? Som vanligt är du otydlig. På populationsnivå (vilket ju är där vi ser evolutionen verka) så spelar dessa negativa mutationer ingen roll eftersom de städas bort av det naturliga urvalet. Detta vet givetvis du också, men ändå fortsätter du upprepa detta trasiga argument som om det inte skulle ha blivit debunkat hur många gånger som helst. Jag har för övrigt inte sett några rationella motargument från din sida om Hamilkars uträkningar, bara att du inte motsätter dig dem.

Resten av ditt inlägg tuggar på i samma anda, så jag kapar nog faktiskt bort det.

Ingen egen hypotes om varför Gud hatar kvinnor? (nu är jag ju i den tråden du hänvisade till, hjälper det för att få någon respons från dig på den punkten? Eller är din Gud bara en dålig designer?)

Om du bara fokuserar på populationer så kommer du att missa hur evolutionen går till i detalj. Och du kommer att fortsätta tro att det naturliga urvalet har den avgörande rollen i evolutionen.

För att förstå vad som egentligen driver evolutionen måste du titta på individnivån. Det är nämligen där mutationerna måste orsaka uppkomsten av den nya informationen. Långt senare får denna information betydelse för hela populationer genom det naturliga urvalet.

Du vet också att även negativa mutationer sprids i en population om dessa inte påverkar reproduktionen negativt. Många exempel finns där rent skadliga mutationer som förstör olika funktioner har fått spridning i vissa populationer i vissa miljöer under vissa perioder.

Tyvärr har vi alltför få exempel på riktigt rent positiva och konstruktiva mutationer som förbättrar funktioner utan att skada andra funktioner eller ha andra negativa konsekvenser för att förstå vad dessa egentligen kan åstadkomma i verkligheten.

Även du hänvisar till Hamilkars uträkningar.
Vad är det som du menar att hans uträkningar visar som jag inte har bemött?

stebe2
Citera
2013-11-09, 15:15
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Belägg för det? Jag anar en konspirationsteori i mossen.

Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Ge mig exempel.

Man sluter sig i den lilla gruppen som tror på en materialistisk evolution mot hela världen utanför som tror att en gud eller annan övernaturlig kraft är orsaken bakom livets uppkomst och naturens mångfald.

Man förbjuder kritik och ifrågasättanden mot de centrala delarna i läran.

Man sprider tankar om konspirationer som försöker underminera läran istället för att lyssna till kritik.

Man motarbetar eller utesluter medlemmar som visar tvivel på läran eller som utrycker kritik och ifrågasätter auktoriteter eller delar av läran.

Man indoktrinerar ungdomar genom att sprida felaktig information och försöka undanhålla den kritik och ifrågasättande som finns mot läran. Istället framställer man läran som ett utan tvivel bevisat faktum.

Detta var bara några exempel.

stebe2
Citera
2013-11-09, 16:30
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
En större vinst borde ha varit att som schimpanser kunna föda tyst och snabbt kunna återhämta sig och fly upp i träden samt att ungen nästan omedelbart kan klänga sig fast och klättra.

Det är möjligt, men vi människor bor inte i träd. Kan du ens föreställa dig en situation där det inte finns en medveten tanke bakom hur liv utvecklas?

Citat:
Att det skulle vara en fördel att födas så hjälplös och med en så bristfällig och outvecklad hjärna att det tar ca 12 år innan man klarar sig någorlunda på egen hand är det väl knappast någon som skulle köpa som ett bra argument.

Argumentet är inte att det tar 12 år innan man klarar sig någorlunda på egen hand. Det är att man klarar sig tillräckligt länge för att föröka sig med de förutsättningar man har.

Citat:
Guds syfte med att kvinnor skulle föda sina barn med smärta kan man ju diskutera och fundera kring. Men det beror i alla fall inte på att Han skulle hata kvinnor.
Gud skapade människan till sin avbild, till man och kvinna skapade Han dem. Alltså är kvinnan en avbild av Gud precis lika mycket som mannen.

Vad har du för belägg för att din gud inte hatar kvinnor? Hen kanske hatar sig själv, och vill åsamka sina avbilder största möjliga smärta.
Citera
2013-11-09, 16:32
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Man sluter sig i den lilla gruppen som tror på en materialistisk evolution mot hela världen utanför som tror att en gud eller annan övernaturlig kraft är orsaken bakom livets uppkomst och naturens mångfald.

Man förbjuder kritik och ifrågasättanden mot de centrala delarna i läran.

Man sprider tankar om konspirationer som försöker underminera läran istället för att lyssna till kritik.

Man motarbetar eller utesluter medlemmar som visar tvivel på läran eller som utrycker kritik och ifrågasätter auktoriteter eller delar av läran.

Man indoktrinerar ungdomar genom att sprida felaktig information och försöka undanhålla den kritik och ifrågasättande som finns mot läran. Istället framställer man läran som ett utan tvivel bevisat faktum.

Detta var bara några exempel.

stebe2

Det där är inga exempel, utan grundlösa påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in