2013-11-10, 14:23
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Men det gör väl bara att det förvandlas till en icke-fråga? Att vi sätter glasögon på folk löser ju problemet, att de kanske skulle dö på stenåldern är väl rätt ointressant i sammanhanget eller?

Och jag upplever att selektionen är allt annat än svag, men fokus har förändrats.
På vilket sätt är det ointressant? Anser du att fler personer fått möjligheten att sprida sina gener? Ja eller nej?
Citera
2013-11-10, 14:24
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Om du inte vet behöver du inte svara.

Och just sådana där kvasi-argument är EVTs eviga inbyggda problematik med cirkelargumentation. "Det är som det är. Allstå måste det vara så som det blivit".
Om man tittar på ett resultat i efterhand och bara har en fördig förklaringsmodell man låst sig till. Då går det att göra ad-hocs och klämma in precis ALLT i den modellen. Finns det NÅGOT som INTE kan förklaras med EVT?
Det är en icke-vetenskaplig hållning som påminner om en sekt.
Och för att förekomma dig. Kom inte med ID-kortet. Det är falsk dikotomi

Nja, fakta i målet är väl ändå:

- Vissa människor reproducerar aldrig sina gener till kommande generationer, för de får inga barn.
- De som reproducerar sig gör det i olika hög utsträckning

Detta torde ha rätt så uppenbara effekter på genspridning oavsett procentsatser, eller?
Citera
2013-11-10, 14:27
Medlem
baylifes avatar
Och där startade väderkvarnskriget igen. Är du inte intresserad av ngt annat? Vad har din fråga med tråden att göra ens?
Citera
2013-11-10, 14:29
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
På vilket sätt är det ointressant? Anser du att fler personer fått möjligheten att sprida sina gener? Ja eller nej?

Fler har möjligheten, frågan är vilka som gör det och på vilka grunder just de får nuppa.

Jag menade mitt inlägg mest som ett motargument mot det gamla slitna "Vi människor har förstört det naturliga urvalet genom att hjälpa de svaga.". Mitt exempel med glasögon torde belysa det ganska klart, att ha synfel är inte en big deal längre, på samma sätt som oförmåga att förstå derivatans definition var ett gravt hinder på bronsåldern. Olika situationer innebär olika problem och lösningar, och olika förmågor som premieras.

Om det exempelvis är så att fler personer som matchar denna tids skönhetsideal får göka i högre utsträckning så kommer det att vara det som ökar fitness hos oss. Sexuellt urval.
Citera
2013-11-10, 14:30
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Och där startade väderkvarnskriget igen. Är du inte intresserad av ngt annat? Vad har din fråga med tråden att göra ens?

Menar du mig eller 526?
Citera
2013-11-10, 14:31
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Menar du mig eller 526?
Gissa
Citera
2013-11-10, 14:52
Medlem
526s avatar
Citat:
Fler har möjligheten, frågan är vilka som gör det och på vilka grunder just de får nuppa.

Jag menade mitt inlägg mest som ett motargument mot det gamla slitna "Vi människor har förstört det naturliga urvalet genom att hjälpa de svaga."
De som påstår sånt måste ju själva tro att det finns ett mål med evolutionen.
Eftersom det inte finns några mål finns heller inga "starka" respektive "svaga". De som överlever överlever. Om de svaga ökar i antal är de som är de starka.
Citera
2013-11-10, 14:58
Medlem
526s avatar
Citat:
Nja, fakta i målet är väl ändå:

- Vissa människor reproducerar aldrig sina gener till kommande generationer, för de får inga barn.
- De som reproducerar sig gör det i olika hög utsträckning

Detta torde ha rätt så uppenbara effekter på genspridning oavsett procentsatser, eller?
Frågan är huruvida selektionen verkligen "styr" utvecklingen. Även man tog bort all selektion skulle det ändå bli ett resultat. Om vi var i det resultatet skulle vi (de) ändå säga att "det är så här det blivit och det måste vara rätt eftersom selektionen gjort det så".
Jag tror de flesta reproducerar sig och jag tror inte ett jota på att vissa egenskaper är mer attraktiva och leder till mer reproduktion eller att de svaga dör per automatik. Tvärtom.

Jag tror att det finns "nivåer" av existens som biologion når fram/upp till. Dessa nivåer är relativt givna. Ungefär som toner. Toner förhåller sig på givna sätt till varandra oavsett hur vi bygger och spelar instrument. Däremot finns det massor av mindre variationer inom varje nivå/grundart.

Problemet är att det är ett cirkelargument att försöka förklara allt med EVT. Om man däremot utgår från att det finns ett antal grundarketyper i naturen som energin försöker forma sig efter, så faller bitarna på plats mycket bättre.
Senast redigerad av 526 2013-11-10 kl. 15:09.
Citera
2013-11-10, 15:10
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Om du inte vet behöver du inte svara.

Och just sådana där kvasi-argument är EVTs eviga inbyggda problematik med cirkelargumentation. "Det är som det är. Allstå måste det vara så som det blivit".
Om man tittar på ett resultat i efterhand och bara har en fördig förklaringsmodell man låst sig till. Då går det att göra ad-hocs och klämma in precis ALLT i den modellen. Finns det NÅGOT som INTE kan förklaras med EVT?
Det är en icke-vetenskaplig hållning som påminner om en sekt.
Och för att förekomma dig. Kom inte med ID-kortet. Det är falsk dikotomi

Vem har påstått att det naturliga urvalet är "precist", och att precisionen är olika för olika arter? Vad ska man med ad hoc till om man redan har en förklaringsmodell som man låst sig till?

Evolutionsteorin är såklart precis som du misstänker en förklaring till allt. Bl a fick vi ju nyligen en uttömmande förklaring av mörk materia och mörk energi, just genom att tillämpa evolutionsteorin. Eller vänta...

De enda ID-kort jag äger är ett körkort och ett pass. Halmdockor har aldrig riktigt varit min grej. Vore dock skoj om vi kunde övertyga ID-hopen om sanningen i ditt sista påstående ovan.
Citera
2013-11-10, 15:17
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Vem har påstått att det naturliga urvalet är "precist", och att precisionen är olika för olika arter? Vad ska man med ad hoc till om man redan har en förklaringsmodell som man låst sig till?
Det måste ha en viss precision om det ska funka. Kolla hela diskussionen som Strebe för. De enda motargumenten mot honom är just att selektionen är så exakt.

Citat:
Evolutionsteorin är såklart precis som du misstänker en förklaring till allt. Bl a fick vi ju nyligen en uttömmande förklaring av mörk materia och mörk energi, just genom att tillämpa evolutionsteorin. Eller vänta...
Och som vi vet är saker som förklarar "allt" inte någon riktig förklaring eftersom den inte går att falcifiera.
Svårt att tro att det finns någon teori som är så genomsyrad av ad-hocs som evoltutionsteorin.
Du får nog läsa på lite om vad ad-hocs är.

Citat:
De enda ID-kort jag äger är ett körkort och ett pass. Halmdockor har aldrig riktigt varit min grej. Vore dock skoj om vi kunde övertyga ID-hopen om sanningen i ditt sista påstående ovan.
suck
Citera
2013-11-10, 15:36
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Det måste ha en viss precision om det ska funka. Kolla hela diskussionen som Strebe för. De enda motargumenten mot honom är just att selektionen är så exakt.

Vi har nog läst olika trådar. Precisionen i urvalet har knappast varit huvudargumentet mot "Strebe" i det jag har läst. Att urvalet existerar däremot, visst.

Citat:
Och som vi vet är saker som förklarar "allt" inte någon riktig förklaring eftersom den inte går att falcifiera.

Jag får nog trimma min sarkasmgenerator. Vi har såvitt jag vet inte en aning om vad mörk materia eller mörk energi är, hur mycket biologi vi än slänger på dem.

Citat:
suck

Vadå, vore det inte bra för alla om ID-anhängarna slutade fokusera så mycket på att kritisera evolutionsteorin och faktiskt ägnade sig åt att utveckla sin egen "teori"? Det är ju precis som du säger en falsk dikotomi, och om evolutionsteorin faller innebär det inte att intelligent design förklarar någonting.
Citera
2013-11-10, 16:51
Medlem
Pads avatar
Citat:
De som påstår sånt måste ju själva tro att det finns ett mål med evolutionen.
Eftersom det inte finns några mål finns heller inga "starka" respektive "svaga". De som överlever överlever. Om de svaga ökar i antal är de som är de starka.

Ja, det är ju det gamla "survival of the fittest" som i mångas ögon (exempelvis en hel del nazister) förvandlats till "survival of the strongest", men det behöver i sig inte innebära att man tror att det finns något slutmål, bara att kravspecifikationen är ganska statisk och att samma förmågor nu som på stenåldern är viktiga.

Om det nu är så att hipsters är de som sprider sina gener mest idag så är det ju uppenbarligen de som bäst matchar dagens "mall".

Citat:
Frågan är huruvida selektionen verkligen "styr" utvecklingen. Även man tog bort all selektion skulle det ändå bli ett resultat. Om vi var i det resultatet skulle vi (de) ändå säga att "det är så här det blivit och det måste vara rätt eftersom selektionen gjort det så".
Jag tror de flesta reproducerar sig och jag tror inte ett jota på att vissa egenskaper är mer attraktiva och leder till mer reproduktion eller att de svaga dör per automatik. Tvärtom.

Vi kan se en ganska stor variation av hur människor (och även andra djur) ser ut och beter sig. Uppenbarligen är inte evolutionen den skarpa kniv som skär borta allt som avviker från den stränga normen. Det är ju inte samma sak som att vi inte förändrats i specifika riktningar sen förr i tiden. Och tittar vi på HUR vi förändrats så är det ganska logiskt.

Citat:
Jag tror att det finns "nivåer" av existens som biologion når fram/upp till. Dessa nivåer är relativt givna. Ungefär som toner. Toner förhåller sig på givna sätt till varandra oavsett hur vi bygger och spelar instrument. Däremot finns det massor av mindre variationer inom varje nivå/grundart.

Du får givetvis tro precis vad du vill. Det där om toner stämmer för övrigt inte, vi har i olika tidsåldrar använt olika skalor som blivit allmänt accepterade, tonerna har alltså förhållit sig på olika sätt till varandra. Det är därför som vi idag kan tycka att musik från exempelvis medeltiden ofta låter väldigt falsk.

Citat:
Problemet är att det är ett cirkelargument att försöka förklara allt med EVT. Om man däremot utgår från att det finns ett antal grundarketyper i naturen som energin försöker forma sig efter, så faller bitarna på plats mycket bättre.

Var är dina belägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in