2013-11-10, 18:44
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Fast alla seminarium verkar börja kl. 8 oavsett grupp

http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2441&termin=V13

När väljer man vilken grupp man ska vara med i? Kan tänka mig att de flesta väljer grupper med tjejer och få invandrare.
Inget seminarium börjar kl.8 oavsett grupp enligt den där länken.
Citera
2013-11-10, 18:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Det är väl ändå inte särskilt ont om invandrare på juristprogrammet just på SU? Även om vi bortser från inflyttade nordbor så känner jag spontant att det är en hyfsat stor andel med utländska rötter. Det brukar inte direkt vara ont om turkiska, persiska och kurdiska namn på listorna i de grupper jag har gått i. Visserligen inte lika vanligt som blonda hårsvall i föreläsningssalen, men ändå.

Sedan är jag rätt säker på att du håller med mig om att det nog är ytterst sällsynt att någon väljer grupp baserat på den andelen, liksom att det vore rätt korkat att tillmäta den variabeln så stor betydelse.
Är det verkligen så många på SU? På UU är det inte alls så många, här är situationen mer som Sobofied beskrev den.
Citera
2013-11-10, 20:11
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Det är väl ändå inte särskilt ont om invandrare på juristprogrammet just på SU? Även om vi bortser från inflyttade nordbor så känner jag spontant att det är en hyfsat stor andel med utländska rötter. Det brukar inte direkt vara ont om turkiska, persiska och kurdiska namn på listorna i de grupper jag har gått i. Visserligen inte lika vanligt som blonda hårsvall i föreläsningssalen, men ändå.

Min erfarenhet efter att ha kollat andra program i Stockholm är att det är betydligt fler invandrare som pluggar där än genomsnittet.

Jag vet inte heller om det finns listor på efternamn på juriststuderande, det skulle lätt gå att jämföra i så fall.

Anledningen att jag tror att svenskar väljer bort grupper med stor andel arabiska efternamn är bland annat för att jag sett det. Det var inte direkt juridik, men däremot ett närliggande ämne.
Citera
2013-11-10, 20:15
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Inget seminarium börjar kl.8 oavsett grupp enligt den där länken.
Det hade du rätt i. Inte så mycket att välja mellan dock.
Citera
2013-11-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Är det verkligen så många på SU? På UU är det inte alls så många, här är situationen mer som Sobofied beskrev den.

Sobofied har nog rätt i att det är en underrepresentation, men jag upplever inte att den är jättesned. Nu har det tydligen fifflats med datasystemet, så jag kan inte gå tillbaka och räkna namn heller. Skulle jag spekulera så skulle jag gissa att skillnaden mellan SU och UU (om jag inte bara inbillar mig att den existerar) beror på att SU i högre grad "rekryterar lokalt", och att Stockholm har en högre andel invandrare än riket i stort.

Sedan är det förstås rejält snedfördelat vad gäller vilka invandrargrupper som representeras. Hyfsat gott om iranier, ont om somalier.
Citera
2013-11-10, 20:24
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
"Försvinnande liten" var kanske att ta i. Men 25 % är ju inte jättemycket, och om man redan innan vet att man inte har något intresse för att bli brottmålsadvokat, domare eller åklagare så tycker jag inte att det vore åt helvete att läsa på Linköping.

Jahaja. Kom du in bra i gruppen osv. trots att du var yngre?

Absolut. Träffade mycket sköna personer. Allt från 20åringar till 30åringar ungefär har jag umgåtts med under min studietid och umgås fortf. med många.
Citera
2013-11-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Min erfarenhet efter att ha kollat andra program i Stockholm är att det är betydligt fler invandrare som pluggar där än genomsnittet.

Jag vet inte heller om det finns listor på efternamn på juriststuderande, det skulle lätt gå att jämföra i så fall.

Anledningen att jag tror att svenskar väljer bort grupper med stor andel arabiska efternamn är bland annat för att jag sett det. Det var inte direkt juridik, men däremot ett närliggande ämne.

Så du menar att folk avvaktar sitt gruppval tills de sett vad andra har valt? Det känns spontant som en ganska märklig sak att göra, och definitivt inte någonting som stämmer särskilt väl överens med andan på juristprogrammet. Här väljer man fort som fan (spamma F5 i minst fem minuter innan utsatt starttid för valet) för att få en bra plats, det är ju i Herren Jesus Krists namn konkurrens!

Angående gruppval så skulle jag säga att det finns tre faktorer som spelar roll. Lärarkvalitén, schemaläggningen och kurskamraterna. Lärarna vet man allt som oftast ingenting om, kurskamrater har man inga förrän man läst en kurs eller två, och de brukar dessutom vara öppna för förhandling. Följaktligen har man bara schemat att gå på för det mesta.

Vad gäller den etniska fördelningen på juristprogrammet så borde väl någon stackars jävel ha gjort en utredning om den saken?
Citera
2013-11-10, 20:52
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Så du menar att folk avvaktar sitt gruppval tills de sett vad andra har valt? Det känns spontant som en ganska märklig sak att göra, och definitivt inte någonting som stämmer särskilt väl överens med andan på juristprogrammet. Här väljer man fort som fan (spamma F5 i minst fem minuter innan utsatt starttid för valet) för att få en bra plats, det är ju i Herren Jesus Krists namn konkurrens!

Angående gruppval så skulle jag säga att det finns tre faktorer som spelar roll. Lärarkvalitén, schemaläggningen och kurskamraterna. Lärarna vet man allt som oftast ingenting om, kurskamrater har man inga förrän man läst en kurs eller två, och de brukar dessutom vara öppna för förhandling. Följaktligen har man bara schemat att gå på för det mesta.

Vad gäller den etniska fördelningen på juristprogrammet så borde väl någon stackars jävel ha gjort en utredning om den saken?

Något som däremot skulle vara intressant är om någon följt upp hur det gick för "kullen" som fick dispens att börja vid Uppsala Universitet 2004. Bakgrunden var ju att en del studenter med två utlandsfödda föräldrar fick en möjlighet att komma in på juristprogrammet genom en urvalsprocess som bland annat inkluderade personliga intervjuer med anställda vid fakulteten såsom Thomas Bull. Detta trots att betygen inte räckte för att ta en plats den "vanliga vägen"... Och vad jag vet så gick det väldigt bra för i stort sett hela bunten med tingsplatser, bra arbeten men framförallt att de flesta om inte alla tog sig igenom hela programmet...
Citera
2013-11-10, 21:01
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Så du menar att folk avvaktar sitt gruppval tills de sett vad andra har valt? Det känns spontant som en ganska märklig sak att göra,

Det var inte så medvetet vad jag erfarit. Men när personen i fråga såg att gruppen han skulle gå in i hade kring hälften invandrarnamn, så valde han en annan istället.

Det finns säkert flera som gör på samma sätt, dvs att de "reflexivt" håller sig borta från grupper där de ser många invandrarnamn.
Citera
2013-11-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProsecutorDredd
Något som däremot skulle vara intressant är om någon följt upp hur det gick för "kullen" som fick dispens att börja vid Uppsala Universitet 2004. Bakgrunden var ju att en del studenter med två utlandsfödda föräldrar fick en möjlighet att komma in på juristprogrammet genom en urvalsprocess som bland annat inkluderade personliga intervjuer med anställda vid fakulteten såsom Thomas Bull. Detta trots att betygen inte räckte för att ta en plats den "vanliga vägen"... Och vad jag vet så gick det väldigt bra för i stort sett hela bunten med tingsplatser, bra arbeten men framförallt att de flesta om inte alla tog sig igenom hela programmet...

Det var väl den intagning UU fick skit för eftersom det inte är okej med etnisk diskriminering?

Det vore väl förresten närmast märkligt om det inte gick bra för en grupp som genomgått ett särskilt urval på det där viset. Alla som läst något program med hyfsat höga intagningspoäng vet ju att gymnasiebetyg och högskoleprov är tämligen trubbiga verktyg. Lägger man resurser på personliga intervjuer kan man lättare vaska fram folk som har höga ambitioner och tillräcklig kapacitet för utbildningen. Dock känns det tveksamt om det är värt resurserna.
Citera
2013-11-10, 21:15
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Det var väl den intagning UU fick skit för eftersom det inte är okej med etnisk diskriminering?
Mycket riktigt.

http://centrumforrattvisa.se/wp-content/uploads/files/HDdom_Midander.pdf
Citera
2013-11-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Mycket riktigt.

http://centrumforrattvisa.se/wp-content/uploads/files/HDdom_Midander.pdf

Hur behandlades den domen hos er i relevant undervisning? Jag vill minnas att den togs upp med ett skadeglatt fniss under någon av våra diskrimineringsföreläsningar. Är den känslig hos de ansvariga för idéen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in