Citat:
Ursprungligen postat av
checkthisout.
Min erfarenhet efter att ha kollat andra program i Stockholm är att det är betydligt fler invandrare som pluggar där än genomsnittet.
Jag vet inte heller om det finns listor på efternamn på juriststuderande, det skulle lätt gå att jämföra i så fall.
Anledningen att jag tror att svenskar väljer bort grupper med stor andel arabiska efternamn är bland annat för att jag sett det. Det var inte direkt juridik, men däremot ett närliggande ämne.
Så du menar att folk avvaktar sitt gruppval tills de sett vad andra har valt? Det känns spontant som en ganska märklig sak att göra, och definitivt inte någonting som stämmer särskilt väl överens med andan på juristprogrammet. Här väljer man fort som fan (spamma F5 i minst fem minuter innan utsatt starttid för valet) för att få en bra plats, det är ju i Herren Jesus Krists namn konkurrens!
Angående gruppval så skulle jag säga att det finns tre faktorer som spelar roll. Lärarkvalitén, schemaläggningen och kurskamraterna. Lärarna vet man allt som oftast ingenting om, kurskamrater har man inga förrän man läst en kurs eller två, och de brukar dessutom vara öppna för förhandling. Följaktligen har man bara schemat att gå på för det mesta.
Vad gäller den etniska fördelningen på juristprogrammet så borde väl någon stackars jävel ha gjort en utredning om den saken?