2013-11-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aqxq
Har bara en ungefärlig U-statistik, men i år var det tydligen 41% U så en liten förbättring, men fortfarande extremt högt, kan tänka mig att AB procenten ligger mellan 10-15%. Så antar att det är dags att kasta skit på GU igen

Dock så måste jag framhålla som jag har gjort tidigare i tråden, att vi verkar vara bättre rustade inför ''väggen'' alltså T2 Civilrätt eftersom runt 20-25% får AB där vilket är att jämföra med vissa klasser i t.ex. Uppsala där man har snittat 10% AB. (nu drar jag bara statistik från minnet någon får gärna komma med bättre grundad sådan). Förlora 15 hp och ta igen med 30

Det är intressant det du skriver och det är ungefär min tanke också. Jag är en av de lyckliga hundra personer som denna termin får läsa KERAI en gång till (en vecka kvar nu! pust...) men jag tycker inte att det egentligen är fel på ambitionsnivån på kursen. Visst kan man tycka att det är lite orättvist om man jämför med andra skolor då vi konkurrerar på samma arbetsmarknad, men det går att hitta orättvisor överallt i denna värld om man vill och millimeterrättvisa är vare sig önskvärt eller möjligt.

Problemet med KERAI är inte kursen i sig enligt min mening utan jag tror att det blir bättre resultat om studenterna kommer bättre förberedda. Med andra ord måste ambitionsnivån öka tidigare under utbildningen. Jag antar att du tillhör den första GJM-kullen? Det ska bli intressant att se nästa höst hur ni hanterar KERAI. Jag har visserligen inte studerat GJM-upplägget närmare men jag misstänker att CM som är kursansvarig för båda försöker få studenterna bättre förberedda. Att ni har ett bättre AB-snitt på T2 kan kanske vara ett tecken på att det fungerar.
Citera
2013-11-10, 13:36
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Hur ser det ut med seminarium på SU? Är det obligatorisk närvaro på dem? Låter inte så lätt att hinna kl 8 om man pendlar till Stockholm.
Du får möjlighet att välja grupp inför varje kurs så att du får alla seminarium på eftermiddagen t.ex.
Citera
2013-11-10, 13:52
Medlem
Bor och läser rättsvetenskap i Jönköping just nu men mycket tyder på att det blir juristprogrammet i Örebro för mig nästa höst. Överväger däremot att flytta redan nu till våren och läsa lite fristående kurser inför höstterminens antagning, har ni förslag på vad som vore nyttigt att läsa till sig innan?

Vart är schysst att bo i Örebro som en 20 åring, jag är 21 för att vara precis. Gillar att träna, spänna på tjejer och plugga.
Citera
2013-11-10, 14:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cooler85
Bor och läser rättsvetenskap i Jönköping just nu men mycket tyder på att det blir juristprogrammet i Örebro för mig nästa höst. Överväger däremot att flytta redan nu till våren och läsa lite fristående kurser inför höstterminens antagning, har ni förslag på vad som vore nyttigt att läsa till sig innan?

Vart är schysst att bo i Örebro som en 20 åring, jag är 21 för att vara precis. Gillar att träna, spänna på tjejer och plugga.
FEK, språk, NEK, kriminologi. Beror på vad du är intresserad av och huruvida du vill sitta ting.
Citera
2013-11-10, 14:57
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Hur ser det ut med seminarium på SU? Är det obligatorisk närvaro på dem? Låter inte så lätt att hinna kl 8 om man pendlar till Stockholm.

Du har som sagt möjllighet att välja schema i viss mån. Seminarierna är nästan aldrig obligatoriska.
Citera
2013-11-10, 15:02
Medlem
Citat:

FEK är nog inte så dumt att ha läst innan juristprogrammet, det är rätt mycket ekonomi under T3. Man får en kort delkurs ekonomi i början av terminen, men det hade inte skadat med lite mer kunskap.

Retoriken står för ett rätt stort inslag på juristprogrammet i Örebro men nedskärningar har gjort att det minskat något. En retorikkurs skulle ge bra förberedelse och täcka upp lite för det som de varit tvungna att dra bort.

Som eXtremo säger beror det ju på om du vill sitta ting eller inte. Vill du det så kolla upp vilka kurser som ger poäng, vill du inte det så är ju egentligen bara att välja efter intresse.

Varmt välkommen till Örebro!
Citera
2013-11-10, 15:41
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Du får möjlighet att välja grupp inför varje kurs så att du får alla seminarium på eftermiddagen t.ex.
Fast alla seminarium verkar börja kl. 8 oavsett grupp

http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2441&termin=V13

När väljer man vilken grupp man ska vara med i? Kan tänka mig att de flesta väljer grupper med tjejer och få invandrare.
Citera
2013-11-10, 15:46
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

När väljer man vilken grupp man ska vara med i? Kan tänka mig att de flesta väljer grupper med tjejer och få invandrare.
Med tanke på att 2/3 av studenterna på juristprogrammet är tjejer så tror jag nog att det både räcker och blir över för din del. En annan fråga är ju naturligtvis huruvida dom vill ha dig...
Citera
2013-11-10, 15:53
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Visst kan det vara intressant, och i viss mån relevant för juristprogrammet, att plugga språk, nationalekonomi, kriminologi och kanske t o m sociologi, men det finns två ämnen som jag skulle vilja framhålla framför andra och det är företagsekonomi och filosofi. Företagsekonomin kommer du ha nytta av när du läser bolagsrätt och framförallt skatterätt. Filosofin är i största allmänhet en bra grund att stå på genom hela utbildningen. I den mån du måste begränsa dig till ett ämne så rekommenderar jag företagsekonomin p g a de praktiska fördelarna.
Citera
2013-11-10, 16:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Du väljer några dagar innan kursstart oftast. Jag valde efter schema.

Det är ont om invandrare på juristprogrammet - och om jag skall försöka anlägga ett avpixlat-perspektiv: det är inte de invandrare du tycker illa om.
Citera
2013-11-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Du väljer några dagar innan kursstart oftast. Jag valde efter schema.

Det är ont om invandrare på juristprogrammet - och om jag skall försöka anlägga ett avpixlat-perspektiv: det är inte de invandrare du tycker illa om.

Det är väl ändå inte särskilt ont om invandrare på juristprogrammet just på SU? Även om vi bortser från inflyttade nordbor så känner jag spontant att det är en hyfsat stor andel med utländska rötter. Det brukar inte direkt vara ont om turkiska, persiska och kurdiska namn på listorna i de grupper jag har gått i. Visserligen inte lika vanligt som blonda hårsvall i föreläsningssalen, men ändå.

Sedan är jag rätt säker på att du håller med mig om att det nog är ytterst sällsynt att någon väljer grupp baserat på den andelen, liksom att det vore rätt korkat att tillmäta den variabeln så stor betydelse.
Citera
2013-11-10, 17:16
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Det är väl ändå inte särskilt ont om invandrare på juristprogrammet just på SU? Även om vi bortser från inflyttade nordbor så känner jag spontant att det är en hyfsat stor andel med utländska rötter. Det brukar inte direkt vara ont om turkiska, persiska och kurdiska namn på listorna i de grupper jag har gått i. Visserligen inte lika vanligt som blonda hårsvall i föreläsningssalen, men ändå.

Utan att kunna backa upp det just nu tror jag de är underrepresenterade, men whatever really.

Citat:
Sedan är jag rätt säker på att du håller med mig om att det nog är ytterst sällsynt att någon väljer grupp baserat på den andelen, liksom att det vore rätt korkat att tillmäta den variabeln så stor betydelse.

Obviously.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in