2013-11-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite
Jo det gjorde ju min polare. Kan lova att han inte nämnde hur mycket han söp (varje helg och flera gånger i veckan) och hans tveksamma värderingar. Men det funkade för honom ändå.
Menade inte att jag önskar att jag ljög direkt så, dock att jag borde tänkt över mina svar bättre så att de inte kunde misstolkas såsom de gjorde. Kan dock med säkerhet säga att upp mot 80-90% ljuger eller talar osanning på någon fråga under mötet.

Citat:
vad jag läst på GMU tråden så verkar det som att inget försvinner. Alla tidigare anteckningar finns kvar och därmed kommer det bli mer att man får sitta och försvara tidigare uttalanden än vem man är nu.

Ifall det sparas är det endast till en fördel, om man då svarade dåligt första gånger och sedan mycket bättre andra så är det inte särskilt svårt att hävda att man inskaffat sig själv mer livserfarenhet och vuxit som person.
Citera
2013-11-09, 23:48
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka24
Så om detta system nu fungerade felfritt och jag söker igen om ett år och kommer in, betyder det då att systemet har fallerat?

Systemet funkade alldeles utmärkt tror jag nog.
Om du nu lyckas om ett år dupera och blåljuga dig igenom systemet så bevisar det ju att det funkade rätt första gången. För att du skall komma in så måste du blåljuga.
Bättre att du faller ifrån nu än att din skyttegrupp eller motsvarande får dö för att du bryter ihop och inte fungerar vid ett skarpt läge. Med stor sannolikhet så kommer du att balla ur vid sämsta tänkbara tillfälle och gör inte dig själv den björntjänsten.
Köp läget och gör något annat.
Jag lovar dig att det är ingen vacker syn att se alla dessa skadade militärer ifrån vansinniga uppdrag utomlands. De är bra djävla skadade för längre eller kortare tid ifall de har sett och varit med mitt i skiten. Fundera på ifall du har det som krävs och kan agera korrekt under eldgivning, jag kan meddela att det krävs lite djävla sinnesnärvaro då för att komma loss ur skiten. Då funkar det inte att vimsa till det som du gjorde hos psykologen.
Bit ihop och gör något annat.

"Förvånad"
Citera
2013-11-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Systemet funkade alldeles utmärkt tror jag nog.
Om du nu lyckas om ett år dupera och blåljuga dig igenom systemet så bevisar det ju att det funkade rätt första gången. För att du skall komma in så måste du blåljuga.
Bättre att du faller ifrån nu än att din skyttegrupp eller motsvarande får dö för att du bryter ihop och inte fungerar vid ett skarpt läge. Med stor sannolikhet så kommer du att balla ur vid sämsta tänkbara tillfälle och gör inte dig själv den björntjänsten.
Köp läget och gör något annat.
Jag lovar dig att det är ingen vacker syn att se alla dessa skadade militärer ifrån vansinniga uppdrag utomlands. De är bra djävla skadade för längre eller kortare tid ifall de har sett och varit med mitt i skiten. Fundera på ifall du har det som krävs och kan agera korrekt under eldgivning, jag kan meddela att det krävs lite djävla sinnesnärvaro då för att komma loss ur skiten. Då funkar det inte att vimsa till det som du gjorde hos psykologen.
Bit ihop och gör något annat.

"Förvånad"

Förstår verkligen inte vad du baserar dina antaganden om mig, jag är psykiskt och fysiskt stabil, fungerar felfritt och har absolut inga problem alls. Att jag skulle bryta ihop under ett så kallat skarpt läge finns absolut inga tecken för alls. Dina antaganden om mitt psyke är mycket vaga må jag säga.
Jag har inte heller sagt att jag ska ljuga mig igenom testen, däremot vara mer förberedd. Folk som arbetar som soldater är inte direkt några maskiner om du tror det, om du ser till exempel andra länder krav på deras ansökningar så är de inte i närheten av vad vi har. Anledningen till att man gallrar ut så otroligt många är en pengafråga i vårt försvar då Reinfeldt ser Försvarsmakten som ett "särintresse".

Om du ursäktar så har du ingen aning om vad du snackar om.
Citera
2013-11-10, 00:13
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Förstår verkligen inte vad du baserar dina antaganden om mig, jag är psykiskt och fysiskt stabil, fungerar felfritt och har absolut inga problem alls. Att jag skulle bryta ihop under ett så kallat skarpt läge finns absolut inga tecken för alls. Dina antaganden om mitt psyke är mycket vaga må jag säga.
Jag har inte heller sagt att jag ska ljuga mig igenom testen, däremot vara mer förberedd. Folk som arbetar som soldater är inte direkt några maskiner om du tror det, om du ser till exempel andra länder krav på deras ansökningar så är de inte i närheten av vad vi har. Anledningen till att man gallrar ut så otroligt många är en pengafråga i vårt försvar då Reinfeldt ser Försvarsmakten som ett "särintresse".

Om du ursäktar så har du ingen aning om vad du snackar om.

Jag har nog tillbringat lika många år i Pansartrupperna som du är gammal.
Så helt obevandrad i detta gebit är jag inte.
Jag vet vad som funkar och mitt förtroende för pliktverkets uttagningsmekanism är enormt stort vill jag lova, i alla fall för det gamla systemet (Pliktverket) och den gamla Försvarsmakten. Det som funkade!

"Förvånad"
Citera
2013-11-10, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn

Jag har nog tillbringat lika många år i Pansartrupperna som du är gammal.
Så helt obevandrad i detta gebit är jag inte.
Jag vet vad som funkar och mitt förtroende för pliktverkets uttagningsmekanism är enormt stort vill jag lova, i alla fall för det gamla systemet (Pliktverket) och den gamla Försvarsmakten. Det som funkade!

"Förvånad"

Då kanske det är dags att vakna, det svenska försvaret är en pengafråga nu för tiden, vi har närmre 50 000 soldater på en befolkning av 9 500 000.

Och se till Finland som har cirka 230 000 soldater på en befolkning av cirka 5 000 000.
Vårt grannland med nästan hälften så många invånare har mer än fyr-dubbelt så många anställda soldater som vi. Kan detta gå hand i hand med att folk blir nekade på vaga grunder eller inga alls? JA!

Folk blir nekade till att göra GMU på grund av "hård konkurrens", Det vill säga att även då de är lämpade får de inte göra det för att det är för många som vill men för få som får då för lite pengar går till Försvarsmakten. Försvarsmakten efterlyser dessutom 4 miljarder mer per år, vi får väl se om de får de pengar eller inte.

Så kom inte och säg att jag inte är olämplig för tjänstgöring då du inte vet ett skvatt om mig.
Citera
2013-11-10, 00:51
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Då kanske det är dags att vakna, det svenska försvaret är en pengafråga nu för tiden, vi har närmre 50 000 soldater på en befolkning av 9 500 000.

Och se till Finland som har cirka 230 000 soldater på en befolkning av cirka 5 000 000.
Vårt grannland med nästan hälften så många invånare har mer än fyr-dubbelt så många anställda soldater som vi. Kan detta gå hand i hand med att folk blir nekade på vaga grunder eller inga alls? JA!

Folk blir nekade till att göra GMU på grund av "hård konkurrens", Det vill säga att även då de är lämpade får de inte göra det för att det är för många som vill men för få som får då för lite pengar går till Försvarsmakten. Försvarsmakten efterlyser dessutom 4 miljarder mer per år, vi får väl se om de får de pengar eller inte.

Så kom inte och säg att jag inte är olämplig för tjänstgöring då du inte vet ett skvatt om mig.

Jag säger inte att du är olämplig eller har "mönstrat" dig. Det har den för syftet anlitade funktionen gjort.
Kontemplera, analysera och utvärdera vad fan som hände och försök dra rätt slutsatser av det inträffade.
Pengar kan säkert vara en orsak.
För övrigt så är dagens så kallade Försvarsmakt ett sådant djävla skämt så den borde avvecklas fullständigt och den gamla återinföras direkt.
Dock så är nog syftet att bryta sönder viljan, nationalkänslan och stoltheten över Sverige den nya försvarsmaktens huvuduppgift. Ett kuvat och stukat folk utan resurser har svårt att med kraft göra något.
Reinfeldt och gänget visste nog förbannat väl vad de med sossarna genomdrev, gör folket tandlöst och outbildat i krigiska kompetenser innan man piskar dem varje dag.

Hur som helst, brinner din låga klart och rent för saken så skall du försöka igen. Men var inte så djävla klantig då.

"Förvånad"
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2013-11-10 kl. 01:00.
Citera
2013-11-10, 12:48
Medlem
Lägg ingen mer energi på detta. Du kan rapportera när svaret kommer på ditt brev.
Det kommer att vara ett artigt "tack, men nej tack, vi är inte intresserade"
Testresultaten sparas inte, men du kommer att få samma resultat.
Psykologen hade givetvis tillgång till intelligenstestet, hon kollade bara om du klarade av att komma förberedd...

Du måste komma ihåg att det var din egen prestation som gjorde att du nekades GMU, så sprid inte galla över oss andra som klarade vår GMU...
Citera
2013-11-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Lägg ingen mer energi på detta. Du kan rapportera när svaret kommer på ditt brev.
Det kommer att vara ett artigt "tack, men nej tack, vi är inte intresserade"
Testresultaten sparas inte, men du kommer att få samma resultat.
Psykologen hade givetvis tillgång till intelligenstestet, hon kollade bara om du klarade av att komma förberedd...

Du måste komma ihåg att det var din egen prestation som gjorde att du nekades GMU, så sprid inte galla över oss andra som klarade vår GMU...

Mycket möjligt att de kommer neka min överklagan, jag räknar dessutom med det. I annat fall hade jag inte postat här för spekulationer och erfarenhet angående folk som överklagat, att du är blind för detta är synd.

Också ditt sätt satt säga "Du kommer inte klara det" vad vet du? For all i know är du någon tjockis som sitter på FB hela dagarna på SOC bidrag, också att jag kommer få samma resultat är mycket osannolikt. Antar att du misslyckats gång på gång och det är DU som sprider galla på grund av ditt misslyckade, med det sagt så tycker jag du ska läsa tråden igen och inse att jag inte beskyller någon annan för att jag inte klarade av testet, jag säger bara att förvillelse och missförstånd förekom.
Citera
2013-11-10, 14:10
Medlem
Haha alltid tyckt det vart lite lustigt hur mycket cred som personalen från försvarsmakten får.
Deras beslut är alltid rätt och logiskt och saker som fördomar och diskriminering finns inte.

Är det något jag har erfarenhet av så är det motgångar inför folk som anser sig högre än en själv.
tex jag har träffat på många myndighetspersoner i mina dar. Kommer från ett ganska ''ekonomi-frånvarande'' hushåll så det har blivit ett par rundor för ekonomisk hjälp.
(alltså inga myndigheter såsom polis eller rättssystemet. Har hållt mig långt borta från allt olagligt men har sett en del i mina dar så det har väl avskräckt).

Att behöva sitta där och be om pengar som inte är mina, bara för att få möjligheten att klara sig är inte kul. Många har även den synen att folk som söker ekonomiskt stöd har hittat en försvunnen skatt, men kan verkligen säga att det är som att samla mynt i ett avlopp.

Skammen man får utstå och känslan av otillräcklighet och hånet när dom tvingar en att låna pengar av vänner och familj och sälja av sina saker bara för att ''man ska hitta sig en försörjning någon annanstans''. Allt för att en myndighetsperson ser ner på en och ska göra livet så svårt som möjligt för en bara för att dom ska ''hålla sig inom budget''.

Sedan har man ju såklart stött på sånt folk inom tex arbetsmarknaden. Vara på intervju på ett städ-jobb trots att man har högskoleutbildning och ändå inte får jobbet för att man inte passar in i deras mall.
Jag har dessutom jobbat inom filmbranschen, vilket är en av de svåraste branscher man kan syssla med. Och där är det ännu värre. Stora egon som ska hålla en nere och all skiten man fått ta även av dom.

Därmed menar jag att jag har ytterst liten tilltro till tillvägagångssättet med intervjuer för att hitta rätt människor. Det jobbet jag har nu gick till på precis rätt sätt.
En polare jobbade som extra på ett stort industriföretag här i Sverige. En kille han jobbade med blev sjuk och polaren frågade om jag kunde fylla in för honom en dag eller två.
Detta var ett slitigt rengöringsarbete för maskindelar inom bilindustrin.

Givetvis tackade jag ja för det är ju ändå några 100-lappar och jag avskyr verkligen allt som heter arbetslös. Jag är inte den typen som klarar av att vara hemma som en vuxen baby och bara glo på tv och spela spel hela dagarna.
Jobbet gick bra och vi slet som bara den med ögonen svidande från starkt rengöringsmedel.
När dessa två dagarna gått så kom cheferna och frågade om vi inte kunde jobba en 1-2 dagar till den följande veckan. ''Givetvis'' sa vi och så fortsatte det - i 5 veckor till.
En dag där kom en av cheferna till mig och sa att han och de som jobbat där sett mig arbeta under dessa veckor och han erbjöd mig nu en fast tjänst som biträde till en av maskinoperatörerna. Givetvis tackade jag ja och påbörjade denna tjänsten. 3 veckor in på detta jobbet så frågar cheferna om jag nu vill ingå en lärlingsutbildning för att bli maskinoperatör själv - vilket jag tackade ja för.

Detta är ett tydligt bevis för hur det bör gå till.
Jag jobbade och slet. Bevisade med handling min duglighet och kompetens och vann av det i längden. Och det är så det ska vara.

Jag tycker inte att det är ett dugg relevant hur man var som tex barn. Vadå ska jag stå till svars i resten av mitt liv för att jag slog till min lillebror när jag var 7 år när han fick den större halvan av glassen? Kanske är ett löjligt exempel men verkar ju som att det är så psykologerna bedömer en.
Dom är dessutom psykologer så tycker egentligen att dom borde vara bättre än så. De borde fatta bättre än någon annan att människan är mycket mer komplex än så.
De borde veta att diagnoser är ytterst vagt och man vet fortfarande väldigt lite om vad det faktiskt är och hur man ska bedöma det.
Tex så har man ju nyligen tagit bort ''Aspergers syndrom'' och det heter nu en form av autismspektrumtillstånd. Det är ett klart bevis för hur lite man faktiskt vet och att sånna saker ändras fram och tillbaka.

Nej vare sig dom tror eller antar att det skulle vara något galet på mig eller kan vara det i framtiden så säger det inget om mig och min duglighet. Och hur fasen vet dom det?

Vad dessa 30%+ avhoppen från gmu bevisar är att deras sätt att få fram dugliga rekryter inte fungerar och det är väldigt intressant hur människor ändå tenderar att försvara deras metoder.
Man ska komma ihåg att 100% av dom som kommer in är alla folk som är bedömda som rätt människor att klara det militära livet.

Och visst det är 70% kvar men då ska man komma ihåg att ingen av dessa har fått fientlig eld mot sig eller sett sina bästa kompisar få sitt ena ben bortsprängt så hur många tror man egentligen ska klara det av dessa 70%?

Nu vet jag att jag här framstår som en typiskt gnällig, bortskämd 80-90-talist som tror att allt ska levereras på silverfat. Men jag är faktiskt mer än så.
Nu kom inte jag in på GMU när jag sökte sist och det var verkligen en besvikelse. Jag ville verkligen och jag som sagt blir så trött när man hela tiden får ett ''du får inte. du kan inte. du är inte bra nog''.
Men nu vet jag att det första hand handlar om mig. Kan gnälla i evighet om psykologen men vad hjälper det? Så jag tog det beslutet att jag ska allt visa dom.
Så har som sagt tvingat mig själv att växa enormt som person. Fixat jobbet, tränat, ätit bättre, druckit mindre, sökt högskolestudier, ska gå militära kurser och tränat på korsord, iq-tester och läst på en jäkla massa om vad det militära faktiskt handlar om.
Jag försöker helt enkelt ta mitt ansvar och bevisa min duglighet även fall jag innerst inne tycker att jag egentligen inte ska behöva.

Men men don't hate the player, hate the game.

Sen förstår jag inte riktigt varför man ska vara så anti mot TS?
Allt han/hon vill påvisa är att denne har blivit orättvist behandlad - och ska man behöva ta skit för det? Tycker snarare att det är bra att någon står upp för sig själv emot dessa människor och att markera att de inte kan behandla folk precis hur dom vill.

Tycker inte att ts heller uppvisar sig som en idiot (som den andra tråden där psykologen kallades hora och lite vad som) utan enbart som någon som blivit besviken när man blivit felaktigt bedömd.
Och visst försvaret kanske vill ha folk som hukar sig och bara tar emot skiten.
Å andra sidan vill dom också ha självständiga individer som själva kan ta beslut och agera.

Nej så jag hoppas att det går vägen för ts. Vare sig det visar sig genom att få rätt på överklagan eller om han/hon kämpar och söker igen nästa gång så kan jag nog säga att jag hellre legat i ett ''foxhole'' och ta artillerield med ts brevid mig än många nötter som skrivit på flashback och folk som jag träffat/hört om inom det militära.
Citera
2013-11-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele

Haha högmod i all sin ära.
Tycker att denna frånvaro av självinsikt är något som märks rätt väl hos många som gjort gmu.
Alla tror att dom kom med för att dom är så jäkla bra och duktiga, men få erkänner att de kunde ha kommit med av ren och skär tur.

Om alla sökande hade vart 100% ärliga så hade fasen knappt någon kommit in.
Sen att alla glorifierar dessa psykologer som allvetande och absolut alltid är objektiva och aldrig kommer med fördomar eller förutfattade meningar.

Nu är det så att alla har sitt eget ansvar, men det finns faktiskt (tro det eller ej) orättvisor i världen fortfarande. Precis som i övriga samhället så finns det gott om kompetenta, dugliga människor som av olika anledningar aldrig får en chans (pga kön, religion, hudfärg, bakgrund, utseende osv) och gott om totalt inkompetenta, odugliga människor som får allt (behöver jag nämna politiker).
Citera
2013-11-10, 14:47
Medlem
Citat:

Sen förstår jag inte riktigt varför man ska vara så anti mot TS?
Allt han/hon vill påvisa är att denne har blivit orättvist behandlad - och ska man behöva ta skit för det? Tycker snarare att det är bra att någon står upp för sig själv emot dessa människor och att markera att de inte kan behandla folk precis hur dom vill.

Tycker inte att ts heller uppvisar sig som en idiot (som den andra tråden där psykologen kallades hora och lite vad som) utan enbart som någon som blivit besviken när man blivit felaktigt bedömd.
Och visst försvaret kanske vill ha folk som hukar sig och bara tar emot skiten.
Å andra sidan vill dom också ha självständiga individer som själva kan ta beslut och agera.

Nej så jag hoppas att det går vägen för ts. Vare sig det visar sig genom att få rätt på överklagan eller om han/hon kämpar och söker igen nästa gång så kan jag nog säga att jag hellre legat i ett ''foxhole'' och ta artillerield med ts brevid mig än många nötter som skrivit på flashback och folk som jag träffat/hört om inom det militära.

Kul och se att det är fler än jag som inte anser rekryteringssystemet vara felfritt, att ens tänka en sådan tanke är mycket naivt. Det är mycket förståeligt att det blir fel många gånger då de ska sitta med flera hundra nervösa ungdomar varje dag och utvärdera dem cyniskt.

Som idioten "Scheele" verkar tro, att jag beskyller allt och alla för min egen "inkompetens" och att jag aldrig någonsin kommer att klara det. Förstår inte riktigt vad han har för problem, antar att rekryteringssystemet är hans religion och jag har förolämpat den.
Citera
2013-11-10, 16:12
Medlem
Jag vill skriva ett par ord här, för jag tycker att människor i tråden missuppfattat GMU.

GMU är inte en rättighet. Försvarsmakten väljer de personer de vill ha.
Psykologens roll är att gallra. Detta kommer kanske slå fel någon gång ibland (Även om jag tycker det verkar rätt och riktigt att TS inte kom med) men de jobbar med statistik.
Ligger du i gränslandet för godkänt och de misstänker att du haft nån ADHD-problematik eller bara inte har drivet så säger de nej.

Angående kostnaden som diskuterades tidigare är det billigare att ha en psykolog som stoppar olämpliga sökande än att ha 10 avhopp.
Det finns en stor tro i denna tråden att psykologerna inte vet vad de letar efter och har fel, medan just du är allt försvaret vill ha. Det är inte rätt - psykologerna är mer insatta i vad som är rekryt-material än vad du är.

Systemet är inte perfekt, men det är klart effektivare än systemet som ni implicerar, att sänka kraven för att få genomföra GMU.

...Dessutom har det dykt upp en mängd personangrepp mot Scheele, och de tillför ingenting. Jag tycker det visar på en omogen karaktär, och om dessa personer blir hindrade från att bära vapen blir inte jag ledsen - snarare tryggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in