2013-11-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka24
Vad menar du nu?
Tycker du det är rätt att jag inte klarade min mönstring, eller hävdar du att jag är olämplig för tjänstgöring och aldrig kommer att klara det, förklara dig gärna.
Troligtvis så Ansåg psykologen att du var olämplig, du är därmed stoppad för tjänstgöring. Alternativt så var det en kombination av dåliga resultat på intelligenstestet och psykologintervjun. Det är bara att lägga ner planerna på att göra karriär inom försvarsmakten.

Du kommer aldrig bli antagen för tjänstgöring. Bättre du lägger energin på att bli scoutledare eller ta lastbilskörkort, men du har inget för att du klagar. Du kommer att få ett svarsbrev som är artigt formulerad, men att du inte är aktuell för tjänstgöring.
Citera
2013-11-09, 22:52
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Eftersom jag nu har en viss insyn i hur man hanterar antagningarna idag så kan jag bara säga att du ska inte lägga någon mer energi på detta. Du kommer inte bli antagen till GMU.
Med tanke på att FM inte har helt lätt att fylla sina GMU-platser, och därmed även antar personer som Fynite nämnde i ett tidigare inlägg, kan man misstänka att TS gjorde något mer under sitt samtal som fick psykologen att bedöma TS som olämplig. Eller?
Citera
2013-11-09, 22:56
Medlem
Citat:
Troligtvis så Ansåg psykologen att du var olämplig, du är därmed stoppad för tjänstgöring. Alternativt så var det en kombination av dåliga resultat på intelligenstestet och psykologintervjun. Det är bara att lägga ner planerna på att göra karriär inom försvarsmakten.

Du kommer aldrig bli antagen för tjänstgöring. Bättre du lägger energin på att bli scoutledare eller ta lastbilskörkort, men du har inget för att du klagar. Du kommer att få ett svarsbrev som är artigt formulerad, men att du inte är aktuell för tjänstgöring.

Så du som varken vet vem jag är, inte har någon aning om vad jag fått på mitt intelligenstestet, anser att jag inte är lämplig för GMU och tjänstgöring, baserar det på vadå?

Finns ingen anledning till att vara otrevlig och be mig att ta lastbilskörkort som om jag vore helt inkompetent. Jag anser mig själv till att vara lämpad, likväl som människor i min närhet, att döma av de som faktiskt får göra GMU och arbetar i Försvarsmakten så är jag mer än lämpad. Har en del vänner som sagt som jobbar inom Försvarsmakten och också de är förvånade.

Varför skulle jag aldrig komma in, även om min överklagan inte går igenom så får jag söka igenom om ett år på nytt och får en ny chans att påvisa min kompetens.
Citera
2013-11-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar
Med tanke på att FM inte har helt lätt att fylla sina GMU-platser, och därmed även antar personer som Fynite nämnde i ett tidigare inlägg, kan man misstänka att TS gjorde något mer under sitt samtal som fick psykologen att bedöma TS som olämplig. Eller?
Exakt vad som felade vet ju bara TS, men man sänker inte kraven bara för att det är få sökanden. Man diskuterar istället att lägga ner vissa förband.

Men enklaste svaret är ju kanske att TS inte klarade uppsatta krav på lämplighet, detta är numera inskrivet i systemet och TS är utgallrad. Det enda TS kan åstadkomma nu är väl att skriva tillräckligt knäppa brev till FM så att han hamnar på en lista på personer som inte bör befinna sig i kungafamiljens närhet...
Citera
2013-11-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar
Som sagt uppstod ett missförstånd, psykologen kan också vart på fel humör eller vad som helst, hon är trotts allt också människa och kapabel till misstag. Som sagt så vibrerade dennes mobil vid två olika tillfällen och hon gav även telefonen en blick, otroligt oprofessionellt och respektlöst.
Citera
2013-11-09, 23:03
Medlem
Citat:
Exakt vad som felade vet ju bara TS, men man sänker inte kraven bara för att det är få sökanden. Man diskuterar istället att lägga ner vissa förband.

Men enklaste svaret är ju kanske att TS inte klarade uppsatta krav på lämplighet, detta är numera inskrivet i systemet och TS är utgallrad. Det enda TS kan åstadkomma nu är väl att skriva tillräckligt knäppa brev till FM så att han hamnar på en lista på personer som inte bör befinna sig i kungafamiljens närhet...

Där har du dessutom fel, frågade psykologen efteråt varför jag inte får söka på ännu ett år om man inte kommer förbi psykologen. Hon sa då till mig att deras info sparas under ett år och man får sedan söka på nytt då det försvinner. Det är möjligt att det inte försvinner men att de inte associerar den nya mönstringen med den gamla. Tror du inte folk kan förändras, bara för att en person kanske inte är lämpad vid ett tillfälle skulle den inte vara lämpad vid ett annat?

Hur förklarar du att min vän som har diagnosen ADHD och haft diverse SOC möten ansågs vara lämplig hos en annan psykolog. Tror du talar om mer än du vet.
Citera
2013-11-09, 23:04
Medlem
Citat:
Så du som varken vet vem jag är, inte har någon aning om vad jag fått på mitt intelligenstestet, anser att jag inte är lämplig för GMU och tjänstgöring, baserar det på vadå?

Finns ingen anledning till att vara otrevlig och be mig att ta lastbilskörkort som om jag vore helt inkompetent. Jag anser mig själv till att vara lämpad, likväl som människor i min närhet, att döma av de som faktiskt får göra GMU och arbetar i Försvarsmakten så är jag mer än lämpad. Har en del vänner som sagt som jobbar inom Försvarsmakten och också de är förvånade.

Varför skulle jag aldrig komma in, även om min överklagan inte går igenom så får jag söka igenom om ett år på nytt och får en ny chans att påvisa min kompetens.
Du besvarade ju själv din fråga i ett av dina första inlägg;
Citat:
Efter mycket om och men och förvirrande frågor och svar, säger hon att jag "tyvärr inte kommer gå vidare härifrån, så du kommer inte göra några fler tester idag".
Du är utgallrad på grundval av psykologtestet. Men du gjorde väl intelligenstestet före? Iaf så är det mycket sällan enbart psykologens åsikt som avgör, du lyckades säkert med att göra intryck på fler personer på antagningsteamet.

Edit; skitsamma, du ville ju bara ha inlägg som var ryggdunkande eller positiva. Återkom gärna då du blivit antagen.
Senast redigerad av scheele 2013-11-09 kl. 23:07.
Citera
2013-11-09, 23:05
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Som sagt uppstod ett missförstånd, psykologen kan också vart på fel humör eller vad som helst, hon är trotts allt också människa och kapabel till misstag. Som sagt så vibrerade dennes mobil vid två olika tillfällen och hon gav även telefonen en blick, otroligt oprofessionellt och respektlöst.
Så felet att du inte blev antagen är helt och hållet hennes? Dina insatser under mönstringen hade alltså inte någon som helst inverkan? Otroligt.

Citat:
Finns ingen anledning till att vara otrevlig och be mig att ta lastbilskörkort som om jag vore helt inkompetent.
Så lastbilschaffisar är helt inkompetenta? Intressant.
Citera
2013-11-09, 23:06
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Jag är böjd att instämma med scheele här. Systemet funkade nog fullständigt korrekt här.
På den gamla goda tiden när mönstringen var två dagar och systemet plöjde igenom hela årskullar av ungdomar så finslipades den här tekniken till yppersta världsklass. Ville du ha en Kvartermästare så fick du en perfekt profil för det uppdraget. Ville du ha en Pansarskytteknekt så fick du en med en perfekt profil för det jobbet.
Jag tror och hoppas att lite finns kvar av det här i systemet så man sorterar bort de olämpliga.

Det roliga i din text är hur kom du på idén att börja ljuga för psykologen?
Det är ju som en direktbiljett ut.
Du kunde ha räddat situationen och förklarat hur du upplevde din "test" i grundskolan och vad den syftade till. Även att alla blev "testade" då.

Jag tror nog att det var bäst det som skedde. Fundera på något annat istället.
Skit i att stånga dig blodig mot en redan etablerad uppfattning och erkänn att du slarvade bort den här möjligheten på grund av klantighet och kanske en släng av brist på intelligens och känsla för den rådande situationen och vad som krävdes där.

Ryck upp dig, skärp dina förmågor i en annan verksamhet och gör ditt bästa där.

"Förvånad"
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2013-11-09 kl. 23:09.
Citera
2013-11-09, 23:14
Medlem
Citat:
Såhär i efterhand förstår jag inte varför jag inte bara satt och ljög arslet av mig

Jo det gjorde ju min polare. Kan lova att han inte nämnde hur mycket han söp (varje helg och flera gånger i veckan) och hans tveksamma värderingar. Men det funkade för honom ändå.

Citat:
Det är ingen dum idé, gallringen borde faktiskt vara under en period på cirka 1-2 veckor, då skulle nog endast folk som tyckte det var värt besväret söka dessutom, därav hade man fått, kanske inte bara lämpliga men också motiverat folk.

Jo och FM hade sparat en jäkla massa pengar. Med tanke på att det är runt 30% som hoppar av GMU så hade det var bättre att sätta pengar på att faktiskt få in dugliga, motiverade människor redan från början.
Citera
2013-11-09, 23:17
Medlem
Citat:
Hon sa då till mig att deras info sparas under ett år och man får sedan söka på nytt då det försvinner.

vad jag läst på GMU tråden så verkar det som att inget försvinner. Alla tidigare anteckningar finns kvar och därmed kommer det bli mer att man får sitta och försvara tidigare uttalanden än vem man är nu.
Citera
2013-11-09, 23:18
Medlem
Citat:
Du besvarade ju själv din fråga i ett av dina första inlägg;

Du är utgallrad på grundval av psykologtestet. Men du gjorde väl intelligenstestet före? Iaf så är det mycket sällan enbart psykologens åsikt som avgör, du lyckades säkert med att göra intryck på fler personer på antagningsteamet.

Edit; skitsamma, du ville ju bara ha inlägg som var ryggdunkande eller positiva. Återkom gärna då du blivit antagen.
Ja, jag gjorde det testet innan, jag hade dock inte med mig mina betyg dit, hon frågade efter dem men jag sa att de försvunnit i flytten jag nyligen gjorde vilket är sant. När jag gick ut genom dörren sa hon, något jag kan skicka med dig här ifrån som ett tips är att ta med dig betyg om du söker igen.
Och nej jag sökte inte ryggdunkade eller uppmuntrande svar, jag sökte efter svar från folk som möjligtvis hade insyn i ämnet och hur ofta en överklagan möjligtvis kan gå igenom, inte någon som tror sig veta om jag är lämpad eller ej över ett forum på internet. Jag är inte i behov av din psykologiska analys då du troligtvis sitter och dömer folk över internet dagarna i ända som du inte har några som helst konkreta fakta om alls. Att du är MOD på FB gör dig tyvärr inte till någon allvetare, ledsen om jag spräcker din världsbild. Skall jag döma dig likadant som du dömt mig nu skulle jag säga att du ska låsa in dig i ett rum och aldrig komma ut då du verkar va missanpassad för ett socialt umgänge, men vad vet jag, kanske så du redan lever. Återkommer med info om hur det går.

Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Jag är böjd att instämma med scheele här. Systemet funkade nog fullständigt korrekt här.
På den gamla goda tiden när mönstringen var två dagar och systemet plöjde igenom hela årskullar av ungdomar så finslipades den här tekniken till yppersta världsklass. Ville du ha en Kvartermästare så fick du en perfekt profil för det uppdraget. Ville du ha en Pansarskytteknekt så fick du en med en perfekt profil för det jobbet.
Jag tror och hoppas att lite finns kvar av det här i systemet så man sorterar bort de olämpliga.

Det roliga i din text är hur kom du på idén att börja ljuga för psykologen?
Det är ju som en direktbiljett ut.
Du kunde ha räddat situationen och förklarat hur du upplevde din "test" i grundskolan och vad den syftade till. Även att alla blev "testade" då.

Jag tror nog att det var bäst det som skedde. Fundera på något annat istället.
Skit i att stånga dig blodig mot en redan etablerad uppfattning och erkänn att du slarvade bort den här möjligheten på grund av klantighet och kanske en släng av brist på intelligens och känsla för den rådande situationen och vad som krävdes där.

Ryck upp dig, skärp dina förmågor i en annan verksamhet och gör ditt bästa där.

"Förvånad"

Så om detta system nu fungerade felfritt och jag söker igen om ett år och kommer in, betyder det då att systemet har fallerat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in