2013-11-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag är född i en familj och stor släkt av JV.
Uppfostrad som ett JV och döpt i tidiga tonåren.

För 5-6 år sen stötte jag på en del saker om JV som jag inte trodde på och trodde att jag kunde bevisa för mig själv att det bara var skitsnack.
Det var det inte.
Började då granska min tro och hittade det ena värre än det andra så min tro rasade ihop.

Ville inte förlora alla människor som var viktiga för mig så jag försökte hålla en låg profil och bara hålla mig undan.
Då kom 2 äldstebröder och ställde närgångna frågor.
Jag var ärlig och berättade att jag tvivlade på att JV hade sanningen och då åkte jag ut.
4 år nu sen jag har träffat mina föräldrar och äldre syskon.
Lillbrorsan och några goda vänner håller kontakten i smyg och lillbrorsan är på god väg att lämna JV.

Jag hatar vad sekten ställer till med för människor, det finns ingen möjlighet att lämna den utan att få livet uppfuckat av dem.
Jag hatar inte de enskilda medlemmarna som inte vet vilken skit det är.
Saknar min familj så jävla mycket att det gör ont.
Sitter nu med en ny liten människa i knät som mina föräldrar inte ens har träffat pga sektens regler, trots att det är deras eget barnbarn.

Jag är uppriktigt sagt ledsen för din skull Det är faktiskt de delarna (uteslutningar och kontaktförbud) som jag finner vara de mest inhumana med JV.
Citera
2013-11-09, 22:39
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Alla Adams avkomlingar blev syndare och det visas genom att vi dör.
Alla ärvde med andra ord den defekt som Adams synd medförde och Jehova har i sin kärlek gjort en anordning för att rädda alla avkomlingarna av Adam.
Genom Jesus död kan alla som dött uppväckas till liv igen hit till jorden.
Därför kallas Jesus den siste Adam.

Farao (påverkad av Satan) försökte utplåna Judarna och på så sätt omintetgöra den lösning Gud hade genom Jesus på alla de problem som uppstod i Edens lustgård.
De tio plågorna var ett slag emot Egyptiernas alla gudar där farao själv sågs som en Gud (son till guden Ra).

Farao utmanade Gud med orden: ”Vem är Jehova, att jag skulle lyda hans röst och släppa Israel? Jag känner över huvud taget inte Jehova, och vad mera är, jag tänker inte släppa Israel.” (2Mo 5:1,*2) Farao menade tydligen att han inte kände Jehova som den sanne Guden eller som en som hade myndighet över Egyptens kung och hans angelägenheter och inte heller som en som hade kraft att genomföra sin vilja enligt det som Mose och Aron hade meddelat.

Därefter följde de tio plågorna.
Den sista var ett slag mot Solguden.
Egyptierna helgade sina förstfödda åt solguden Amon-Ra (Amun-Re), som betraktades som de förstföddas beskyddare. Den tionde av de plågor som Jehova lät komma över egyptierna drog vanära över denne gud och avslöjade att han inte förmådde skydda de förstfödda.

Detta gjorde att Judarna blev släppt och det skyddade Judarna så att lösningen på mänsklighetens problem kunde födas i Juda stam.

Samtidigt så kommer ju dessa förstfödda att få återuppstå så Jehova ger dessa sedan möjlighet att få ett evigt liv.

Skriv om denna posten så den blir bättre, tack.
Citera
2013-11-09, 22:42
Medlem
PeterDolvings avatar
[quote=Ekasnah|46065792]
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Samtidigt så kommer ju dessa förstfödda att få återuppstå så Jehova ger dessa sedan möjlighet att få ett evigt liv.

Japp, det var en förklaring jag funderat på själv.
Citera
2013-11-09, 22:47
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Hur det än förhåller sig kommer vigselringarna från hedendomen. Det finns inga belägg för att judarna använde vigselringar på Jesu och apostlarnas tid eller tidigare. Kardinal Newman hade rätt. Så det som har hedniskt ursprung kan accepteras av Jv. Den springande punkten är hur ledningen ser på saken. Vissa hedniska skick kan tolereras, men andra inte, beroende på ledningens godtycke. Jv följer först och främst vad ledningen säger. Att fira födelsedagar skulle leda till problem för Jv, fast Bibeln inte förbjuder det.

Ja precis vad jag funderat på också.. Man gör hellre det säkra före det osäkra. Better safe than sorry..

Tror Jehovas Vittnen verkligen att allt som sägs från styrande kretsen är sant? Självklart finns det JV´s som tvivlar, men man kanske inte bryr sig om några fel, för de anser att det mesta är rätt?

På 70-talet gjorde ju organisationen bort sig ganska rejält, när man förutspådde Harmageddon. Man sa åt sina medlemmar att de inte behövde studera vidare t.ex för att slutet var så nära.

Så fruktansvärt korkat att de gjort detta flera gånger, då bibeln klart och tydligt, förklarar att ingen kommer veta när den dagen skall komma. Inte ens änglarna i himlen. Som en tjuv i natten sägs det.

Vilket högmod, att berätta sådant andra människor, att de är så nära att man ska strunta i vardagslivet. Det låter okristligt.

Många lämnade organisationen under denna tid. Då harmageddon som var sagt, inte kom. Mina släktingar gillar inte när man påpekar detta, och förklarar att visst kan ledningen ha fel ungefär. Men hur kan man då säga att man har sanningen klar för sig? Är inte det rent högmod att vara så säker?

Confused again..
Senast redigerad av PeterDolving 2013-11-09 kl. 22:51.
Citera
2013-11-09, 22:55
Medlem
Citat:
Eberhard ibland är det din syn på saken du för fram och den är inte alltid balanserad.

Ekasnah, kom igen! Du presenterar ju bara en resignerad kommentar, fjärran från det sting som en vederläggning skulle innebära.

Min vän, det är ju din ledning som för fram enbart sin syn på saken, och denna syn är inte balanserad.

Jag utmanar dig:

Visa att judarna på Jesu tid och tidigare använde vigselringar! Förneka gärna att det blir probelm i församlingen för Jv som firar födelsedagar. Vill du förneka att det blir det? Är det lika ok att fira födelsedagar som att använda vigselringar?
Citera
2013-11-10, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ekasnah, kom igen! Du presenterar ju bara en resignerad kommentar, fjärran från det sting som en vederläggning skulle innebära.

Min vän, det är ju din ledning som för fram enbart sin syn på saken, och denna syn är inte balanserad.

Jag utmanar dig:

Visa att judarna på Jesu tid och tidigare använde vigselringar! Förneka gärna att det blir probelm i församlingen för Jv som firar födelsedagar. Vill du förneka att det blir det? Är det lika ok att fira födelsedagar som att använda vigselringar?

Jag gör det extremt enkelt för mig denna gång och med tillägget att wikipedia inte alltid är en 100% säker källa.

Du kan ju läsa själv vad som sägs om vigselring samt födelsedagsfirande så får vi se om du finner någon distinktion mellan dem i religiöst avseende, jag gör det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vigselring

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6delsedag

Oj vilken utmaning det blev
Ni påstår att vi inte är ärliga och jag kan erkänna att vissa saker inte är helt glasklara men jag håller inte med om att din och några andras källor här alltid ska vara universella sanningar, vilket ni påstår. Min uppfattning är att det inte alltid är så lätt, saker är inte alltid så svarta och vita...
Citera
2013-11-10, 01:36
Medlem
Citat:
Du talar ju om det som JV kallar för "stridsfrågan".
Enligt den lever vi alla under dödshot då vi måste välja JV:s version av Gud för att inte bli mördade av honom.
Det är ett val under dödshot och valets frihet blir därefter.

Var har du lärt dig alla ovidkommande jämförelser?
På äldstekurserna?
För att bli mördad av din Gud behöver man inte begå nåt hemskt brott, man behöver bara låta bli att välja att bli ett JV.

Liknelserna kommer inte av att någon lärt mig dem utan dem kommer automatiskt när jag skriver här. Liknelser är bra för att belysa saker.

Tror du inte att Gud finns så behöver du ju inte ens oroa dig.

Tror du på Gud och är övertygad om att du lever så at du hart Guds godkännande behöver du inre oroa dig.

Tror du att Gud finns och lever på ett sätt som inte har Guds godkännande så bör man rimligtvis rätta till detta.

Är något av detta ologiskt?
Citera
2013-11-10, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Er lära ter sig extremt komplicerad. Att följa era resonemang och försöka förstå det är som att försöka ta sig igenom en avancerad labyrint.

Finns era läror sammanfattade någonstans på ett pedagogiskt sätt?

Det är inte speciellt komplicerat det är bara det att vi nu beroende på att visa sitter på ganska mycket kunskap om JV så hamnar vi i relativt djupa diskussioner.

www.Jw.org hittar du under fliken publikationer en broschyr som heter "Goda nyheter från bibeln" den kan du ladda ner i pdf och den innehåller en enkel förklaring på många frågor.
Där finns också en bok med titeln "Vad lär bibeln?" som lite utförligare tar upp det vi har pratat om här det finns ett kapitel Varför tillåter Gud lidandet som berör en del om det som hände i Edens lustgård.
Finns en del annat på hemsidan också det är inte farligt att kolla runt lite.

Någon frågade om vårt nya huvudkontor och det finns en liten film om den nu. http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/verksamhet/byggprojekt/film-nyheter-warwick-del-1/
Citera
2013-11-10, 01:52
Medlem
Citat:
Jag måste beundra din förmåga att snacka bort saker.
Kurserna har lönat sig bra.

Nä det är inte några kurser i vältalighet, utan helt enkelt bibelns svar som jag återger här.
Citera
2013-11-10, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Är det tro eller gärningar som leder till frälsning (eller vad ni än må kalla det) och ett evigt liv enligt er lära (eller möjligtvis bådadera eller ingetdera/något annat)?

Det är tro samtidigt säger bibeln att tro utan gärningar är död.
Men svaret på din fråga är tro, med andra ord kan man inte förtjäna frälsning eller räddning genom gärningar utan frälsning en gåva från Gud genom att man har tro på honom och hans sons lösenoffer.
Citera
2013-11-10, 01:59
Medlem
Citat:
Jag är född i en familj och stor släkt av JV.
Uppfostrad som ett JV och döpt i tidiga tonåren.

För 5-6 år sen stötte jag på en del saker om JV som jag inte trodde på och trodde att jag kunde bevisa för mig själv att det bara var skitsnack.
Det var det inte.
Började då granska min tro och hittade det ena värre än det andra så min tro rasade ihop.

Ville inte förlora alla människor som var viktiga för mig så jag försökte hålla en låg profil och bara hålla mig undan.
Då kom 2 äldstebröder och ställde närgångna frågor.
Jag var ärlig och berättade att jag tvivlade på att JV hade sanningen och då åkte jag ut.
4 år nu sen jag har träffat mina föräldrar och äldre syskon.
Lillbrorsan och några goda vänner håller kontakten i smyg och lillbrorsan är på god väg att lämna JV.

Jag hatar vad sekten ställer till med för människor, det finns ingen möjlighet att lämna den utan att få livet uppfuckat av dem.
Jag hatar inte de enskilda medlemmarna som inte vet vilken skit det är.
Saknar min familj så jävla mycket att det gör ont.
Sitter nu med en ny liten människa i knät som mina föräldrar inte ens har träffat pga sektens regler, trots att det är deras eget barnbarn.

Tråkigt att du både upplevt och känner det så här och jag säger det inte bara för att säga det utan jag menar det verkligen.
Sedan är det så med uteslutna att JV lägger sig inte i den kontakt som familjen har, bara för att man blir utesluten upphör inte blodsbanden.
Citera
2013-11-10, 02:03
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Tråkigt att du både upplevt och känner det så här och jag säger det inte bara för att säga det utan jag menar det verkligen.
Sedan är det så med uteslutna att JV lägger sig inte i den kontakt som familjen har, bara för att man blir utesluten upphör inte blodsbanden.

Mja, det stämmer inte riktigt. Äldstebröderna hälsade på mina släktingar flertal gånger, då de fått reda på att de umgåtts med sin dotter. Det gillas ofta inte. Men jag kanske fått det runt bakfoten, rätta mig om jag har fel.

Man vill ju locka tillbaka uteslutna, genom att ge kalla handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in