2013-11-09, 15:35
Medlem
PeterDolvings avatar
[quote=Gahlster|46053948]
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Fortfarande redogör du inte varför det gick bra att ta ifrån faraon sin fria vilja men att det tydligen skulle vara ett grovt brott som skulle skaka universums grundvalar om hen gjorde det mot någon annan.

Förstår inte heller grejjen med att döda Egyptens förstfödda. Många straff har varit kollektiva, som Adam och Evas första synd, som i sin tur straffade alla efterfödda. Jag anser inte att det är rättvist.

Jehova beskrivs inte direkt som någon sillmjölke, och kan även tolkas som en viss stridsgud. Han var inte främmande för krig. Vissa beslut förstår jag bara inte, de känns inte som en Gudom har tagit dessa, som ska ha fullkomlig makt.

Sen betedde sig Judarna korkat, de hade fått se Jehova dela på havet i flykten från Egypten och många andra saker, men gör ändå en guldkalv. Hur kan man vara så dum liksom? Confused..
Citera
2013-11-09, 15:38
Medlem
PeterDolvings avatar
[quote=Ekasnah|46056575]
Citat:
Enligt bibeln har en stor organisation bakom sig med både det som kallas demoner (fallna änglar) och jordiska "marionetter".
Han har skapat det som kallas världens ande eller anda och som är något som är i skarp kontrast till det bibelns lär. Den anda bygger på själviskhet och nationalism, en värld där varje individ ska bestämma vad som är gott och ont. I Sverige har det blivit förbjudet att förbjuda som någon sade.
Men i sitt system har han tre olika stora "institutioner" enligt bibeln dessa är:
1.Kommersiella systemet
2 Religiösa systemet
3 Det politiska systemet

Judarna var väl starkt nationalistiska? De var ju ändå Guds utvalda folk. Hur nu Gud kunde välja ut ett eget "folk" förstår jag inte heller. Ska han inte stötta ALLA människor..

Ibland kan jag tro att Bibeln är skriven så svår, bara som ett gudomligt skämt. För om han nu är så allvetande och perfekt, så borde han förstått att bibeln skulle leda till feltolkningar, krig och förödelse. Även händelsen med Babels torn.

Det känns som väldigt många oskyldiga människor har fått betala ett högt pris, för vad deras förfäder Adam och Eva gjorde, bara för att han måste bevisa en ståndpunkt för änglarna. Men vad vet jag..
Citera
2013-11-09, 15:46
Medlem
PeterDolvings avatar
Att bara skylla all ondska på Satan tror ni väl inte? Människan själv kan begå ofattbar ondska, något Satan kanske uppskattar. Men som jag förstått det, så tillåter inte Jehova Satan agera helt fritt. Det vore högst orättvist om han fick påverka vissa människor till att bli onda liksom.

Många av mina släktingar som är JV´s har pratat om demoner. Min moster lät inte sina barn leka med smurfarna , eftersom de sas vara demoniska. Ett annat par bytte tapeter i sina barns rum, eftersom på tapeten fanns det tryck av en kanin som öppnade ett paket. Jag tycker det talar för sig själv, denna paranoia.

De har många sunda åsikter i bibeln, men många saker som vissa JV´s gör är helt knäppa asså.

Demoner är mycket omtalade bland JV. Jag förstår inte varför så många JV´s varit i kontakt med sådant. Eftersom om de är beskyddade av Gud, så borde de väl aldrig uppleva kontakt från dem.

Demonerna sägs ju bli rädda då de får höra namnet Jehova. En släkting berättade om att en i deras församling, hade mött demoner, som gjorde att han knappt klarade att gå ner för trappan. Att de höll fast honom på något vis. Hur vågar de göra det mot Jehovas vittnen? Ska de inte uppleva beskydd utöver oss andra?
Citera
2013-11-09, 17:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Den stora stridsfrågan är en moralisk fråga.
Det är uppenbart att den andeson som blev Satan visste att Jehova är en Gud som har moralnormer och som inte är nyckfull och oberäknelig. Om han hade känt Jehova som en Gud som lätt reagerar obehärskat och våldsamt, kunde han bara förvänta sig att bli tillintetgjord ögonblickligen på grund av sitt handlingssätt. Den stridsfråga Satan väckte i Eden gick därför inte ut på att sätta Jehovas makt eller kraft att tillintetgöra på prov.
Det var i stället en moralisk stridsfråga: den gällde Guds moraliska rätt att utöva universell suveränitet och kräva obetingad lydnad och hängivenhet av alla sina skapelser var de än befinner sig.

Det enda "uppenbara" här är JVs cirkelargumenterade "might is right" om sin egen 'gud'.
Citera
2013-11-09, 18:30
Medlem
Citat:
Citat:

Du har missförstått vad ttsp skrivit om detta.
Han precis som jag sa att de som syndat mot helig ande inte skulle få en uppståndelse.
Alltså Adam & Eva, i stort sett alla andra ska få uppstå.

Att de som syndat mot helig ande inte skall få en uppståndelse sägs aldrig i Bibeln. Alla människor som levt skall få en uppståndelse och svara för sina gärningar. Det framhålls i Bibeln.
Citera
2013-11-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Att de som syndat mot helig ande inte skall få en uppståndelse sägs aldrig i Bibeln. Alla människor som levt skall få en uppståndelse och svara för sina gärningar. Det framhålls i Bibeln.

Så var finns Adam och Eva nu?

(Matteus 12:31, 32) . . .Varje slags synd och hädelse skall förlåtas människor, men hädelse mot anden skall inte förlåtas. 32 Vemhelst till exempel som talar ett ord mot Människosonen, det skall förlåtas honom; men vemhelst som talar mot den heliga anden, det skall inte förlåtas honom, nej, varken i denna tingens ordning eller i den som skall komma.

Vad innebär detta?

(Romarna 6:7) . . .Den som har dött har nämligen blivit frikänd från sin synd.

Detta innebär att döden betalar tillbaka priset av synd till Gud vilket gör det möjligt till uppståndelse.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-09 kl. 18:52.
Citera
2013-11-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Att bara skylla all ondska på Satan tror ni väl inte? Människan själv kan begå ofattbar ondska, något Satan kanske uppskattar. Men som jag förstått det, så tillåter inte Jehova Satan agera helt fritt. Det vore högst orättvist om han fick påverka vissa människor till att bli onda liksom.

Många av mina släktingar som är JV´s har pratat om demoner. Min moster lät inte sina barn leka med smurfarna , eftersom de sas vara demoniska. Ett annat par bytte tapeter i sina barns rum, eftersom på tapeten fanns det tryck av en kanin som öppnade ett paket. Jag tycker det talar för sig själv, denna paranoia.

De har många sunda åsikter i bibeln, men många saker som vissa JV´s gör är helt knäppa asså.

Demoner är mycket omtalade bland JV. Jag förstår inte varför så många JV´s varit i kontakt med sådant. Eftersom om de är beskyddade av Gud, så borde de väl aldrig uppleva kontakt från dem.

Demonerna sägs ju bli rädda då de får höra namnet Jehova. En släkting berättade om att en i deras församling, hade mött demoner, som gjorde att han knappt klarade att gå ner för trappan. Att de höll fast honom på något vis. Hur vågar de göra det mot Jehovas vittnen? Ska de inte uppleva beskydd utöver oss andra?

Visst har du helt rätt i att människor kan begå hemska saker. Men vi tror dessutom att vissa av dessa som begår fruktansvärda saker är påverkade av det onda.
Ännu lättare att bli detta är om man söker sig aktivt till det ockulta.
Det berättas ju att en sådan som Hitler t ex gjorde det.

Kan hålla med om att detta med demoner hos vissa blev lite nojigt även om det känns som att det är historia nu. Det var mer av det när jag var yngre.

Det jag vet om angrepp från demoner är att vissa som är på väg att bli JV upplevt angrepp från dessa framförallt om de tidigare hållit på med spiritism.

JV kan uppleva angrepp från demoner om man har tagit in något i sitt hem som varit med i ockulta sammanhang men skulle säga att det är relativt ovanligt.
Jag upplever att denna typ av händelser är mycket vanligare i andra länder där man använder sig av voodoo och liknande.
Citera
2013-11-09, 19:05
Medlem
[quote=PeterDolving|46062161]
Citat:

Judarna var väl starkt nationalistiska? De var ju ändå Guds utvalda folk. Hur nu Gud kunde välja ut ett eget "folk" förstår jag inte heller. Ska han inte stötta ALLA människor..

Ibland kan jag tro att Bibeln är skriven så svår, bara som ett gudomligt skämt. För om han nu är så allvetande och perfekt, så borde han förstått att bibeln skulle leda till feltolkningar, krig och förödelse. Även händelsen med Babels torn.

Det känns som väldigt många oskyldiga människor har fått betala ett högt pris, för vad deras förfäder Adam och Eva gjorde, bara för att han måste bevisa en ståndpunkt för änglarna. Men vad vet jag..

Det handlar både om änglarna och oss människor.

Bibeln är skriven svår med en tanke och det är att det ska krävas tro för att förstå den och att man behöver ett visst mått av ödmjukhet.
Han kan ju skriva sitt namn med eldskrift på himmelen och låta det synas över hela världen i en månad dygn och natt, med vilket resultat? Alla skulle vara tvungna att erkänna att han finns men han vill att människan ska drivas av kärlek till honom.
En far vill ju knappast att ett barn bara lyder för rädsla av straff om de inte lyder sin pappa, utan han vill att de ska lyda honom av kärlek.

Det utvaldes av en viss orsak att Jesus den som skulle frälsa mänskligheten skulle komma igenom dem. Människor av andra nationer kunde ansluta sig till det folket och bli så kallade proselyter.
Citera
2013-11-09, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
Kan någon svara på frågan jag inte fick besvarad?

Angående JV´s inställning till militärtjänst. Tidigare var man totalvägrare (Som jag etiskt ser som en mycket stark och viktig ståndpunkt för kristendomen) Vägrade vara del av det militära "maskineriet".

Nu ändrar man sig till att man får göra vapenfri tjänst. Nu får man alltså vara en del av detta. Hur kommer detta sig?

Jv är miltärvägrare den dag i dag är. Det som godkändes på 1990-talet var ersättningstjänst av icke-militär art. Efter årtionden av diskussioner inom Jvs styrande krets landade man till sist på den position som Ray Franz, en tidigare medlem av denna krets, hade förespråkat och som var gällande under årtionden innan den radikalisering som skedde efter andra världskriget. Under lång period innan tillbakagången till den gamla uppfattningen fanns det en majoritet inom kretsen som ville ha ändringen, men det fanns inte 2/3 majoritet som krävdes.

Många gjorde före radikaliseringen tjänst i brandkåren som ersättning, ett förvisso oskyldigt och tolerabelt värv.

Den nya hållningen, ja i verkligheten den gamla som återkommit, är enligt min mening ett framsteg.

Dock belyser ändringen något mycket allvarligt. Problemet är för det första att man under den radikala perioden inte tolererade det som nu tolereras. Man uteslöt i praktiken Jv som gjorde civil ersättningstjänst. Formellt vågade man inte utesluta av feghet för myndigheterna, men man betraktade de som gjorde ersättningstjänst av vad slag det vara må som personer som genom sitt handlingssätt tagit avstånd från Jv. Jag hade en ganska nära släkting som inte kunde förstå annat än att det var kristet och acceptabelt att göra civil tjänst, vilket han också gjorde. Han betraktades som en avfällning bland Jv på den ort han tjänstgjorde.

För det andra så har den radikala hållningen, som man nu erkänt vara felaktig, inneburit onödigt lidande för ett stort antal män som gått i fängelse av varierande längd för att de vägrade all ersättningstjänst. En del av dem har utan tvekan haft sina dubier om det korrekta i hållningen, men de visste att civil tjänst inte skulle accepteras.

Så är det när en vinglande rörelse tar ton och påstår sig tala för Gud. Detta är bara ett exempel på att ledningen förkastat sanningen (för att långt senare åter acceptera den). Det visar utmärkt att Jv inte varit föremål för den gudomliga ledning de påstår sig ha haft.
Citera
2013-11-09, 19:17
Medlem
Citat:
Så var finns Adam och Eva nu?

(Matteus 12:31, 32) . . .Varje slags synd och hädelse skall förlåtas människor, men hädelse mot anden skall inte förlåtas. 32 Vemhelst till exempel som talar ett ord mot Människosonen, det skall förlåtas honom; men vemhelst som talar mot den heliga anden, det skall inte förlåtas honom, nej, varken i denna tingens ordning eller i den som skall komma.

Vad innebär detta?

(Romarna 6:7) . . .Den som har dött har nämligen blivit frikänd från sin synd.

Detta innebär att döden betalar tillbaka priset av synd till Gud vilket gör det möjligt till uppståndelse.

Detta är en feltolkning. Pred. 12:1,13,14 visar att jordelivets gärningar skall fram i ljuset. Samma sak framgår av 1 Petr. 4:3-5 för att ta ett par exempel.

Alla som begravts skall uppstå enligt Joh. 5:28,29. Bland dessa begravna finns också de fariseer som Jesus sade hade djävulen till sin fader och som han räknade med hörde Gehenna till. Adam och Eva tillhör också de som begravts.
Citera
2013-11-09, 19:27
Medlem
[quote=PeterDolving|46062109]
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster

Förstår inte heller grejjen med att döda Egyptens förstfödda. Många straff har varit kollektiva, som Adam och Evas första synd, som i sin tur straffade alla efterfödda. Jag anser inte att det är rättvist.

Jehova beskrivs inte direkt som någon sillmjölke, och kan även tolkas som en viss stridsgud. Han var inte främmande för krig. Vissa beslut förstår jag bara inte, de känns inte som en Gudom har tagit dessa, som ska ha fullkomlig makt.

Sen betedde sig Judarna korkat, de hade fått se Jehova dela på havet i flykten från Egypten och många andra saker, men gör ändå en guldkalv. Hur kan man vara så dum liksom? Confused..

Alla Adams avkomlingar blev syndare och det visas genom att vi dör.
Alla ärvde med andra ord den defekt som Adams synd medförde och Jehova har i sin kärlek gjort en anordning för att rädda alla avkomlingarna av Adam.
Genom Jesus död kan alla som dött uppväckas till liv igen hit till jorden.
Därför kallas Jesus den siste Adam.

Farao (påverkad av Satan) försökte utplåna Judarna och på så sätt omintetgöra den lösning Gud hade genom Jesus på alla de problem som uppstod i Edens lustgård.
De tio plågorna var ett slag emot Egyptiernas alla gudar där farao själv sågs som en Gud (son till guden Ra).

Farao utmanade Gud med orden: ”Vem är Jehova, att jag skulle lyda hans röst och släppa Israel? Jag känner över huvud taget inte Jehova, och vad mera är, jag tänker inte släppa Israel.” (2Mo 5:1,*2) Farao menade tydligen att han inte kände Jehova som den sanne Guden eller som en som hade myndighet över Egyptens kung och hans angelägenheter och inte heller som en som hade kraft att genomföra sin vilja enligt det som Mose och Aron hade meddelat.

Därefter följde de tio plågorna.
Den sista var ett slag mot Solguden.
Egyptierna helgade sina förstfödda åt solguden Amon-Ra (Amun-Re), som betraktades som de förstföddas beskyddare. Den tionde av de plågor som Jehova lät komma över egyptierna drog vanära över denne gud och avslöjade att han inte förmådde skydda de förstfödda.

Detta gjorde att Judarna blev släppt och det skyddade Judarna så att lösningen på mänsklighetens problem kunde födas i Juda stam.

Samtidigt så kommer ju dessa förstfödda att få återuppstå så Jehova ger dessa sedan möjlighet att få ett evigt liv.
Citera
2013-11-09, 19:28
Medlem
Citat:
”Ursprungligen ... var ringen en boja, som användes för att binda den fångna bruden.” (For Richer, for Poorer) ”Ringen, är en relativt sentida ersättning för ett guldmynt eller någon annan värdesak varmed en man bokstavligen köpte sin hustru av hennes far.” (The Jewish Wedding Book) ”Vigselringen förmodas vara av romerskt ursprung och tros härstamma från den forntida sedvänjan att använda ringar för att ingå överenskommelser.” (American Cyclopaedia) ”Olika förklaringar har getts till att ringen blivit förbunden med äktenskapet. Det förefaller som om vigselringar bars av judarna före den kristna tiden.” — The International Cyclopaedia.

Hur det än förhåller sig kommer vigselringarna från hedendomen. Det finns inga belägg för att judarna använde vigselringar på Jesu och apostlarnas tid eller tidigare. Kardinal Newman hade rätt. Så det som har hedniskt ursprung kan accepteras av Jv. Den springande punkten är hur ledningen ser på saken. Vissa hedniska skick kan tolereras, men andra inte, beroende på ledningens godtycke. Jv följer först och främst vad ledningen säger. Att fira födelsedagar skulle leda till problem för Jv, fast Bibeln inte förbjuder det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in