[quote=PeterDolving|46062109]
Citat:
Ursprungligen postat av
Gahlster
Förstår inte heller grejjen med att döda Egyptens förstfödda. Många straff har varit kollektiva, som Adam och Evas första synd, som i sin tur straffade alla efterfödda. Jag anser inte att det är rättvist.
Jehova beskrivs inte direkt som någon sillmjölke, och kan även tolkas som en viss stridsgud. Han var inte främmande för krig. Vissa beslut förstår jag bara inte, de känns inte som en Gudom har tagit dessa, som ska ha fullkomlig makt.
Sen betedde sig Judarna korkat, de hade fått se Jehova dela på havet i flykten från Egypten och många andra saker, men gör ändå en guldkalv. Hur kan man vara så dum liksom? Confused..
Alla Adams avkomlingar blev syndare och det visas genom att vi dör.
Alla ärvde med andra ord den defekt som Adams synd medförde och Jehova har i sin kärlek gjort en anordning för att rädda alla avkomlingarna av Adam.
Genom Jesus död kan alla som dött uppväckas till liv igen hit till jorden.
Därför kallas Jesus den siste Adam.
Farao (påverkad av Satan) försökte utplåna Judarna och på så sätt omintetgöra den lösning Gud hade genom Jesus på alla de problem som uppstod i Edens lustgård.
De tio plågorna var ett slag emot Egyptiernas alla gudar där farao själv sågs som en Gud (son till guden Ra).
Farao utmanade Gud med orden: ”Vem är Jehova, att jag skulle lyda hans röst och släppa Israel? Jag känner över huvud taget inte Jehova, och vad mera är, jag tänker inte släppa Israel.” (2Mo 5:1,*2) Farao menade tydligen att han inte kände Jehova som den sanne Guden eller som en som hade myndighet över Egyptens kung och hans angelägenheter och inte heller som en som hade kraft att genomföra sin vilja enligt det som Mose och Aron hade meddelat.
Därefter följde de tio plågorna.
Den sista var ett slag mot Solguden.
Egyptierna helgade sina förstfödda åt solguden Amon-Ra (Amun-Re), som betraktades som de förstföddas beskyddare. Den tionde av de plågor som Jehova lät komma över egyptierna drog vanära över denne gud och avslöjade att han inte förmådde skydda de förstfödda.
Detta gjorde att Judarna blev släppt och det skyddade Judarna så att lösningen på mänsklighetens problem kunde födas i Juda stam.
Samtidigt så kommer ju dessa förstfödda att få återuppstå så Jehova ger dessa sedan möjlighet att få ett evigt liv.