2013-11-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det finns ingen verklig hängivenhet eller äkta kärlek i ett val som görs under dödshot.

De levde inte under dödshot.
Om du lever i USA som tillämpar dödsstraff så tror jag inte att gemene man går och mår dåligt över detta och funderar på när staten ska ta deras liv.
Det är ju först när någon begår ett hemskt brott i USA som detta överhuvudtaget kan komma på tal.
Att veta att visa handlingar får konsekvenser är något vi människor lever med i alla fungerande samhällen.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-09 kl. 19:39.
Citera
2013-11-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Hur det än förhåller sig kommer vigselringarna från hedendomen. Det finns inga belägg för att judarna använde vigselringar på Jesu och apostlarnas tid eller tidigare. Kardinal Newman hade rätt. Så det som har hedniskt ursprung kan accepteras av Jv. Den springande punkten är hur ledningen ser på saken. Vissa hedniska skick kan tolereras, men andra inte, beroende på ledningens godtycke. Jv följer först och främst vad ledningen säger. Att fira födelsedagar skulle leda till problem för Jv, fast Bibeln inte förbjuder det.

Eberhard ibland är det din syn på saken du för fram och den är inte alltid balanserad.
Citera
2013-11-09, 19:36
Medlem
Citat:
Det är lite sött att du försöker släta över din broders okunskap.
Men som du vet tror JV att de 144.000 har samlats in i 2000 år och därför kan inte alla tillhöra JV som bara funnits i knappt 140 år vilket inkluderar tiden som Bibelforskarna, annars hade jag ju inte angivit den tidsperioden.
Jag vet att JV gör det korkade försöket att inbilla folk att deras nya rörelse skulle vara en förlängning av de ursprungliga kristna.
Där kan vi snacka om att leka med ord.

Jämställer du Jesus med din sekt?

Klart jag tror att Jesus var en del av den sanna religionen precis som JV är det.

Jag tror också att Paulus Petrus etc är en del av de 144 000...

Skulle det inte vara mera märkligt om jag tyckte annorlunda?
Citera
2013-11-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
De levde inte under dödshot.
Om du lever i USA som tillämpar dödsstraff så tror jag inte att gemene man går och mår dåligt över detta och funderar på när staten ska ta deras liv.
Det är ju först när någon begår ett hemskt brott i USA som detta överhuvudtaget kan komma på tal.
Att veta att visa handlingar får konsekvenser är något vi människor lever med i alla fungerande samhällen.

Du talar ju om det som JV kallar för "stridsfrågan".
Enligt den lever vi alla under dödshot då vi måste välja JV:s version av Gud för att inte bli mördade av honom.
Det är ett val under dödshot och valets frihet blir därefter.

Var har du lärt dig alla ovidkommande jämförelser?
På äldstekurserna?
För att bli mördad av din Gud behöver man inte begå nåt hemskt brott, man behöver bara låta bli att välja att bli ett JV.
Citera
2013-11-09, 20:27
Medlem
Er lära ter sig extremt komplicerad. Att följa era resonemang och försöka förstå det är som att försöka ta sig igenom en avancerad labyrint.

Finns era läror sammanfattade någonstans på ett pedagogiskt sätt?
Citera
2013-11-09, 20:28
Medlem
Citat:
Klart jag tror att Jesus var en del av den sanna religionen precis som JV är det.

Jag tror också att Paulus Petrus etc är en del av de 144 000...

Skulle det inte vara mera märkligt om jag tyckte annorlunda?

Jag måste beundra din förmåga att snacka bort saker.
Kurserna har lönat sig bra.
Citera
2013-11-09, 20:31
Medlem
Citat:
Eberhard ibland är det din syn på saken du för fram och den är inte alltid balanserad.

Eberhard visar på många bra exempel på inkonsekvenserna med JV:s läror.
Jag kan se precis hur och varför det blir svårt för dig att bemöta det.
Citera
2013-11-09, 20:40
Medlem
Citat:

Det handlar både om änglarna och oss människor.

Bibeln är skriven svår med en tanke och det är att det ska krävas tro för att förstå den och att man behöver ett visst mått av ödmjukhet.
Han kan ju skriva sitt namn med eldskrift på himmelen och låta det synas över hela världen i en månad dygn och natt, med vilket resultat? Alla skulle vara tvungna att erkänna att han finns men han vill att människan ska drivas av kärlek till honom.
En far vill ju knappast att ett barn bara lyder för rädsla av straff om de inte lyder sin pappa, utan han vill att de ska lyda honom av kärlek.

Det utvaldes av en viss orsak att Jesus den som skulle frälsa mänskligheten skulle komma igenom dem. Människor av andra nationer kunde ansluta sig till det folket och bli så kallade proselyter.

Och då är det mer kärleksfullt av Gud att gömma sin sanning hos en liten boktryckarsekt i New York som aldrig har lyckats pricka in en enda förutsägelse rätt?
Han kan inte vara så värst intresserad av att rädda särskilt många egentligen.
Senast redigerad av Kalten 2013-11-09 kl. 20:48.
Citera
2013-11-09, 20:44
Medlem
Är det tro eller gärningar som leder till frälsning (eller vad ni än må kalla det) och ett evigt liv enligt er lära (eller möjligtvis bådadera eller ingetdera/något annat)?
Citera
2013-11-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Er lära ter sig extremt komplicerad. Att följa era resonemang och försöka förstå det är som att försöka ta sig igenom en avancerad labyrint.

Finns era läror sammanfattade någonstans på ett pedagogiskt sätt?

Man kan känna sig lite extra märkvärdig om man kan inbilla sig att man fattar vad de flesta andra inte kan fatta.
Hos JV talas det ofta om hur blinda alla andra är för vad de tycker borde vara uppenbart.
När man som JV sen granskar sin religion och ser att den inte håller blir man allra mest chockad över att man själv har varit den blinda.
Citera
2013-11-09, 20:58
Medlem
Citat:
Man kan känna sig lite extra märkvärdig om man kan inbilla sig att man fattar vad de flesta andra inte kan fatta.
Hos JV talas det ofta om hur blinda alla andra är för vad de tycker borde vara uppenbart.
När man som JV sen granskar sin religion och ser att den inte håller blir man allra mest chockad över att man själv har varit den blinda.

Nyfiken på vad du har för relation till JV? Är du JV? Fd JV? Känner JV:s? Känn dig fri att svara om och hur du vill givetvis.
Citera
2013-11-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Nyfiken på vad du har för relation till JV? Är du JV? Fd JV? Känner JV:s? Känn dig fri att svara om och hur du vill givetvis.

Jag är född i en familj och stor släkt av JV.
Uppfostrad som ett JV och döpt i tidiga tonåren.

För 5-6 år sen stötte jag på en del saker om JV som jag inte trodde på och trodde att jag kunde bevisa för mig själv att det bara var skitsnack.
Det var det inte.
Började då granska min tro och hittade det ena värre än det andra så min tro rasade ihop.

Ville inte förlora alla människor som var viktiga för mig så jag försökte hålla en låg profil och bara hålla mig undan.
Då kom 2 äldstebröder och ställde närgångna frågor.
Jag var ärlig och berättade att jag tvivlade på att JV hade sanningen och då åkte jag ut.
4 år nu sen jag har träffat mina föräldrar och äldre syskon.
Lillbrorsan och några goda vänner håller kontakten i smyg och lillbrorsan är på god väg att lämna JV.

Jag hatar vad sekten ställer till med för människor, det finns ingen möjlighet att lämna den utan att få livet uppfuckat av dem.
Jag hatar inte de enskilda medlemmarna som inte vet vilken skit det är.
Saknar min familj så jävla mycket att det gör ont.
Sitter nu med en ny liten människa i knät som mina föräldrar inte ens har träffat pga sektens regler, trots att det är deras eget barnbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in