2013-11-09, 01:38
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson

På vilket sätt styr Satan idag?
Enligt bibeln har en stor organisation bakom sig med både det som kallas demoner (fallna änglar) och jordiska "marionetter".
Han har skapat det som kallas världens ande eller anda och som är något som är i skarp kontrast till det bibelns lär. Den anda bygger på själviskhet och nationalism, en värld där varje individ ska bestämma vad som är gott och ont. I Sverige har det blivit förbjudet att förbjuda som någon sade.
Men i sitt system har han tre olika stora "institutioner" enligt bibeln dessa är:
1.Kommersiella systemet
2 Religiösa systemet
3 Det politiska systemet
Citera
2013-11-09, 01:59
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster

Bevis som visar att hen kommer se till att allas behov är tillfredsställda, ungefär. Borde väl inte vara så knepigt för någon som är allsmäktig.
Har du läst bibeln? Jahve är inte direkt snäll utan verkar rätt besatt av död och lidande. Han hjälper bl.a. en som kan likställas med en dåtida självmordsbombare.
Nix, eftersom det påvisats att fantastiska saker kan utvecklas utan någon bakomliggande intelligens så ser jag inte att det skulle behövas på andra områden.

Det är ju det Jehova ska göra när han tar makten över jorden, att tillfredsställa allas behov.
Vilka saker kan utvecklas utan bakomliggande intelligens?
Det känns som att jag skriver samma sak fler gånger, Gud är inte sentimental och han vill inte att någon ska dö. Men han har dödat tidigare i historien t ex syndafloden och kommer att göra det igen och då en gång för alla för att sedan skapa en ny värld.
Som universums skapare så bestämmer han helt enkelt över det skapade , han gör med andra ord vad han önskar göra, men märk väl att detta styrs av hans egenskaper såsom kärlek och rättvisa.
Vem är självmordsbombaren du syftar på?

Citat:
Det får du utveckla för jag vet inget som antyder det.

Ännu en gång...
Ormar talar inte.
Än mindre talar de om att Gud undanhåller människorna något som skulle göra dem lik Gud.
Bokstavliga ormar har liksom inte den kapaciteten.
Eva förstod därmed att det var ett budskap från andevärlden.

Citat:
Fortfarande redogör du inte varför det gick bra att ta ifrån faraon sin fria vilja men att det tydligen skulle vara ett grovt brott som skulle skaka universums grundvalar om hen gjorde det mot någon annan.
Vad syftar du på med farao? På vilket sätt tog han den fria viljan från farao?
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-09 kl. 02:21.
Citera
2013-11-09, 02:06
Medlem
Den stora stridsfrågan är en moralisk fråga.
Det är uppenbart att den andeson som blev Satan visste att Jehova är en Gud som har moralnormer och som inte är nyckfull och oberäknelig. Om han hade känt Jehova som en Gud som lätt reagerar obehärskat och våldsamt, kunde han bara förvänta sig att bli tillintetgjord ögonblickligen på grund av sitt handlingssätt. Den stridsfråga Satan väckte i Eden gick därför inte ut på att sätta Jehovas makt eller kraft att tillintetgöra på prov.
Det var i stället en moralisk stridsfråga: den gällde Guds moraliska rätt att utöva universell suveränitet och kräva obetingad lydnad och hängivenhet av alla sina skapelser var de än befinner sig. Detta framgår av det sätt på vilket Satan vände sig till Eva. (1Mo 3:1–6) Av Jobs bok framgår det likaså hur Jehova inför hela församlingen av andesöner öppet visar vidden av den ståndpunkt som hans store motståndare har intagit. Satan hävdade att Jobs (och därmed alla Guds förnuftsbegåvade skapelsers) lojalitet mot Jehova inte var helhjärtad, att den inte grundade sig på verklig hängivenhet och äkta kärlek. (Job 1:6–22; 2:1–8)
Frågan om Guds förnuftsbegåvade skapelsers ostrafflighet var alltså en underordnad fråga som uppstod med anledning av den större och ursprungliga frågan om Guds rätt att utöva universell suveränitet. Det krävdes tid för att avgöra de här frågorna, dels för att tydligt visa om anklagelserna var sanna eller falska, dels för att pröva Guds skapelsers hjärteinställning, så att stridsfrågan blev avgjord utom allt tvivel. (Jfr Job 23:10; 31:5,*6; Pre 8:11–13; Heb 5:7–9; Jehova tillintetgjorde alltså inte omedelbart det upproriska människoparet eller den andeson som hade väckt stridsfrågan.
Citera
2013-11-09, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
I himmelen torde det vara omöjligt efter som det sägs att det ärver odödlighet, de blir ju andevarelser bibeln säger att kött och blod inte kan ärva sanningen.

I livet på jorden som är ett evigt liv men inte odödligt så skulle det vara det teoretiskt även om jag har svårt att se någon som skulle vilja göra det. Gud utlovar fullkomlighet dvs inga depressioner etc.

Men enligt ttsp så kommer Gud eliminera de som använder sin fria vilja att bryta mot Guds lag i den nästa världen så det eviga livet kan ju i så fall inte vara absolut. Dessutom, kan det inte finnas fler anledningar än depression till att vilja ta livet av sig?
Citera
2013-11-09, 08:38
Medlem
[quote=Ekasnah|46056575]
Citat:
Enligt bibeln har en stor organisation bakom sig med både det som kallas demoner (fallna änglar) och jordiska "marionetter".
Han har skapat det som kallas världens ande eller anda och som är något som är i skarp kontrast till det bibelns lär. Den anda bygger på själviskhet och nationalism, en värld där varje individ ska bestämma vad som är gott och ont. I Sverige har det blivit förbjudet att förbjuda som någon sade.
Men i sitt system har han tre olika stora "institutioner" enligt bibeln dessa är:
1.Kommersiella systemet
2 Religiösa systemet
3 Det politiska systemet

Men i Guds rike finns ju vissa gudomliga lagar som måste följas för att livet ska vara perfekt och gudomligt. Gud upprätthåller sitt rike och sina lagar genom att eliminera dem som inte kan/vill leva upp till dessa lagar.

Vilka är Satans lagar (om några)? Och hur upprätthåller han följsamheten till sina lagar?
Citera
2013-11-09, 08:46
Medlem
Citat:
Det har lika mycket med de rättigheter som finns i ett samhälle såväl som skyldigheter.
Den paragraf man lutar sig emot har bara används en gång och då emot JV. De som fällde utslaget tillhör andra frikyrkor och då kan man undra hur neutrala de är i sin bedömning.
Dessutom finns det samfund som idag får bidrag men som ur ett samhällsperspektiv och som absolut av er i den här tråden anses ha en extrem syn i många frågor.
Det handlar för vår del av ett erkännande som en etablerad rörelse.

Ditt resonemang håller inte. Det är absolut ingen rättighet att som trossamfund få statsbidrag, väldigt många har inte sådana bidrag, tex Livets Ord.
I vissa samfund är dessa bidrag mer eller mindre vikta för barn och ungdomsverksamhet, och då kommer det ju faktiskt samhället till godo.
Men JV tänker, om de får bidraget, att skicka pengarna till Brooklyn, eller var nu huvudkontoret kommer att ligga vid den tiden. Men jag tror inte att svenska folket tycker att de via skatter ska stödja JVs predikoarbete i Afrika och Asien. Statsbidrag från Sverige borde givetvis användas i landet.
Hörde förresten om ett samfund som har statsbidrag, men som överväger att avsäga sig detta, för att inte vara beroende av staten.
Och JV behöver inte få något bidrag för att erkännas som etablerad rörelse, eftersom de redan är erkända som detta!
Citera
2013-11-09, 09:01
Medlem
Citat:
Så du menar att detta skulle vara det som får dig att inte gå med i JV?
Det låter inte troligt med tanke på allt annat du hela tiden spyr galla över gällande JV.
Ibland och för den delen väldigt ofta är saker inte svart och vita som du och några fler vill
visa på här.
Sätt dig in i frågeställningarna så är inte svaren så enkla och givna.
Jag tycker det om det mycket i livet att vi ofta får vi en grovt förenklad bild, det gäller t ex nyheter, vetenskap och inte minst vad olika religioner tror på.
Precis som det är många lögner om JV så upplever jag att det är så om många andra samfund också.
Det är lättare att bara häva ur sig något på en fikarast och sedan påstå att det är så, om inte annat för att de sa det på uppdrag granskning eller något åt det hållet.

Nej, det menar jag inte, och skrev inte heller. Jag skrev att detta blir mitt argument i samtal med JV-släktingar. Jag har, som du vet, massor av andra argument, men jag behöver ju inte rabbla upp alla.
Jag har satt mig in i frågeställningen, jag har läst det mesta i ärendet, och vet vilka samfund som har, eller inte har bidrag. Och det är sorgligt att läsa JVs överklagande, hur ivriga de är efter att få pengarna, så ivriga att de tom använder uttrycket "beordra regeringen". Som jag ser det är man villig att sälja sin själ för en grynvälling!
Och dessutom tror jag att det är på inrådan av Brooklyn som man söker dessa bidrag.
Alltså inget att göra med att erkännas som etablerad rörelse!
Citera
2013-11-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men enligt ttsp så kommer Gud eliminera de som använder sin fria vilja att bryta mot Guds lag i den nästa världen så det eviga livet kan ju i så fall inte vara absolut.

Nja, jag har sagt att Gud har den möjligheten, och att den fria viljan som skapelsen även då besitter teoretiskt kan användas i onda syften, men det beror på om människor eller andevarelser kommer att göra uppror vid tiden för paradiset eller inte. Detta vet vi inget om eftersom det inte står tydligt i bibeln, vissa skriftställen antyder om att det inte kommer att ske, men det står alltså inget tydligt.
Citera
2013-11-09, 11:35
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det är ju det Jehova ska göra när han tar makten över jorden, att tillfredsställa allas behov.
Vilka saker kan utvecklas utan bakomliggande intelligens?
Det känns som att jag skriver samma sak fler gånger, Gud är inte sentimental och han vill inte att någon ska dö. Men han har dödat tidigare i historien t ex syndafloden och kommer att göra det igen och då en gång för alla för att sedan skapa en ny värld.
Som universums skapare så bestämmer han helt enkelt över det skapade , han gör med andra ord vad han önskar göra, men märk väl att detta styrs av hans egenskaper såsom kärlek och rättvisa.
Vem är självmordsbombaren du syftar på?

Ja, hen utlovar det enligt dig. Men hur ska vi veta att det inte är annat än valfloskler?
Vi har ju den förmodligen starkaste vetenskapliga teorin om hur livet utvecklades från encelliga organismer till den flora och fauna vi har idag, detta förklaras utmärkt utan någon gudomlig inblandning och kan ju verkligen beskrivas som något fantastiskt.
Hen har förmågan att förstöra allt om hen är allsmäktig men det innebär inte att hen också har det rent moraliskt.
Simson, snubben med håret. Läs Dom 16:28-30.

Citat:
Ännu en gång...
Ormar talar inte.
Än mindre talar de om att Gud undanhåller människorna något som skulle göra dem lik Gud.
Bokstavliga ormar har liksom inte den kapaciteten.
Eva förstod därmed att det var ett budskap från andevärlden.

Och frukter ger inte evigt liv osv. Edens lustgård beskrivs ju på många sätt som något helt skiljt från den värld vi lever i. Dessutom så framstår första meningen i 1 Mos 3:1 som väldigt missvisande om inte direkt motsägelsefull om ormen redan då är menad att vara Satan.

Citat:
Vad syftar du på med farao? På vilket sätt tog han den fria viljan från farao?

2 Mos 7 och framåt så ingriper ju Jahve upprepade gånger så att faraon inte släpper israeliterna så att hen kan fortsätta att straffa egyptierna av vilka alla knappast kan hållas som skyldiga.
Citera
2013-11-09, 14:38
Medlem
Citat:
Detta blir en lek med ord eller så har du inte förstått vad vi tror.
Vi anser att de smorda alltid varit Guds vittnen.
Men visst namnet antogs officiellt 1931 innebär det då enligt ditt sätt att se det att de som fanns innan och kallades bibelforskare (1880-1931) var av en annan religion?
Jesus benämns som det sanna och trogna vittnet och vi tror alla från den tiden räknas in som Guds vittnen eller Jehovas vittnen.

Det är lite sött att du försöker släta över din broders okunskap.
Men som du vet tror JV att de 144.000 har samlats in i 2000 år och därför kan inte alla tillhöra JV som bara funnits i knappt 140 år vilket inkluderar tiden som Bibelforskarna, annars hade jag ju inte angivit den tidsperioden.
Jag vet att JV gör det korkade försöket att inbilla folk att deras nya rörelse skulle vara en förlängning av de ursprungliga kristna.
Där kan vi snacka om att leka med ord.

Jämställer du Jesus med din sekt?
Citera
2013-11-09, 14:43
Medlem
Citat:
Så du menar att detta skulle vara det som får dig att inte gå med i JV?
Det låter inte troligt med tanke på allt annat du hela tiden spyr galla över gällande JV.
Ibland och för den delen väldigt ofta är saker inte svart och vita som du och några fler vill
visa på här.
Sätt dig in i frågeställningarna så är inte svaren så enkla och givna.
Jag tycker det om det mycket i livet att vi ofta får vi en grovt förenklad bild, det gäller t ex nyheter, vetenskap och inte minst vad olika religioner tror på.
Precis som det är många lögner om JV så upplever jag att det är så om många andra samfund också.
Det är lättare att bara häva ur sig något på en fikarast och sedan påstå att det är så, om inte annat för att de sa det på uppdrag granskning eller något åt det hållet.

Varför är alltid kritik mot JV att "spy galla" medan JV:s kritik mot alla andra påstås vara enbart saklig?
Dubbelmoral?

Tror du på fullt allvar att människor med bakgrund i eller anknytning till JV grundar sin uppfattning på vad som sägs på fikaraster eller Uppdrag Granskning?
Eller är det bara ett debattrick?

F ö vet jag att min familj tycker att det är pinsamt att deras religion tigger pengar av staten.
Citera
2013-11-09, 14:48
Medlem
Citat:
Den stora stridsfrågan är en moralisk fråga.
Det är uppenbart att den andeson som blev Satan visste att Jehova är en Gud som har moralnormer och som inte är nyckfull och oberäknelig. Om han hade känt Jehova som en Gud som lätt reagerar obehärskat och våldsamt, kunde han bara förvänta sig att bli tillintetgjord ögonblickligen på grund av sitt handlingssätt. Den stridsfråga Satan väckte i Eden gick därför inte ut på att sätta Jehovas makt eller kraft att tillintetgöra på prov.
Det var i stället en moralisk stridsfråga: den gällde Guds moraliska rätt att utöva universell suveränitet och kräva obetingad lydnad och hängivenhet av alla sina skapelser var de än befinner sig. Detta framgår av det sätt på vilket Satan vände sig till Eva. (1Mo 3:1–6) Av Jobs bok framgår det likaså hur Jehova inför hela församlingen av andesöner öppet visar vidden av den ståndpunkt som hans store motståndare har intagit. Satan hävdade att Jobs (och därmed alla Guds förnuftsbegåvade skapelsers) lojalitet mot Jehova inte var helhjärtad, att den inte grundade sig på verklig hängivenhet och äkta kärlek. (Job 1:6–22; 2:1–8)
Frågan om Guds förnuftsbegåvade skapelsers ostrafflighet var alltså en underordnad fråga som uppstod med anledning av den större och ursprungliga frågan om Guds rätt att utöva universell suveränitet. Det krävdes tid för att avgöra de här frågorna, dels för att tydligt visa om anklagelserna var sanna eller falska, dels för att pröva Guds skapelsers hjärteinställning, så att stridsfrågan blev avgjord utom allt tvivel. (Jfr Job 23:10; 31:5,*6; Pre 8:11–13; Heb 5:7–9; Jehova tillintetgjorde alltså inte omedelbart det upproriska människoparet eller den andeson som hade väckt stridsfrågan.

Det finns ingen verklig hängivenhet eller äkta kärlek i ett val som görs under dödshot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in