[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
Gahlster
Bevis som visar att hen kommer se till att allas behov är tillfredsställda, ungefär. Borde väl inte vara så knepigt för någon som är allsmäktig.
Har du läst bibeln? Jahve är inte direkt snäll utan verkar rätt besatt av död och lidande. Han hjälper bl.a. en som kan likställas med en dåtida självmordsbombare.
Nix, eftersom det påvisats att fantastiska saker kan utvecklas utan någon bakomliggande intelligens så ser jag inte att det skulle behövas på andra områden.
Det är ju det Jehova ska göra när han tar makten över jorden, att tillfredsställa allas behov.
Vilka saker kan utvecklas utan bakomliggande intelligens?
Det känns som att jag skriver samma sak fler gånger, Gud är inte sentimental och han vill inte att någon ska dö. Men han har dödat tidigare i historien t ex syndafloden och kommer att göra det igen och då en gång för alla för att sedan skapa en ny värld.
Som universums skapare så bestämmer han helt enkelt över det skapade , han gör med andra ord vad han önskar göra, men märk väl att detta styrs av hans egenskaper såsom kärlek och rättvisa.
Vem är självmordsbombaren du syftar på?
Citat:
Det får du utveckla för jag vet inget som antyder det.
Ännu en gång...
Ormar talar inte.
Än mindre talar de om att Gud undanhåller människorna något som skulle göra dem lik Gud.
Bokstavliga ormar har liksom inte den kapaciteten.
Eva förstod därmed att det var ett budskap från andevärlden.
Citat:
Fortfarande redogör du inte varför det gick bra att ta ifrån faraon sin fria vilja men att det tydligen skulle vara ett grovt brott som skulle skaka universums grundvalar om hen gjorde det mot någon annan.
Vad syftar du på med farao? På vilket sätt tog han den fria viljan från farao?