Citat:
Ursprungligen postat av
GanjaThorulf
Nu la jag mig i med en kommentar till ovanstående
Egentligen så där statistiskt, vad tror du om en mördare.
- Akademiker, hög intelligens
- Psykologiskt stabil
- Ordnade förhållanden och god ekonomi
Tror du att mord är avancerade företeelser som kräver ett allmänt bra omdömme, med god skolning och en fin världsuppfattning, kort bra allmänbildning alltså?
Not
Jag tycker du bara ger den bilden som man skulle vilja ge en mördare
Tyvärr är det inte så enkelt att mördaren är stor, har horn i pannan, röda pupiller i gula ögonvitor samt väsande röst, och vi kommer heller inte finna några ninjor heller för den delen
Jag håller givetvis med och förstår din poäng
Men jag skulle ändå beskriva någon som kan utföra en sådan här handling och sedan ljuga om det inför alla som iskall. Det är givetvis relativt egna referensramar men att mörda någon, stycka kroppen, ränna runt i skogen med likdelar för att sedan deltaga i sökandet, spela "normal" och ljuga och neka i förhör och rätt som iskall.
Att komma undan med att hantera, stycka och rengöra en kropp utan att lämna mer spår än vad som gjorts måste betecknas som beräknande
Sedan verkar många arbeta under hypotesen att han inte är så "efter" och "störd" utan att han utnyttjar detta och spelar ett spel, vilket kräver någon form av intelligens.
Det är ju inte oftast såhär det slutar när byfånealkisen knivar kärringen[/quote]
Precis, det är väl en byfåne vi nu har att göra med
Erfarenheter i ämnet blir svårt, det är nog inte många som blir mördare, eller för den delen i förväg visste om det, varför bedömningen om vem som var iskall hamnar hos den efterkloke