2013-11-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du kommer aldrig att sluta tjata om detta trots att du flera gånger fått förklarat för dig varför det är så. Åklagarna är jurister (något det är VÄLDIGT TYDLIGT att du INTE är) och vet vilka regler och begränsningar som finns i en brottsutredning. En av dem är att man inte kan stövla in hos folk bara för att man vill utesluta dem som gärningsmän. Det spelar ingen roll om du sitter som en papegoja här och ropar att det borde ha gjorts, det har inte funnits tillräcklig grad av misstanke i något läge. Du får helt enkelt acceptera att allmänna spekulationer om att nån verkar ha haft ett rimligt motiv inte räcker. Du kan jämföra med Pierre Karlsson på Öland som antagligen kommer att dömas för dubbelmordet där på två gamla vänner och bekanta. Man visste att han troligen var den skyldige, men man hade inte grund för att göra husrannsakan förrän man lyckades få dit honom på ett annat brott (vapenbrott tror jag) och då hade turen att hitta blod från ena offret på hans gevär. Så fungerar det i en rättstat och så SKA det fungera i en rättsstat. Det är skrämmande att folk här i tråden vill något annat trots tung teknisk bevisning och en rad andra omständigheter som pekar mot en annan misstänkt. Vi kanske ska åka hem till DIG och vända upp och ner och ut och in på DIN bostad och DITT liv istället - ditt försvarande av KJ verkar ju misstänkt och tyder på att du är medbrottsling, DET borde väl räcka för en liten husrannsakan?

Om man lägger till att man kommit på att Pierre haft en hemlig sexuell relation men nån av dom döda då?
Citera
2013-11-09, 13:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Varför tjatar du om den där taxiresan med MB och VB som inte existerar på annat ställe än i ditt huvud?
Hur vet du det? Åkte du med? Jag spekulerar i alternativ till åklagarens teori.
Citera
2013-11-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Du får förlåta men jag kan inte säga annat än goddag yxskaft.
Läs gärna på lite: http://www.skl.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/vad-betyder-utlatandet-grad-1/

Och missa inte det absolut viktigaste.

Nej, det som står där är felaktigt och dessutom matematiskt & vetenskapligt imbecillt.

Ifall du kollar mina tidigare inlägg så kan du hitta ett tillräckligt vetenskaplig genomgång där bevisskalan beskrivs korrekt.

(Polisen har läst i den här tråden och försökt tolka in vad deras egen bevisskala betyder, därav konfusionen med siffran 6, sex, gener samt det faktum att kvinnliga poliser behöver sex).
Citera
2013-11-09, 13:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Att MB hamnar i hårkorset är väl inte så konstigt ? Han hade motiv att röja Vatchareeya ur vägen och möjlighet att göra det, vilket hans brist på alibi kan ge en fingervisning om, hustruns alibi för maken får man ta för vad det är värt, dvs ingenting. Ingen i tråden pekar ut MB som delaktig i mordet på VB även om misstankar i hans riktning med all rätt framförs. Att inte plocka ner MB till sista skruven och analysera det man hittar är ju hårfint nära tjänstefel även om man är välvilligt inställd till MB vilket många i Boden verkar vara. Men skilj på sak och person.

Okej okej. Ge mig då grund för skälig misstanke som tillåter "utredningshäktning" och husrannsakan mot MB och tala om NÄR det hade varit rätt att göra det. Kom ihåg att jämföra med KJ:

- Han anhölls inte så länge hon var försvunnen och skälet till det var förstås att det inte fanns bevis ens för att det objektiva rekvisitet (misstanken löd Människorov) var uppfyllt, eftersom det i det här läget fortfarande var fullt möjligt och inte orimligt att VB t ex kunde ha tagit livet av sig själv.

- När han häktades så skedde det på den grunden att han var den sista kända person som sett henne i livet, han hade inget alibi för tidpunkten hon försvann och mobilpejlingar hade redan visat att det verkade som att hennes telefon aldrig hade lämnat hans lägenhet. Minns också att dessa häktningsskäl i sig var relativt svaga och att åklagaren aldrig hade fått till någon förlängd häktning utan teknisk bevisning att backa upp med inom 2 veckor. Hur får du till en misstankegrund som är minst lika stark på MB?
Citera
2013-11-09, 13:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du kommer aldrig att sluta tjata om detta trots att du flera gånger fått förklarat för dig varför det är så. Åklagarna är jurister (något det är VÄLDIGT TYDLIGT att du INTE är) och vet vilka regler och begränsningar som finns i en brottsutredning. En av dem är att man inte kan stövla in hos folk bara för att man vill utesluta dem som gärningsmän. Det spelar ingen roll om du sitter som en papegoja här och ropar att det borde ha gjorts, det har inte funnits tillräcklig grad av misstanke i något läge. Du får helt enkelt acceptera att allmänna spekulationer om att nån verkar ha haft ett rimligt motiv inte räcker. Du kan jämföra med Pierre Karlsson på Öland som antagligen kommer att dömas för dubbelmordet där på två gamla vänner och bekanta. Man visste att han troligen var den skyldige, men man hade inte grund för att göra husrannsakan förrän man lyckades få dit honom på ett annat brott (vapenbrott tror jag) och då hade turen att hitta blod från ena offret på hans gevär. Så fungerar det i en rättstat och så SKA det fungera i en rättsstat. Det är skrämmande att folk här i tråden vill något annat trots tung teknisk bevisning och en rad andra omständigheter som pekar mot en annan misstänkt. Vi kanske ska åka hem till DIG och vända upp och ner och ut och in på DIN bostad och DITT liv istället - ditt försvarande av KJ verkar ju misstänkt och tyder på att du är medbrottsling, DET borde väl räcka för en liten husrannsakan?
Hade det inte varit skönt att kunna utesluta MB som GM? BF har redan tydligt visat vem han anser vara alternativ GM, och domstolen kan lägga in det som rimligt tvivel. Det är en bedömningsfråga om MB kunde ha misstänkts. Han hade motiv och alibit är svagt. Han var ett åklagarbeslut från att anhållas.

Du kan inte stryka MB som misstänkt bara för att misstankarna är för svaga, enligt åklagarens åsikt.
Citera
2013-11-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
gruppmentalitet av det slaget att gruppen skyddar varandra är snarare regel än undantag, när jag jobbade på restaurang helt tillfälligt och fackombudet kom på besök, inte klagade jag och sa vad jag tyckte, jag skyddade gruppkänslan fast jag inte ens kände dom jag jobbade med.
eller som i ett program jag såg där de utförde ett test:en grupp där ingen känner varandra är satt att lösa ett problem. en i gruppen är initierad i testet och vill avslöja svaret för gruppen, och gör så fast de andra inte vill höra svaret. och när programledaren kommer in och frågar, avslöjar ingen fuskaren. det är en möjlighet att taxichauffören inte berättar allt. det behöver inte ens finnas skäl som dåligt med jobb etc, det är inte rationellt.

När det gäller styckmord så håller man nog inte käften bara för att få behålla styckmördaren som kund.....
Citera
2013-11-09, 13:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Fattar inte hur åklagarna vågade väcka åtal mot KJ, utan att grundligare undersökt MB. Med det avser jag topsning, beslagtagen dator och minst 2 hundsök via husrannsakan.
MB stör hela min tankeprocess gällande KJ som GM, händelseförlopp mm.
I min värld prioriteras motiv, om så bara misstanken.
Skulle KJ erkänna nu, utan att kunna peka ut BP, kommer jag mer tro på att det rör sig om utmattning och leda från hans sida, att få ett avslut.

Säg att du skämtar. Vilken åklagare som helst hade väckt åtal med den här tyngden av bevis som man faktiskt har i det här fallet. Du ser inte bevisen för du är förblindad av en annan man där inga bevis alls finns mot honom.

Du bör nog sortera om innan du pekar ut oskyldiga utan minsta underlag.
Det finns liksom inget som stöder en teori om MB som gärningsman., Man har så pass i styrka på MBs telefon, kvitto, redogörelse att man skulle direkt begå tjänstefel att gå vidare i att undersöka MB efter det man fann blodet i KJs bil.
Och med tanke på advokaten och den misstänktes utpekande av en man som inte någon gång varit misstänkt i den här utredningen, så stinker det förtal. Frågan är om MB kan anmäla advokaten för grovt förtal-

I din värld är inte verkligheten närvarande för motivet är inget man behöver bevisa i en domstol. Däremot teknisk bevisning och indicier. Mördares hjärnor om varför han mördar är inget som helst tvång.
Din värld är nog väldigt långt ifrån verkligheten skulle jag vilja säga.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-09 kl. 13:39.
Citera
2013-11-09, 13:36
Medlem
Yggdrasil-s avatar
Vid KJ:s besök i föräldrahemmet den 4:e på kvällen tycker brodern att det var konstigt att KJ hade civila kläder, han brukar ha militärkläder.

Det finns två förklaringar, som jag ser det. Antingen hade han klätt upp sig för kvällen eller också hade hans militärkläder blivit blodiga och han blev tvungen att hitta något annat att ta på sig.

Vad vet vi om detta? Vet man att han hade civila kläder inför hennes besök? Finns analys av hans kläder, civila och militära? Även om det är kläder slängda överallt, så verkar inte garderoben vara alltför omfattande.
Citera
2013-11-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur vet du det? Åkte du med? Jag spekulerar i alternativ till åklagarens teori.
Förresten vad är åklagarens teori?
När mördades VB?
Vars mördades VB?
Hur mördades VB? Alltså dödsorsak.. jag är så osäker om jag läst det egentligen? Strypt till döds eller stickskadorna som dödade? Eller var VB levande när loss styckning av händer eller ben påbörjades?

Jag förstår ingenting av att försöka läsa obduktionsprotokoll/rättsläkar utlåtande eller vad det kallas i ett sånt här fall? Så jag skulle bli glad om nån på lättförståelig allmän svenska förklara det för mig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
När det gäller styckmord så håller man nog inte käften bara för att få behålla styckmördaren som kund.....

desto större anledning att hålla käft kan man invända..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
Mmm. I ett tidigare förhör så har vi ju pratat om ett värn som ligger i nära anslutning till…
H: Jo. Det ligger precis när du kommer och kör upp, så kommer värnet upp på höger sida.
F: Mmm. Hur långt från fortet är värnet ungefär?
H: 500 meter.
F: Gick du dit?
H: Ja, jag gick dit. Det var lite skräpigt där inne annars var det inget

vilket värn pratar han om? där hunden markera?

Nej det kan det knappast vara. Värnet där hunden markerar har Q märkt ut i kartan som finns med i sammanfattningen. Det ligger till vänster om gammelängsfortet. Inte höger alltså.

Vet inte om dom pratar om mjösjöfortet eller gammelängsfortet här heller.
Citera
2013-11-09, 13:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Om man lägger till att man kommit på att Pierre haft en hemlig sexuell relation men nån av dom döda då?

En intressant fråga, men vi har fortfarande läget att det fanns en annan misstänkt och att inga som helst bevis finns för att MB och VB på något vis skulle ha träffats denna kväll. Du kan ju föreställa dig vad som skulle ha hänt om åklagaren försökt lägga fram "taxispåret" till en tingsrätt - hon hade nog blivit driftkucku i hela domstolssverige.

Dessutom tycks hela tråden ha glömt en fundamental sak: Man må tycka att "jobbig älskarinna" är ett tänkbart motiv för att röja någon ur vägen. Men det är inte något särskilt vanligt eller sannolikt motiv. Visst: Det hände häromåret i Örebro. Men det är inte ett motiv som har på långt när samma styrka som det klassiska "svartsjuk äkta man/sambo" som tidigare hotat och misshandlat offret. Ni har blåst upp detta "motiv" bortom alla rimliga proportioner. Det finns inga hot från MB mot offret dokumenterade och jag kan lova dig att ingen svensk domstol skulle godkänna analogier i stil med "Jamän han hotade ju killen som skulle avslöja dom". Hela "hypotesen" försvagas också av att han faktiskt redan gjort ett partiellt erkännande av att han "strulat" lite med VB och att det inte går att påvisa något slags ekonomiskt motiv. Allt han har gjort går att förklara utifrån figuren "vänsterprasslare som försöker hålla sina sexuella snedsprång hemliga" också, men den förklaringen är ju "tråkig" så den bortser man konstant från hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in