Citat:
JagHarEnLiten skrev
Det skulle i så fall vara för att han fick felaktig vård. När han kom dragande med sina mord skulle han inte ha fått norellsk drogterapi. I stället skulle han ha fått en åthutning och order om att gaska upp sig, så att den påbörjade utslussningen kunde fortsätta.
Naturligtvis skulle han inte ha haft den sortens terapi det skulle ingen behöva!
Som jag uppfattat det var det pga en terapin som han kom att erkänna mord.De ansvariga för hans mentala hälsa gick med på att behålla honom på¨Säter för han ville ha terapi,han ville veta varför han mådde som han gjorde.Det är så jag uppfattat det.
När han då under en badutflykt kom med kommentaren "jag kanske har gjort något hemskt" eller liknande tog man det antagligen som ett "förträngt minnesfragment".För Källberg som var läkare hade gått på egen terapi hos MN sen 80-talet och de andra var handledda av henne men utan examina verkade det vara en bekräftelse på att terapin fungerade.
Bara det säger en hel del att bedriva en ovetenskaplig terapi med anställda som inte hade utbildning att utöva terapi.
Det skulle rättsväsendet ha tagit reda på och lagt vikt vid Men det gjorde man inte utan man gick i koalition med rättspskiatrin istället för att stå självständiga.
Polisens sak är ju att hitta bevis inte att gå på i terapi påstådda handlingar,men det verkar som att polisen och åklagaren i alla fall letade för glatta livet efter minsta indicium för TQs skuld medan man trollade bort det som talade emot hans skuld.Det som kom att finnas i de 13 pärmar som stod på Penttinens rum tills HR fick nys om dem.
Oavsett om TQ ville bli fälld eller ej så¨ska domstolar och rättsväsende inte döma utifrån den anklagades vilja att bli dömd utan utifrån bevis,som i de här fallen inte fanns.
Sammantaget tycker jag att alla professionella ifrån olika håll är ansvariga för detta som skett men måste nog säga att det yttersta ansvaret till sist hamnar på rättsväsendet som godtog så tunn "bevisning" och som dessutom fibblade bort all motbevisning.
Det ter sej också märkligt i alla fall i mina ögon att domstolarna gång efter annan inte tog reda på underlaget till det de dömde för,på ett noggrannare vis,utan utgick verkar det som utifrån tidigare domskäl? Hur kunde man tro att det plötsligt hade uppstått en seriemördare i Sverige som vid den första gärningen var 14 år gammal och satt på sin konfirmation.Och sen samtidigt påstods vara över 40 mil därifrån för att "inleda sin karriär" som seriemördare????
SB känner sej självklart skyldig och erkänner sin del av det som skedde,men är det samma sak som att han är skyldig.? Jag menar en nerdrogad person som är beroende av de omgivandes välvilja för att överleva skulle göra precis som han gjorde..tror jag.
Hur sammansatt detta är är det svårt att omfatta,för det ena gick i det andra som gick in i det tredje och massor av människor har farit illa pga detta under många år.Allt pga undermåliga utredningar, manipulativa proffs och proffs som inte kunnat avstå ifrån egen "berömmelse"
Varför har SB suttit inlåst:Jag kan inte rå för att det är lätt att tro att den här terapin med erkännanden och drivande åklagare (vd Kwast ville ju fortsätta efter upphörda erkännanden) som var anledningen och varför SB blev kvar efteråt---kan det finnas andra skäl än de påstådda morden?????
Jag skulle vilja tro att hade han fått rätt hjälp när han skulle ha skrivits ut (92) och blivit kvar ett tag så hade allt detta aldrig hänt.Men då skulle väl kanske vården ha skett på annat håll än på Säter?
När den rättspsykiatriska utredningen är gjord så ska det bli intressant att se slutsatserna..och då är ju i alla fall vad gäller SBs tillstånd sista ordet sagt.Om vad det säger vet ingen idag'
För säkerhets skull vill jag säga att jag idealiserar inte honom (TQ) och inte de andra eller i denna härva