Citat:
Och du tycker jag har ett dåligt förhållningssätt till tvångsvårdade patienter? jag tror du ska akta dig för att uttala dig om "psykiatrin" i största allmänhet, dessutom.
Jag är ingen jurist (även om vissa juridikstudier ingår i min utbildning) och uttalar mig aldrig tvärsäkert om just det.
Det vore klädsamt om du inte gör det om vården, efter ditt genmäle till mig, som avspeglar ditt djupa förakt för vård i allmänhet och psykiatri i synnerhet.
Du framstår annars lätt som en idiot.
Jag är ingen jurist (även om vissa juridikstudier ingår i min utbildning) och uttalar mig aldrig tvärsäkert om just det.
Det vore klädsamt om du inte gör det om vården, efter ditt genmäle till mig, som avspeglar ditt djupa förakt för vård i allmänhet och psykiatri i synnerhet.
Du framstår annars lätt som en idiot.
Nu lät du riktigt hotfull som en riktig NurseRatched, som med sin yrkespondus ska tala om för mig vad jag kan, kan säga och kommer undan med.
Det var just det mitt inlägg redogjorde för, den yrkeslojaliteten som yttrar sig i att man försvarar den flock av kollegor man känner allt för stark samhörighet med. På bekostnad av innehållet i det man utbildats för. Det du gör nu i ditt inlägg, är att bekräfta att så är fallet, du tycker inte om när psykiatrin kritiseras. Du blir riktigt arg, och tar en gammeldags beskäftig ton där du talar om för mig vad som är klädsamt!
Min uppfattning av vård är brukarens, eller konsumenten om vi ska se på saken krasst. Eftersom jag bor där vi har valfrihet i vården och stort utbud är jag nöjd. I min omgivning ser jag att de flesta är nöjda, de får den hjälp de ber om och behöver när de är sjuka. De flesta blir friska efter att ha haft med vården att göra. Precis så som det ska vara.
Men så har vi psykiatrin, som allmänheten inte känner till. Det vi talar om är sluten psykiatrisk vård som är en sak ingen kommer i kontakt med frivilligt och inte reflekterar över för det drabbar inte gemene man. Det som skiljer psykiatrin från övriga vården är alla dessa behandlingsmetoder, där en del visat sig skadliga. I vanliga vården är det ingen konflikt om olika behandlingsmetoder, och man kan byta läkare om man inte är nöjd.
Men nu har det visat sig att i ett demokratiskt land har vi institutioner som arbetar på ett sätt som inte är värdigt en rättsstat. Bara för att någon är frihetsberövad är det inte fritt fram.
Att ni läser lite juridik, kan vara stor orsak till dessa övergrepp, för det finns inget farligare än någon som läst lite juridik och ska tillämpa juridik. Särskilt en person som påtalar vad hen läst och kan, är inte trovärdig enligt mitt sätt att se på saken. Att luta sig mot kuser man har läst eller deltagit i, är inte det jag kallar kunskaper.
Därför att; ju mer man läser, ju mer klurigt blir det. Ta chefen för förvaltningsrätten, som inte har koll på legaliteten! Han har läst så mycket att han struntar i att läsa mer eller ens reflektera över vad han håller på med!
Det blir pannkaka, när man läser lite utvalt ur ett ämne, och blir kaxig. Det visar sig att den juridik det brister i inom psykiatrin, är offentlig rätt och förvaltningsrätt, inte den juridik som ger rätt att behandla patienter.
Saken visar på kollegialitet, som i någon märklig välmenande ska skydda rötägg. Bilden av saker är viktigare än själva saken, och det är den synen som nu slår tillbaka med all kraft, rötäggen drar ner de som jobbar seriöst. Om kollegor i stället hade agerat direkt när de märker konstigheter på en institution, hade inte alla trasslat in sig så som de nu gjort, både inom psykiatrin och rättsväsendet. En rättsskandal hade undvikits, för det värsta i denna sak är skyddandet av de som orsakat seriemördaren och fortsatt inlåsning och mörkning efter resningarna.
Det är bristen på ödmjukhet i dessa kretsar som är det mest skrämmande, att de tror sig kunna argumentera i samma banor, ut ur knipan, med att påstå att de hade delvis rätt att skapa en seriemördare eftersom SB är en mindervärdig, vedervärdig person. Och skylla på SB, för att de är ynkryggar som inte behöver ta ansvar med kollegornas goda minne. För det kryllar av kollegor inom psykiatrin och rättsväsendet, och även du visade i ditt inlägg, att du är en kollega!