2012-09-06, 15:55
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spursmusen
Du kanske borde läsa på lite mer om det aktuella fallet eftersom du skriver att han "uppenbart är kapabel att mörda". Knivöverattacken visar på det men inte det här aktuella fallet, baserat på det jag läst om det.
Vad kallar du att strypa ett barn då? Kärlek?
Citera
2012-09-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel

Läs på.
Citera
2012-09-06, 15:58
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Jojo, sent skall GW vakna. I sin välavlönade roll som professor Glappkäft i Polisfrågor så har han i detta ärende i gjort ett skit fastän han länge påstått sig vara övertygad om Quicks oskuld. Kritiken han yppat har han lagt fram i illa skrivna skrönikor i slaskpressen. Fastän han suttit och pöst över, ständigt förbluffad över sin egen förträfflighet, i hundratals TV-framträdanden har han höjt rösten för att verkligen gå till botten med skandalen. I den roll han haft har han haft all tid och alla möjligheter i världen. Istället har han prioriterat att skriva billiga kioskdeckare och spela allsmäktigt allvetande om alla aspekter av och inom kriminalitet. GW och Janne kommer givetvis inte att lägga varken en krona eller två strån i kors om detta. Man vill bara synas lite, tala om att man haft rätt och låta sina rövar bli slickade av pöbelns lena tunga.
Är man inte påläst, kanske det är bäst att hålla tyst. LGWP har läst hela förundersökningen och han har ända sedan 1993 hävdat att det inte finns bevis för Quick skuld, tvärtom.
"Kriminologen Leif G.W. Persson kritiserade redan 1993 Quick-utredningen.Enligt honom saknades såväl vittnen som teknisk bevisning mot Quick. Domarna var istället grundade på Quicks erkännanden och antagandet att han kände till saker om brotten som bara gärningsmannen och polisen visste om. Enligt Persson var antagandet felaktigt och enligt honom fanns det dessutom mängder av både vittnen och spår som talade för Quick, det vill säga att han inte var den gärningsman som han gång på gång då påstod sig vara."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Quick
Citera
2012-09-06, 16:06
Medlem
En stupfull TQ vinglar in på sin arbetsplats och börjar tafsa på en sovande pojke. Pojken vaknar och skriker, TQ tar en kudde över ansiktet för att tysta honom. Tar sig sen från platsen. Pojken överlever utan fysiska men. I min bok inget mordförsök men ett allvarligt brott så klart.

Att denna episod skulle peka på hans mördarförmåga ställer jag mig ytterligt frågande till. Vad finns i detta fall som inte finns bland de 8 fallen? 1 Ofrret överlevde. 2 TQ greps omgående. 3 Flera vittnen.
Citera
2012-09-06, 16:39
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Jag läser i SvD att nu har Socialstyrelsen börjat titta på vården av Bergwall på Säter. Allt har tydligen väldigt fort nu. Antagligen vill väl inte byråkraterna bli beskyllda för att inte göra någonting. Men det mer intressanta än ifall Bergwall har onödiga restriktioner eller repressalier, är att nämttap sig en titt på hur terapin med Birgitta Ståhle fungerade. Den som uppenbarligen enbart fungerar med mycket djupt neddrogade patienter.
Citera
2012-09-06, 16:50
Medlem
Stina-Linas avatar
http://www.magasinetparagraf.se/inifran/min-rattskansla-forbjod-mig-att-fortsatta

Brottsplatsundersökare Jan Olsson om fallet TQ-han som drog sej ur.

Och jag hoppas att Socialstyrelsen vågar ta tag i och utreda detta ordentligt,om det nu skulle vara rutin att alla behandlas som SB idag där.Det har jag svårt att tro
Citera
2012-09-06, 16:56
Medlem
Dallbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spursmusen
En stupfull TQ vinglar in på sin arbetsplats och börjar tafsa på en sovande pojke. Pojken vaknar och skriker, TQ tar en kudde över ansiktet för att tysta honom. Tar sig sen från platsen. Pojken överlever utan fysiska men. I min bok inget mordförsök men ett allvarligt brott så klart.

Att denna episod skulle peka på hans mördarförmåga ställer jag mig ytterligt frågande till. Vad finns i detta fall som inte finns bland de 8 fallen? 1 Ofrret överlevde. 2 TQ greps omgående. 3 Flera vittnen.

Kan tillägas att Sture Bergwall (senare TQ) själv påkallade hjälp i direkt anslutning till det inträffade.
Citera
2012-09-06, 17:01
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://www.magasinetparagraf.se/inifran/min-rattskansla-forbjod-mig-att-fortsatta

Och jag hoppas att Socialstyrelsen vågar ta tag i och utreda detta ordentligt,om det nu skulle vara rutin att alla behandlas som SB idag där.Det har jag svårt att tro

"– Och då började jag prata med Borgström om vad vi hade varit med om. Jag sa något i stil med att, "det gick ju åt helvete det här och det är väl ganska klart att han inte har begått det här brottet". Men han svarade inte utan började prata om något annat. Jag tänkte att han som advokat måste väl vara glad över att hans klient inte hade begått brottet men han var undvikande och började istället prata om segling. Det där kändes väldigt konstigt."
Citera
2012-09-06, 17:04
Medlem
Akademicas avatar
Citat:

Ja, det är en del huvuden som måste släpas till stupstocken...

Efter en tid görs en ny rekonstruktion och då gick det lite bättre för Quick. Senare får Jan Olsson klart för sig att åklagaren skall åtala och då skriver han ett brev där han klargör att han inte längre kan medverka i utredningen mot Quick. Innan han skickar brevet till Christer van der Kwast så visar han det för sina chefer, så de ska veta vad som händer.

- Brevet postade jag sedan till Riksåklagarämbetet så att dom skulle registrera det.
– Då ska det alltså finnas tillgängligt där som offentlig handling?
– Ja, men jag tror inte att dom registrerade det.

Innan Jan Olsson skulle gå i pension sökte han dåvarande chefen för rikskrim Lars Nylén för att klargöra för honom vad han ansåg om den pågående utredningen mot Thomas Quick:
– Jag pratade med hans sekreterare och klargjorde vad jag ville upplysa Nylén om. Men han återkom aldrig till mig.

-Det måste ju vara fullständigt olagligt att inte registrera inkommande brev?
Citera
2012-09-06, 17:15
Medlem
OldWolfs avatar
Så här skrev Jan Olsson bl a i en debattartikel 2001:
"Vilket ansvar har advokaten och andra inblandade. Thomas Quick vårdas på
mentalsjukhus och förstår kanske inte sin belägenhet. Bör inte advokaten och
andra sträva efter att föra fram alla omständigheter i målet.
Min uppfattning är att dessa deformerade domstolsprocesser lett fram till den
obehagliga möjligheten att Quick kan ha dömts oskyldig."
http://www.magasinetparagraf.se/inifran/min-rattskansla-forbjod-mig-att-fortsatta?file=files/content/inifran/min-rattskansla-forbjod-mig/DN-debatt%20Jan%20Olsson.pdf
Citera
2012-09-06, 17:24
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

En av Sveriges tyngsta kriminaltekniker sa redan för 17 sedan att hela Quick-fallet var båg. Vad säger det egentligen?
Citera
2012-09-06, 17:28
Medlem
Akademicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Ströp han verkligen ett barn? Källa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in