2013-10-31, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Vad som inte riktigt verkar slå dig är att om man istället skulle dubblera antalet filer så skulle antalet bilister med tiden också ökas. Ett fenomen som vi påtalat flera gånger i tråden.

Eftersom ytan är begränsad så måste man helt enkelt primera kollektivt åkande eller bilister. Hur kan du komma fram till att de minsta utsläppen fås om man bygger staden baserat på att de flesta åker bil?

Tror du på allvar att folk kör bil för att det är skoj??? Det är jävligt dyrt att köra bil, 40-50kr milen och då kör man fasen inte i onödan!

Det argument du kör med är taget från USA där kostnaden är en bråkdel jämfört med här och ett argument som dom mest insnöade miljömupparna kört med i 25år.
Citera
2013-10-31, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Tror du på allvar att folk kör bil för att det är skoj??? Det är jävligt dyrt att köra bil, 40-50kr milen och då kör man fasen inte i onödan!

Det argument du kör med är taget från USA där kostnaden är en bråkdel jämfört med här och ett argument som dom mest insnöade miljömupparna kört med i 25år.

Inte för att det är skoj, men däremot väljer man troligen att inte planera sina körningar så noggrant. Hur förklarar du annars att det i stort sett var dött på vägarna första dagen trängselskatten var införd?
Jag känner inte till exakt hur 40-50 kr milen är beräknad men den är sannolikt uträknad som ett snitt över alla kostnader genom antalet mil. Kör du då fler mil kommer du få en lägre snittkostnad.

Nja, det är knappast en bråkdel i kostnad att köra i usa jämfört med sverige. Kostnaden för bensin är ca 7 kr litern och till det skall nämnas att avstånden är större, bilarna är törstigare och man har fler bilar per hushåll.
Citera
2013-10-31, 11:59
Bannlyst
Citat:
Inte för att det är skoj, men däremot väljer man troligen att inte planera sina körningar så noggrant. Hur förklarar du annars att det i stort sett var dött på vägarna första dagen trängselskatten var införd?
Jag känner inte till exakt hur 40-50 kr milen är beräknad men den är sannolikt uträknad som ett snitt över alla kostnader genom antalet mil. Kör du då fler mil kommer du få en lägre snittkostnad.

Nja, det är knappast en bråkdel i kostnad att köra i usa jämfört med sverige. Kostnaden för bensin är ca 7 kr litern och till det skall nämnas att avstånden är större, bilarna är törstigare och man har fler bilar per hushåll.

Kan ju bero på att det var julledighet.....

Du har inte samma skatter mm i USA vilket gör kostnade så mycket billigare.
Citera
2013-10-31, 13:18
Medlem
Citat:
Kan ju bero på att det var julledighet.....

Du har inte samma skatter mm i USA vilket gör kostnade så mycket billigare.

Så det var inte julledighet året innan, med tanke på att det var fler bilar ute då jämfört med jan 2013.

Visst, och usa har dyrare försäkringar vilket inte gör det mycket billigare vilket du påstår.
Citera
2013-10-31, 21:05
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Parkeringsplatserna _är_ en av frågorna som togs upp i artikeln, baserat på empiri så är ju de bästa/närmsta platserna upptagna av handlarna/personal.

Konstigt så finns ju galleriadöden även på orter utan trängselskatt (och sett till butikerna som finns/fanns där är det inte särskilt överraskande). Eller är det en än större fråga som handlar om "svenssons" attityder generellt kring shopping? Vore ju intressant att se ekonomiska redovisningarna från butikerna på Backavägen 3, inte minst då det sett tomt ut en längre tid.

Om du läser mina inlägg lååångsamt så kanske du noterar att jag inte beskyller TS för butiksdöden eller för att stadens tyngdpunkt förskjuts. Bara att den trenden accelererar med TS.

Denna trend att butikslägena anpassar sig till bilismen till stormarknader utanför de gamla 50-talscentra från förr är en trend som finns lite överallt i landet.

Förklara för oss andra varför dessa nya stormarknader ligger vid trafikleder och knytpunkter för bilismen och ofta inte ens kan nås med kollektivtrafik eller till fots. Inga bostäder finns i närheten av dessa gallerier.

De gamla köpcentracentra vid torget i småstäderna förtvinar ju och mycket riktigt ligger busstorget inte långt därifrån. Var glad. Du och dina gelikar lyckades fördriva bort bilismen men med den även köpkraften. De gamla köpcentra från förr blir en knutpunkt för den kollektivburna "mångkulturen" som saknar köpkraft att hålla uppe infrastrukturen och området förtvinar och drabbas av butiksdöden.

Vad är det bilisterna väljer bort...? Kortedala Torg, Selma Laglöst Torg, Friskväderstorget,Hjällbo Torg, Vårväderstorget. De har ju alla bra utbyggd KOLLEKTIVTRAFIK och egna spårvagnslinjer till Göteborg centrum.

Alla de spårvagnslinjer som nårNordstan som nu berikas och vars framtid är oviss när den bilburna köpkraften viker. Särskilt nu när de bilburna utöver detta drabbas av TS om de väljer att handla där. Att dessutom minska framkomlighten för privatbilismen till P-huset bådar inte gott för framtiden. Inte bara dit utan även till Centralen där tågen utgår från om man vill åka miljövänligt och undvika flyget.

Senast redigerad av Rektangel 2013-10-31 kl. 21:25.
Citera
2013-11-06, 19:49
Medlem
Citat:
Skillanden var att förra årets julledighet var fler lediga pga att julen låg bra till vilket den inte gjorde året innan.

Kollade siffrorna för USA: Bensin kostnad 6kr/l och försäkring 60 dollar (385sek) vilket ju inte stämmer med dina uppgifter Försäkringskostnad samma som hemma med andra ord!
Och var är vägskatten??? Jag betalde nyss in 2250kr....
I USA finns också en helt annan bilkultur som vi inte har i Sverige, du tror att folk kör runt för nöjes skulle, men jag tror inte att någon äver 20-22år gör detta.

Har du räknat med liability och theft?
När jag bodde i usa betalade jag ca 145 dollar/månad för theft och liabiity. Hade jag haft full cost coverage (helförsäkring) hade det kostat ca 210 dollar/mån alltså ca 16 000 per år.
Toll roads (vilket kan vara motsvarigheten till trängselskatt) låg på ca 200-400 kr månad.

Nej jag tror inte att någon kör runt för nöjjes skull. Men har man köpt en bil och har försäkring och skatt som redan är betalda så är man mindre villig att tänka över sina resor eftersom den direkta kostnaden är ca 10kr mil för en genomsnittlig bil.
Att trafiken har minskat till följd av trängselskatten är ett ganska bra exempel på detta.
Citera
2013-11-07, 21:34
Medlem
Några som hittills har uppmärksammats för sina goda gärningar:

Ernst Fontell - namn på stolpar i Göteborg. Torsten Henrikson - namn på spårvagn. Aina Rietz - namn på gata. Thora Wigardh - namn på gata. Olga Boberg - namn på trappor. Erik Dahlberg - namn på trappor.

Är det dags att sätta till exempel politikers namn på kameror och på de gula rutorna på gatorna?
Citera
2013-11-08, 07:43
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siyasetmedar
Några som hittills har uppmärksammats för sina goda gärningar:

Ernst Fontell - namn på stolpar i Göteborg. Torsten Henrikson - namn på spårvagn. Aina Rietz - namn på gata. Thora Wigardh - namn på gata. Olga Boberg - namn på trappor. Erik Dahlberg - namn på trappor.

Är det dags att sätta till exempel politikers namn på kameror och på de gula rutorna på gatorna?

Ett utmärkt förslag!
Citera
2013-11-08, 20:33
Medlem
Om man är neutral och använder attribut på motsvarande sätt som tidigare "syster" och "doktor" så kan det till att börja med, med några associationer bli

Backa/Bäckebol: socialdemokraten Anneli Hulthéns kameror
Sankt Sigfridsgatan: moderaten Jonas Ransgårds kameror
Älvsborgsbron: miljöpartisten Kia Andreassons kameror
Gula rutorna på gatorna: socialdemokraten Göran Johanssons gula rutor
Citera
2013-11-09, 11:02
Medlem
Intressant artikel för den som vill ta en titt på verkligheten
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2013/11/06/trangselskatten-gor-nytta/

Citat:
I Göteborg har trängselskatten minskat köerna. Göteborg har halkat ner från tredje plats förra året till nionde plats i år på listan över städerna i Norden med längst bilköer och hamnar nu först på 46:e plats av 59 städer i Europaligan.

Citat:
Det finns ett samband mellan länders ekonomi och stockningarna i trafiken.

Citat:
”Det traditionella sättet att hantera rusningstrafik, att bygga nya vägar eller bredda de som redan finns är, är inte speciellt effektivt.”
Senast redigerad av plainvanilla 2013-11-09 kl. 11:04.
Citera
2013-11-09, 11:47
Medlem
Citat:

Som jag tidigare påpekat, så körde jag mot trafiken innan biltullarna – ingen trängsel för min del alltså. Nu får jag ofta stå och trängas på bussen och kan då se hur köerna i motsatt riktning finns kvar, trots trängselskatt. Det man kan läsa ut av bloggen du hänvisar till, är ju också att Stockholm fortsätter att toppa ”kölistan” trots skatten.
Citera
2013-11-09, 12:19
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:

Verkligheten är att alla kör Hisingsleden istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in