2013-11-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Innan dom 2 sista skotten gick ungen på ett ben, jag skulle lätt vågat gå fram och gett han en smäll på knivarmen.

Jag har mött så olika poliser vissa har mött mig när jag varit påtänd vissa har mött mig när jag varit asförbannad men ingen har tagit fram pistolen. Det är jag glad för jag sitter här i dag och är fungerande i vårt samhälle.

Hade jag haft oturen och mött den polisen när jag hade slagit sönder en hel lägenhet och viftade med ett bordsben 1993 så kanske jag oxå varit död i dag.

Det som hände då var att dom var tre patruller och jag insåg att detta kunde jag inte vinna.

Det fetade insåg aldrig denna GM utan fortsatte krypa fram med kniv i handen.

Du KAN bli skjuten om du är ett påtänt rövhål med vapen/tillhygge. Ponera att snuten ville plocka ner dig med ditt bordsben, ja, ett slag med bordsbenet kan dem ju ta, behöver ju inte betyda att ditt våld kommer döda någon. Tror ingen polis hade skjutit dig för att du är hotfull med ett bordsben.

Håller du i en kofot, ja då kan du ju svinga olyckligt och slå dem till döds. Nödvärnsrätt. Ja, du kan bli skjuten. Så många gånger som det anses behövas - nu tog ju behovsprincipen slut när GM låg på backen(enl.mig). Men resten är by the book. Inga konstigheter.
Citera
2013-11-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Det är väl bra att knivmördare inte kan ta några år på anstalten o gå ut
o mörda igen under permissioner eller efter avtjänande

Citat:
Ursprungligen postat av krowkan

Du KAN bli skjuten om du är ett påtänt rövhål med vapen/tillhygge. Ponera att snuten ville plocka ner dig med ditt bordsben, ja, ett slag med bordsbenet kan dem ju ta, behöver ju inte betyda att ditt våld kommer döda någon. Tror ingen polis hade skjutit dig för att du är hotfull med ett bordsben.

Håller du i en kofot, ja då kan du ju svinga olyckligt och slå dem till döds. Nödvärnsrätt. Ja, du kan bli skjuten. Så många gånger som det anses behövas - nu tog ju behovsprincipen slut när GM låg på backen(enl.mig). Men resten är by the book. Inga konstigheter.

Det bästa är förstås om polisen kan omhänderta levande GM för förhör och lagföring.

Att skjuta när någon redan är nere torde inte nödvärnsrätten medge...?
Citera
2013-11-08, 19:06
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Om man är brottsling som i detta fallet Knivmördare. Så föreligger det ju en risk att bli skjuten. Varför skall saker och ting överanalyseras? Om man dödar någon annan så är ju risken större att bli dödad själv. Ska polisen inte få utföra sitt arbete längre. Måste vartenda avlossat skott utredas av en massa experter. Litar vi inte längre på polisernas egna omdöme. Som jag ser det så hade poliserna inte så många val i denna situationen. Och deras agerande kan tyckas märkligt, men dom handlade ändock korrekt utifrån min bedömning. Dom försökte helt enkelt att minska riskerna för allmänheten genom att neutralisera gärningsmannen.

Ja, lyckligtvis så utreds alltid polisens avlossade skott. Dock inte alltid av experter...
Citera
2013-11-08, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krowkan

Det konstiga är att dom sköt en person 3 m framför sig som stod på knä när han hade kniv
Citera
2013-11-08, 22:26
Medlem
Tänker på den här filmen när jag läser det några skriver:
http://www.youtube.com/watch?v=7fPNhWH_Thk
Citera
2013-11-08, 22:41
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaldurenik
Tänker på den här filmen när jag läser det några skriver:
http://www.youtube.com/watch?v=7fPNhWH_Thk

En klassiker, som många borde se....
Citera
2013-11-10, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodies
Det konstiga är att dom sköt en person 3 m framför sig som stod på knä när han hade kniv

Det är väl det sista skottet som även jag kan tycka är lite onödigt. Men vi var ju inte där så vi kan inte veta, vi stod inte framför en snubbe som blivit skjuten men som vägrar ge upp kniven, nödvärn ger ju dig rätt till oförsvarligt våld med.
Citera
2013-11-10, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Det bästa är förstås om polisen kan omhänderta levande GM för förhör och lagföring.

Att skjuta när någon redan är nere torde inte nödvärnsrätten medge...?

Av 24 kap. 1 § brottsbalken framgår att en gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse* och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

En GM som inte faller efter ett skott i mage/ben, två, tre skott till och GM fortsätter att angripa med ett tillhygge. Det ser rätt ut för männen i blått i den situationen.

Som sagt. Sista skottet reserverar jag mig för, och ev. hundförarens batongslag.
Citera
2013-11-11, 16:26
Bannlyst
Det är inte så mkt att babbla om låt Tingsrätten säga sitt? Jag personligen tycker att polisen sköt några skott för mkt.

Hade varit intr att veta vad som var fatt med den dödade, nu får vi aldrig veta det?
Citera
2013-11-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodies
Det är inte så mkt att babbla om låt Tingsrätten säga sitt? Jag personligen tycker att polisen sköt några skott för mkt.

Hade varit intr att veta vad som var fatt med den dödade, nu får vi aldrig veta det?

Ja, skjutningen av mannen som tydligen var inne i något psykotiskt tillstånd var psykotisk, så många kulor av denna farliga typ, och fortsätta skjuta när han ligger ner.

Polisen behöver elpistoler. Polisen vill ha elpistoler. RPS etiska råd vägrar elpistoler. Rådet bör bytas ut!
Citera
2014-01-21, 18:58
Medlem
Det polisen gör bör inte vara olagligt, han vägrar släppa kniven och detta bör falla inom nödvärnslagen.
Han vägrar släppa kniven, och på det korta avståendet kan han börja rusa på nån polis som då troligtvis förlorar livet.

Håller du upp ett vapen så kan du inte försvara dig lika bra mot kniven när han är nära, och även om du lyckas träffa honom så är det inte troligt att han stannar, och om han närmar sig någon polis så kan dom andra inte skjuta pga risken för att skada polisen.

Doc så vet vi inte vad som har hänt, lyssnar ju bara till massa vittnen, och knivmannen får ju inte säga sin historia.
Inte så troligt att personerna han sägs ha attackerat skulle erkänna att dom har försökt mörda/råna knivmannen och han värjt sig och huggit i nödvärn, om så varit fallet vilket jag absolut inte tror det är.

Sen så är han väl inte dömd för någonting i samband med den här händelsen, eller?
Citera
2014-01-21, 19:37
Medlem
nu måste dom statuera ett exempel! vi kan inte ha poliser som mördar folk, 10 år minst tycker jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in