2013-10-09, 22:38
Medlem
Högintressant utveckling i det här fallet...

http://hn.se/nyheter/varberg/1.2396187-misstankt-tjanstefel-vid-dodsskjutning

Citat:
– Det finns en person som är skäligen misstänkt för tjänstefel, säger Jan Pernvi, chefsåklagare på riksenheten för polismål.

Exakt vad polismannen är misstänkt för och vilken roll han har haft vid dödsskjutningen av den 24-årige knivmannen, som dödade en 84-årig kvinna och skadade två i Varberg den 7 juli, vill chefsåklagaren inte gå in på.
Citera
2013-10-24, 21:26
Medlem
Aakkes avatar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polis-misstanks-for-dodsvallande/

Polisen misstänkt för dödsvållande
Citera
2013-10-24, 22:14
Medlem
Sista skottet känns aningen överdrivet.

Han är på marken, han håller i kniven, men han kan ju knappt resa sig. Och med facit i hand så hade han inga droger i kroppen. Lätt att vara efterklok.

Säkert det sista skottet som stör åklagaren. Jag kan köpa tjänstefel, absolut inte dråp.
Citera
2013-10-24, 22:25
Medlem
Om man är brottsling som i detta fallet Knivmördare. Så föreligger det ju en risk att bli skjuten. Varför skall saker och ting överanalyseras? Om man dödar någon annan så är ju risken större att bli dödad själv. Ska polisen inte få utföra sitt arbete längre. Måste vartenda avlossat skott utredas av en massa experter. Litar vi inte längre på polisernas egna omdöme. Som jag ser det så hade poliserna inte så många val i denna situationen. Och deras agerande kan tyckas märkligt, men dom handlade ändock korrekt utifrån min bedömning. Dom försökte helt enkelt att minska riskerna för allmänheten genom att neutralisera gärningsmannen.
Citera
2013-10-26, 04:19
Bannlyst
Innan dom 2 sista skotten gick ungen på ett ben, jag skulle lätt vågat gå fram och gett han en smäll på knivarmen.

Jag har mött så olika poliser vissa har mött mig när jag varit påtänd vissa har mött mig när jag varit asförbannad men ingen har tagit fram pistolen. Det är jag glad för jag sitter här i dag och är fungerande i vårt samhälle.

Hade jag haft oturen och mött den polisen när jag hade slagit sönder en hel lägenhet och viftade med ett bordsben 1993 så kanske jag oxå varit död i dag.

Det som hände då var att dom var tre patruller och jag insåg att detta kunde jag inte vinna.
Citera
2013-10-26, 05:10
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Innan dom 2 sista skotten gick ungen på ett ben, jag skulle lätt vågat gå fram och gett han en smäll på knivarmen.

Jag har mött så olika poliser vissa har mött mig när jag varit påtänd vissa har mött mig när jag varit asförbannad men ingen har tagit fram pistolen. Det är jag glad för jag sitter här i dag och är fungerande i vårt samhälle.

Hade jag haft oturen och mött den polisen när jag hade slagit sönder en hel lägenhet och viftade med ett bordsben 1993 så kanske jag oxå varit död i dag.

Det som hände då var att dom var tre patruller och jag insåg att detta kunde jag inte vinna.

En galen person som nyss mördat en pensionär med en kniv i handen blir inte ofarlig bara för att han haltar lite, det är inte polisens uppgift att riskera liv och hälsa genom att bjuda upp galna knivmän på batong vs knivdueller.
Citera
2013-10-28, 11:05
Medlem
Citat:

Nä, precis! Polisen ska skydda, hjälpa och ställa till rätta, OCH se en framtid för alla de möter. Inte skjuta på liggande, dessutom redan skjutna...

I varje "urballad" medborgare bor möjligheter till samhällsnyttiga insatser. Polisen ska inte sålla ut de som inte får leva vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
En galen person som nyss mördat en pensionär med en kniv i handen blir inte ofarlig bara för att han haltar lite, det är inte polisens uppgift att riskera liv och hälsa genom att bjuda upp galna knivmän på batong vs knivdueller.

Skjuta på redan skjuten som ligger?!

INKOMPETENT KRIMINELLT!

NU ska dock rättvisa skipas... Förhoppningsvis...
Citera
2013-10-31, 18:42
Medlem
Svenska Polisen skjuter inte för att döda någon avsiktligt utan för att få stopp på en farlig person för sig eller annan och att utgången kan bli dödlig och är nog den mest troliga då verkanseld skjuts mot människokroppens yta där ger den största effekten för att få snabbt stopp på en farlig person.

Att sedan sitta och tycka över ett agerande i lugn och ro vid tangentbordet där någon befunnit sig i en livsfarlig situation och ett beslut ska tags snabbt för att få stopp på det ter tämligen sig absurt.

Sedan är det upp till våra myndigheter att se över ifall Polisen ska få använda sig av andra medel för att få stopp på farliga personer som inte innebär en risk för att personen avlider.
Citera
2013-10-31, 19:41
Bannlyst
Jag fattar ingenting har jag sett en annan videofilm än alla som tyckte att tutten gjorde rätt (polisen)?

Pojken låg ner på knä när dom/han fortfarande sköt. Skulle jag vara den Polismannen i dag och jag är förmodligen både äldre och sett mer än han i och för sig?

Då skulle jag önskat att jag hade gjort annorlunda.

Vill direkt säga att de flesta poliser jag har mött är helt ok, dom har alltid haft tålamod med mig eller med vänner till mig när vi varit dåliga eller som vissa kallar det för inte oss själva, påtända eller fulla som ett ÄGG.

Ge han ett jobb på värde eller som personlig assistent ett jobb där man inte får skjuta någon.
Citera
2013-10-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obnoxious2010
Svenska Polisen skjuter inte för att döda någon avsiktligt utan för att få stopp på en farlig person för sig eller annan och att utgången kan bli dödlig och är nog den mest troliga då verkanseld skjuts mot människokroppens yta där ger den största effekten för att få snabbt stopp på en farlig person.

Att sedan sitta och tycka över ett agerande i lugn och ro vid tangentbordet där någon befunnit sig i en livsfarlig situation och ett beslut ska tags snabbt för att få stopp på det ter tämligen sig absurt.

Sedan är det upp till våra myndigheter att se över ifall Polisen ska få använda sig av andra medel för att få stopp på farliga personer som inte innebär en risk för att personen avlider.

Förhoppningsvis skjuter inte polisen för att döda... MEN: i aktuell situation så sköts det vettlöst och även mot liggande offer... Resultat: ingen att förhöra om de illdåd som föregick skjutningen som i sig bland annat därför också framstår som ett illdåd, om än i högsta grad ett oavsiktligt sådant vilket indikerar 1) inkompetens 2) frånvaro av t.ex. mer adekvata vapen såsom elpistol.

Citat:
Jag fattar ingenting har jag sett en annan videofilm än alla som tyckte att tutten gjorde rätt (polisen)?

Pojken låg ner på knä när dom/han fortfarande sköt. Skulle jag vara den polismannen i dag och jag är förmodligen både äldre och sett mer än han i och för sig?

Då skulle jag önskat att jag hade gjort annorlunda.

Vill direkt säga att de flesta poliser jag har mött är helt ok, dom har alltid haft tålamod med mig eller med vänner till mig när vi varit dåliga eller som vissa kallar det för inte oss själva, påtända eller fulla som ett ÄGG.

Ge honom ett jobb på värde eller som personlig assistent ett jobb där man inte får skjuta någon.

Förvisso är de allra flesta poliser, förmodligen alla, i stort sett ok, men, som du skriver, alla passar inte för just det yrket, precis som med alla andra yrken. Aktuell skjutning är ett utmärkt exempel på detta. "Omhändertagandet" av denna MT var inkompetent ledde till döden för denna = ingen att förhöra om aktuella illdåd. SÅ ska inte kompetent polisarbete gå till!
Citera
2013-11-01, 01:01
Bannlyst
Jag tror att killen inte får jobba kvar en tragdi för både honom och hans familj, bra att hans namn inte hängts ut. Detta blir nog något som kommer diskuteras på polishögskolan framöver, så vi slipper se mer sån skit.

Speciellt som killen GM tydligen inte ens var påverkad av något. Jag skulle aldrig passa som polis jag vill sköta mig själv och vill inte köra med andra.

Som Leif GW sade i förrgår vissa rötägg slipper alltid egenom.
Citera
2013-11-01, 07:30
Medlem
Det är väl bra att knivmördare inte kan ta några år på anstalten o gå ut
o mörda igen under permissioner eller efter avtjänande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in