Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Repriserar inlägg maa att den upphittade sportdrycksburken på Åberget togs upp i dagens förhör med KJ.
.................................................
Nämnde i tidigare inlägg ang KJ:s "kamelpack" (som han bar på under söken) den småbisarra händelsen då KJ enl uppgift under ett sök drack ur en påträffad (öppnad!?) burk med sportdryck (s 136). Detta i samband med sök på Åberget 8/5, 06-08.
Vittnet (X) ser burken på marken bredvid några plåtluckor. Han går förbi för att titta till något och när han vänder sig om ser han hur KJ dricker ur burken. X frågar hur han kan göra så, KJ svarar "att det inte smakade konstigt". KJ fortsatte att dricka ur/upp burken och kastade sedan bort den.
X "säger att de är endast vid detta tillfälle som han varit med och sökt efter den
försvunna kvinnan. Han säger att när det börjades riktas misstankar mot Kristoffer då kom
han ihåg burken som han hade druckit ur och hittat vid plåtluckorna. Det kan ha varit så att
Kristoffer varit i området och ställt burken vid luckorna, och då kunde han dricka ur burken
utan att tänka efter vad som var i burken." (s 137)
Tänkt lite mer på det här. Om KJ är GM och burken var KJ:s "måste" den ha ställts dit av KJ i samband med undanröjande av bevis. Och detta gör i så fall det bisarra till något förklarligt och logiskt.
Tänker såhär: KJ vet självklart vad som är i burken men det är vad som är på burken som får honom att göra som han gör: KJ ser burken. X går mot burken. Panik. X går förbi. KJ agerar snabbt och rationellt utifrån det faktum att hans saliv, avtryck, dna finns på burken. KJ greppar burk, dricker ur och kastar bort.
Vad är nu hans spår på burken värt? Granaten är desarmerad.
Någon Bodensare med lokalkännedom och bultsax som kan lokalisera dessa plåtluckor?
.................................................. ......
Tycker att US kunde/borde ha pressat KJ lite mer ang detta. US frågar om burken.
KJ: Jag luktade på det. Det luktade hallon. Smakade på det, smakade inget konstigt, sen drack jag av den.
Hade det luktat sprit hade jag nog också druckit det. På berget drack jag bara för att jag var törstig.
US påtalar inte (enl NSD:s liverapport) att KJ enl uppgift hade en behållare med vatten på ryggen..
US: Har du inte varit på berget tidigare och lämnat burken (ev flaskan?) där?
KJ: Varför skulle jag då röra den?
Ett goddagyxskaftsvar US kunde ifrågasatt; varför skulle inte KJ röra burken om han nu var så törstig och dessutom hade kännedom om innehållet?
KJ kommer i sammanhanget även in på att han är en dumpster diver som tex kan äta pizza som han hittar på väg hem från krogen, han sade sig även ha rotat runt i ICA Maxis sopkorgar efter något ätbart.
Finns det något nämnt i fup (ej läst hela) om detta beteende hos KJ?
Tycker också det är intressant. Framförallt vart det ligger där burken var. Sen det här han lägger till i slutet är säkert ytterligare en lögn för att det ska låta som att det är normalt för honom att dricka så där bara helt appropå. Han kunde inte bara vara dålig i magen dagen efter mordet utan givetvis skulle han haft en dildo i rumpan som gjort det. Han kunde inte bara ha druckit så många öl snabbt utan det gör han för att han är alkoholist. Han kunde inte bara ha kört full den kvällen för det har han gjort många fler kvällar. Han kunde inte bara dricka ur den där burken den gången utan då gör han detta ofta och äter ur sopor osv. Hans lögner vävs alltid in i något som gör att man får en förklaring genom andra meningar hur låg han är som människa. För då är det ju lättare att tro på den "första" lögnen (ont i magen, full etc).
Jag kanske är ute och reser i min bedömning av hans uttalanden men har som sagt jobbat med en mytoman och som jag sagt innan - det tror jag inte KJ är normalt - men nu måste han ljuga och han gör på exakt samma sätt som min forna arbetskamrat som var mytoman DELUXE. För att en lögn ska gå igenom så gjorde han alltid en av två saker:
1. Var överdrivet detaljerad om saker som var totalt oväsentligt för att det skulle låta mer sant. Detta gör visserligen inte KJ tycker jag.
2. Kunde säga något negativt om sig själv för att själva lögnen i sig skulle gå igenom. Detta gör KJ väldigt väldigt ofta. Han är svag, han är sån, han är sån...
Well well... hoppas han åker dit! Hoppas han erkänner men det kan man väl glömma, men det hade varit så skönt så att de som bara vill samla poster här med att säga han är oskyldig och därmed få svara på tio poster per inlägg vilket ökar deras fina antal kan sluta med att peka på en minilögn/minneslucka hos en annan "misstänkt" när vi har en häktad som ljuger röven av sig HELA TIDEN!