2013-11-10, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Men krafsade inte hunden på den sidan som blodet fanns med tassen och sedan lade sig ned och markerade? Så uppfattar jag det då jag ser filmen...finns säkert på nätet

Jag läste NSDs rapportering från rättegången och har för mig att hundtränaren sa att han markerade på höger sida.
Citera
2013-11-10, 01:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu är det ju så, att det gjorde han först i Efterhanden - när han insåg att hon inte längre fanns att finna. Inte innan.

Fast där utgår du ju bara från hans egna förklaringar. Hur kan du veta att de är riktiga? Det är väl en lika god teori att han försöker skapa ett närmare band mellan sig själv och Vatchereeya för att det i hans ögon gör honom till en mindre sannolik gärningsman. Det kan också vara en dimmig oro för vad polisen ev. kan finna på hennes kropp. Tänk dig in i hans situation: Där sitter han nu häktad och helt avskuren från yttervärlden. Vad ska han svara på olika frågor? Tänk om han säger som det mycket väl kan ha varit (i varje fall om vi ska döma av deras konversationer): Att de var vänner och ingenting annat och på sin höjd gav varandra en snabb kram med kläderna på. Och så kommer polisen att säga att de har hittat DNA, fingeravtryck eller vad det nu kan vara på hennes kropp! Han har haft tid att tänka på detta redan innan dessutom, eftersom han förstått att han är föremål för polisens intresse!

Märk detta: Jag säger inte att det går att utesluta att han hade nån form av sexuellt "strul" med offret. Men ingenting utom hans egna ord finns som bevisar detta. Avvisad har han redan blivit, det kan vi se i sparad konversation. Jag tycker om något att det är fräckt mot Vatchereeyas minne att på dessa lösa grunder utgå från att hon låg runt samtidigt som hon uppenbart var så kär i sin "tränare" (Jag tycker inte han förtjänar den titeln i verkligheten såsom han behandlade henne). Då är det helt logiskt och rimligt att KJ försöker skapa ett närmare fysiskt band mellan sig själv och offret för att försöka ta udden av fynd som han än så länge inte vet om de existerar eller inte.
Citera
2013-11-10, 01:27
Medlem
Citat:
Det stämmer men sexet hade han inga problem att prata om.

Det höll han tyst om. Pratade om det senare. Som jag sa.
Citera
2013-11-10, 01:29
Medlem
Jag är väldigt nyfiken på detaljer kring fyndplats 2, men tycker FUP innehåller för lite information, eller så hittar jag inte den information jag söker.

Hur bred, lång och djup var gropen, vilket underlag?
Finns det bilder, t.ex. efter att kroppen flyttats från gropen?
Var gropen naturlig (något om blod på ris), bevuxen med mossa/ris?
Finns det bilder på den sten som lämnades kvar?
Varför undersöker man inte den största stenen, borde inte den största stenen vara den som är bökigast att bära för den som lade dit den (troligast att finna spår på)?
Kan stenarna ha vägts i samband med testning?
Vikt på de två större stenar som placerats ovanpå kroppen?
Uppgifter på varifrån stenarna tagits, avstånd mellan plats där det kan se ut som sten saknas till grop där kropp återfanns? Har för mig att jag läst om det men hittar inte på detta.
Stenarnas form samt placering på kroppen och i förhållande till varandra?
Stam/stammar som använts (har dessa legat länge?), antal, placering, vikt, längd, tjocklek?
Har man finkammat området under kroppen (hur undersöktes fyndplatsen map på ev spår)? Använder man metalldetektor, eller någon röntgen eller något liknande vid fynd av det här slaget?
Skulle det på något sjukt sätt, det må vara hur osannolikt som helst, kunna ligga föremål i marken under kroppen?
Citera
2013-11-10, 01:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det höll han tyst om. Pratade om det senare. Som jag sa.

(Tillägg till mitt förra inlägg): Håller du med om att en skyldig person som vill försöka förklara bort ev. bevis skulle kunna förväntas bete sig EXAKT så också. Dvs: Så länge inga fynd finns så försöker man spela ner relationen mellan sig själv och offret. När fynd gjorts så försöker man minimera skadeverkningarna av ev. fynd som kan göras på kroppen, samt - som man själv tror åtminstone - framställa sig själv som mindre sannolik GM pga sin nära relation till offret.
Citera
2013-11-10, 01:31
Medlem
FUP-12, hoppas det är okej att jag tar ditt inlägg från Lin*a Ch*n fallet och postar här.

Här har ni info om liklukt och hundar. Fenomenalt inlägg. Hatten av, brorsan!

Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Frågan om ”likhundar” eller kriminalsökhundar har kommit upp igen, så jag tänkte bumpa ett gammalt inlägg som jag gjorde i en annan tråd, där jag redogör för hur hundarna funkar i allmänhet (se nedan).

Frågan om hundarna i just detta fall har tagit upp en hel del av min tid.

Här är mina synpunkter:

• Jag har inte hittat något avrapporterings-pm i FUP från ett kriminalhundsök i lägenheten, det finns inget omnämnande i stämningsansökan om vittnesmål av detta slag, det finns inget i domen och jag har inte sett något i mediarapporteringen. Har jag missat något? Finns det något som säger att ett sök gjordes i lägenheten och var kan jag i så fall hitta den källan i så fall?

• De sök som finns belagda är i de två bilarna: Renaulten undersöktes den 27/10, Volvon den 27/10, d.v.s. 66 respektive 87 dagar efter mordet. Det finns alltså gott om tid för att koncentrationen av doftspåren i luften ska minska och gott om tid att städa ut bilarna och därigenom försvåra för hundarna att träffa på ”liklukt”.

• Det finns ingenting i den rättsmedicinska undersökningen eller i de kriminaltekniska undersökningarna av bilarna och lägenheten som antyder att Linda blödde eller att andra kroppsvätskor (där koncentrationen av ämnet Cadaverine, som hundarna söker efter är som högst) eller kroppsdelar har kontaminerat utrymmena. Om hon blev strypt innebär detta att hundarna hade sämst tänkbara förutsättningar – både vad gäller koncentrationen av ämnet och eventuell kontamination – för att få träffar.

• Som framgår av redogörelsen nedan finns det också åtminstone två sätt att försvåra för hundarna att få träffar på dessa ämnen:

1. Att helt enkelt svepa in kroppen i något föremål som inte släpper igenom ämnet (resväska, sopsäck, mattan med plastunderlag duschdraperi). Tumregeln är: allt som inte släpper igenom vatten, släpper heller inte igenom dessa ämnen.

2. Att städa bort eventuella kontaminationer.

Mats hade gott om tid att göra båda dessa saker.

• Hundarnas förmåga att få träff på ämnet är visserligen bra, men långt ifrån hundraprocentig ens under de kontrollerade experiment som har gjorts (se forskningen nedan).

• Det finns också andra fall där hundar har fallerat helt. Ta Marinafallet. Där gjordes en sökning i huset mindre än en vecka efter mordet. Hundarna fick ingen träff. Ändå fanns det en blodfläck (hög koncentration av Cadaverine) i en sängbotten där mängden blod uppskattades till 2 liter. I detta fall hade GM täckt över blodet med en arméfilt och sängkläder, och detta var fullt tillräckligt för att förhindra att hundarna fick sniff på ämnena. I andra fall har det motsatta gällt. Under utredningen av ett av Quickmorden markerade hundarna för avlidna människor på flera platser där ingen kropp sedan återfanns.

Min poäng är alltså att det faktum att hundarna inte fick någon träff i bilarna och specifikt i Volvon (eller i lägenheten, om ett sök verkligen genomfördes där) inte bevisar något alls. De hade de sämsta tänkbara förutsättningarna vad gäller kontamination och koncentrationen av Cadaverine, kroppen kunde ha förpackats så att en träff antingen omöjliggjordes eller försvårades, i bilen befann sig kroppen endast en kortare tid och utrymmena kan därefter ha städats.

/FUP-12

Bumpat inlägg:

Har hållit på och nystat i frågan om kriminalsökhundar i samband med två andra trådar, och då speciellt frågan om den hitre gränsen i det tidsintervall under vilken hundar kan markera lämningar efter människor.

Medicinskt sett är mekanismerna väl kända och hänger samman med de tidiga post-mortem-processerna i kroppen.

Strax efter dödens inträde – ca 5 minuter - upphör cellmetabolismen successivt. När andningen upphör leder frånvaro av syre till att tillväxten av aneroba bakterier i kroppen ökar exponentiellt. Dessa bakterier livnär sig på proteiner, kolhydrater och fett. Det är proteinerna som är intressanta detta i sammanhang.

Proteinerna byts ner till aminosyror som dekarboxyleras – s.k. bakteriell dekarboxylering – och blir till ”biogeniska aminosyror”.

Två av dessa är Cadaverine och Putrescine, som båda är diaminosyror som normalt återfinns i kroppen, men vars koncentration ökar explosionsartat efter döden.

Samtidigt med denna process ökar också gasbildningen i den döda kroppen, vilket betyder att dessa ämnen frigörs utanför kroppen. Koncentrationen av Cadaverine och Purescine är dock som högst i vävnader och kroppsvätskor, exempelvis blod, urin och sperma.

Kriminalsökhundarna är tränade att markera just Cadaverine, och vid träningen används både ämnet i sig och delar av avlidna.

Problemet är naturligtvis att det är svårt att exakt fastslå hur pass snart efter dödens inträde som en hund kan uppfatta närvaron av Cadaverine, något som förstås hänger samman med man måste uppställa en experimentsituation som involverar nyss avlidna personer.

I samband med rättegångarna i Marina Johansson-fallet, ska visst en hundförare ha vittnat om att hundarna kan markera så pass tidigt som 20 minuter efter dödens inträde. Vad hundföraren bygger detta på vet jag dock inte.

Den mest auktoritativa experimentstudie som har gjorts – och som flitigt refereras i kriminaltekniska och rättsmedicinska sammanhang - genomfördes på uppdrag av polisen i Hamburg (alltid dessa grundliga tyskar!) och resulterade i en artikel i "Forensic Science International", publicerad 2008.

Undersökningen såg ut på följande sätt:

De nakna kropparna efter två män som hade avlidit endast 2 timmar tidigare sveptes in i bomullsfiltar.

De lades sedan på mattor, utan någon direkt kontakt mellan kropp och matta.

Kropparna låg sedan på mattorna i 2 respektive 10 minuter.

(Levande personer lades också på andra mattor under lika lång tid, så att man skulle kunna jämföra.)

Tre godkända kriminalsökhundar fick sedan sniffa på mattorna vid upprepade tillfällen över en tvåmånadersperiod.

Träffsäkerheten varierade en aning mellan hundarna, men i korthet blev resultatet att de tre hundarna sammantagna träffade rätt vid 86 % av tillfällena på 2-minutersmattorna och 97 % av tillfällena på 10-minutersmattorna.

Där har vi en uppskattning av träffsäkerheten i hundarnas markering:

1. på hela kroppar som avlidit 2 timmar tidigare,
2. som inte har haft någon direktkontakt med föremålet (mattan)som hundarna söker på, samt
3. som endast har varit i kontakt med föremålet mer än 2 resp. 10 minuter.

Om man då betänker en situation där blod eller andra kroppsvätskor – med högre koncentration av Cadaverine - har avsatts direkt på ett material är det rimligt att anta att hundarna skulle ha en än högre träffsäkerhet.

Den tidigare uppgiften om att det är möjligt att hundar markerar redan 20 minuter efter dödens inträde är inte alls orimlig.

Samtidigt måste de påpekas att det motsatta gäller.

Det finns omständigheter som kan försvåra och sätt att förhindra att hundar markerar döda kroppar. En del tycks ha uppfattningen att Cadaverine fungerar som någon slag gammastrålning som genomtränger och kontaminerar allt, och att det inte är möjligt att förhindra upptäckten av en död kropp.

I själva verket är Cadaverinet en hyfstat stor kemisk förening: NH2(CH2)5NH2.

Det är alltså möjligt att förpacka en nyss avliden kropp i ett material som förhindrar Cadaverinets kontaminering – plast, presenningar, syntetiskt material som återfinns i en del väskor. För att uttrycka det enkelt: Allt som inte släpper igenom vatten, släpper inte heller igenom Cadaverine.

Den bortre gränsen för när hundar kan markera lämningar efter en död kropp är makalös. Det mest uppseendeväckande som jag har läst om en studie från universitetet i Alabama, där en hund lyckades hitta en enda 25 år gammal skeletterad ryggkota begravd 60 cm under jorden! Men det är en annan femma.

För vidare läsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cadaverine

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17403590

http://dogsdontlie.com/main/2008/12/cadaver-dogs-how-reliable-are-they-at-detecting-death/

http://www.independent.co.uk/news/science/the-csi-death-dogs-sniffing-out-the-truth-behind-the-crimescene-canines-835047.html
Citera
2013-11-10, 01:32
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneblyfot
2. Hallå! har ni tänkt på en sak, han som skickade ett sms till VB sa i det sms:et -ha ha ha nu är det du som dissar mej! plugga på. eller nånting sånt!
det betyder ju att det är han som har tagit kontakt med henne och att han måste ha vetat att hon pluggade, och säkert har hon också talat om vart hon pluggade!

Nej, han skrev det i ett facebookmeddelande flera dagar senare...

Citat:
i samma veva tröttnar KJ på hennes sms:ande ock tar av henne, och förstör hennes telefon (tror han)! men hon lyckas slå 112, men stjärnan råkar komma med, och telefonen krossas av KJ. ett nytt bråk gör att hon bestämmer sig för att svara på MB:s sms in live och börjar knalla iväg mot MB:s bostad!. KJ är arg och upprörd och bestämmer sig för att försöka hindra VB att gå dit och följer efter henne i bilen sen....ja, vad hände sen?.

Vad som stod i sms:en som skickades mellan VB och MB 4 maj är inte klarlagt.
Citera
2013-11-10, 01:33
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Enligt vad hundföraren sa i tingsrätten så är det just tvärtom. Hunden är tränad att inte markera blod från död människa utan just doften från att en död människa funnits på platsen. Precis som FD riksåklagaren som är expert på 24norrbotten sa i en intervju i pausen på rättegången. Han var oerhört förvånad över att åklagarna inte frågade KJ om detta, att hunden markerar för likdoft, INTE för blodet i bilen.
Det var intressant, men då detta blir hårt ifrågasatt så vore det bra med en bekräftelse på att Uno inte markerar på blod från ett lik. Har alla tidningar missat denna viktiga uppgift i sina referat eller finns det återberättat någonstans?
Citera
2013-11-10, 01:34
Medlem
En tanke....om man plantersrbevis gör man väl det ganska tydligt? Inte bara lite utspädda besudlingar på div saker och blod på en tejprulle? Utan då skulle man väl rimligtvis plantera åtminstone så att vederbörande blev fälld?...annars är man inte så smart.
Planterade bevis teorin håller inte
Citera
2013-11-10, 01:36
Medlem
Citat:
En tanke....om man plantersrbevis gör man väl det ganska tydligt? Inte bara lite utspädda besudlingar på div saker och blod på en tejprulle? Utan då skulle man väl rimligtvis plantera åtminstone så att vederbörande blev fälld?...annars är man inte så smart.

Det var EXAKT det jag sa för flera veckor sen. Varför inte bara göra det ordentligt.
Citera
2013-11-10, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(Tillägg till mitt förra inlägg): Håller du med om att en skyldig person som vill försöka förklara bort ev. bevis skulle kunna förväntas bete sig EXAKT så också. Dvs: Så länge inga fynd finns så försöker man spela ner relationen mellan sig själv och offret. När fynd gjorts så försöker man minimera skadeverkningarna av ev. fynd som kan göras på kroppen, samt - som man själv tror åtminstone - framställa sig själv som mindre sannolik GM pga sin nära relation till offret.

Jag baserar det på det samlade intrycket jag fått ifrån FUP:en.
Citera
2013-11-10, 01:38
Medlem
Citat:

Vem säger att GM var särskilt smart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in