2013-11-08, 17:19
Medlem
Ni skriver att män kan lösa det och att det finns dns-test.
Uppenbarligen räcker inte det.

Vad göra?
Citera
2013-11-08, 17:19
Medlem
Du har helt rätt 15 minofffame, så lugn och fin...

Finns en australisk forskare Michael Gilding som har forskat kring detta och skrivit en bok t.o.m

"Rampant Misattributed Paternity: the Creation of an Urban Myth"

http://researchbank.swinburne.edu.au/vital/access/manager/Repository/swin:1594

The rate of non-paternity is commonly quoted to be around 10%.[2][3][4] However, a 2005 scientific review of international published studies of paternal discrepancy found a range in incidence from 0.8% to 30% (median 3.7%), suggesting that the widely quoted figure of 10% of non-paternal events is an overestimate. In situations where disputed parentage was the reason for the paternity testing, there were higher levels; an incidence of 17% to 33% (median of 26.9%). Most at risk of parental discrepancy were those born to younger parents, to unmarried couples and those of lower socio-economic status, or from certain cultural groups.[5]
In a review article, sociologist Michael Gilding found that frequencies varied depending on country, ranging from 0.78% to 11.8% of total births. Overall the incidence lay between 1 and 3%. In cases of contested paternity, frequencies of 20% in Australia and 28% in the United States were reported. Gilding concluded that the estimates of non-paternity circulated by the media, the paternity testing industry, fathers' rights activists and evolutionary psychologists are inflated.

"contested paternity"= När man bråkar om faderskapet. att siffrorna där är höga är med andra ord inte så konstigt.

Över hela världen alltså: 1-3% barn med fel pappa.
I "väst": 0,78 - 11,8 %

Det man har räknat ut den konstiga siffrorna 10-30% är alltså från de fall man redan från början misstänker fel faderskap och gör test. Observera alltså att i de fall mannen misstänker sig inte vara pappa har han fel till 70%. Nått att tänka på.
Senast redigerad av ScottWalter 2013-11-08 kl. 17:30.
Citera
2013-11-08, 17:23
Medlem
Ja det finns bara två lösningar på alla problem.

1. Lägg allt ansvar på mannen
2. ...och fungerar inte det så blundar vi ihärdigt tills ingen ser problemet.

Citera
2013-11-08, 17:24
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ni skriver att män kan lösa det och att det finns dns-test.
Uppenbarligen räcker inte det.

Vad göra?
dna test att köpa privat är en rätt ny grej och fanns inte förr. Så detta kommer att lösa denna fråga för alla som är osäkra.
Citera
2013-11-08, 17:26
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Du har helt rätt 15 minofffame, så lugn och fin...
Hehehe jag blir sur när folk inte har vanligt bondförnuft utan sväljer kvinnohatande propaganda utan en ett uns av kritik.
Citera
2013-11-08, 17:28
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ja det finns bara två lösningar på alla problem.

1. Lägg allt ansvar på mannen
2. ...och fungerar inte det så blundar vi ihärdigt tills ingen ser problemet.

Ber om ursäkt om detta ger dig huvudvärk, men jag upprepar:

Igen, tänk logiskt. Hur många gånger har du legat i ditt liv och hur många gånger blev tjejen gravid?
Med det i åtanke så måste en väldigt massa otursamma saker hända:
- Förhållandet är dåligt nog att hon (eller båda, det framkommer inte) är otrogen, istället för att göra slut.
Oddsen på det?
- Antingen glömmer hon att använda preventivmedel, det fungerar inte eller har otur och kondomen spricker.
Oddsen på det?
- Just denna gång blev hon gravid.
Oddsen på det?
- Hon har kanske haft sex med sin man med så kanske han är far till barnet?
Oddsen på det? (tror det är 50/50 )
- Hon har flera val, hon kan ta abort, hon kan vara ärlig och berätta för sin man men istället väljer att hålla tyst och ljuga för alla involverade.
Oddsen på det?
- Hon kanske inte ljuger, hon kanske helt enkelt inte tror att vänsterprasslet är pappan.
Oddsen på det?

Du kan omöjligt tro att siffrorna stämmer.
Citera
2013-11-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
dna test att köpa privat är en rätt ny grej och fanns inte förr. Så detta kommer att lösa denna fråga för alla som är osäkra.

Fair enough. Tvivlar, men låt oss se.

Kvinnor brukar kunna krongla och utsätta den osäkra mannen för all möjlig psykisk terror.
Typ klockan 03:30 "- Om du inte litar på mig, så [ alla möjliga typer av hot ]".
Citera
2013-11-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Hehehe jag blir sur när folk inte har vanligt bondförnuft utan sväljer kvinnohatande propaganda utan en ett uns av kritik.

Jag vet !
I'm on your side.
Citera
2013-11-08, 17:35
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Fair enough. Tvivlar, men låt oss se.

Kvinnor brukar kunna krongla och utsätta den osäkra mannen för all möjlig psykisk terror.
Typ klockan 03:30 "- Om du inte litar på mig, så [ alla möjliga typer av hot ]".
Visst, ingen är perfekt. Och jag står helt och fullt bakom den man som är osäker och som vill kunna göra ett test utan kvinnans medgivande eller ens vetenskap. Män har rätt att veta.

Vad jag är emot är att detta ska betalas av staten eller göras obligatorisk.
Och jag är emot sensations journalistiken som printar galna siffror. Det skapar bara onödig misstänksamhet i samhället.
Citera
2013-11-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Från Socialstyrelsens egen skrift om att socialnämnden har skyldighet att utreda.

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/familjeratt-familjeradgivning/faderskapochforaldraskap/

Faderskapspresumtionen avser gifta män.
Citera
2013-11-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Faderskapspresumtionen avser gifta män.

Men den kan alltså Socialnämnden ifrågasätta på eget initiativ och de har skyldighet att utreda vem som är pappan i dessa fall. Jag har länkat till det ovan.
Citera
2013-11-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Men den kan alltså Socialnämnden ifrågasätta på eget initiativ och de har skyldighet att utreda vem som är pappan i dessa fall. Jag har länkat till det ovan.

Hjälper fortfarande inte ogifta män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in