2013-11-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Okej.

Däremot kan (och bör anser jag) Socialnämnden kan inleda en utredning på eget initiativ. Socialnämnden kan alltså ifrågasätta faderskapspresumptionen.

Ja det håller jag med om, så länge som verkliga fäder kan få sitt faderskap fastställt så spelar det väl egentligen ingen roll hur det går till.

Beviskraven för att få ett faderskapstest genomfört behöver kanske inte vara speciellt hårda om man inför dryga böter och skadestånd till män som uppenbart gjort det i syftet att trakassera.
Citera
2013-11-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ja det håller jag med om, så länge som verkliga fäder kan få sitt faderskap fastställt så spelar det väl egentligen ingen roll hur det går till.

Beviskraven för att få ett faderskapstest genomfört behöver kanske inte vara speciellt hårda om man inför dryga böter och skadestånd till män som uppenbart gjort det i syftet att trakassera.

Men en man kan ju vara pappa till en kvinnas barn även om han trakasserat henne. Så att det finns en historia av trakasserier är ju inte till någon vägledning om han verkligen är pappa. I och för sig om han skickat mejl och SMS om att "jag ska jävla anmäla att jag är pappa till X om du inte ...valfritt" förstås.

En annan fråga är, bör vi testa alla invandrade föräldrars biologiska släktband med de barn de har med sig in i landet? Eller är dessa barn och eventuella pappor inte lika viktiga?
Citera
2013-11-07, 22:49
Medlem
Citat:
Men en man kan ju vara pappa till en kvinnas barn även om han trakasserat henne.

En annan fråga är, bör vi testa alla invandrade föräldrars biologiska släktband med de barn de har med sig in i landet? Eller är dessa barn och eventuella pappor inte lika viktiga?
Med faderskapstest så testar man ju när någon föds.
Citera
2013-11-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdasz
Med faderskapstest så testar man ju när någon föds.

Vad menar du?
Citera
2013-11-07, 22:52
Medlem
Citat:
Vad menar du?
Om man snackar om obligatoriskt faderskapstest så menar man ju att man ska börja ta faderskapstest på de barn som föds nya idag. Inte att man måste DNA-testa alla människor i Sverige, men i fortsättningen bör man kolla faderskapstest.
Citera
2013-11-07, 22:53
Medlem
Citat:
Men en man kan ju vara pappa till en kvinnas barn även om han trakasserat henne. Så att det finns en historia av trakasserier är ju inte till någon vägledning om han verkligen är pappa. I och för sig om han skickat mejl och SMS om att "jag ska jävla anmäla att jag är pappa till X om du inte ...valfritt" förstås.

Tyvärr är det inte möjligt att täcka upp för alla scenarios, har du själv några förslag.

Du får väl göra en tråd om de invandrade föräldrarna.
Citera
2013-11-07, 22:54
Medlem
Citat:
Om man snackar om obligatoriskt faderskapstest så menar man ju att man ska börja ta faderskapstest på de barn som föds nya idag. Inte att man måste DNA-testa alla människor i Sverige, men i fortsättningen bör man kolla faderskapstest.

Okej så kan man ju se det. Varför är det inte viktigt för barn som är sex månader i dag att få veta vem som är deras far eller för mannen att veta om han är far?
Citera
2013-11-08, 00:50
Medlem
Från Socialstyrelsens egen skrift om att socialnämnden har skyldighet att utreda.

Citat:
Om modern vid ett barns födelse inte är gift, om faderskapspresumptionen ifrågasätts eller om faderskapet hävts i domstol så är socialnämnden skyldig att försöka utreda vem som är far är till barnet och se till att faderskap fastställs.
http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/familjeratt-familjeradgivning/faderskapochforaldraskap/
Citera
2013-11-08, 11:00
Medlem
Citat:
Okej så kan man ju se det. Varför är det inte viktigt för barn som är sex månader i dag att få veta vem som är deras far eller för mannen att veta om han är far?
Man måste ju dra gränsen någonstans. varför är det inte viktigt att få veta om barnet är 7 månader? Ett år, två år? 10? 20?
Citera
2013-11-08, 11:11
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fysikmannen
Om pappa Niklas dock tar upp för mamma Anna att han vill ta ett faderskapstest kommer det bli ett jävla liv, tårar kommer att falla och hon kommer börja yra om att han "inte liiitar på henne!! sånt sviin asså!".
Jag förstår din poäng om att det inte skulle sitta så bra med frugan om man tar upp sina misstankar med henne. Det är därför det är så bra att du kan köpa testet och testa dig och ditt barn utan att hon behöver involveras. Precis som kvinnor kan köpa graviditetstest och få reda på om hon är gravid eller ej innan hon drar igång ett samtal med sin partner.

För de som argumenterar om att barnen måste veta. Visst, men det är föräldrarna som väljer att berätta. Många hinner bli ganska stora innan de får reda på att deras pappa var en spermadonator, eller att de är adopterade etc.

Testet finns att köpa och detta är ett icke-problem.
Citera
2013-11-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag förstår din poäng om att det inte skulle sitta så bra med frugan om man tar upp sina misstankar med henne. Det är därför det är så bra att du kan köpa testet och testa dig och ditt barn utan att hon behöver involveras. Precis som kvinnor kan köpa graviditetstest och få reda på om hon är gravid eller ej innan hon drar igång ett samtal med sin partner.

För de som argumenterar om att barnen måste veta. Visst, men det är föräldrarna som väljer att berätta. Många hinner bli ganska stora innan de får reda på att deras pappa var en spermadonator, eller att de är adopterade etc.

Testet finns att köpa och detta är ett icke-problem.
Faderskapet innebär detta att barnet får umgängesrätt med sin far, rätt till underhåll, rätt att bära sin faders efternamn och rätt att ärva.

Om det handlar om en så stor grej om att försörja ett barn i 18 år är det rimligt att staten ställer upp med ett faderskapstest för att bekräfta att han är fadern istället för att han ska riskera att bli blåst eller lurad.
Senast redigerad av werdasz 2013-11-08 kl. 11:32.
Citera
2013-11-08, 12:16
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Faderskapet innebär detta att barnet får umgängesrätt med sin far, rätt till underhåll, rätt att bära sin faders efternamn och rätt att ärva.

Om det handlar om en så stor grej om att försörja ett barn i 18 år är det rimligt att staten ställer upp med ett faderskapstest för att bekräfta att han är fadern istället för att han ska riskera att bli blåst eller lurad.
Varför sitter du och förklarar vad faderskap innebär? DET FINNS TEST ATT KÖPA! DU KAN GÖRA TESTED UTAN ATT DIN FRU VET!
Om du är så omogen att du inte kan fixa detta själv så föreslår jag att du väntar med att diskutera detta tills du blir myndig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in