2013-11-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Snacka om skillnad på förhörsteknik. Fritte är betydligt duktigare i sina formuleringar.

Ulrika var hyfsat vass idag.. hon fick iaf åtalade att tappa fattningen vid minst två tillfällen.. Fritte kliver väl in på måndag när åklagaren är klar med KJ.. kan man tänka sig med vassa frågor och av känsligare art.
Citera
2013-11-08, 16:08
Medlem
Citat:
Vilket dravel!

Åklagarna påpekar att de inte är klara.

Brukar det alltid vara så här? Ibland så slutar man tvärt, nästa gång vill man fortsätta osv

Ordförande avslutade, orsak bl.a. att tolk hade taxi som stod och väntade.. antagligen flygtaxi.
Citera
2013-11-08, 16:08
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag tror du tänker lite bakvänt där.

Jag resonerar så här:

Om KJ fälls för mord, så falls han p.g.a. blod och liklukt i bagageutrymmet.

Om KJ frias för mord så gör han det genom att rätten på något sätt köper att blodet och liklukten kan ha kommit dit på annat sätt.

Och om rätten på detta sätt har resonerat bort blodet och liklukten, så finns det inget underlag för att fälla honom för brott mot griftefriden.

Allt eller inget, tror jag på.

Ja säger inte att du har fel, men min tanke har varit långt innan rättegången att om försvaret ser det som utsiktslöst att få honom friad helt så kommer ett eventuellt erkännande om att KJ hittat hennes kropp i bakluckan (eller liknande) och att pappan styrker detta när han avslutar vittnesparaden.

Det var en tanke jag hade tidigt. Sen har ju en av nämndemännen redan uttalat sig om att det kan finnas mer än en gm. Som det ser ut nu går försvaret i alla fall in för att få honom friad helt.
Citera
2013-11-08, 16:11
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
searchbarhistory: hund annatomi 2013-02-19 02:41:32

Hej grabben dog inatt. Kan du ringa när du ser dehär? 17 46736901675 SMS 2013-02-19 12:27

Tackar. Hunden ska alltså ha dött natten till den 19 feb och då har han även googlat om anatomi. Påståendet att det skulle varit för att veta om valpar kan gå i trappor är alltså inte särskilt trovärdigt.
Citera
2013-11-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Slutsats av förhöret med vittnet "CB": (fast det inte är avslutat)

- Kommer inte hjälpa KJ ett dugg. Hon är alldeles för osäker. "Varken eller". "Kan inte utesluta någonting" Jag minns inte" "Det var en kort tid"

En förklaring till att ingen "asiat" hört av sig kan vara att den person som observerades inte ens var en asiat. På det vis hon beskriver är det definitivt möjligt att ta fel på en mörk och finlemmad person. Särskilt som kopplingen i sig kan vara en omedveten efterhandskonstruktion (Oj, har en thailändsk tjej försvunnit, men var inte den där tjejen jag såg lite åt det hållet osv tills man är helt säker på att det var en "asiat" man såg)

Vilken vittnes- eller minnespsykolog som helst skulle sätta mycket lågt värde på detta vittnesmål.

Precis och här stupar vittnesmålet:

Ulrika Schönbeck: Hur var ljusförhållandena?
CB: Jag minns inte.

Därför är detta ett ytterst osäkert vittne utan att för den skull misstro damen ifråga.
Citera
2013-11-08, 16:13
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jag var lite tveksam till varför de tog upp detta sidospår med hunden, men med facit i hand så verkar det ha givit ganska goda resultat. Men nog sjutton verkar det väl som att både försvarare och åklagare tar till en hel del ganska teatrala grejor som knappast är standard i svenska rättegångar?

Synd att vi inte verkar ha haft någon rapportör på plats idag. Jag har inte heller haft tid att följa mer än delar av liverapporteringen. Men är inte ett allmänt intryck att det här inte var bra för hans trovärdighet inför rätten? Sen blir väl då en fråga jag utgår från att tingsrätten kommer att resonera kring i sina domskäl vad man kan skriva på hans personlighetsstörning och vad man kan skriva på lögn och undanflykter.

Hans trovärdighet sjunker då han pekar ut en annan man igen då efter det att han redan pekat ut två andra. Planteringshistorian är alltså ett spektakel som inte alls är trovärdigt.
Hunden har en viss betydelse, och jag kommer ihåg att jag reagerade på tiderna och att han skickat sms till VB om hunden att den dog under natten. Och då hade han även sökt på anatomin tidigare på natten.

Nja, försvaret är den som avviker mest från en vanlig rättegång eftersom han direkt har pekat ut 50 åringen. Åklagaren får ju vinst varje gång den här KJ blir irriterad och att domaren är på väg att rätta honom då han börjar ställa frågorna.
Han är ju påläst och har säkert fått direktiv av advokaten att inte avvika från förhöret, så han har läst på.

Åklagarna är väl normala det finns betydligt större auktoriteter än de här två. Dom låter ganska så milda i sin ton tycker jag.,
Den som är allra bäst är målsägandebiträdet Massi, som verkligen har talets gåva och som riktigt präntar in om att det inte råder tvivel om att det är rätt gärningsman man har åtalad. Blodet springer inte dit av sig själv säger hon också.

Ja, synd att man måste följa antingen skvaller från byn NSD, Norrbottenskuriren. Däremot SR har ju en liten annan rapportering så man får väl sortera och lägga ifrån själv, så bra det går.
Citera
2013-11-08, 16:16
Medlem
Kontaktpersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag tror du tänker lite bakvänt där.

Jag resonerar så här:

Om KJ fälls för mord, så falls han p.g.a. blod och liklukt i bagageutrymmet.

Om KJ frias för mord så gör han det genom att rätten på något sätt köper att blodet och liklukten kan ha kommit dit på annat sätt.

Och om rätten på detta sätt har resonerat bort blodet och liklukten, så finns det inget underlag för att fälla honom för brott mot griftefriden.

Allt eller inget, tror jag på.

Aldrig att han fälls för blod och liklukt i bagaget. Mängden blod är så lite att det kan ha kommit dit på helt naturlig väg. Hade det varit en ansenlig mängd så ja, då måste det kunna förklaras men så lite blod styrker inte gärningen. Liklukten håller inte för att fälla någon för mord. Det är ett komplement för åklagaren ja, men i grund och botten handlar det om att en hund markerat något.

Edit: Jag kan tillägga att jag tror att KJ kommer att frias för mordet på VB.
Citera
2013-11-08, 16:17
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Jag var lite tveksam till varför de tog upp detta sidospår med hunden, men med facit i hand så verkar det ha givit ganska goda resultat. Men nog sjutton verkar det väl som att både försvarare och åklagare tar till en hel del ganska teatrala grejor som knappast är standard i svenska rättegångar?

Synd att vi inte verkar ha haft någon rapportör på plats idag. Jag har inte heller haft tid att följa mer än delar av liverapporteringen. Men är inte ett allmänt intryck att det här inte var bra för hans trovärdighet inför rätten? Sen blir väl då en fråga jag utgår från att tingsrätten kommer att resonera kring i sina domskäl vad man kan skriva på hans personlighetsstörning och vad man kan skriva på lögn och undanflykter.

Nsd:s liverapportering finns att läsa, i efterhand. Mycket tydligt och detaljerat återgavs vad som sades idag. Rekomenderas!
Citera
2013-11-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Adv CH avslutar förhöret med brodern efter att han uppgett att KJ aldrig låser efter sig, att de när de var små fick installera svängdörrar eftersom KJ inte var förmögen att stänga efter sig. (enl NSD)
Onekligen "bra" svar för den sidan.
De försöker få honom att framstå som utvecklingsstörd när det är så självklart att han inte är det. Framförallt inte nu när han själv länkar frågor till Fup och bevis osv. Verkligen kylig för att vara oskyldig. En annan hade varit helt förtvivlad. Han ser det som ett spel. Väldigt påläst på Fup. Killen kommer att mörda igen om vissa här inne får som de vill. Kul att vissa hänger upp sig på att mb och hans fru inte har exakt samma tidsminne för den kvällen när KJ missar hundens död med månader och ändå är han oskyldig.
Citera
2013-11-08, 16:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Tackar. Hunden ska alltså ha dött natten till den 19 feb och då har han även googlat om anatomi. Påståendet att det skulle varit för att veta om valpar kan gå i trappor är alltså inte särskilt trovärdigt.

Uppenbarligen var de inte förberedda på att hunden skulle komma upp på detta sätt. För nog har vi kunnat konstatera Forsbergs reg i ett antal svar igår och idag, inte minst utpekandet av MB som "plantör" och den plötsliga kovändningen angående VB:s avfärd (som måste vara föranledd av ett försök att förklara bort mobilpejlingarna eller bristen på desamma)

Att försvaret letar halmstrån tycker jag blir rätt uppenbart, eftersom detta att han backar hennes avfärd dels kan användas för att försvaga hans trovärdighet (han har ju sagt kl 21 i alla förhör) och dels försvagar det eventuella värde som trots allt kan finnas av vittnesmålet om den "asiatiska kvinnan" eftersom det blir ännu svårare att förklara vad VB gör där kl 21.30 om hon har lämnat KJ:s bostad redan en timme tidigare.
Citera
2013-11-08, 16:21
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ja säger inte att du har fel, men min tanke har varit långt innan rättegången att om försvaret ser det som utsiktslöst att få honom friad helt så kommer ett eventuellt erkännande om att KJ hittat hennes kropp i bakluckan (eller liknande) och att pappan styrker detta när han avslutar vittnesparaden.

Det var en tanke jag hade tidigt. Sen har ju en av nämndemännen redan uttalat sig om att det kan finnas mer än en gm. Som det ser ut nu går försvaret i alla fall in för att få honom friad helt.
Tingsrätten vet med sig att hur de än dömer, så kommer det att överklagas och bli avgjort i hovrätten. En kompromiss kan då bli att döma han för brott mot griftefriden för då är han åtminstone i tryggt förvar fram till hovrättsförhandlingen. En mardröm för tingsrätten vore om de friade han och han sedan tar livet av sig innan hovrättsförhandlingarna.
Citera
2013-11-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontaktperson
Aldrig att han fälls för blod och liklukt i bagaget. Mängden blod är så lite att det kan ha kommit dit på helt naturlig väg. Hade det varit en ansenlig mängd så ja, då måste det kunna förklaras men så lite blod styrker inte gärningen. Liklukten håller inte för att fälla någon för mord. Det är ett komplement för åklagaren ja, men i grund och botten handlar det om att en hund markerat något.

Edit: Jag kan tillägga att jag tror att KJ kommer att frias för mordet på VB.

Tror du missuppfattat uttalandet om blodmangden.

Det har sagts att "Det ar lite blot om det ror sig om en styckad kropp,men valdigt mycke blod om det ror sig om tex. nasblod"

Blodet i bilen har INTE kommit dit fran nagot nasblod,det skulle isf ga att styrka,och KJ skulle ha kommit ihag det mycket val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in