2013-11-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av russiancircles
Blev kuggad pga två moment.

Först när vi skulle ut på landsväg fick jag höra ca 100 m innan en skylt - "Du ska ta en orange skylt mot almås." Eftersom jag låg i 100 km/h på denna väg så var jag väl säkert minst 60 m framför skylten när jag hunnit uppfatta meningen. Jag tänkte som så att han måste mena en annan orange skylt. Jag fortsätter och passerar såklart skylten mot Almås.

Måste nu hitta någonstans att vända och det tar sin lilla tid då jag vill vara säker på att jag gör en enligt reglementet säker vändning.

Andra momentet var när jag skulle köra från en stoppskylt in på samma väg jag kom från tidigare.

Jag tog min tid och sökte först av avståndet och sedan la jag blicken mot bilarna i en sekund för att försöka bedöma om dom körde avsevärt snabbt.

Nix, då kör vi tänkte jag!

Jag kör upp så att jag kommer upp i vettig hastighet ganska snabbt 1:a växel 2000 varv, 2:a 3000 varv, 3:e 3000 varv och sedan hoppar jag till 5:an. Först då tittar jag i bakspegeln bara för att försäkra mig om att jag inte håller bak bilarna bakom mig.

Tydligen ansåg han att jag skulle börjat titta i bakspegeln redan runt 30-50 km/h.

Håller inte med ett dugg. I övrigt var allting bra.

Låter detta som två vettiga resonemang för kuggning på en annars lyckad uppkörning på ca 35-40 min?

det sista felet, du ska titta i backspegeln så fort du är inne på den nya vägen, och ständigt hålla koll så ingen kmr i full fart.
Citera
2013-11-08, 14:09
Medlem
Här om dagen kuggade jag för att:
  1. Jag inte tittade tillräckligt ifall det var bilar som körde mot rött när jag hade grönt.
  2. Jag låg inte tillräckligt till vänster vid vänstersväng (notera att jag hade en mötande lastbil och utrymmet var kanske en halvmeter meter). Han tyckte att bakomvarande skulle kunna köra om på insidan.
  3. Jag satte på blinkerts för sent. Det var inget återkommande problem.

Röva känner jag. Känns inte som att det är en myt med att de tar hårdare på privatister.
Citera
2013-11-08, 16:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentapro
Här om dagen kuggade jag för att:
  1. Jag inte tittade tillräckligt ifall det var bilar som körde mot rött när jag hade grönt.
  2. Jag låg inte tillräckligt till vänster vid vänstersväng (notera att jag hade en mötande lastbil och utrymmet var kanske en halvmeter meter). Han tyckte att bakomvarande skulle kunna köra om på insidan.
  3. Jag satte på blinkerts för sent. Det var inget återkommande problem.

Röva känner jag. Känns inte som att det är en myt med att de tar hårdare på privatister.
Du gjorde tre misstag, vad är problemet?
Citera
2013-11-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du gjorde tre misstag, vad är problemet?

Det stod ju för fan tre bilar uppradade och väntade på grönt ljus. Det var ju inte som att någon bil helt plötsligt skulle slidea emellan.

En halvmeter känns som ganska maximalt minimalt avstånd?

Inget återkommande problem
Citera
2013-11-09, 02:03
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentapro
Det stod ju för fan tre bilar uppradade och väntade på grönt ljus. Det var ju inte som att någon bil helt plötsligt skulle slidea emellan.

En halvmeter känns som ganska maximalt minimalt avstånd?

Inget återkommande problem
Grönt eller inte är inte det saken handlar om. Du kollade inte i korsningen på det sätt som du skulle ha gjort. Att du har grönt betyder ingenting i bemärkelsen att det bara är att gasa på. Kör någon mot rött så vållar du inte olyckan, men du är med att skapa en olycka som du kunde förhindra och det är en av de allra första paragraferna i den svenska trafiklagstiftningen.
Citat:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Angående avståndet i sidled så är det säkert också en helt korrekt bedömning. Du kan ju lätt tänka så här: Vem har åkt i den här situationen flest gånger och vet vad som är lämpligt just här? Inspektören eller jag?

Privatister bedöms inte hårdare, men era kunskaper är betydligt sämre eftersom ni övat med föräldrar, släktingar osv som väldigt ofta inte ens själva skulle klara ett förarprov. Bara för att man har körkort så betyder det inte att man kan köra på korrekt sätt, eller att man är kapabel att förmedla kunskaperna så att de fastnar.

Sen är det också så här att under den korta tid som körningen pågår under ett förarprov varar i förhållande till hur länge det är tänkt att du ska kunna köra (resten av livet) så är det inte för mycket begärt att du inte gör en massa småfel. Det sabbar en helhetsbild och det är den som bedöms. Det kan finnas fler saker i din körning som inte heller var på topp, men som det inte fanns anledning att anmärka på och det är du som aspirant inte kapabel att bedöma.

Hur som helst så är det här lätta problem att korrigera och om du inte klantar till det nästa gång så har du snart ett körkort att hämta ut på posten.
Citera
2013-11-13, 11:42
Medlem
mr.aidss avatar
Kuggade på uppkörningen i Helsingborg idag.
Det va riktigt ruttet och har tappat all vilja att fortsätta efter detta.
Kuggade på att jag inte var tillräckligt aktiv i mitt avsökande runtomkring bilen.
Han tyckte även att jag kunde för lite trafikregler eftersom att jag stod lite för långt bak i en vänstersväng där jag hade lämna företräde.
Jävla piss det här med uppkörningar.
Citera
2013-11-13, 19:42
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
Kuggade på uppkörningen i Helsingborg idag.
Det va riktigt ruttet och har tappat all vilja att fortsätta efter detta.
Kuggade på att jag inte var tillräckligt aktiv i mitt avsökande runtomkring bilen.
Han tyckte även att jag kunde för lite trafikregler eftersom att jag stod lite för långt bak i en vänstersväng där jag hade lämna företräde.
Jävla piss det här med uppkörningar.
Rör på huvudet och kolla i alla riktningar, ha uppmärksamhet på vad som sker runt omkring fordonet. Trafiken ändras snabbt och anledningen till att du ska ha god koll över saker och ting är för att du inte ska hamna i en dålig situation. Problemet kan vara att tolka informationen man ser, speciellt om man är färsk och inte riktigt fattar trafikreglerna. Men den biten kommer förhoppningsvis.
Citera
2013-11-15, 04:38
Medlem
Uppkörningen är ett skämt, övningskörde 1mil+ varje dag i 2 år (ofta längre än 1mil), aldrig varit i närheten av att utsätta någon för fara.

Kuggade ändå pga att jag valde att inte göra en vänstersväng på en landsväg, utan valde att vända. Jag hade bilar bakom mig och tycker det är onödigt att släppa förbi alla, utan fortsätter och vänder enkelt. Det var ganska långt till ett vändställe, men det kändes bättre och säkrare.

Var 3 år sedan.
Citera
2013-11-15, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Grönt eller inte är inte det saken handlar om. Du kollade inte i korsningen på det sätt som du skulle ha gjort. Att du har grönt betyder ingenting i bemärkelsen att det bara är att gasa på. Kör någon mot rött så vållar du inte olyckan, men du är med att skapa en olycka som du kunde förhindra och det är en av de allra första paragraferna i den svenska trafiklagstiftningen.

Angående avståndet i sidled så är det säkert också en helt korrekt bedömning. Du kan ju lätt tänka så här: Vem har åkt i den här situationen flest gånger och vet vad som är lämpligt just här? Inspektören eller jag?

Privatister bedöms inte hårdare, men era kunskaper är betydligt sämre eftersom ni övat med föräldrar, släktingar osv som väldigt ofta inte ens själva skulle klara ett förarprov. Bara för att man har körkort så betyder det inte att man kan köra på korrekt sätt, eller att man är kapabel att förmedla kunskaperna så att de fastnar.

Sen är det också så här att under den korta tid som körningen pågår under ett förarprov varar i förhållande till hur länge det är tänkt att du ska kunna köra (resten av livet) så är det inte för mycket begärt att du inte gör en massa småfel. Det sabbar en helhetsbild och det är den som bedöms. Det kan finnas fler saker i din körning som inte heller var på topp, men som det inte fanns anledning att anmärka på och det är du som aspirant inte kapabel att bedöma.

Hur som helst så är det här lätta problem att korrigera och om du inte klantar till det nästa gång så har du snart ett körkort att hämta ut på posten.

Äsch, krävdes inte så mycket mer. Tog kortet här om dagen. Körde sämre än gången innan.
Citera
2013-11-15, 15:58
Moderator
Pusts avatar
Om någon känner sig nedstämd för att ha kuggat så kan jag tala om att min första kuggning som jag nyligen gjorde högst troligen var mycket pinsammare. Behövde varken köra ut på lands- eller motorväg och inspektören sade bara höger eller vänster. Åkte dit för att ha kört på andra växeln i bostadsområde, vilket min körlärare tyckte var okej för att jag ändå hade fått växla fram och tillbaka mellan trean och tvåan på grund av skymd sikt överallt. Sedan gjorde nervositeten att jag vid något tillfälle undgick att placera mig till höger när jag skulle svänga åt det hållet.

Dock klagar jag inte och att jag är kass får jag bjuda på. Det är bara att ta nya tag.
Citera
2013-12-02, 19:46
Medlem
danevitos avatar
Hej klarade min uppkörning idag mitt andra försök på en "hemlig" ort. Men det kändes som det kunde gått åt båda hållen beroende på personen. När han såg mitt första prov på sin padda där jag missat på uppsikt och trafikregler samt ett ingripande av förra kontrollanten såg man på hans min att det här inte blir en enkel uppkörning och jag förstår honom faktiskt.

När han frågade vilken bil jag kört med sist ( ej Volvo) förstod han att jag kört på trafikskola innan oCh det frågade han mig också.. Märkte då att han blev snällare i sitt tal som om han vart lättad att jag inte är en förare som chansar i utbildningen.

När vi kört klart (behövde inte göra en säkerhetskontroll) hade han bara en sak att anmärka på vid ljussignaler, jag körde förbi samtliga gulljus. Vid ett av tillfällena hade jag hunnit stanna relativt normalt men valde att passera i den fart ( på tvåan) jag höll ändå. Under körningen frågade han mig dessutom varför jag låg så nära mittlinjen.. Vilket jag rättade till direkt..

Min första uppkörning gick det sämre. Väldigt nervös, mörkt, som inte är en ursäkt för dålig körning men det är läskigt när man är ovan förare. Sökte såklart av dåligt, hade blicken för nära bilen. han fick också ingripa vid ett obevakat övergångsställe.. Sen small det nästan bakifrån (som han uttryckte det )vid nästa övergångsställe när jag försökte vara duktig med gående men fick tvärnita i 20km/h med kö bakom. Not so goood!!

Tog 30 lektioner med trafikskola för jag ville ta körkortet på ett seriöst sätt men trotts det aldrig fått köra i mörker innan uppkörningen.. Inget som rekommenderas.

Efter 30 lektioner tycker man att man borde lärt sig alla trafikregler i praktiska sammanhang. Men icke. Högerregeln betyder inte bara väjningsplikt från höger men även att KÖRA när bilar kommer från vänster i en korsning! Lustigt hur man kan få hjärnsläpp när man är nervös.

Jag var åtminstone duktig med hel/halvljuset på landsväg sa han.

För mig var skillnaden bokstavligen natt och dag andra tillfället när jag fick köra upp i dagsljus!!
Senast redigerad av danevito 2013-12-02 kl. 19:56.
Citera
2013-12-07, 07:51
Medlem
Stevies avatar
Hade uppkörning igår i Helsingborg, mitt i stormen Sven. Gjorde några fel men vad de sa var huvudsaken att jag blev kuggad var att jag höll för låg hastighet.
Som sagt storm, det hade haglat som fan hela morgonen, ca 1-2 grader ute...

1 höll 90-100 på motorvägen.
2. Låg bakom en bil som körde 80 på motorvägen, körde ej om.
3. Svängar med övergångsställe smög jag över försiktigare än vanligt även om jag inte såg någon gående.

Jag tänkte att pga vädret ville jag ha säkerhetsmarginalerna, men de rekommenderade mer krut till nästa uppkörning.
Sammantaget gjorde jag lite väl många mkndre fel så håller med om att jag blev kuggad men just detta var märkligt tycker jag.

Vad tycker ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in