2008-01-08, 14:21
Medlem
Jag förstår att detta med körkortsprov, teoriprovet och uppkörningen kan vara ett trauma för många. Ändå är det ju så att vår körkortsutbildning ändå är larvigt enkel, med tanke på vilket ansvar man egentligen har ute i trafiken och hur lite hjälp man får utifrån jämfört med t ex flyget.

Att vi alls har körkortsutbildning kan ju även tyckas märkligt med tanke på att den "gode" Tingvall i en intervju för inte så länge sedan sa att det inte var någon mening att försöka få folk att bli bättre och säkrare bilförare genom mer och bättre utbildning.......

Själv är jag lyckligt lottad att ha väldigt lätt för körkortsutbildningarna. Jag har tagit körkort flera gånger under åren, och alltid har det gått lekandes lätt både på teoriproven och uppkörningarna. Brukar ha ett elle två slarvfel på skrivningen och sen i stort sett högsta poäng på uppkörningen.

Jag tog först B-kort. Några år senare fick jag C-kort automatiskt. Sen tog jag tungt MC-kort med teori och sen uppkörning direkt. Sen tog jag behörighet för tungt släp och buss, och behörighet för farligt gods. Därefter tog jag Taxiförarutbildning när den var som allra svårast, och jag och en annan kille var de enda av 27 st som klarade det på första försöket.

Idag har jag alltså sedan länge haft A B BE CE DE Taxi och Farligt Gods. Det är jag rädd om.

Dr Tinnitus
Citera
2008-01-08, 14:21
Medlem
56ks avatar
när du bokat uppkörning säg ingenting till polare och be föräldrarna att inte berätta för släkt och sånt då blir det inte samma press om du skulle misslyckas.
självklart har alla potential att bli säkra bilförare det handlar om träning som med allt annat.
Citera
2008-01-08, 14:22
Medlem
Mollgans avatar
Har man kuggat tre gånger ska man fan inte ha körkort.
Citera
2008-01-08, 14:25
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mollgan
Har man kuggat tre gånger ska man fan inte ha körkort.

tur att det finns esp/abs och andra hjälpmedel för dig och east clintwood så ni föraress kan briljera i trafiken.
Citera
2008-01-08, 14:25
Medlem
Georg Lagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plle
Kuggade precis. Jeeej!
Fast det var första gången för mig. Hoppas på bättre lycka nästa gång.
Backade mot en mur så att jag rev den.
Smidigt.
Citera
2008-01-08, 14:33
Medlem
plles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Georg Lager
Smidigt.

hehe, mjo..

Jag körde då lastbil, så det var inte så farligt som det lät. När jag backade stötte framhjulet mot en mindre mur uppyggd av stenar, så att några flyttade sig. Gick ut och rättade till det efteråt, så det var ingen fara med det.

Han kontrollanten bara "ja, Monika (min körlärare) ringer de till dig imorgon och frågar vem som rev muren ge dem inte mitt nummer".

Rätt kul.
Aja... Körde i övrigt jävligt bra och han tyckte att det var ett svårt och tråkigt beslut o ta.
Ja bara "jaja, de lugnt..."
Citera
2008-01-08, 14:46
Medlem
jag kuggade på min första uppkörning och var skit sur på gubben men jag sa inget.
Det är ju inte deras fel att man kuggar eller hur!
jag tog nya tag och lärde av mina gamla misstag och fick en ny uppkörning och klara det.
Två månader senare körde jag även upp för Motorcykel och klara det.
Det var jätte tufft för mig jag är inte alls en person som kan sitta still och läsa och enormt svårt att komma ihåg saker men jag läste så mycket att jag tillslut kunde svaren i huvudet.
idag har jag körkort för A BE CE jag är själv stolt över mig själv

Ett tips är att redan från början tänka att man Kuggat och bara ta det lungt.

Ett annat tips är ju att öva och öva jag vet själv hur det är att sitta där med någon man inte känner.
när jag tog lastbils kortet så prata jag så mycket med honom att jag inte tänkte på att vara nervös vilket resulterade i att jag slappnade av.
när jag skulle ta släp kortet så fick jag han igen och klara det
Citera
2008-01-08, 15:00
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acqua
Spelar ingen roll hur mycket jag tränar, allt går åt helvete ändå. Första jag gör är att få kärringstopp (ja, inga problem om man får det) men jag fick panik och hade då "dålig" koll runt om vad som hände..tydligen.. sen när jag skulle starta i backe så råka jag blinka åt fel håll...big jävla deal? Sen hade jag visst dålig planering på landsväg...

Dom hittar alltid nya skitfel, förra gången hade jag dålig koll när jag backade...

Så jävla fittless så jag har lust att gräva ner mig. Pinsamt som helvete att kugga hela tiden.. Polarna ringer just nu för fullt, orkar inte ens svara.

vart gör du uppkörningen? Prova att göra uppkörningen på något mindre ställe. Sen att du blir nervös, det blir alla, men alla blir bara olika nervösa, tänk att du klarar det så blir du mindre nervös.

Sen med att du blinkar åt fel håll är en jävla stor miss, inte så farligt när du står stilla sådär, men i en korsning, du skall vänster, blinkar höger, någon kommer bakom dig och börjar köra om dig alldeles före korsningen, kollidering är ett faktum.
Citera
2008-01-08, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
vart gör du uppkörningen? Prova att göra uppkörningen på något mindre ställe. Sen att du blir nervös, det blir alla, men alla blir bara olika nervösa, tänk att du klarar det så blir du mindre nervös.

Sen med att du blinkar åt fel håll är en jävla stor miss, inte så farligt när du står stilla sådär, men i en korsning, du skall vänster, blinkar höger, någon kommer bakom dig och börjar köra om dig alldeles före korsningen, kollidering är ett faktum.

Jag kör upp på det minsta stället som går. Och det var inte i en korsning jag blinkade fel, utan när jag skulle ut från vägkanten när ajg gjorde start i backe.
Citera
2008-01-08, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acqua
Spelar ingen roll hur mycket jag tränar, allt går åt helvete ändå. Första jag gör är att få kärringstopp (ja, inga problem om man får det) men jag fick panik och hade då "dålig" koll runt om vad som hände..tydligen.. sen när jag skulle starta i backe så råka jag blinka åt fel håll...big jävla deal? Sen hade jag visst dålig planering på landsväg...

Dom hittar alltid nya skitfel, förra gången hade jag dålig koll när jag backade...

Så jävla fittless så jag har lust att gräva ner mig. Pinsamt som helvete att kugga hela tiden.. Polarna ringer just nu för fullt, orkar inte ens svara.

Måste bara fråga... hur kan man ha dålig planering i landsväg ? Liksom, vad finns det och planera ?
Citera
2008-01-08, 16:19
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
tur att det finns esp/abs och andra hjälpmedel för dig och east clintwood så ni föraress kan briljera i trafiken.

Antingen så läste du inte noga eller så förstod du inte innebörden i det jag skrev. Min förarförmåga har inget att göra med trådstartarens. Det jag skrev och alltjämt hävdar (häpp!) är att inte alla är lämpade att ta körkort. Svårare än så är det inte.
Citera
2008-01-08, 16:59
Medlem
Gaffelpärms avatar
Ge inte upp till slut blir du godkänd..
Men det är klart den gången bilskoleläraren säger:
"Åk TAXI för helvete!, resten av ditt liv!!!"
Då ska du nog ge upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto