2013-11-07, 21:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Att VB:s kropp/kroppsdelar förvarats i ett svalt utrymme/rum en tid innan den/de fraktades till de respektive fyndplatserna är, enligt min ringa uppfattning, högst troligt.

Benen visade inga tecken på förruttnelse.
Muskulaturen var intorkad och längs med hudkanterna noterades en uttalad intorkning. På snittytorna fanns mögelväxt.

Också ansiktet var intorkat: pannan starkt intorkad, näsan, läpparna kraftigt intorkade, hakan väldigt intorkad. Även delningsytorna vid handlederna, samt sårkanterna, var intorkade. Den enda förruttnelsen noterades runt höger öga. I själva ögat fanns fluglarver.

Med tanke på den väderlek som rådde i Boden de här dagarna (först några dagars kyla, senare ganska varmt) borde kroppsdelarna, om de hade legat utomhus, ha visat betydligt större tecken på förruttnelse än intorkning. Det är väl bäst att poängtera att detta är vad jag tror
Kan benen ha legat under vatten i vattenfyllda värnet, därav likstelhet och avsaknad av larver, medan torson låg ovanför, men nära vattnat där det var kallt?
Citera
2013-11-07, 21:23
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är en intressant slutsats. Borde också funnits mer blod på fyndplatsen samt mellan avlastningsplats och fyndplats.
Eran slutsats är alltså
Pgr av att det rann ut blod vid polisens flytt av kroppen, måste det vara tal om flera gärningsmän.
En människokropp har vad jag förstår ca4l blod, vilket för mig inte känns som mycket, bara för att relatera till något
Citera
2013-11-07, 21:23
Medlem
Zisselas avatar
http://library.thinkquest.org/04oct/00206/text_ta_time_since_death.htm

Enligt den tabellen visade inte hennes kropp de tecken de borde ha gjort om den hade varit död sen 4 maj...
Citera
2013-11-07, 21:25
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag tycker att KJ känns otroligt slarvig, han har visserligen mördat/styckat på ett ställe som inte hittats men i övrigt finns ju spår överallt......

Ja, men det jag räknar upp fyller en mindre skåpbil med prylar. Däremot håller jag med om att Norrland är stort. Tror att det borde ha sökts vid två andra orter i Norrbotten. Nämligen kring Lakaträsk, men även runt Jokkmokk. På den sistnämnda platsen var det ont om spyflugor mellan 4/5-12/5.
Citera
2013-11-07, 21:26
Medlem
Alltså, det verkar helt osannolikt att de inte hittar ett enda spår från en annan person på tejpen de hittade. De har nog gjort vad de kunnat. Men är det inte läge att skicka den på analys någonannanstans?

Det finns alltid labb som har bättre resurser.
Där om ngnstans blir det ju svårt att bortförklara spår.
Eventuella spår på tejpen på kroppen är nyckeln till mördaren. Så oavsett extern kostnad så blir det billigare att anlita bästa labbet i världen, om man hittar spår.
Citera
2013-11-07, 21:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Det är städat, men GM har missat vissa ställen.

Det går inte att städa bort blod från en såndär bilmatta, det kommer altid att kunna ses var det har varit blod, med Luminol eller liknande, även om du tvättar bort det .
Citera
2013-11-07, 21:27
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan benen ha legat under vatten i vattenfyllda värnet, därav likstelhet och avsaknad av larver, medan torson låg ovanför, men nära vattnat där det var kallt?

Om jag det visste, men med tanke på mögelväxten på benens snittytor, tror jag inte att de legat under vatten.
Jag tänker mig ett svalt och förhållandevis torrt (i alla fall inte väldigt fuktigt) utrymme, bergrum, jordkällare, ett större kylskåp eller en frys där temperaturen sänkts. OBS: Jag spånar.
Citera
2013-11-07, 21:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tycker att det verkar som att han har en massa fel...herregud han fick ju ha städhjälp tre dagar i veckan så att han missat påse och en handske i bagaget förvånar inte.

Städhjälp därför att hans diagnos gör att han tycker att rengöring och städning är oviktigt för att överleva? Kapa händer och tvätta ett lik därför att det är viktigt för att överleva. Jo, han förstod vikten av att städa bort ALLA spår, därför gjorde han det noga. Man kan inte jämföra de här situationerna på det viset som många gör tycker jag.

Nej, jag känner spontant att KJ kan vara fel man.
Citera
2013-11-07, 21:29
Medlem
highfives avatar
Citat:
Jag tycker att det verkar som att han har en massa fel...herregud han fick ju ha städhjälp tre dagar i veckan så att han missat påse och en handske i bagaget förvånar inte.
Nä precis. Varför har han lyckats städa bort allt annat om han mördat och styckat? Varför låg inte håljärnet under köksstolen eller en tom knivslida på hatthyllan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig, det är märkligt. Därför tror jag att fler är inblandade och lämnar öppet för att KJ inte är mördaren.

En efter en inser att KJ må kanske vara inblandad, men är inte allena mördare, styckare och bortforslare.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Om jag det visste, men med tanke på mögelväxten på benens snittytor, tror jag inte att de legat under vatten.
Jag tänker mig ett svalt och förhållandevis torrt (i alla fall inte väldigt fuktigt) utrymme, bergrum, jordkällare, ett större kylskåp eller en frys där temperaturen sänkts. OBS: Jag spånar.
Växer inte mögel i vatten? Det kanske finns en sådan plats i värnet.
Citera
2013-11-07, 21:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Hamilkar: Du som är så kunnig inom det mesta. Vad krävs för att få KJ fälld egentligen? Räcker inte bevisen som finns?
Det korta svaret är Jo, om domstolen känner sig övertygad av dem. Jag skulle säga att bevisningen tveklöst hade räckt om man hade en definierad mordplats som kunde koppla till KJ. Nu kommer det i någon mån att handla om magkänsla, där de dagsformsmässiga insatserna från åklageri och försvar för en gångs skull kan spela en avgörande roll. Jag har trott att det likafullt skulle räcka till fällande dom, men nu låter det på en hel del postare som följer rättegången som om åklageriets insats lämnar en del att önska, och om det är så, vet jag inte om det går vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in