2013-11-07, 18:06
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tycker du viftar med händerna för mycket. Han svamlar, bara, och det faktum att han svamlar gör att hans vittnesmål försvagas. Detta gynnar i första hand försvaret, men inte särskilt mycket.

Håller med, vittnesmålet i sig har inte så stor bäring i fallet men nog fan svamlas det så hatten trillar av.

Jag tycker att expertens vittnesmål är ett klockrent exempel på en " Nu drar vi till det där lilla extra" stämmning som ofta brukar råda i rättsfall av den här karaktären.
Citera
2013-11-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Med ett så dåligt minne undrar man ju hur han lyckades ta körkort? Behöver man inte ta teoriprov i Boden? Han måste dessutom vara livsfarlig att ha ute på vägarna, kan han inte komma ihåg hur hans närstående ser ut hur kan han då minnas vad trafikskyltarna står för?

Han är faktiskt dummare än jag trodde !!
Känns som han är "körd" redan !
Citera
2013-11-07, 18:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Enligt Sven-Erik Alhem, fd överåklagare Malmö/Stockholm, ordf i Brottsjouren ansåg han att dessa vittnesmål (föräldrarnas) inte tillförde något i sak.

Jag uppfattade honom som att han ansåg att förundersökningen varit bristfällig och nu sitter åklagarna med lövtunna bevis. OM dom hade topsat, tagit fingeravtryck, gjort husrannsakan hos MB hade den situation som nu infunnit sig inte existerat. Nu har man inga svar på försvarets frågor.

Dom har bundit ris på sin egen rygg. Nu går det inte att backa bandet. (två sista meningarna är mina).

Alhem är lika pinsam som Forssberg och har alltid fel dessutom, och det är synd att man inte kan få andra synpunkter och referat än pest eller kolera i det här fallet.

Domstolen värderar bevisen, så det är fortfarande en öppen fråga. Lövtunt är det dock långt ifrån att vara. Det är ganska graverande anser jag.

Försvaret får begära det den saknar helt enkelt. Annars tas det som svammel bara.
Citera
2013-11-07, 18:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Varför vill åklagaren skjuta på förhöret tills på fredag?

Citat:
Förhöret med 22-åringen fortsätter på fredagen, efter en begäran från åklagarna

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7997501
Citera
2013-11-07, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Alhem är lika pinsam som Forssberg och har alltid fel dessutom, och det är synd att man inte kan få andra synpunkter och referat än pest eller kolera i det här fallet.

Domstolen värderar bevisen, så det är fortfarande en öppen fråga. Lövtunt är det dock långt ifrån att vara. Det är ganska graverande anser jag.

Försvaret får begära det den saknar helt enkelt. Annars tas det som svammel bara.

Tro mig, det osagda ordet väger tyngre än att gapa och skrika i en rättegång, precis som i tråden.
Domstolen består av bra människor som bedömer allt så objektivt de kan. Glöms något bort kommer advokaten påpeka bristerna i slutplädderingen.
Citera
2013-11-07, 18:14
Medlem
Zisselas avatar
Minnet funkar ju så hos alla (normalstörda) att vi inte kommer ihåg precis allt. De som gör det har en störning. I det här fallet handlar det om en person som redan från början har en annan typ av minneshantering än den normala (fokuserar t.ex. på andra detaljer än de flesta andra). Sen har han varit under psykisk press och fått psykofarmaka i ett halvår. Det är inte konstigt att han minns olika saker olika väl. Det intressanta, tycker jag, är när hans stressmarkörer dyker upp (verbala ticksen).
Citera
2013-11-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Håller med, vittnesmålet i sig har inte så stor bäring i fallet men nog fan svamlas det så hatten trillar av.

Jag tycker att expertens vittnesmål är ett klockrent exempel på en " Nu drar vi till det där lilla extra" stämmning som ofta brukar råda i rättsfall av den här karaktären.

Problemet är väl att åklagarna baserat sig på en undermålig förundersökning (vilket dom ansvarar för) och nu försöker "koka soppa på en spik".

Det är mitt intryck.
Citera
2013-11-07, 18:18
Medlem
Citat:
Är det svaret på att mamman riskerar rättssäkerheten? Bra då vet jag att du svamlar om detta, och då vet jag att du inte kan skilja på rättssäkerhet kontra sorg.

Tappade tyvärr internet under 20 minuter...

Det är inte en "tolkning" att en kvinnas skrikande och pekande påverkar rätten, i synnerhet nämndemännen.
Det är en självklarhet att de har blivit påverkade av detta utbrott, och det är lika självklart att det påverkar rättssäkerheten.

Punkt.
Slut.
Citera
2013-11-07, 18:20
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Alla dagar mellan den 4-12:e maj tilldelas lika stor sannolikhet som morddag utifrån likmaskarnas utveckling MEN den 4:e är mest sannolikt.

Utifrån ett matematiskt perspektiv är det falskt, en lögn.

Det avgör domstolen ingen annan.
Det är bra förklarat och ger en direkt upplysning och hans slutsats som sakkunnig.
Åhhhhh, det är ju inte förklarat alls av rättsentomologen! Underlaget i FUP s423-429 stödjer möjligtvis en slutsats av tre, men slutsatserna vilar på en märkbart bräcklig grund. Dessutom tror jag att han svarar på olika frågor. Jag har skrivit om det här. Det nya kompletterande uttalandet har jag inte sett. Har du sett det?
Citera
2013-11-07, 18:21
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

De ville antagligen komma hem från jobbet i rimlig tid idag.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clinder
forhoren med mamman och styvpappan handlar inte om skuldfragan,det handlar om skadestandskrav. Typ "sahar mycket lider vi,vad tycker ni det ar vart i pengar raknat?"

Du far enda ge dommare o namndeman liiiite mer cred an att dom skulle domma nagon for mord utan bevisning bara for att mamman grater och gor normala utfall.

Förhören med Mamman och "Pappan" handlar naturligtvis om att få så högt skadestånd som möjligt.
Jag tror inte domare och nämndemän påverkas av känsloutbrott. Taktiken med att elda
och trissa upp Mamman med smaklösa frågor "varför dödade du min dotter"var för att sätta KJ ur balans. Att åklagarsidan inte ännu förstått att detta inte funkar med KJ känns tragiskt
och denna gång fick VB:s Mamma betala priset för åklagarnas okunskap vad gäller neuropsykiatriska diagnoser.
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

För att de inte fick fram något av värde med den förhörsteknik AB presenterade och använde sig av. Tyckte tidigt att hon frågade som om man brukar fråga barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in