2013-11-07, 17:37
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är inte alls orimligt. Det finns säkert folk som är mer måna om några tusenlappar för egen del än att ett mord på en person de inte känner blir löst.

Hur var det nu - vem ägde taxifirman kusken körde åt?
Citera
2013-11-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Så du är alltså den som avgör vem som ska bemötas och inte för att MrsM avslöjade dig som en fet lögnhals. Men det är väl kanske så att dina numera förlegade konspirationer om Bodens polis som mörkar här angående MB är ett riktigt fult trick att få andra att tro på vad du säger.
Nåväl har du inga argument som är av intresse så passar du på att tala om andra. Seriöst?

Att du refererar till dig själv i tredje person tycker jag är intressant...

Faktum är att känsloutspel som CBs är förkastliga, och ska inte förstöra den ynka rättssäkerhet vi idag har...

Det har ingen betydelse hur synd det är om henne, det är bara fakta som ska påverka utgången av målet.
Citera
2013-11-07, 17:40
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Det avgör domstolen ingen annan.
Det är bra förklarat och ger en direkt upplysning och hans slutsats som sakkunnig.

Den slutsats han drar som sakunnig är att alla dagar har samma sannolikhet.

Sedan avfäller han ett omdöme som går tvärtemot den information han med sin expertis kunnat utröna.

Kan någon med formell kunskap i sannolikhetslära göra matematiken och visa den blinde ?

Om vi tilldelar 8 olika utfall samma sannolikhet så kan inget utfall vara mest sannolikt.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2013-11-07 kl. 17:44.
Citera
2013-11-07, 17:41
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Visst, det kan jag tänka mig, men att hålla inne med uppgifter när det gäller ett mord känns inte som det uppfyller kriterierna för diskretion.

I en liten stad betyder det ofta mer det att dom ska leva vidare dær nær rættegången ær øver, så att vittna mot en av byens "maffia" aktiga killar ær nog et no no.
Citera
2013-11-07, 17:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF
Att du refererar till dig själv i tredje person tycker jag är intressant...

Faktum är att känsloutspel som CBs är förkastliga, och ska inte förstöra den ynka rättssäkerhet vi idag har...

Det har ingen betydelse hur synd det är om henne, det är bara fakta som ska påverka utgången av målet.

Så vem har sagt att det är synd om henne`? Jag sa att hon ska respekteras i sin sorg.
Rättssäkerhet tror jag inte det handlar om heller utan det är din subjektiva tolkning som är totalt uppåt väggarna. Faktan är framtagen och hon är fortfarande ett brottsoffer.
Citera
2013-11-07, 17:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Hur var det nu - vem ägde taxifirman kusken körde åt?
http://www.ratsit.se/710614IQKS-NILSSON%2c_JORGEN
Citera
2013-11-07, 17:43
Bannlyst
Hamilkar: Du som är så kunnig inom det mesta. Vad krävs för att få KJ fälld egentligen? Räcker inte bevisen som finns?
Citera
2013-11-07, 17:45
Medlem
Citat:
Pinsamt av NSD dom kunde göra en snygg omskrivning av det om dom velat.
Det är inte bra att man utelämnar detaljerna för det kan vara intressant eftersom han pratar mer nu än i förhör. Det påpekar även åklagaren.

Följde en del av NSD:s liverapport och gjorde några noteringar (innan NSD raderade sina inlägg) om den ev sexakten hos KJ (är inte ute efter att snaskifiera här men håller med om att det kan vara av intresse för tråden/för bedömning av div händelseförlopp etc).

Åkl AB frågar om sexet.
KJ: Det blev hångel i soffan, sedan gick vi in i sovrummet, vi hade oralsex.
AB: Hur gick det till?
KJ: Hon s-g, jag sl-ckade.
AB: I vilken ordning?
KJ: I den ordningen.
AB: Hur var det med kläderna?
KJ: Jag hade nog byxorna på, hennes åkte av.
AB: Vad för byxor hade hon?
KJ: Hon hade mjukisar.
AB: Hade hon trosor?
KJ: Minns inte.
KJ: När vi var klara myste vi lite till sedan gick vi tillbaka till soffan. Hon fortsatte att plugga.

Vänligen obs: bara egna noteringar utifrån vad NSD återgav.
Citera
2013-11-07, 17:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Den slutsats han drar som sakunnig är att alla dagar har samma sannolikhet.

Sedan avfäller han ett omdöme som går tvärtemot den information han med sin expertis kunnat utröna.

Kan någon med formell kunskap i sannolikhetslära göra matematiken och visa den blinde ?

Det avgör domstolen och bevisprövningen är fri. Så dina egna slutsatser om lögner är nog mer konspiratoriskt eftersom den sakkunniga redogör ganska ingående för sin slutsats.
Lite svårt att förstå kanske, men han är just kunnig på det området att avgöra hur länge ett lik/delar har legat. Domstolen tar ställning till vad som anses vara sannolikt eller inte.
Citera
2013-11-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Hom väljer frivilligt att sitta i rättsalen, hon hade säkert även fått vittna via videolänk.

Hennes känslor ska givetvis respekteras, har aldrig påstått något annat, men ska aldrig aldrig aldrig få ha någon bäring i skuldfrågan och sådana utspel ska inte tillåtas utan tillrättavisas.

Jag besitter inget hat mot någon, jag anser att polis och åklagare i detta fall uppvisat en otrolig inkompetens och tunnelseende. VB's mor har jag inget omdöme om alls, därför nämner jag heller inget om att hon faktiskt vid fällande dom har ekonomiska intressen som i sin tur står idirekt relation med hur synd rätten tycker om henne.

Ska vi vara hårda så har väl utredningen visat att mor och dotter relation inte har varit den bästa, kanske klandrar mordern sig själv, hon lät vb "ränna" runt med gifta män och kufar.
Då är än mer tänkbart att hon i ren självbevarelsedrift behöver ha någon att konkret att externalisera dessa känslor på.

Jag förstår att någon så känslostyrd som dig inte kan koppla bort dessa och studera fallet avskilt från dessa, men försök i alla fall.

forhoren med mamman och styvpappan handlar inte om skuldfragan,det handlar om skadestandskrav. Typ "sahar mycket lider vi,vad tycker ni det ar vart i pengar raknat?"

Du far enda ge dommare o namndeman liiiite mer cred an att dom skulle domma nagon for mord utan bevisning bara for att mamman grater och gor normala utfall.
Citera
2013-11-07, 17:49
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clinder
forhoren med mamman och styvpappan handlar inte om skuldfragan,det handlar om skadestandskrav. Typ "sahar mycket lider vi,vad tycker ni det ar vart i pengar raknat?"

Du far enda ge dommare o namndeman liiiite mer cred an att dom skulle domma nagon for mord utan bevisning bara for att mamman grater och gor normala utfall.

I svenska tingsrätter så kan jag nog inte göra det :/

Men givet håller jag med dig i sakfrågan, det är MrsMagoo som inte riktigt förstår bevisvärdet i mammans utspel bara.
Citera
2013-11-07, 17:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Beror ju i slutet på vilka grunder det inte kunnat analyseras. Om man inte ens kan avgöra om det kommer från en människa så kan det ju vara nära på vad som helst.
Ja, om det inte är mänskligt blod är det inget konstigt alls att det inte går att amplifiera upp en mänsklig DNA-profil från den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in