Citat:
Ursprungligen postat av
Pastmaster
Fördomar om doktorandstuderande personer på KTH.
Väldigt intelligenta. Kommer att leva ett schysst liv som top knotch inom sitt fält, men har till dags dato aldrig sett en naken kvinna irl.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kattsing
Lärarstudenter med höga betyg och höga poäng på HSP?
Lite som en doktorand från KTH som faktiskt sett en naken tjej. Dvs finns knappt. Möjligen ett gäng riktigt smarta pedofiler.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lost-Highway
Vad finns det för fördomar mot de som studerar för att vilja bilda sig och inte göra sig mer attraktiv eller behöriga på arbetsmarknaden?
– Sam/Hum: Korkade människor som tror sig lite förmer än andra. Gillar att förstöra feststämningen genom att börja prata t.ex. filosofi, mest i syfte att delge omgivningen sin förträfflighet. Säger till alla att han var sjukt bakfull när han skrev HP och bara fick 1.2 (han fick egentligen 0.9, men DET delger han inte omgivningen).
– Natur eller annat respektabelt ämne: Aspergare.
Citat:
Ursprungligen postat av
adscio
Ingenjörsstudenter i vid mening skulle jag fördomsfullt (givetvis) vilja säga i stor utsträckning mer eller mindre har en tendens att vara väldigt obalanserade rent beskaffenhetsmässigt. De är mer eller mindre illitterata, vilket gör dom väldigt korttänkta och leder till en stark predisposition för att vara fördomsfulla i stor utsträckning emot akademiker inom andra områden som premierar sociala och verbala förmågor, där de enbart kan se teknik som ett utbildningsområde av värde.
De anser sig också vara matematiker trots att de ofta har en väldigt knapphändig bildning inom detsamma ämnet. Undantages från ovanstående gör givetvis den lilla skara ingenjörsstudenter som faktiskt är allmänbildade och har ett gediget naturvetenskapligt intresse, ofta ackompanjerat av en balanserad förmågopalett.
Spontan fördom om dig: Du har just börjat på universitetet och vill visa alla vilka fina ord du kan. Vad du vill säga med "obalanserade rent beskaffenhetsmässigt" har jag ingen aning om. "Illiterat" är grislatin för "obildad", "predisposition" för "anlag" och "detsamma" för "det".
Jag säger inte detta för att vara dryg, utan för att du kommer få nedslag på det om du skriver så i en akademisk text. Krånglighet är inget självändamål.