2013-09-28, 21:32
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitalProfessor
Läkare: Ambitiösa, kloka (dock inga genier), blandad intelligens med social förmåga pga patientkontakt
Civ. ing: personer som hellre pluggar matte än sköter sitt utseende.
Civilekonomer: utseendet förbättras men mattekunskaperna försämras. tvärtom ovan.
Jurister: Här har vi den lilla procentandel som tillhör Sveriges högadel, generellt sätt rakade.

Alla tekniska yrken medför ett sämre utseende hos personen eftersom dessa grobianer blivit indoktrinerade av matematisk propaganda varvid utseendet förkastas.

Jurister och civilekonomer (till viss del) ser imagen som viktig för att spä på bilden av dessa som kompetenta ledare att lita på.

Det är nog antagligen så att jurist och ekonomer har tid att fixa sig före skolan medan civ.ingare börjar 8 och slutar 17 nästan varje dag.
Citera
2013-09-28, 22:47
Medlem
vanderays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Det är nog antagligen så att jurist och ekonomer har tid att fixa sig före skolan medan civ.ingare börjar 8 och slutar 17 nästan varje dag.

Vi börjar 8 och slutar officiellt 17, men man har ju tur om man är hemma innan 20.
Citera
2013-09-29, 12:31
Medlem
Ingenjörsstudenter i vid mening skulle jag fördomsfullt (givetvis) vilja säga i stor utsträckning mer eller mindre har en tendens att vara väldigt obalanserade rent beskaffenhetsmässigt. De är mer eller mindre illitterata, vilket gör dom väldigt korttänkta och leder till en stark predisposition för att vara fördomsfulla i stor utsträckning emot akademiker inom andra områden som premierar sociala och verbala förmågor, där de enbart kan se teknik som ett utbildningsområde av värde.

De anser sig också vara matematiker trots att de ofta har en väldigt knapphändig bildning inom detsamma ämnet. Undantages från ovanstående gör givetvis den lilla skara ingenjörsstudenter som faktiskt är allmänbildade och har ett gediget naturvetenskapligt intresse, ofta ackompanjerat av en balanserad förmågopalett.
Citera
2013-10-23, 15:16
Medlem
Ingenjörsstudenter har ett extremt stort behov att hävda sig genom att påpeka hur svår utbildningen är, hur mycket de behöver plugga och att de sysslar med "riktig vetenskap".
Citera
2013-11-07, 15:46
Medlem
Nermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

Vad tycker ni om mig när jag säger att jag pluggar kandidatprogrammet i matematik och filosofi?
http://sisu.it.su.se/search/info/NMFIK

Människor som tror att dom ska kunna lösa gåtan om allting och om drömmer om att bli 2000-talets Platon/Sokrates/Archimedes. Skulle gärna klä sig i Toga om det var socialt accepterat
Citera
2013-11-07, 15:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerman
Människor som tror att dom ska kunna lösa gåtan om allting och om drömmer om att bli 2000-talets Platon/Sokrates/Archimedes. Skulle gärna klä sig i Toga om det var socialt accepterat
Nu läser jag inte det ämnet, utan tycker det är ganska tråkigt egentligen, men ajg hade mer än gärna klätt mig i toga lite då och då om det var ett rimligt alternativ!
Citera
2013-11-07, 16:20
Medlem
Nermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majjken87
Studenter som läser sexologi?
Min gymnasielärare pluggade sexologi parallellt med jobbet som lärare. Hon var väldigt liberal och öppensinnad, tyckte att allt kunde lösas med diskussion. Sex var hon öppen med när det kom till generella exempel, dock inte hennes egna sexuallitet. Tillexempel pratade hur vanlligt det var med analsex men inte om hon själv hade haft det( vilket jag tycker är bra då man ska ha integritet som lärare). Sedan tog hon med sig enkäter om sexvanor till klassen som vi svarade på. Hon behövde tydligen det till något arbete
Citera
2013-11-07, 17:18
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Ingenjörsstudenter har ett extremt stort behov att hävda sig genom att påpeka hur svår utbildningen är, hur mycket de behöver plugga och att de sysslar med "riktig vetenskap".
Vet inte hur det är med de ingenjörsstudenter du träffat, men min uppfattning är att det görs med glimten i ögat... Vanligare verkar vara ett generellt behov av att hävda sig genom att påpeka hur fåfänga och socialt inkompetenta ingenjörer är . Med detta sagt så finns det givetvis linjer som är bättre och mer samhällsnyttiga än andra. Detta torde säga sig självt.
Citera
2013-11-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Vet inte hur det är med de ingenjörsstudenter du träffat, men min uppfattning är att det görs med glimten i ögat... Vanligare verkar vara ett generellt behov av att hävda sig genom att påpeka hur fåfänga och socialt inkompetenta ingenjörer är . Med detta sagt så finns det givetvis linjer som är bättre och mer samhällsnyttiga än andra. Detta torde säga sig självt.

Gjorde mest en (otydlig) passning till hur ingenjörstudenter ofta har den hållning i trådar här på Flashback. T.ex i den här tråden; https://www.flashback.org/t1874327 , där jag tycker de som har tagit på sig rollen att reppa ingenjörsstudeterna är de som är mest engagerade att hävda sig. Även om "representanter" i från andra utbildningar kör lite samma race.

Ang. ditt påpekande om samhällsnyttan: Det är ju oerhört subjektivt att säga att bara för t.ex infrastruktur behövs så är ingenjörer viktigast. Man kan t.ex argumentera för att olika former av kulturyttringar är viktigare för att utan kultur/njutning m.m så är resten meningslöst. Eller att förskolelärare är viktigare för att de skapar grunden för ingenjörerna som bygger samhället. Eller att jurister är viktigast för att utan juridiken så skulle människan inte kunna organisera ett samhälle där byggandet av t.ex städer är möjligt. Det jag försöker visa är att det är totalt meningslöst att försöka rangordna yrken på det sättet.

Ingenjörsstudenter jag känner IRL är alla trevliga och normalt ödmjuka. (:

edit: tillägg.
Senast redigerad av Bandstarter 2013-11-07 kl. 20:25.
Citera
2013-11-07, 22:46
Medlem
Nermans avatar
Ingenjörer - Folk som drömmer om att tillverka rymdskepp åt NASA alt bli den riktiga Tony Stark. Det slutar oftast dock med att de sitter vid ett skrivbord och försöker utveckla dammsugare med 10% högre sugkapacitet än föregående modell.
Citera
2013-11-08, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Fördomar om doktorandstuderande personer på KTH.
Väldigt intelligenta. Kommer att leva ett schysst liv som top knotch inom sitt fält, men har till dags dato aldrig sett en naken kvinna irl.
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsing
Lärarstudenter med höga betyg och höga poäng på HSP?
Lite som en doktorand från KTH som faktiskt sett en naken tjej. Dvs finns knappt. Möjligen ett gäng riktigt smarta pedofiler.
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Vad finns det för fördomar mot de som studerar för att vilja bilda sig och inte göra sig mer attraktiv eller behöriga på arbetsmarknaden?
– Sam/Hum: Korkade människor som tror sig lite förmer än andra. Gillar att förstöra feststämningen genom att börja prata t.ex. filosofi, mest i syfte att delge omgivningen sin förträfflighet. Säger till alla att han var sjukt bakfull när han skrev HP och bara fick 1.2 (han fick egentligen 0.9, men DET delger han inte omgivningen).
– Natur eller annat respektabelt ämne: Aspergare.
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Ingenjörsstudenter i vid mening skulle jag fördomsfullt (givetvis) vilja säga i stor utsträckning mer eller mindre har en tendens att vara väldigt obalanserade rent beskaffenhetsmässigt. De är mer eller mindre illitterata, vilket gör dom väldigt korttänkta och leder till en stark predisposition för att vara fördomsfulla i stor utsträckning emot akademiker inom andra områden som premierar sociala och verbala förmågor, där de enbart kan se teknik som ett utbildningsområde av värde.

De anser sig också vara matematiker trots att de ofta har en väldigt knapphändig bildning inom detsamma ämnet. Undantages från ovanstående gör givetvis den lilla skara ingenjörsstudenter som faktiskt är allmänbildade och har ett gediget naturvetenskapligt intresse, ofta ackompanjerat av en balanserad förmågopalett.
Spontan fördom om dig: Du har just börjat på universitetet och vill visa alla vilka fina ord du kan. Vad du vill säga med "obalanserade rent beskaffenhetsmässigt" har jag ingen aning om. "Illiterat" är grislatin för "obildad", "predisposition" för "anlag" och "detsamma" för "det".

Jag säger inte detta för att vara dryg, utan för att du kommer få nedslag på det om du skriver så i en akademisk text. Krånglighet är inget självändamål.
Senast redigerad av manssmekaren 2013-11-08 kl. 02:12.
Citera
2013-11-08, 16:11
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
– Sam/Hum: Korkade människor som tror sig lite förmer än andra. Gillar att förstöra feststämningen genom att börja prata t.ex. filosofi, mest i syfte att delge omgivningen sin förträfflighet. Säger till alla att han var sjukt bakfull när han skrev HP och bara fick 1.2 (han fick egentligen 0.9, men DET delger han inte omgivningen).

De är bara män också, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in