2013-07-15, 15:55
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heartsamess
Fördomar om studenter som läser till civilingenjör i datateknik? Och finns det några särskilda fördomar mot tjejer som läser datateknik?
Kåta och pojkaktiga
Citera
2013-07-15, 15:55
Medlem
varmochgosigs avatar
Citat:
Fördomar om studenter som läser till civilingenjör i datateknik? Och finns det några särskilda fördomar mot tjejer som läser datateknik?

Haha. Alla vet att det inte finns några tjejer som läser datateknik
Citera
2013-07-15, 15:59
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Testat söka här i tråden?
Citera
2013-07-15, 17:35
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Civilingenjör Väg- och vattenbyggnad.

Vad kan man säga om dessa?
Lite av en stereotyp snäll kille enligt den definitionen som finns i relationsforumet. En kille söm gör som päronen vill och satsar på ett svenssonliv. Dock smartare än snittet, kommer få hysad bra lön och få leka med en massa roliga maskiner på arbetstid (jag är avundsjuk på den delen).

Vad tycker ni om mig när jag säger att jag pluggar kandidatprogrammet i matematik och filosofi?
http://sisu.it.su.se/search/info/NMFIK
Citera
2013-07-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Lite av en stereotyp snäll kille enligt den definitionen som finns i relationsforumet. En kille söm gör som päronen vill och satsar på ett svenssonliv. Dock smartare än snittet, kommer få hysad bra lön och få leka med en massa roliga maskiner på arbetstid (jag är avundsjuk på den delen).

Vad tycker ni om mig när jag säger att jag pluggar kandidatprogrammet i matematik och filosofi?

Jag tänker mig någon som inte bryr sig om något annat än att studera matematiken för matematikens skull. Någon som alltid skall dra det längsta strået i sina bevis genom att bevisa hela vägen till Peanos axiom. Som använder grekiska bokstäver vid varje tillfälle som ges. Tillämpningar? "Det bryr jag mig inte om" säger du utan lyfter fram det underskattade grovjobbet matematikerna utför för att upptäcka den underliggande teorin.

Du är också mycket fascinerad och intresserad av logik och resonemang och spenderar mycket tid på filosofiska frågor som kan ha inslag i matematiken som exempelvis Munchausens Trilemma.

Ta detta med en nypa salt.
Citera
2013-07-15, 19:48
Medlem
vanderays avatar
Citat:

De få som finns ska tydligen vara fula som stryk
Citera
2013-07-16, 01:43
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope

Ultra-pretentiös hipster med mindervärdeskomplex.
Citera
2013-07-16, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
I min klass har flertalet sagt att anledningen till deras val av kemiteiknik inte var för ett brinnande kemiintresse utan för att det var sagt att kemiteknik var en av de civilingenjörsprogram som innehöll minst matematik. Det är lite roligt då det i sammanhanget ändå är tämligen mycket matematik, oavsett inriktning på civilingenjörsprogram.

Antalet som har ett genuint kemiintresse är få - både bland killar och tjejer.
Kemiteknik har precis lika mycket matte som maskinteknik, så det är inte anledningen till att tjejer går kemi och killar går maskin. Sen älskar ingenjörer i regel inte teoretiska ämnen, däremot så tolererar de dem vilket kan ses som ett intresse jämfört med total avsky som annars är normen.
Citera
2013-07-16, 09:06
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Kemiteknik har precis lika mycket matte som maskinteknik, så det är inte anledningen till att tjejer går kemi och killar går maskin. Sen älskar ingenjörer i regel inte teoretiska ämnen, däremot så tolererar de dem vilket kan ses som ett intresse jämfört med total avsky som annars är normen.

Vilket ändå är an huvudsaklig anledning som angetts. Tro inget annat än jag också tycker det är rätt dumt.

Står ändock fast vid att det är ytterst få som har ett genuint kemiintresse. Det är heller knappast en anledning.
Citera
2013-07-31, 13:18
Medlem
Fördomar om statsvetare?
Citera
2013-07-31, 13:23
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomeoochJulia
Fördomar om statsvetare?
Tröttsamma etatister; det är även onödigt att fråga dem om lösningar på politiska/sociala frågor då svaret alltid är "mer stat/staten löser det".
Citera
2013-07-31, 14:28
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomeoochJulia
Fördomar om statsvetare?
Sossar och annat vänsterfolk. Tänk Leif Pagrotsky, även om han nu läste ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in