Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2013-11-07, 12:07
Medlem
Någon som vet något om anläggningen vid sjön Grängen? Verkar vara två inslag in i berget om man tittar på satellitbilderna.
Citera
2013-11-07, 12:22
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Någon som vet något om anläggningen vid sjön Grängen? Verkar vara två inslag in i berget om man tittar på satellitbilderna.

Vad är det med er nyregistrerade/få skrivna inlägg-användare som skriver frågor hejvilt och beskriver platser så en blind kan hitta? Platsen i fråga är ett Skyddsobjekt, alltså inget man skriver ut fakta om! Läs här; https://www.flashback.org/t457217
Citera
2013-11-07, 12:33
Medlem
Hollizinis avatar
Anläggningen i fråga har heller inget i denna tråd att göra!
Citera
2013-11-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Vad är det med er nyregistrerade/få skrivna inlägg-användare som skriver frågor hejvilt och beskriver platser så en blind kan hitta? Platsen i fråga är ett Skyddsobjekt, alltså inget man skriver ut fakta om! Läs här; https://www.flashback.org/t457217

Och hur ska jag veta om det är ett skyddsobjekt? Det finns inga skyltar synliga från satellit tyvärr. Trodde den kunde ha något med zonen att göra vilket diskuteras i denna tråden. Ursäkta mig så mycket ska sluta ställa frågor från och med nu.

Förresten verkar den inte speciellt hemlig då försvarsmakten märkt ut den i offentliga dokument som finns att hitta på försvarsmaktens hemsida.
Skulle aldrig falla mig in att avsiktligen ge ut tex koordinater om ett SO. Så än en gång ursäkta mig!
Senast redigerad av germaniko 2013-11-07 kl. 13:26.
Citera
2013-11-07, 13:24
Medlem
Hollizinis avatar
Citat:
Och hur ska jag veta om det är ett skyddsobjekt? Det finns inga skyltar synliga från satellit tyvärr. Trodde den kunde ha något med zonen att göra vilket diskuteras i denna tråden. Ursäkta mig så mycket ska sluta ställa frågor från och med nu.

Okay, ja men det kan vi avverka den som, i RB sammanhang är den inte aktuell.
Ställ gärna frågor men gör det mer diskret, nu är denna anläggning ett SO objekt och totalt useless för denna tråd då det här begås annan verksamhet.
Citera
2013-11-07, 13:25
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:

Sök i RB-tråden så hittar du lite om Grängen och att det är ett SO-objekt. Man kan fråga om platser utan att peka ut placeringen av det?. Så tycker inte du ska sluta fråga, men ställ dom på ett smidigt sätt!. Saken är den att fel personer allt som oftast hittar till platser som beskrivs på flashback, koppartjuvar och klottrare har en tendens att dras dit.
Citera
2013-11-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Sök i RB-tråden så hittar du lite om Grängen och att det är ett SO-objekt. Man kan fråga om platser utan att peka ut placeringen av det?. Så tycker inte du ska sluta fråga, men ställ dom på ett smidigt sätt!. Saken är den att fel personer allt som oftast hittar till platser som beskrivs på flashback, koppartjuvar och klottrare har en tendens att dras dit.

Jag har lusläst hela tråden under många år men detta måste undgått mig, skall försöka vara lite diskretare framöver
Citera
2013-11-07, 13:48
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Jag har lusläst hela tråden under många år men detta måste undgått mig, skall försöka vara lite diskretare framöver

Lugnt, tänk bara på att inte peka ut platser som är so-objekt. Det låter bra det!
Citera
2013-11-07, 15:11
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollizini
Okay, ja men det kan vi avverka den som, i RB sammanhang är den inte aktuell.
Ställ gärna frågor men gör det mer diskret, nu är denna anläggning ett SO objekt och totalt useless för denna tråd då det här begås annan verksamhet.

Jag är inte helt enig tyvärr. Den är i högsta grad aktuell.

Dessutom är vi väl ute på ganska osäker mark här eftersom allt vi egentligen har diskuterat i den här tråden är SO....
Citera
2013-11-07, 15:32
Medlem
Tycker nog att det flesta bergen hör till denna tråd, Då man faktiskt inte vad vad alla har haft för funktion. Vad jag har hört så sitter alla ihop rent tekniskt, och det är väl lite konstigt då förrådsberg inte brukar göra det.

Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2013-11-07, 15:42
Medlem
Man ska inte döma hunden efter håren, och inte heller döma Zonens anläggningar efter den kunskap vi eventuellt har om deras sentida (och officiella) funktioner.

Min egen övertygelse (vad nu den är värd) är att samtliga av Zonens stora anläggningar någon gång har varit en pusselbit i det pussel vi brukar benämna "riksbunkern".

Flera viktiga militära stabsplatser har en historia av att tidigare ha varit förråd. Alternativt har förrådsfunktionen varit kombinerad med stabsfunktionen under samma tid.

Om förflyttningen till Zonen nu skulle ha inneburit den stora folkvandring av militärer, politiker och byråkrater vi tror så torde det ha funnits rejäla behov av skyddsrum i trakterna mellan Nora och Hällefors. Ett förråd kan således vara väldigt användbart även efter att det är tömt.
Citera
2013-11-07, 16:58
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den "Bocken" jag känner till är "Bocken" i Degeberga, en RRGC. Där hade det blivit trångt för riksdagen.

Och Degerberga ligger söder Kristianstad för de som ej är från söder.
Senast redigerad av perry2 2013-11-07 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in