Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2013-10-31, 15:41
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauler
http://www.boinhu.se/index_mineralsamling.htm

Studera en ametist på ovan länk. intressant datering.

Intressant. Precis som författaren på den sidan har jag nästan hela min släkt tillbaka till 1500-talet i samma trakter: Långban, grythyttan, saxhyttan, Hällefors.
Citera
2013-10-31, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimson
Var själv runt Stensjön och även på ett flertal andra ställen i "närheten" i sommras, men är väldigt noga med att respektera förbudsskyltar och passerar inga sådana.
Utan att direkt skriva var kanske det är någon som känner igen sig? http://bayimg.com/pabHhaaFI

Har vart där, vart är det nånstans i landet? Enda borta där det där röda slutar var jag faktiskt!
Citera
2013-10-31, 22:46
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Har vart där, vart är det nånstans i landet? Enda borta där det där röda slutar var jag faktiskt!

Du har vart där, men du vet inte vart i landet det ligger?! Du kommer nog inte få några svar på vart platsen är belägen. Platsen är ett SO-objekt, det borde du veta som "besökt" platsen och sådana pratar med inte vitt och brett om! Sov lite, så ska du se att det var i drömmarna du var där.
Citera
2013-11-01, 01:10
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimson
Var själv runt Stensjön och även på ett flertal andra ställen i "närheten" i sommras, men är väldigt noga med att respektera förbudsskyltar och passerar inga sådana.
Utan att direkt skriva var kanske det är någon som känner igen sig? http://bayimg.com/pabHhaaFI

Jodå, var nog där någon månad innan bara. Noterade också den stora högen med sten som låg till vänster i bilden sett.
Citera
2013-11-01, 09:02
Medlem
I en tråd på UE-forumet dök denna länk upp. Jag kommer inte ihåg om den har länkats i denna tråd tidigare, men det finns en passage som är relaterad till våra kära riksbunkrar:

Citat:
Klara skyddsrum ska även ha varit förberett för att i en avskild sektion ta emot två tredjedelar av riksdagens och regeringens ledamöter vid en evakuering; med andra ord alla som inte hade någon omedelbar uppgift i Zonen, de av ännu fler rykten omgärdade skyddade anläggningarna i Bergslagen dit statsledningen skulle evakueras under det kalla krigets första decennier. Om ryktet uppkommit före eller efter inrättandet av krigsdelegationen 1965 förtäljer inte historien.

http://hjak.se/2012/09/18/atomgaraget-under-klarakyrkan/
Citera
2013-11-01, 09:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
I en tråd på UE-forumet dök denna länk upp. Jag kommer inte ihåg om den har länkats i denna tråd tidigare, men det finns en passage som är relaterad till våra kära riksbunkrar:

http://hjak.se/2012/09/18/atomgaraget-under-klarakyrkan/

Samma sak står på Wikipedia, osäker källa.

Med all sannolikhet en planeringsfråga. I ett snabbt påkommande hotläge eller skymningsläge skulle skyddsrummet ställas i ordning (som alla skyddsrum, med förråd, pingisbord och BRF-föreningens trädgårdsmöbler) och att man hade ordning och reda i planeringen innebar ju mest att ha en plan för vart riksdagen skulle ges snabbast möjliga skydd om den var samlad i Stockholm (det var inte givet beroende på årstid).

Skulle man behöva stanna i Stockholm (eller vilja) kan det ju vara praktiskt att ha riksdagen beslutsmässig och samlad, även i skydd. Om sedan en avskild sektion i Klaragaraget är det enda alternativet eller ett av flera är ju mer oklart. 1960 var det troligen ett kvalificerat alternativ.

Planering var vi bra på, på den tiden.
Citera
2013-11-01, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Den typ av skylt som sitter vid det äldre objektet satt även vid dess Annex.
Jag antar att du pratar om objektet V- och det vore intressant att höra i vilken tidsrymd skylten försvann, om du eller någon annan vet?
Citera
2013-11-01, 11:46
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Jag antar att du pratar om objektet V- och det vore intressant att höra i vilken tidsrymd skylten försvann, om du eller någon annan vet?

Ja, det stämmer med vilket objekt jag menar, om jag inte minns fel försvann skylten någon gång sent 90-tal tidigt 2000-tal
Citera
2013-11-05, 10:19
Medlem
Ursäkta sidospåret men vad vet vi om "Bocken" i Degerfors? Är det en vanlig DC, HC eller vad var den?
Citera
2013-11-05, 12:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Ursäkta sidospåret men vad vet vi om "Bocken" i Degerfors? Är det en vanlig DC, HC eller vad var den?

Den "Bocken" jag känner till är "Bocken" i Degeberga, en RRGC. Där hade det blivit trångt för riksdagen.
Citera
2013-11-05, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja, det stämmer med vilket objekt jag menar, om jag inte minns fel försvann skylten någon gång sent 90-tal tidigt 2000-tal

Skylten vid "V" sitter fortfarande kvar och är likadan som RB60 Civ som den kallas i denna tråd. Jag kan i alla fall inte se någon skillnad. Den satt åtminstone kvar vid ett besök för ett par månader sedan. Vi kanske menar olika infarter?

"Guderi" är en av ytterst få i denna tråd som kontinuerligt visat att han har mycket bra och korrekt information angående dessa objekt så vi kanske pratar om olika infarter antar jag respekfullt.

Gällande röjningen av träd framför en av infarterna till RB60 Civ. så tycker jag inte att det spelar så stor roll. Man ser ändå ingenting speciellt. Med röjning av träd ser man carport, "stugan" samt baracken uppe till vänster. Ser rätt trevligt och mysigt ut:-)

Även om man står vid bom nummmer två eller vakten ser man inte mycket mer av det som finns längre in. Ej heller från den andra mindre och numera ej använda entrén där skogen skymmer.

Har "Guderi", eller någon annan, möjligtvis ungefärligt årtal för när man röjde framför infarten? Kanske även för området bredvid? Kan ta det i PM om det känns känsligt.
Citera
2013-11-05, 17:19
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adout
Skylten vid "V" sitter fortfarande kvar och är likadan som RB60 Civ som den kallas i denna tråd. Jag kan i alla fall inte se någon skillnad. Den satt åtminstone kvar vid ett besök för ett par månader sedan. Vi kanske menar olika infarter?

"Guderi" är en av ytterst få i denna tråd som kontinuerligt visat att han har mycket bra och korrekt information angående dessa objekt så vi kanske pratar om olika infarter antar jag respekfullt.

Gällande röjningen av träd framför en av infarterna till RB60 Civ. så tycker jag inte att det spelar så stor roll. Man ser ändå ingenting speciellt. Med röjning av träd ser man carport, "stugan" samt baracken uppe till vänster. Ser rätt trevligt och mysigt ut:-)

Även om man står vid bom nummmer två eller vakten ser man inte mycket mer av det som finns längre in. Ej heller från den andra mindre och numera ej använda entrén där skogen skymmer.

Har "Guderi", eller någon annan, möjligtvis ungefärligt årtal för när man röjde framför infarten? Kanske även för området bredvid? Kan ta det i PM om det känns känsligt.

Helt rätt, det jag syftade på är infarten mot hjässan där skylten är borta, infarten mot inslaget har fortfarande skylt.

Vad gäller röjningen skulle jag säga 2007 +- 4 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in