Citat:
3. Blodfrågan är en stridsfråga. Det kan innebära att barn förlorar mammor osv. Läste någon som skrev att Jehovas vittnen är hellre "safe, than sorry". Vi vet att det är ett bibelställe som nämns, där blod förbjuds.
Men är inte LIVET heligare än blodet? Jag kan inte förstå detta. Detta bibelstället kanske bara var en varning för blodsmitta egentligen? Kan det ha feltolkats?
4. Jag kan förstå Julen, jag kan förstå Påsken, jag kan förstå Midsommar. Men utveckla födelsedagen.
Johannes döparen tappar huvudet på en kvinnas födelsedag. Födelsedagar nämns inte annars.
Men vars är födelsedagen en synd? Räknas det som att man tar äran till en människa från Gud? Att man absolut inte får "hylla" en medmänniska?
Eller är det helt enkelt för episoden med Johannes, som man "säkrar ryggen" emot att Gud ogillar detta?
3. Blodfrågan är en stridsfråga. Det kan innebära att barn förlorar mammor osv. Läste någon som skrev att Jehovas vittnen är hellre "safe, than sorry". Vi vet att det är ett bibelställe som nämns, där blod förbjuds.
Men är inte LIVET heligare än blodet? Jag kan inte förstå detta. Detta bibelstället kanske bara var en varning för blodsmitta egentligen? Kan det ha feltolkats?
4. Jag kan förstå Julen, jag kan förstå Påsken, jag kan förstå Midsommar. Men utveckla födelsedagen.
Johannes döparen tappar huvudet på en kvinnas födelsedag. Födelsedagar nämns inte annars.
Men vars är födelsedagen en synd? Räknas det som att man tar äran till en människa från Gud? Att man absolut inte får "hylla" en medmänniska?
Eller är det helt enkelt för episoden med Johannes, som man "säkrar ryggen" emot att Gud ogillar detta?
Nr 3. Blodförbudet i Bibeln är direkt kopplad till livet. Det handlar ytterst om livets helighet. Det är också Jvs uppfattning. Men i en ologisk kullerbytta menar de att man kan komma i ett läge då man måste dö för att just upprätthålla livets helgd. Det är ohållbart bibliskt och teologiskt. Blodlagarna i Bibeln hängde samman med slakt av djur, då det fanns ett liv som symboliskt skulle lämnas tillbaka till Gud genom att slaktblodet skulle hällas ut på marken. Något sådant är inte aktuellt vid modernt medicinskt bruk av blod, som enbart avser att rädda liv och inte skadar donatorn. Därför gäller blodförbudet i verkligheten bara att äta slaktblod, inte att rädda liv. Men Jv har målat in sig i ett hörn och kan inte ändra position eftersom man då skulle tappa ansiktet.
Nr 4. Själv kan jag inte förstå påskfobin. Kristna har alltid firat påsk, som de övertog av judarna. Det kristna påskfirandet är inte hedniskt och har inte övertagits från hedendomen.
Bibeln förbjuder inte födelsedagsfirande. Att två hedniska härskare enligt Bibeln firade sina födelsedagar med att avrätta folk är inte mer deklasserande för födelsedagsfirande än hedniska fester som nämns i Bibeln är deklasserande för fester. Födelsedagsfobin kom in i Jvs rörelse ganska sent. Under mer än 50 år firade man födelsedagar med gott samvete. Att det gick bra för sig beror på att Bibeln inte förbjuder födelsedagsfirande.
Att man inte fick fortsätta att fira födelsedagar beror huvudsakligen på att ledningen vid denna tid ville profilera rörelsen och göra den mer i stånd till att kunna peka finger åt andra och framhålla sig själva. Vid ungefär samma tid kom man med sin ohållbara uppfattning att Jesus inte dog på ett kors. Det möjliggjorde mer profilering och mer fingerpekande. Samma sak gällde förbudet att fira påsk, som daterar sig till ungefär samma radikala tid som de andra ändringarna.