2013-11-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving

3. Blodfrågan är en stridsfråga. Det kan innebära att barn förlorar mammor osv. Läste någon som skrev att Jehovas vittnen är hellre "safe, than sorry". Vi vet att det är ett bibelställe som nämns, där blod förbjuds.

Men är inte LIVET heligare än blodet? Jag kan inte förstå detta. Detta bibelstället kanske bara var en varning för blodsmitta egentligen? Kan det ha feltolkats?

4. Jag kan förstå Julen, jag kan förstå Påsken, jag kan förstå Midsommar. Men utveckla födelsedagen.

Johannes döparen tappar huvudet på en kvinnas födelsedag. Födelsedagar nämns inte annars.

Men vars är födelsedagen en synd? Räknas det som att man tar äran till en människa från Gud? Att man absolut inte får "hylla" en medmänniska?

Eller är det helt enkelt för episoden med Johannes, som man "säkrar ryggen" emot att Gud ogillar detta?

Nr 3. Blodförbudet i Bibeln är direkt kopplad till livet. Det handlar ytterst om livets helighet. Det är också Jvs uppfattning. Men i en ologisk kullerbytta menar de att man kan komma i ett läge då man måste dö för att just upprätthålla livets helgd. Det är ohållbart bibliskt och teologiskt. Blodlagarna i Bibeln hängde samman med slakt av djur, då det fanns ett liv som symboliskt skulle lämnas tillbaka till Gud genom att slaktblodet skulle hällas ut på marken. Något sådant är inte aktuellt vid modernt medicinskt bruk av blod, som enbart avser att rädda liv och inte skadar donatorn. Därför gäller blodförbudet i verkligheten bara att äta slaktblod, inte att rädda liv. Men Jv har målat in sig i ett hörn och kan inte ändra position eftersom man då skulle tappa ansiktet.

Nr 4. Själv kan jag inte förstå påskfobin. Kristna har alltid firat påsk, som de övertog av judarna. Det kristna påskfirandet är inte hedniskt och har inte övertagits från hedendomen.

Bibeln förbjuder inte födelsedagsfirande. Att två hedniska härskare enligt Bibeln firade sina födelsedagar med att avrätta folk är inte mer deklasserande för födelsedagsfirande än hedniska fester som nämns i Bibeln är deklasserande för fester. Födelsedagsfobin kom in i Jvs rörelse ganska sent. Under mer än 50 år firade man födelsedagar med gott samvete. Att det gick bra för sig beror på att Bibeln inte förbjuder födelsedagsfirande.

Att man inte fick fortsätta att fira födelsedagar beror huvudsakligen på att ledningen vid denna tid ville profilera rörelsen och göra den mer i stånd till att kunna peka finger åt andra och framhålla sig själva. Vid ungefär samma tid kom man med sin ohållbara uppfattning att Jesus inte dog på ett kors. Det möjliggjorde mer profilering och mer fingerpekande. Samma sak gällde förbudet att fira påsk, som daterar sig till ungefär samma radikala tid som de andra ändringarna.
Citera
2013-11-07, 13:09
Medlem
Citat:
Mycket tramsande i denna tråden tycker jag. Vissa har egna uppfattningar som sedan tas i argument, för att sedan fortsätta med låga påhopp. Var sakliga, kom med källa och sluta skriva saker som är taget ur luften.

Jag har dock fyra frågor jag söker svar på:

1. Varför har man ändrat sig i frågan angående militärtjänst? Många JV´s har varit totalvägrare, och fått sitta i fängelse, eller böta vid dessa sammanhang. Vapenfri tjänst ansågs inte vara acceptabelt, eftersom man ändå var en "del" i krigsmaskineriet.

Detta är en av sakerna jag tycker överenstämmer totalt med vad bibeln säger, men varför har man då ändrat sig, till att man nu får göra vapenfri tjänst?

2. Varför förbjuder Jehovas vittnen hasardspel av olika slag (från bibeln och kristna överlag, jag vet).
Men ändå tillåts det att man handlar med aktier? Aktier är inte långt ifrån att spela med pengar, så varför tillåts detta?

3. Blodfrågan är en stridsfråga. Det kan innebära att barn förlorar mammor osv. Läste någon som skrev att Jehovas vittnen är hellre "safe, than sorry". Vi vet att det är ett bibelställe som nämns, där blod förbjuds.

Men är inte LIVET heligare än blodet? Jag kan inte förstå detta. Detta bibelstället kanske bara var en varning för blodsmitta egentligen? Kan det ha feltolkats?

4. Jag kan förstå Julen, jag kan förstå Påsken, jag kan förstå Midsommar. Men utveckla födelsedagen.

Johannes döparen tappar huvudet på en kvinnas födelsedag. Födelsedagar nämns inte annars.

Men vars är födelsedagen en synd? Räknas det som att man tar äran till en människa från Gud? Att man absolut inte får "hylla" en medmänniska?

Eller är det helt enkelt för episoden med Johannes, som man "säkrar ryggen" emot att Gud ogillar detta?

Och när blev du moderator? Så länge inte mod går in och påkekar of topic ska du skita i vad andra skriver...

Ser man uppenbara försök från Jv att förvränga fakta ska man opponera sig mot det!
Citera
2013-11-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Fast på ett sätt kan jag tycka att det är helt ok för en religion att utvecklas och förändras. Nya insikter eller uppenbarelser bör ju egentligen leda till en modifiering av läran (om den stöds av hela församlingen). Men man kan ju inte påstå sig ha det slutgiltiga svaret om man har den inställningen. Och att mörka tidigare läror är ju också helt fel i så fall.

Jo men till slut blir det ju bara namnet på sekten som förblir den samma....tänk dig om t ex katolska kyrkan bytte läror och doktriner lika ofta?

Och Jv anser sig ju ha den slutgiltiga sanningen...man t o m kallar det att vara med i sanningen Jv emellan!
Citera
2013-11-07, 14:18
Medlem
Citat:
Mycket tramsande i denna tråden tycker jag. Vissa har egna uppfattningar som sedan tas i argument, för att sedan fortsätta med låga påhopp. Var sakliga, kom med källa och sluta skriva saker som är taget ur luften.

Bra, jag håller med.

Citat:
Jag har dock fyra frågor jag söker svar på:

Jag svarar snabbt på vissa av frågorna

Citat:
2. Varför förbjuder Jehovas vittnen hasardspel av olika slag (från bibeln och kristna överlag, jag vet).
Men ändå tillåts det att man handlar med aktier? Aktier är inte långt ifrån att spela med pengar, så varför tillåts detta?

Det beror på hur man använder aktier, om man använder dom som ett spel, då är det fel, men om man använder dom så som det är tänkt att det ska vara, en investering i ett företag som man tror på, så är det inte fel.

Citat:

Det finns inte bara ett bibelställe om blodet, det finns bibelställen med förbudet för Noa, som gäller än i dag, och det finns bibelställen när det gäller blodet i det första förbundet som inte gäller idag. Och det finns en återupprepning av förbudet för Noa i den kristna skriften apostlagärningarna.

Och nej förbudet i bibeln handlar inte om blodsmitta, även om det är en positiv bieffekt, det handlar om att blodet ska respekteras, som representerar livet för den skapelsen, oavsett om det är djur eller människor, och det representerar värdet av blodet som offer för försoning med Gud.

När Noa fick förbudet att äta blod (transfusion var inte uppfunnet då, och därför nämns inte) så var det för att respektera det liv man tar, genom att hälla ut blodet i marken och inte ta till vara på det. Köttet fick man äta men inte blodet. Senare skulle blodet användas i det första förbundet som försoning mellan Gud och hans utvalda folk, inte heller här fick man äta eller använda förutom vid försoning.

I det första förbundet offrades alltså djurets blod för en försoning för människor, sedan offrades Jesu blod för att slutligen försona mellan människa och Gud. Om man då använder blodet i annat än offer, så mister blodet sin betydelse.

Citat:

Det är dels det att man hyllar en människa på ett felaktigt sätt, bara för att man är född en viss dag på året, så ska det betyda något speciellt, men det gör det inte, som får sociala konsekvenser.

Dels så började denna hedniska sedvänja förmodligen i Babylon med astrologerna som tydde stjärnor och stjärntecken, och det var viktigt att veta dagen man var född för att kunna tyda stjärnorna, då blev födelsedagen viktigt. Det var även astrologer som tydde stjärnorna när Jesus föddes, detta visar också det hedniska i att fira Jesu födelsedag i December, som inte ens kunde ha varit den tid på året som Jesus föddes.
Citera
2013-11-07, 14:59
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Och när blev du moderator? Så länge inte mod går in och påkekar of topic ska du skita i vad andra skriver...

Ser man uppenbara försök från Jv att förvränga fakta ska man opponera sig mot det!

Jag är ingen moderator, tyckte bara vissa inlägg blev tjatiga med låg nivå på. Det har jag fortfarande rätt till att tycka
Citera
2013-11-07, 15:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bra, jag håller med.

Du har själv påstått nonsens om "gudomlig genetik"*; ergo är du självmotsägande.

* Mitt namn på detta.
Citera
2013-11-07, 15:10
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är dels det att man hyllar en människa på ett felaktigt sätt, bara för att man är född en viss dag på året, så ska det betyda något speciellt, men det gör det inte, som får sociala konsekvenser.

Jag kan förstå det resonemanget. Men varför måste människan ständigt förminska sig själv? Vad kan födelsedagsfirande leda till för något som är fel? Är inte detta att ta det lite för allvarligt? .

Handlar det om Guds svartsjuka helt enkelt?

Jag förstår att blodet är heligt. Men blod från slaktoffer kan väl inte jämföras med att rädda ett liv?
Om man nu ska värna om livet, hur kan blodet plötsligt bli "heligare"?

Etiskt sett, har jag väldigt svårt att förstå detta. Jag har även läst om Jehovas Vittnen som försöker påverka den styrande kretsen i frågan. Men blir man inte utesluten om man ifrågasätter? Jag har många släktingar som är Jehovas vittnen, så jag är ganska insatt.

En släkting hade skägg, och fick inte hålla tal om han hade skägget. Jag tycker det låter absurt.

Forskarna är kanske glada över JV som inte tar emot transfusioner, så de kan testa deras blod-plasma eller vad det heter, så det gör väl någon nytta. (Har ingen källa, men såg detta i en dokumentär)
Citera
2013-11-07, 16:49
Medlem
[quote=rex144|46024788]
Citat:
de styrande kretsen är inte vilka personer som helt, de har en direkt kanal till jehova,
de får direkta uppmaningar från Gud,

det är inte deras egna tankar de skriver ned, så de är inte bara inspirerade av Gud , de är så fräcka att de säger sig vara de enda i hela världen....
som har en direkt kontankt med Gud,
och därför är innehållet i veckotidsskriften Vakttornet Guds Ord,

Nej JV tror inte att de har direkt kontakt med Gud eller att de får direkta uppmaningar från Gud.

Bibeln är Guds ord, Vakttornet förklarar bibliska sanningar enligt hur JV har förstått bibeln.
Citera
2013-11-07, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Nja, jag skulle nog allt vilja påstå att han faktiskt har en moralisk skyldighet till att göra det.

"With great powers comes great responsibility."

Så när Gud gjorde så Paulus blev blind i några dagar skulle han använt all sin makt och utplånat både Paulus och jorden?
Vari ligger den moraliska skyldigheten?
Citera
2013-11-07, 16:53
Medlem
Citat:
Jag kan förstå det resonemanget. Men varför måste människan ständigt förminska sig själv? Vad kan födelsedagsfirande leda till för något som är fel? Är inte detta att ta det lite för allvarligt? .

Handlar det om Guds svartsjuka helt enkelt?

Samma resonemang skulle man kunna föra om man håller på med astrologi, horoskop och hasardspel, vad är det för farligt med det? Det kan synas som bagateller, men i det långa loppet handlar det om falska onyttiga föreställningar som inte är bra för människan själv men främst inte är bra för relationen till Gud.

Om man t.ex. tänker på dom som är födda under semestern, alla i skolan firar och upphöjer klasskamrater som råkar vara födda under skoltid, du tror inte det påverkar barn negativt? Eller att den populära klasskamraten får jättefina presenter och är uppvaktad av många, medan den impopulära är det ingen som uppmärksammar och firar. Eller att en person bara råkar få mer presenter och/eller finare presenter. Eller den beslutsångest man har att välja en present just nu för att någon fyller år, eller att den som fyller år får en värdelös present och ändå måste hålla minen uppe och ljuga om att det var en jättefin present.

Eller att man blåser ut ljus och önskar sig något, vilket visserligen är på ett milt sätt, men ändå inviterar demoner, vilket också födelsedagsfirande överhuvudtaget gör eftersom man tar avstånd från Gud, och väljer sedvänjor som har med hedendom och falska gudar att göra, gudar som i verkligheten är demoner. En annan värre aktivitet är t.ex. Ouija-bräda eller anden i glaset, visst det kan också verka som harmlösa aktiviteter, men jag är övertygad om att demoner då kan få friare spelrum eftersom man väljer att flörta med den onda sidan.
Det är många som berättar att dom får besök från andra sidan, och dom flesta har hållit på med sådana aktiviteter.

Det finns många aspekter i detta som förvrider hälsosamma relationer mellan människor, men även relationen till Gud.

Du kan också undersöka vad dom första kristna ansåg om födelsedagsfirande.

Citat:
Jag förstår att blodet är heligt. Men blod från slaktoffer kan väl inte jämföras med att rädda ett liv?

Varför skulle blod som tappas ur ett liv som håller på och dör, vara mindre heligt än det som tappas ur levande djur och människor?

Detta är en falsk föreställning, i så fall hade det inte varit något problem för Guds folk i första förbundet att tappa blod ur ett djur utan att döda det och äta blodet. Men detta skulle ha varit otänkbart för Guds folk på den tiden. Så det är ingen skillnad mellan slaktblod och blod som tappats ur, blodet skulle respekteras oavsett. Och blodet skulle bara användas vid försoning.

Citat:
Om man nu ska värna om livet, hur kan blodet plötsligt bli "heligare"?

Det blir inte plötsligt heligare, blodet har alltid varit heligare än livet. Noa fick inte äta av blodet även om han höll på och dö av svält, och detsamma gällde Guds folk i första förbundet.

Citat:
Etiskt sett, har jag väldigt svårt att förstå detta. Jag har även läst om Jehovas Vittnen som försöker påverka den styrande kretsen i frågan. Men blir man inte utesluten om man ifrågasätter? Jag har många släktingar som är Jehovas vittnen, så jag är ganska insatt.

Man blir utesluten om man försöker dra andra med sig och vållar splittring i församlingen:

"Den som vållar splittring skall du vägra att befatta dig med, efter en första och en andra tillrättavisning. Du kan vara säker på att han har gått vilse och är en syndare som har dömt sig själv." (Titus 3:10-11 Bibel2000)

Citat:
En släkting hade skägg, och fick inte hålla tal om han hade skägget. Jag tycker det låter absurt.

Man får inte heller hålla tal om man kommer i kalsongerna, det måste finnas gränser för hur långt man kan gå i klädsel och uppförande.

Det just om skägg är jag inte så insatt i, andra är nog bättre på att svara, men det kommer sig av att man på 70 talet tror jag, började i samhället uppfatta skägg som upproriskhet och något som är avvikande.

Det skulle inte främja Jehovas vittnen att vittna med det attribut som kan uppröra människor, därför kommer du inte heller att få se Jehovas vittnen komma i tjänsten klädda som punkare med nitar och tuppkammar eller spikes. Och detta är inte heller lämpligt när man håller tal i församlingen.

Citat:
Forskarna är kanske glada över JV som inte tar emot transfusioner, så de kan testa deras blod-plasma eller vad det heter, så det gör väl någon nytta. (Har ingen källa, men såg detta i en dokumentär)

Du tänker nog på den här dokumentären:

http://www.youtube.com/watch?v=5mmxF_ilAqw

Som är väldigt objektiv, även när det gäller andra frågor.
Citera
2013-11-07, 16:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

Nej JV tror inte att de har direkt kontakt med Gud eller att de får direkta uppmaningar från Gud.

Bibeln är Guds ord, Vakttornet förklarar bibliska sanningar enligt hur JV har förstått bibeln.

Såsom varför MAKT är viktig för 'gud' och om varför "gudomlig genetik" är "sann"?
Citera
2013-11-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Fast på ett sätt kan jag tycka att det är helt ok för en religion att utvecklas och förändras. Nya insikter eller uppenbarelser bör ju egentligen leda till en modifiering av läran (om den stöds av hela församlingen). Men man kan ju inte påstå sig ha det slutgiltiga svaret om man har den inställningen. Och att mörka tidigare läror är ju också helt fel i så fall.

JV uttrycker sig numera " den nuvarande förståelsen är.."
Jag skulle säga att JV som organisation är mindre dogmatisk idag och det beror till viss del på att samhällsklimatet också har förändrats.
Tidigare var det viktigt att ha sista ordet och att till varje pris särskilja sig från andra.
Jag skulle säga att detta har mjukats upp även om vi tror att JV har rätt förståelse av bibeln.

Det där med att mörka tidigare förståelser stämmer inte och det står alla fritt att läsa i den litteratur JV gett ut och som är över 100 år gammal.

Vi brukar t om gå tillbaka för att se på de förståelser vi tidigare haft, är det inte bättre att ändra sig om man upptäcker att man har fel?

Många religioner vet att de lär ut saker som inte stämmer men på grund av sin kyrkas tradition så vill de inte ändra i sina lärofrågor. Är det en bättre metod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in