2013-11-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Kan du länka till inlägg som framställer TQ som ett helgon och en motsvarighet till Moder Theresa. Missat detta fullständigt!

Bra att du ta upp den frågan, för det handlar inte om de svagas och de kränktas skuld. Eller förmåga att hålla reda på alla psykiatriska och juridiska turer. Och om vi lyssnar och hör en berättelse från en kränkt, så ha de rätt att återge sin subjektiva upplevelse av vad som skett.

Det handlar om ansvar, och var ansvaret och skuld hör hemma.

Vad SB än stämplas som, så är det de som placerade honom på Säter och utnyttjade hans närvaro där till gränsöverskridande terapier, åtal och rättegångar, som ska hållas ansvariga. Det vore märkligt att denna praxis om att från officiellt håll, och med befolkningens hjälp smutskasta de som man frihetsberövat och tagit handlingsfriheten ifrån.

SB är en person som inte hade juridiskt ansvar under tid på Säter och det är bedrövligt att de som hade ansvar inte vidkänner detta. Ännu värre är de som är behjälpliga med, att låta dessa s k yrkesfolk gå vidare som om inget hänt. När de gick till jobbet, och tog betalt för att orsaka denna rättsskandal var de som berusade av att livet gett dem en seriemördare.

Detta har skett i Sverige, och det pågår fortfarande i och med att SBs person diskuteras, i stället för att diskutera drivkrafterna inom systemet som fick fritt spelrum.
Citera
2013-11-07, 10:45
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Man måste bestämma sig. Antingen var han tillräknelig och ljög medvetet och har därmed ett stort ansvar för hela cirkusen. Eller så var han inte tillräknelig utan trodde på fullt allvar att han begått de ca 30 mord han tagit på sig. Men i så fall blir det väldigt svårt att hävda att han suttit inspärrad på Säter utan grund sedan 1992 vilket är ett återkommande mantra i tråden.

....

Resonemanget förutsätter att om man en gång blivit inlåst på en sådan anstalt, så är man dömd att stanna där för evigt eftersom man, trots behandling, inte kan bli så mycket bättre att man någonsin kan betraktas som tillräknelig och släppas ut igen.

Verkligheten motsäger detta. Folk släpps faktisk ut hela tiden efter behandling/terapi och de bör väl då betraktas som tillräkneliga?
Citera
2013-11-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Kan du länka till inlägg som framställer TQ som ett helgon och en motsvarighet till Moder Theresa. Missat detta fullständigt!
läs allt Stina-LIna & vresrosen skrivit bland annat. Läs vad de flesta skriver på twitter
Citera
2013-11-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt
läs allt Stina-LIna & vresrosen skrivit bland annat. Läs vad de flesta skriver på twitter

Det är sorgligt, men mest för dig, att du inte förstår det du läser. Ingen har påstått att SB är ett helgon, eller jämfört honom med moder Teresia.

Din polemik går inte hem, hur mycket du än upprepar dina tarvligheter.
Citera
2013-11-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell-Britt

Jag gillar inte det du skriver om sadistisk pedofil, Kjell-Britt. Kan hända att han är det idag också men skulle inte tro det. Själv får jag ett ganska sympatiskt intryck på honom av intervjuerna. Så jag har inga agg mot honom som person men jag misstror medierna igen.

Och jag håller ändå med att hans popularitet idag är lite osund.

"Må hans till rimliga nivåer upprättade liv därmed kunna gå vidare utan nya svarta rubriker. Och alla stenar i denna i grunden sorgliga historia vara vända för gott."

Vända för gott. Ja, det är ju det där den gode Josefsson fösöker sugerera med sin bok att nu är det den slutgiltiga absoluta sanningen och sista spiken i kistan. Precis det som han själv kallar sekttänkande. Och det gillar inte jag.
tillägg
Jaha det var en recension i Norran, glömde skriva det.
Citera
2013-11-07, 11:35
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
OK så här skriver han att mötet gick till bland annat - och alltså han skriver att han var svårt påverkad av droger men minns det ändå tydligt.

- Sture, om du tänker på din barndom, Sture, ser du då hur gränslös din pappa var?
- När du dödade, Sture, uttryckte du ditt tidiga hat, Sture, mot din mamma, Sture?
Jag nickade och sa ja.
- Sture, när du dödade en pojke, Sture, berättade du, Sture, i själva verket, Sture, om din längtan, Sture, efter en tvillingbroder, Sture?
Jag svarade att jag förstod.
- Sture, ta upp det här, Sture, med Birgitta, Sture, det är viktigt, Sture, ditt arbete, Sture, är väldigt viktigt, Sture.

OK han skriver väl om sin upplevelse. På mig ger det ett icke trovärdigt intryck faktiskt. Jag är ju ingen vittnespsykolog men det känns inte realistiskt riktigt.

När jag läser det här så ..det handlar inte "bara" om detta besök.Den som hade terapi med SB åkte tre gånger i veckan till MN och hade handledning,gick i egen terapi hos henne och någon fick också utbildning av henne förutom att SåC också gick i terapi hos henne (var det 13 år) och fick handledning hos henne. Så man kan säga att det var tätt för där rapporterades det tydligen öppet om SBs pågående terapi.Så öppet att MN skrev på en bok som sagt som handlade om "Thomas Quicks värld". Den kom dock aldrig ut

Sen undrar jag Butter om Du inte reagerar på hur en psykoterapeut kan på detta vis förstärka påståendena om mord och andra hemskheter.Det är nämligen inte tillåtet! Dessutom påpekar hon
- Sture, ta upp det här, Sture, med Birgitta, Sture, det är viktigt, Sture, ditt arbete, Sture, är väldigt viktigt, Sture.
[/i]
En terapeut ska absolut inte på detta vis manipulera en annan person

Den Hanna Olsson som nämns i ett annat inlägg och som skrivaren kände i magen att det var något tokigt med,hade också gått hos MN. på terapi och handledning.Bla stod MN bakom henne i da Costa-rättegången och puschade på för sina förträngdaminnes-teorier:
Så vad är skälet till magkänslan? Att formuleringarna som MN stod för känns igen eller ????
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-11-07 kl. 11:38.
Citera
2013-11-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
När jag läser det här så ..det handlar inte "bara" om detta besök.Den som hade terapi med SB åkte tre gånger i veckan till MN och hade handledning,gick i egen terapi hos henne och någon fick också utbildning av henne förutom att SåC också gick i terapi hos henne (var det 13 år) och fick handledning hos henne. Så man kan säga att det var tätt för där rapporterades det tydligen öppet om SBs pågående terapi.Så öppet att MN skrev på en bok som sagt som handlade om "Thomas Quicks värld". Den kom dock aldrig ut

Sen undrar jag Butter om Du inte reagerar på hur en psykoterapeut kan på detta vis förstärka påståendena om mord och andra hemskheter.Det är nämligen inte tillåtet! Dessutom påpekar hon
[/i]
En terapeut ska absolut inte på detta vis manipulera en annan person

Den Hanna Olsson som nämns i ett annat inlägg och som skrivaren kände i magen att det var något tokigt med,hade också gått hos MN. på terapi och handledning.Bla stod MN bakom henne i da Costa-rättegången och puschade på för sina förträngdaminnes-teorier:
Så vad är skälet till magkänslan? Att formuleringarna som MN stod för känns igen eller ????
En psykoterapeut ska betrakta påståenden om mord och kannibalism som fantasier, självklart och den biten, läkarnas och terapeuternas ansvar, och förvrängningen av teorin om bortträngning. Och ja jag vet att hans terapeut gick i terapi hos Norell och att det är en viktig pusselbit, det har jag aldrig förnekat. Men jag tror ändå inte 100 procent på Bergwalls story. Tror han föränklar. Men Ska inte tjöta mer om det här.Du tror blint på varje ord som kommer frå SB-hållet så man nästan blir rädd. Kanske en av alla dessa damer som engagerar sig djupt i skyldiga och oskyldiga brottslingar?
Citera
2013-11-07, 12:04
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Resonemanget förutsätter att om man en gång blivit inlåst på en sådan anstalt, så är man dömd att stanna där för evigt eftersom man, trots behandling, inte kan bli så mycket bättre att man någonsin kan betraktas som tillräknelig och släppas ut igen.

Verkligheten motsäger detta. Folk släpps faktisk ut hela tiden efter behandling/terapi och de bör väl då betraktas som tillräkneliga?
Jag vet inte vad det är för folk du pratar om men om vi håller oss till SB är det så, att den behandling/terapi han fått bestod av den kritiserade cocktailen av narkotiska preparat. Sedan denna behandling/terapi upphört har SB valt att inte medverka till någon behandling/terapi över huvud taget om jag förstått saken rätt. Så du förefaller mena att han frisknat till alldeles av sig själv. Inte omöjligt men frågan är naturligtvis vad du bygger den teorin på. Det du sett av honom i TV-rutan den senaste tiden? Räcker inte särskilt långt skulle jag säga. Den senaste diagnos han fått är att han är rejält mentalt sjuk och dessutom farlig för sin omgivning. Jag har inte sett något som tyder på att hans sjukdom eller farlighet förändrats och jag har inte hört någon relevant person säga att så är fallet. Allt handlar om antaganden, gissningar, funderingar kring ålderns betydelse etc.
Citera
2013-11-07, 12:13
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
En psykoterapeut ska betrakta påståenden om mord och kannibalism som fantasier, självklart och den biten, läkarnas och terapeuternas ansvar, och förvrängningen av teorin om bortträngning. Och ja jag vet att hans terapeut gick i terapi hos Norell och att det är en viktig pusselbit, det har jag aldrig förnekat. Men jag tror ändå inte 100 procent på Bergwalls story. Tror han förenklar. Men Ska inte tjöta mer om det här.Du tror blint på varje ord som kommer frå SB-hållet så man nästan blir rädd. Kanske en av alla dessa damer som engagerar sig djupt i skyldiga och oskyldiga brottslingar?

Nä verkligen inte Butter så är det inte...Jag har hjärna att tänka själv! Och jag är läskunnig i det stora hela och detta står citerat i DJs bok.Måste kolla om det är taget från MNs bok om SB
Citera
2013-11-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
[/b]

Nä verkligen inte Butter så är det inte...Jag har hjärna att tänka själv! Och jag är läskunnig i det stora hela och detta står citerat i DJs bok.Måste kolla om det är taget från MNs bok om SB

Skönt att höra att du har en egen hjärna. Som sagt jag är egentligen ganska vänligt inställd till SB, rättare sagt han har sin del av ansvaret men jag känner inget agg, hämndkänslor, eller tror att han är farlig idag. Lite knäpp har man rätt att vara frågan är om man r farlig för sig själv eller andra och det tror inte jag att han är idag. Men jag tror han som andra kan minnas fel eller förstora upp saker och att man inte ska okritiskt sluka någonting alls. TYcker inte Sture Sture Sture-episoden ger ett så trovärdigt intryck och undrar dessutom varför damen inte passade på att träffa honom oftare, men det är ett stickspår.
Citera
2013-11-07, 12:55
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Skönt att höra att du har en egen hjärna. Som sagt jag är egentligen ganska vänligt inställd till SB, rättare sagt han har sin del av ansvaret men jag känner inget agg, hämndkänslor, eller tror att han är farlig idag. Lite knäpp har man rätt att vara frågan är om man r farlig för sig själv eller andra och det tror inte jag att han är idag. Men jag tror han som andra kan minnas fel eller förstora upp saker och att man inte ska okritiskt sluka någonting alls. TYcker inte Sture Sture Sture-episoden ger ett så trovärdigt intryck och undrar dessutom varför damen inte passade på att träffa honom oftare, men det är ett stickspår.

Det kan bero på att hon var pensionär när hon kom i kontakt med Säter och att honvid den tiden när hon träffade honom var 90 år gammal
Citera
2013-11-07, 12:59
Medlem
DoomRaiders avatar
Tror ni Sture kommer dricka pilsner med Ellington?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in